صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟
1402/09/04

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

HOW DO COTTON HARVESTING MACHINES WORK?

یکی از شگفت انگیزترین حقایق در مورد برداشت پنبه، تغییرات سریع آن در قرن گذشته است. پنبه دیگر با دست برداشت نمی شود (چیزی که تا اوایل قرن بیستم رواج داشت) و امروزه از ماشین‌های تخصصی برداشت برای جدا کردن الیاف از غوزه های رسیده پنبه استفاده می شود. در هر مرحله از آماده سازی پنبه، دستگاه های مختلفی به کار گرفته می شوند که برخی از آنها عبارتند از پنبه‌ چین ها، استریپرهای پنبه، ارابه های بارکش حمل غوزه و در نهایت نگهدارنده های واحد پنبه.

پنبه چین ها و استریپرهای پنبه

دستگاه های برداشت پنبه انواع مختلفی دارند؛ اما در حالت کلی از دو روش کلی برداشت الیاف استفاده می شود.

دستگاه پنبه ‌چین، بذر پنبه را از کرک ها جدا می کند؛ در اینجا اسپیندل های چرخان با سرعت بالا الیاف پنبه را از برآمدگی های باز گیاه بیرون کشیده و سپس به دور اسپیندل های مرطوب می پیچانند. سپس اسپیندل ها توسط یک دستگاه تخصصی به نام دافر تمیز می شوند و به این صورت پنبه برداشت شده، استخراج می گردد. این تمیزترین روش برای برداشت پنبه است؛ اما در این فرآیند فقط از این روش استفاده نمی شود.

در برخی از موارد به جای پنبه‌ چین ها از استریپرهای پنبه استفاده می شود؛ خصوصاً زمانی که پوشش گیاهی سبز در اثر یخبندان از بین رفته باشد. استریپرهای پنبه با استفاده از قطعات غلتکی و برس ها، غوزه های باز را به همراه برگ ها و ساقه های گیاه، روی یک نوار نقاله فشار می دهند. در این حالت ضایعات همراه الیاف پنبه باید توسط دستگاه های مخصوص و در کارگاه پنبه پاک کنی جدا شوند.

در هر دو سیستم، پنبه دانه با استفاده از هوا بلند شده (زیرا بسیار سبک است) و در یک سبد ذخیره می شود و در انتها به ارابه بارکش غوزه انتقال می یابد. با این حال در دستگاه های پنبه‌ چین؛ اسپیندل های مرطوب، پنبه را سر جای خود نگه می دارند. پس از اینکه پنبه به ارابه غوزه منتقل شد؛ پنبه ‌چین یا استریپر برای برداشت مجدد پنبه آماده است.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

ارابه های بارکش غوزه و نگهدارنده های واحد پنبه

ارابه های بارکش غوزه (Boll Buggies) پس از اتمام هر مرحله برداشت پنبه، پنبه را به نگهدارنده های واحد پنبه (Module Builders) انتقال می دهند. ارابه های بارکش در طرح های مختلفی تولید می گردند و به گونه ای طراحی می شوند که روند برداشت توسط دستگاه ها را کارآمدتر کرده و کارکرد مستمر آنها را تسهیل کنند.

ارابه بارکش غوزه نه تنها توانایی جمع آوری پنبه برداشت شده را دارد؛ بلکه می تواند کل وزن مورد نیاز برای فشرده شدن آن به شکل یک واحد مجزا را تحمل کند. نگهدارنده های واحد پنبه دستگاه های بزرگی هستند که کارکردی مشابه ماشین آلات متراکم کننده زباله دارند. پس از اینکه ارابه های بارکش غوزه، پنبه را به نگهدارنده ها منتقل کردند؛ آنها الیاف را له کرده و به شکل مکعب فشرده می کنند.

نگهدارنده های واحد پنبه برای اولین بار در سال 1972 طراحی شدند. آنها به گونه ای ساخته می شوند تا بتوانند بارهای پنبه با وزن حداکثر 10 تن را به راحتی حمل کنند. ساخت این دستگاه ها تاریخچه جالبی دارد؛ زیرا پس از حدود تقریباً 100 سال برداشت مکانیزه پنبه، مشکل ذخیره سازی همچنان پابرجا بود. در واقع پنبه خشک شده به جای زیادی برای نگهداری نیاز داشت و از آنجاییکه کشاورزان آنها را در تریلرها نگهداری می کردند؛ لذا به شدت مستعد آتش سوزی بودند و بخش زیادی از آنها نیز از بین می رفت. اما با ساخت نگهدارنده های واحد پنبه، این مشکل برطرف شد.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

نگهدارنده ها پس از متراکم کردن پنبه، آنها را برای فرآوری و تصفیه به کارخانجات ریسندگی و بافندگی و نساجی انتقال می دهند. نگهدارنده های واحد پنبه باعث ایجاد یک پیشرفت چشمگیر در حمل و نقل پنبه شدند و تولید در مقیاس بزرگتر را ممکن ساختند. یک نگهدارنده واحد پنبه حداکثر 30 فوت طول و 12 فوت عرض دارد. در ضمن در برخی از موارد، ابزارهای متراکم کننده ای در ارابه های پنبه تعبیه شده تا حمل و نقل و جمع آوری پنبه استخراج شده آسان تر شود، و پنبه به صورت فشرده به دستگاه نگهدارنده انتقال پیدا کند.

فرآیند برداشت پنبه در عصر حاضر

روند برداشت پنبه در 100 سال گذشته به لطف ظهور فناوری های مختلف، دستخوش تغییرات بی شماری شده است. از آنجاییکه تا دهه 1940 از دستگاه های پنبه‌ چین و استریپر پنبه استفاده نمی شد؛ لذا اولین پیشرفت چشمگیر در فرآیند برداشت پنبه، عملاً کمتر از یک قرن قدمت دارد (قبل از آن پنبه کاملاً با دست برداشت می شد).

حدود دو نسل پیش، مشکل ذخیره سازی و آتش سوزی پنبه که صدها سال بود صنعت پنبه را گرفتار خود کرده بود؛ سرانجام با ظهور نگهدارنده های واحد پنبه برطرف شد. استفاده از فناوری های مدرن در صنعت پنبه از ایالات متحده شروع شد و بعدها به سراسر جهان گسترش یافت، و مسئول تغییر دنیایی شدند که ما در آن زندگی می کنیم؛ در واقع این ماشین های بزرگ و قدرتمند مسئول تغییر همه چیز هستند، از قیمت گرفته تا امکان دسترسی به تمام اقلام کاربردی که با پنبه ساخته می شوند (از لباس گرفته تا حتی یک عدد گوش پاک کن).

فراموش نکنیم که این مراحل در ابتدا از یک گیاه شروع می شود، و تمام این ماشین آلات تنها وظیفه انتقال پنبه از مزرعه به کارخانه را برعهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *