صفحه اصلی دانشـــنامه تأثیر الیاف ویسکوز بر روی محیط زیست
1399/06/03

تأثیر الیاف ویسکوز بر روی محیط زیست

Viscose And Its Impact

ویسکوز به عنوان الیاف مصنوعی و ساخت دست بشر که از طریق خمیر چوب تولید می شود، به طور فزاینده ای در صنعت مد مورد استفاده قرار می گیرد، اما هزینه های زیست محیطی و اجتماعی این الیاف بالاست که به این موضوع در گزارش سال 2017 بنیاد بازارهای در حال تغییر تحت عنوان مد کثیف: چگونه آلودگی در زنجیره تأمین منسوجات جهانی سبب سمی شدن ویسکوز می شود (Dirty Fashion: How Pollution in the Global Textile Supply Chain is Making Viscose Toxic)، اشاره شده است.
تقریبا همه ویسکوز جهان فقط در مکان های معدودی از چین، هند و اندونزی تولید می شود. محققین در گزارش سال 2017 به این نتیجه رسیده اند که در همه این مکان ها، تولید کنندگان آب تصفیه نشده را دفع می کنند که این مسئله سبب آلودگی دریاچه ها و منابع آب محلی می شود. آلودگی بر روی کیفیت زندگی هزاران مردم محلی، تأثیر منفی ایجاد می کند.
مواد شیمیایی استفاده شده در تولید ویسکوز مانند کربن دی سولفید یک حلال قدرتمند هستند که با توجه به ایجاد شرایط جنون برای سلامتی بسیار مضر خواهند بود. مقادیر زیادی از سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور نیز در فرآوری مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد شیمیایی در صورتیکه از طریق استنشاق، بلعیدن یا تماس با پوست جذب شوند، به شدت سمی عمل می کنند. پوسیدگی، سوختگی های پوست و آسیب دیدگی چشم از مهمترین عوارض این مواد به شمار می آیند.
گزارش سال 2017 همچنین میزان استفاده برندهای مشهور از ویسکوز (درصد تولید محصولات از طریق ویسکوز، تعهدات پایداری با توجه به آن، آگاهی از مکان های تولید ویسکوز)، و رتبه اصلی ترین عرضه کنندگان ویسکوز در مورد تعهد Canopy جهت تهیه خمیر چوب پایدار را تحلیل می کند.
برای تولید ویسکوز تمیز، توصیه هایی وجود دارد که عبارتند از:

  • نیاز داشتن برندها به شفافیت تأمین و سیاست عدم آلودگی؛
  • سرمایه گذاری تولید کنندگان ویسکوز در فناوری حلقه بسته؛
  • معرفی معیارهای زیست محیطی از سوی دولت ها در زنجیره تأمین به دلیل مقررات نظارتی.
اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

محققان در نسخه به روز شده گزارش سال 2017 هشدار می دهند که دو کارخانه عرضه کننده برندهای عمده های استریت به ورود آلودگی سمی به محیط های محلی ادامه می دهند. این دو کارخانه در کشورهای هند و اندونزی مستقر هستند و به گروه ادیتیا بیرلا (Aditya Birla Group) که یک شرکت خوشه ای چند میلیون دلاری واقع در بمبئی است، تعلق دارند. این شرکت در حدود 20 درصد از ویسکوز جهان را تولید می کند.
محققین مجدا هر دو کارخانه را مورد بررسی قرار دادند تا بهبود روش ها از زمان انجام اولین تحقیق در سال 2017 را مشاهده کنند. نتایج آنها در نسخه به روز شده فوریه سال 2018 تحت عنوان بررسی مجدد مد کثیف: توجه بر روی بزرگترین آلوده کننده ویسکوز (Dirty Fashion revisited: spotlight on a polluting viscose giant) منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *