صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت روش های مختلف ساخت نشانگر
1400/07/25

روش های مختلف ساخت نشانگر

Different Methods of Marker Making

ساخت نشانگر (Marker making) یکی از مهمترین کارها در صنعت تولید پوشاک است. چنانچه ساخت نشانگرها به صورت دقیق انجام شود؛ هدر رفت پارچه کاهش پیدا می کند و در نهایت هزینه ساخت لباس هم کم می شود. روش های مختلفی برای ساخت نشانگر در بخش پوشاک وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

تکنیک های مختلف ساخت نشانگر

در صنعت پوشاک از دو روش مختلف برای ساخت نشانگر استفاده می شود که عبارتند از:

الف) روش دستی
ب) روش کامپیوتری

در ادامه مطلب درباره هر دو روش فوق به تفصیل صحبت خواهیم کرد:

الف) روش دستی

روش دستی را می توان با دو شیوه مختلف انجام داد:

  1. برنامه ریزی نشانگر با الگوی تمام اندازه
  2. نشانگر با الگوی حداقلی

دو روش فوق به شیوه زیر پیاده سازی می شوند:

۱- برنامه ریزی نشانگر با الگوی تمام اندازه

در این حالت تمام الگوها براساس اندازه گیری های استاندارد، دارای ابعاد کاملی هستند. در ابتدا تمام الگوهای سخت بر روی کاغذ قرار می گیرند؛ سپس الگوها در جهات مختلف چرخانده می شوند و نهایتاً به صورتی قرار می گیرند که مصرف پارچه به حداقل برسد. در این حالت میزهایی که نشانگرها بر روی آنها قرار می گیرند به گونه ای چیده می شوند که کج نگردند. در ضمن یک سیستم خلاء در زیر میزها تعبیه شده و کار مکش را انجام می دهد. این کار تا حد زیادی به کاهش طول نشانگرها کمک می کند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

۲- نشانگر با الگوی حداقلی

در این حالت ابعاد الگوهای تمام اندازه به کمک پانتوگراف به یک پنجم کاهش پیدا می کنند و الگوها توسط مقوا یا ورق پلاستیکی ساخته می شوند. الگوها در قطعات کوچک طراحی می گردند و پس از ساخت با استفاده از دوربین از آنها عکس گرفته می شود. در اینجا از پهنه سنج برای اندازه گیری سطح نشانگر پوشیده شده از الگوها استفاده می گردد. در این روش، بازده نشانگر با محاسبه مساحت نشانگر و مساحت پارچه تعیین می شود.

ب) روش کامپیوتری

روش رایانه ای نیز به دو شیوه اجرایی می شود: 

  1. ساخت خودکار نشانگر
  2. روش تعاملی

دو روش فوق در زیر توضیح داده می شوند:

۱- ساخت خودکار نشانگر

کارآمدترین روش ساخت نشانگر است. رایانه براساس برنامه ای که به آن داده می شود، نشانگر را به صورت خودکار می سازد. در این روش قطعات کوچک الگو روی صفحه رایانه نمایش داده می شوند؛ اما الگو با اندازه کامل در حافظه رایانه ذخیره می گردد. ساخت نشانگر همیشه زمان بر بوده است؛ اما سیستم مدرن ساخت نشانگر بر این مشکل غلبه کرده، چرا که در این روش ساخت نشانگر فقط به دو دقیقه زمان نیاز دارد.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

۲- روش تعاملی

روش تعاملی ساخت نشانگر یک فرآیند رایج است که در آن اپراتورها با اتصال مستقیم به سیستم از طریق صفحه رایانه، نشانگرها را طراحی می کنند. در این روش تمام قطعات الگو در بالای صفحه به شکل بسیار کوچکی نمایش داده می شوند. سپس این قطعات الگو با استفاده از قلم داده و تبلت کشیده شده و سر جای خود قرار می گیرند. کارآیی این روش نسبت به سیستم خودکار ساخت نشانگر پایین تر بوده و نسبت به آن زمانبرتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *