صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تفاوت بین شستشوی زیستی و شستشوی آنزیمی
1400/05/03

تفاوت بین شستشوی زیستی و شستشوی آنزیمی

Difference between Bio Wash and Enzyme Wash

شستشوی زیستی (Bio wash) و شستشوی آنزیمی (enzyme wash) دو روش بسیار مهمی هستند که از آنها در بخش شستشوی پوشاک استفاده می شود. هر دوی این روش ها عاملی برای افزایش نرمی و لطافت لباس ها به حساب می آیند. هر چند که شستشوی آنزیمی از جهات بسیاری شبیه شستشو یا پرداخت زیستی است؛ اما تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد.

مقایسه بین شستشوی آنزیمی و شستشو یا پرداخت زیستی

شمارهموضوعشستشوی آنزیمیشستشو / پرداخت زیستی
1تعریفبرای اینکه تاثیرات منفی روش سنگشویی به حداقل برسد، لباس ها با استفاده از آنزیم شسته می شوند. آنزیم ها در ابتدا الیاف سلولزی سطح پارچه را می شکنند، سپس در حین شستشو آنها را از بین می برند.ظاهر مواد سلولزی طبیعی مانند پنبه را می توان با استفاده از یک روش عمل آوری آنزیمی اصلاح کرد. این روش به شستشوی زیستی یا پرداخت زیستی معروف است.
2تجهیزات برداشته شده از لباسدر طی روند شستشوی آنزیمی، مقدار مشخصی از رنگینه های نیلی و الیاف سلولزی از سطح پارچه برداشته می شوند.روش عمل آوری پرداخت زیستی، پرزها و کرک ها را از سطح پارچه پاک می کند و باعث نرم تر، صاف تر، روشن تر و براق تر شدن ظاهر پارچه می شود.
3اندازه مولکول آنزیممولکول های آنزیم سلولزی به اندازه مولکول های آنزیم پرداخت زیستی بزرگ نیستند.مولکول های آنزیم سلولزی بسیار بزرگ هستند و می توانند به فضای داخلی بین الیاف پنبه نفوذ کنند.
4کمرنگ شدگیکمرنگ شدگی به دلیل حذف رنگ الیاف به واسطه سایش مکانیکی صورت می گیرد.روش پرداخت یا شستشوی زیستی باعث کمرنگ شدن لباس ها نمی شود.
5فرآیند سایشدر روش شستشوی آنزیمی، فرآیند سایش مکانیکی باید صورت بگیرد.روش پرداخت یا شستشوی زیستی به هیچ گونه سایش مکانیکی نیاز ندارد.
6مراحل یا فرآیندهای اعمال روشروش شستشوی آنزیمی را می توان در یک مرحله خاص به کار برد.پرداخت زیستی را می توان بر روی پارچه های پنبه ای، ویسکوز، جوت، کتان، رامی و غیره اعمال کرد. این روش در هر مرحله ای از پردازش مرطوب یا سایر فرآیندها قابلیت استفاده شدن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *