1401/03/12

نحوه شستن بالش

How to Wash Pillows of Any Material

قطعاً یک بالش خوب تاثیر زیادی در خواب خوب و آرام دارد. اما اگر بالش های خود را به درستی تمیز نکنید؛ دیگر نمی توانید به عنوان یک تکیه گاه مناسب در هنگام خواب روی آنها حساب باز کنید. از آنجاییکه آنها گرد و خاک، چربی های بدن، بزاق دهان، عرق، کپک و باکتری ها را به خود جذب می کنند؛ با گذشت زمان ظاهر مناسب خود را از دست می دهند. از این رو آنها هر چند وقت یک بار به یک تمیز کاری مناسب نیاز دارند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم روش شستن بالش های مختلف را توضیح دهیم؛ حال چه این بالش ها از جنس فوم و پر باشند و چه از جنس پر قو و گندم سیاه.

آیا می توان بالش ها را شست؟

بله حتی می توان بالش ها را با ماشین لباسشویی هم شست. البته بهتر است همیشه برچسب مراقبتی بالش ها را بررسی کنید؛ زیرا برخی از آنها باید به وسیله دست مورد شستشو قرار گیرند.

هر چند وقت یک بار باید بالش ها را بشوییم؟

هر 3 تا 6 ماه یک بار. اگر از آخرین باری که بالش تان را شسته اید بیش از 6 ماه گذشته؛ فوراً دست به کار شوید.

نحوه شستن بالش ها در ماشین لباسشویی

حالا دیگر بیایید به اصل موضوع بپردازیم. در زیر بهترین روش شستن بالش ها را معرفی می کنیم:

دقت کنید: در مورد موارد خاص حتماً به توصیه های ما توجه کنید. روش شستشوی برخی از مواد با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال بالش های فوم هوشمند (مموری فوم)، لاتکس یا گندم سیاه را نمی توان با ماشین لباسشویی شست.

1- برداشتن روکش

اگر بالش شما روکش دارد؛ آن را جدا کنید. چرا که باید آن را جداگانه بشویید.

2- بررسی برچسب مراقبتی

برچسب مراقبتی بالش را بررسی کنید و ببینید آیا می توان آن بالش را با ماشین لباسشویی شست، و یا حتماً باید با دست شسته شود. در مورد شستشوی ماشینی، نکاتی که در این مطلب ذکر می کنیم را مد نظر قرار دهید.

3- پف دادن

قبل از گذاشتن بالش در ماشین لباسشویی، آن را حسابی بتکانید و پف بدهید تا گرد و خاکش از بین برود.

4- خیس کردن

بالش را در یک وان یا تشت به خوبی خیس کنید. باید قبل از شستشو مرطوب باشد تا بتواند در هنگام شستشو مواد شوینده را به خود جذب نماید.

5- قرار دادن بالش در ماشین لباسشویی

حال وقت آن رسیده که بالش را در ماشین لباسشویی قرار دهید. بهتر است دو عدد بالش را همزمان در ماشین لباسشویی قرار دهید تا آنها زیاد به اطراف پرت نشوند. در ضمن باید مطمئن شوید که در داخل ماشین لباسشویی فضای کافی برای شستشویشان وجود دارد.

نوع ماشین لباسشویی شما مهم است: معمولا توصیه می گردد برای شستن بالش از یک ماشین لباسشویی درب جلو یا درب از بالا که فاقد حرکات چرخشی مرکزی است؛ استفاده شود. حرکات مرکزی ماشین لباسشویی درب از بالا ممکن است به بالش ها آسیب برساند. اگر فقط به این نوع ماشین دسترسی دارید؛ بهتر است بالش ها را به خشکشویی ببرید، چون آنها از ماشین لباسشوی درب جلو استفاده می کنند.

6- اضافه نمودن مواد شوینده

پودر شوینده را در محفظه مخصوص ماشین لباسشویی بریزید. بهتر است قبل از ریختن پودر لباسشویی در داخل ماشین، آن را در آب گرم حل و سپس در ماشین لباسشویی بریزید. با این کار احتمال بر جای ماندن آثار مواد شوینده روی بالش هایتان کاهش می یابد.

با این حال اگر بالش های شما از جنس پلی استر هستند؛ توصیه می گردد از یک قاشق غذاخوری مایع لباسشویی ملایم استفاده کنید. اگر فقط به پودر لباسشویی دسترسی دارید؛ همان طوری که گفتیم کافی است آن را در آب گرم حل نمایید.

اخطار: از نرم کننده لباس استفاده نکنید؛ زیرا بالش ها را پوشانده و پرهای درون آنها را سنگین می کند.

7- تنظیم ماشین لباسشویی

برای بالش های پر قو، پر و پلی استر، از برنامه شستشوی مخصوص لباس های ظریف و آب گرم استفاده کنید. بهتر است به همراه آن از یک برنامه پیش شستشو هم بهره بگیرید. اگر بالش شما پشمی است همین برنامه را پیاده کنید؛ اما به جای آب گرم از آب سرد استفاده نمایید.

اگر بالش شما دارای تزئینات پولک مانند است؛ در ابتدا برچسب مراقبتی آن را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که می توان آن را با ماشین لباسشویی شست. با این حال بهتر است در وهله نخست آن را در کیسه توری لباسشویی قرار دهید تا دچار آسیب دیدگی نشود. سپس آن را با ملایم ترین برنامه ماشین لباسشویی، و با آب سرد و شوینده ملایم بشویید. 

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

8- بررسی بالش

پس از اینکه روند شستشو به پایان رسید؛ بالش را بررسی کنید و ببینید مواد شوینده کاملاً پاک شده اند یا خیر. اگر به خوبی از بین نرفته اند؛ بالش ها را یک دور دیگر با آب سرد آبکشی کنید.

آیا شستن بالش ها در ماشین لباسشویی اشکالی ندارد؟

شستن بالش های پر، پر قو، پنبه ای و پلی استر طبق دستورالعمل مراقبتی آنها در ماشین لباسشویی اشکالی ندارد.اما بالش های فوم هوشمند، لاتکس یا گندم سیاه را نمی توان با ماشین لباسشویی یا دست شست.

نحوه شستشوی بالش های فوم هوشمند و لاتکس

  1. روکش بالش را جدا کنید، و آن را طبق دستورالعمل مراقبتی لباس و به صورت جداگانه بشویید. همیشه توصیه می گردد که هنگام استفاده از بالش فوم هوشمند (مموری فوم) یا لاتکس؛ هم از روکش و هم از روبالشی استفاده کرد، چون به این صورت بهتر می توان بهداشت را رعایت نمود.
  2. هر دو طرف بالش را جارو بکشید تا گرد و غبار و دیگر کثیفی های آن جذب جاروبرقی شود.
  3. لکه های روی بالش را با یک شوینده ملایم و آب سرد تمیز کنید. یک پارچه را داخل محلول شوینده فرو برده و کاملاً آن را بچلانید تا زیاد خیس نباشد. لکه های روی بالش را با کمک این تکه پارچه تمیز کنید. بالش را خیلی خیس نکنید؛ چرا که فوم آن ممکن است پاره گردد.
  4. قبل از اینکه بالش را روی تخت خوابتان قرار بدهید؛ آن را در معرض هوا بگذارید تا کاملاً خشک شود.

نحوه شستشوی بالش های گندم سیاه

  1. روبالشی را جدا کرده و آن را جداگانه بشویید.
  2. یک تشت کم عمق را از آب ولرم پر کنید.
  3. محتویات بالش را در داخل آب ریخته و به اطراف بچرخانید.
  4. با استفاده از یک صافی، آب آنها را بگیرید.
  5. یک حوله را زیر نور آفتاب پهن کنید.
  6. محتویات مرطوب داخل بالش را روی آن پهن، و آنها را کاملاً پخش کنید تا زودتر خشک شوند. 
  7. به آنها زمان بدهید تا حسابی خشک شوند؛ احتمالاً 24 وقت لازم است تا خوب خشک گردند.

آیا می توان بالش ها را در ماشین لباسشویی درب از بالا شست؟

معمولا چنین چیزی توصیه نمی شود؛ زیرا حرکات همزن مرکزی ماشین لباسشویی درب از بالا ممکن است به بالش ها آسیب برساند. اگر این دستگاه همزن مرکزی نداشته باشد؛ استفاده از آن مشکلی ندارد. در غیر این صورت باید بالش ها را به صورت عمودی قرار دهید تا دور همزن نپیچند. اما در هر صورت ماشین های لباسشویی درب جلو بهتر جواب می دهند.

نحوه خشک کردن بالش ها

  1. برچسب مراقبتی بالش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که می توان آن را در خشک‌ کن خشک کرد. اکثر بالش ها را می توان با این روش خشک نمود.
  2. بالش های مرطوب را به همراه چند حوله خشک در دستگاه خشک ‌کن قرار دهید؛ زیرا این حوله‌ ها رطوبت بالش ها را به خود جذب می کنند و باعث می شوند بالش ها سریع تر خشک گردند.
  3. دو توپ تنیس را داخل جوراب گذاشته و آنها را به همراه بالش ها در داخل خشک‌کن قرار دهید تا بالش ها در هنگام خشک شدن جمع نشوند.
  4. دستگاه خشک ‌کن را روی حرارت متوسط و روی یک ساعت تنظیم کنید. اگر بالش ها پر یا پر قو هستند؛ ماشین خشک ‌کن را روی حالت بدون گرما تنظیم و بگذارید فقط با هوای خشک‌کن خشک شوند.
  5. بعد از یک ساعت بالش ها را بررسی کنید. اگر هنوز مرطوب بودند؛ دوباره این فرآیند را تکرار کنید. فقط قبل از روشن کردن دوباره خشک‌کن، بالش ها را دربیاورید و به آنها حجم دهید.

اگر لازم است بالش ها را به صورت طبیعی و در معرض هوا خشک کنید؛ آنها را در جاییکه در معرض نور آفتاب بوده و جریان هوا مناسب است از بند رخت آویزان کنید. هر ساعت یک بار آنها را برعکس کرده و حجم دهید. در این حالت معمولاً خشک شدن بالش ها زمان بر است. در ضمن قبل از اینکه بالش ها را دوباره روی تختخواب خود بگذارید؛ کاملاً آنها را بررسی کرده و مطمئن شوید که خشک شده اند؛ زیرا بالش های مرطوب ممکن است کپک بزنند.

سوالات متداول در مورد نحوه شستن بالش ها

عمر مفید بالش ها چقدر است؟

باید هر یک تا دو سال یک بار بالش خود را تعویض کنید. بالش ها در طول شب؛ عرق، بزاق، چربی ها و میکروب های بدن شخص را به خود جذب می کنند؛ به همین دلیل باید آنها را تعویض کرد. برای اینکه بفهمید زمان تعویض بالش تان فرا رسیده یا خیر؛ آن را از وسط تا کنید. اگر به همین شکل باقی ماند؛ زمان تعویض آن فرا رسیده است.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

چگونه می توان بالش ها را با دست شست؟

  1. روکش شان را جدا کرده و آنها را جداگانه بشویید.
  2. یک وان یا تشت را از آب ولرم پر کنید.
  3. به ازای هر بالش یک قاشق غذاخوری شوینده را به آب اضافه کنید. شوینده را کاملاً در آب حل نمایید.
  4. بالش ها را در آب فرو ببرید.
  5. بالش را به آرامی در آب فرو کنید تا کاملاً خیس شده و محلول شوینده را به خود جذب کند. کم کم متوجه بیرون آمدن چرک و کثافت از داخل آن می شوید.
  6. وقتی احساس کردید بالش تمیز شده؛ آن را با آب تمیز آبکشی کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر هیچ کفی باقی نماند. این بدان معنی است که روند شستشوی بالش شما به اتمام رسیده است.
  7. بالش ها را به آرامی به کناره وان یا تشت فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج شود.

چگونه می توان بالش ها را بعد از شستشو به شکل اولیه خود برگرداند؟

اگر بالش ها به صورت طبیعی خشک شوند؛ پس از شستشو به حالت اولیه خود بر می گردند. اما اگر هنوز رطوبت داشته باشند؛ به سختی می توان آنها را به شکل اولیه خود باز گرداند. پس صبر کنید تا کاملاً خشک شوند؛ پس از خشک شدن با چند مشت دوباره پف کرده و حالت نخست خود را به دست می آورند. افزودن توپ های تنیس به خشک‌کن در هنگام خشک کردن آنها نیز باعث می شود آنها راحت تر شکل اولیه خود را بازیابند.

چرا بالش من قلنبه قلنبه شده است؟

قلنبه شدن بالش طبیعی است؛ پس نگران نباشید. وقتی مواد درون بالش؛ رطوبت، خاک و سایر ناخالصی ها را به خود جذب می کنند، قلنبه قلنبه می شوند. چرا که مواد داخل بالش به هم می چسبند. تنها راهکار مواجه با این مشکل، شستن و خشک کردن صحیح بالش است.

آیا شستشو باعث پف کردن دوباره بالش ها می شود؟

اگر احساس می کنید بالش های شما صاف شده و حالت پفی خود را از دست داده اند؛ شستن و خشک کردن صحیح آنها سبب می گردد حالت پفی خود را بازیابند. اما اگر عمر مفید بالش تمام شده؛ دیگر نمی توان آن را مثل روز اول کرد. اگر احساس کردید که بالش پس از شستشو هم همچنان صاف است؛ بدان معنی است که زمان تعویض بالش فرا رسیده است.

خشک شدن بالش ها در داخل خشک‌ کن چقدر طول می کشد؟

دو عدد از بالش های خود را همزمان در داخل خشک‌ کن قرار داده و آن را به مدت یک ساعت روشن کنید. سپس بالش ها را درآورده و آنها را بررسی کنید. اگر خشک نشده بودند؛ مقداری به آنها حجم داده و دوباره آنها را داخل خشک‌کن بیاندازید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا بالش ها کاملاً خشک شوند.

آیا می توان بالش ها را بدون جدا کردن روکش آنها در ماشین لباسشویی انداخت؟

ابتدا برچسب مراقبتی بالش ها را بررسی کنید. اگر در آنجا ذکر شده که بالش را می توان در ماشین لباسشویی شست؛ آن را در ماشین لباسشویی قرار داده و با استفاده از آب سرد و شوینده ملایم با یک دور آرام بشویید. در غیر این صورت بهتر است بالش را با دست بشویید. در این زمینه می توانید از نکاتی که ما در این مقاله ذکر کردیم هم استفاده کنید.

کلام پایانی: وقتی بالش های خود را تمیز کردید؛ خواب خوشی را هم تجربه خواهید کرد. با تمیز کردن ساده و اصولی بالش های خود، آنها را از گرد و خاک و باکتری پاک می کنید. و بار دیگر مثل دوران بچگی تان به خواب خواهید رفت. 

فراموش نکنید که همیشه باید برچسب مراقبتی بالش را بررسی کنید؛ در این صورت متوجه می شوید که آیا باید بالش را با دست بشویید یا ماشین لباسشویی. توجه داشته باشید که اگر بالش شما فوم هوشمند، لاتکس یا گندم سیاه باشد؛ باید آن را با روش های خاص خود مورد شستشو قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *