صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز رایحه های زیست بنیان برای منسوجات
1400/02/22

رایحه های زیست بنیان برای منسوجات

Bio-based fragrances for textiles

شرکت Devan که در شهر رنز (Ronse) بلژیک مستقر است، به تازگی طیف جدیدی از رایحه های زیست بنیان را معرفی کرده است. این عطرها که به SceNTL معروفند، با استفاده از مواد خام قابل پایش که محتوی بیولوژیکی آنها بالاتر از 85% است و توسط آزمایشگاه های خارجی تائید شده اند، تولید می گردند.
در واقع SceNTL طیف گسترده ای از رایحه های کپسوله شده است که قابلیت ادغام در منسوجات را دارند و رایحه آنها به تدریج در طول زمان منتشر می شود.
هر چند رایحه های مصنوعی حاوی مواد دست ساز هستند؛ اما روغن ها و رایحه های طبیعی در خلال جداسازی عناصر معطر از مواد خام گیاهی به دست می آیند. این واقعیت نشان می دهد که چرا تنوع رایحه در دسته های مختلف عطرهای SceNTL بسیار کم است. در حقیقت این رایحه ها به شرایط طبیعی برداشت گیاهان بستگی دارند و به همین دلیل رایحه گیاهانی که در فواصل زمانی مختلف برداشت شده اند، اندکی با هم فرق دارند.
هر چند رایحه درمانی (Aromatherapy) هنوز یک حوزه جدید محسوب می شود؛ اما مطالعات اخیر نشان داده که روغن های اسانس ممکن است اثرات عصب شناختی داشته باشند. به عنوان مثال لینالول (Linalool) که در گیاهانی مانند اسطوخودوس و اقاقیا یافت می شود، در کیفیت خواب تاثیر بسزایی دارد؛ در حالیکه از لحاظ بالینی ثابت شده که لیمونن (Limonene) موجود در پوست مرکبات، بر خلق و خو و روان افراد تاثیر مثبت گذاشته و به نوعی شادی بخش است.
در حال حاضر رایحه های SceNTL برای استفاده در منسوجاتی در نظر گرفته شده اند که کمتر نیاز به شستشو دارند؛ منسوجاتی مانند پارچه های ضخیم رو تشکی، بالش های دکوری، لوازم داخلی منزل، پرده ها، فرش ها و غیره. در ضمن می توان از آنها به عنوان یک «رایحه پوششی» برای محصولاتی که دارای بوی مصنوعی شدید ناشی از فرآیندهای تولید هستند نیز استفاده کرد. این شرکت در حال حاضر به دنبال توسعه بیشتر سایر خوشبو کننده ها و گسترش موارد کاربرد آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *