صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 5 نکته در حوزه پایداری برای کمک به رشد شرکت های مد
1400/11/04

5 نکته در حوزه پایداری برای کمک به رشد شرکت های مد

Five sustainable themes to help fashion companies thrive

امروزه صنعت مد در تلاش برای پایدار شدن، توجه بیشتری به کاهش تولید و روش های خرده فروشی آسیب رسان به محیط زیست، نسبت به قبل از کرونا دارد. براساس آنچه در پلتفرم هوشمند بازار خرده فروشی آمده است؛ کسب و کارهایی که 5 نکته پایدار زیر را مورد توجه قرار می دهند، قطعاً آماده رشد هستند.

تدارکات زیست محیطی

از آنجایی که تا سال 2030، متوازن سازی (جبران) تنها 14% از کاهش انتشار گازهای آلاینده را به خود اختصاص می دهد؛ لذا خرده فروشان باید فرآیندهایی از زنجیره ارزشی خود که بیشتر مسئول انتشار گازهای آلاینده هستند را مورد بازنگری قرار دهند و صرفاً به خنثی سازی انتشار بیش از حد گازهای آلاینده توسط مجموعه خود متکی نباشند (به معنای واقعی کلمه به سمت کربن صفر حرکت کنند).

استفاده از مواد جدید

تولید کنندگان باید از محصولات حیوانی که تولید آنها مستلزم انتشار انبوه گاز متان است، دوری کنند تا بتوانند لباس های مسئولیت پذیرانه تری بسازند. ما در سال 2021 شاهد جایگزین های زیادی برای چرم بودیم؛ مثل چرم انگور، چرم بر پایه میسلیوم و محصولاتی که از ضایعات قهوه، بامبو، اکالیپتوس گزنه هیمالیا، جلبک دریایی، موز و برگ آناناس تولید می شوند.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

دوباره پوشیدن، تعمیر کردن و فروش مجدد

80% از مصرف کنندگان در ایالات متحده قصد دارند پس از پایان کرونا، لباس های داخل کمد لباس خود را بیرون بیاندازند و آنها را با اقلام جدیدتری جایگزین کنند. این موضوع بیش از پیش به مشکل ضایعات مد می افزاید. به این ترتیب خرده فروشان باید به دنبال گزینه های دست دوم، فروش مجدد و رویکردهای بازیافتی باشند.

شفافیت بازاریابی رادیکال

خرده فروشان باید با به کار بردن اصطلاحاتی که یک محصول را پایدارتر می کند؛ پیام ها و شعارهای خود را حذف کرده و مجدداً بازتعریف کنند تا ضمن جلوگیری از «سبزشویی» به وضوح بیان کنند که چه کاری می خواهند انجام دهند، چه هدفی دارند و چگونه قصد دارند اقدامات شان را با اهداف علمی گسترده تر که توسط سازمان ملل یا سایر احزاب کلیدی تدوین شده اند، تنظیم نمایند.

آموختن از متاورس

امروزه از راهروهای مد مجازی گرفته تا برندهای لوکسی که به دنبال تجربه فناوری NFT هستند، به راحتی می توان دید که مد و دیجیتال کم کم در هم تنیده می شوند. از این رو خرده فروشان باید روی فناوری هایی سرمایه گذاری انجام دهند که به جبران تاثیر فرآیندهای مد سنتی کمک می کنند و کالاهای فیزیکی کمتری تولید می نمایند.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

پیش بینی می شود که مد پایدار در سال 2022 یکی از بزرگترین چالش ها باشد؛ اما در کنار آن فرصت های قابل توجهی را نیز به همراه خواهد داشت. 

تسریع روند خرید آنلاین و تمرکز بیشتر بر سلامت، رفاه و مسائل زیست محیطی باعث شده تا مصرف کنندگان (از همه نسل ها) از آنچه محصولات مصرفی‌شان از آنها ساخته می شوند، آگاه باشند. آنها می خواهند بدانند محصولاتشان از کجا می آیند، چه چرخه ای را پشت سر می گذارند و چه اثرات زیست محیطی دارند.

چالش در این است که باید به صورت مستمر استراتژی های پایدار را تعریف و اجرا کنیم تا اقدامات و تلاش هایمان تاثیرگذار باشند. ایجاد اعتماد و شفافیت دیگر واژه های مهمی نیستند. مصرف کنندگان و سرمایه گذاران خواهان اقداماتی هستند تا بتوانند ضمن درک کردنشان با آنها نیز ارتباط برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *