صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک
1399/08/21

نحوه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک

Start a Garment Business

آیا تا کنون به فکر راه اندازی یک کسب و کار در زمینه پوشاک افتاده اید؟ راه اندازی یک کارخانه تولید پوشاک ایده بدی نیست. زمینه های زیادی برای شروع کار وجود دارد. ما به عنوان خانواده ای از صنعت پوشاک قصد داریم تا شما را در شروع یک کسب و کار در زمینه پوشاک راهنمایی نماییم.
اگر علاقه مند به راه اندازی کسب و کار تولید پوشاک هستید، توصیه می کنیم با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. در خلال این مقاله، راهنمایی های لازم را به شما ارائه خواهیم داد و مراحلی که باید برای راه اندازی یک کسب و کار پشت سر بگذارید به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
وقتی صحبت از راه اندازی یک کارخانه پوشاک به میان می آید، به معنای این است که باید به فکر راه اندازی یک واحد تولید پوشاک باشید. حال این واحد تولید پوشاک می تواند یک واحد تولیدی کوچک یا اینکه یک واحد تولید FOB و CMT باشد و یا واحدی باشد که به صورت مقاطعه کاری به تولید پوشاک می پردازد.

نحوه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک - مدیریت صنایع نساجی, کسب و کار نساجی, کارخانه نساجی, صنعت نساجی, صنعت پوشاک

مراحل اصلی درگیر در حوزه راه اندازی یک کسب و کار پوشاک 

  • تحقیق در مورد تجارت پوشاک آماده، و شناخت روند تجارت و زنجیره تامین
  • مطالعه فرصت های بازار
  • آماده کردن گزارش پروژه به منظور راه اندازی کسب و کار
  • کسب اطلاعات در مورد تولید پوشاک
  • انتخاب محصول و گروه محصولی
  • آماده کردن ساختمان و فضای کارخانه
  • پیش بینی حجم تولید ماهانه
  • برآورد نیروی انسانی، دستگاه و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید پوشاک
  • جمع آوری سرمایه از طریق دریافت وام راه اندازی کسب و کار یا پیدا کردن سرمایه گذار
  • گسترش مشتریان
  • راه اندازی کارخانه

چند شاخص مهم برای تهیه طرح کسب و کار و شروع یک کسب و کار در زمینه پوشاک در بخش های زیر ذکر شده اند.

1- تحقیق در مورد تجارت پوشاک آماده

صنعت پوشاک آماده بسیار بزرگ است. روند تولید پوشاک نیز یک فرآیند بسیار پیچیده دارد. در وهله اول باید با دیدی وسیع به بررسی تجارت پوشاک آماده بپردازید. کل زنجیره تامین پوشاک را مطالعه نمایید. سعی کنید در حین انجام تحقیقات پاسخ سوالات زیر پیدا کنید.

  • پوشاک در صنعت پوشاک آماده چگونه تولید می شود؟
  • چه نوع تجهیزاتی برای تولید پوشاک لازم است؟
  • فروش پوشاک به چه صورت است؟
  • محصولات در کجا باید فروخته شوند؟
  • چگونه می توان در بازارهای داخلی و صادراتی مشتری پیدا نمود؟
  • از کجا می توانید نیروی انسانی مورد نیاز برای کارخانه تولیدی خود را تامین نمایید؟
  • چه مقدار بودجه برای راه اندازی کسب و کار مورد نیاز است؟

پس از شناخت زنجیره تامین تجارت پوشاک، ممکن است به جای راه اندازی کارخانه تولیدی به انواع دیگر کسب و کارهای مرتبط با پوشاک علاقه مند شوید. برای تصمیم گیری در مورد اینکه با چه کسب و کاری راحت هستید، توصیه می کنیم ابتدا با روند تولید پوشاک، نکات مهم آن و مزیت هایش نسبت به سایر کسب و کارهای مرتبط با حوزه پوشاک کاملاً آشنا شوید و سرگذشت چند تولید کننده که در زمینه تولید موفق بوده اند را مرور کنید.

2- مطالعه در مورد فرصت های موجود در زمینه تجارت پوشاک

مطالعه خود در زمینه تجارت پوشاک را بر حوزه تولید پوشاک متمرکز کنید. همیشه جای کار در زمینه تولید پوشاک برای تمام کسانیکه می خواهند در این حوزه فعالیت کنند وجود دارد. البته به شرطی که محصولات با کیفیتی تولید نمایند و بتوانند آنها را با قیمت رقابتی به فروش برسانند. تقاضا برای پوشاک همیشه وجود خواهد داشت و قدرت خرید مصرف کنندگان سال به سال در حال افزایش است.
مصرف کنندگان پول بیشتری برای لباس های خود خرج می کنند. آنها به دنبال لباس های شیک و مد روز هستند که باید در هر فصل نوع جدیدی از آنها به بازار عرضه شود. علاوه بر اینکه نیاز به لباس های مد روز در حال افزایش است، درخواست برای لباس های استیپل نیز همواره در سطح جهان وجود دارد.
شما می توانید مجموعه ای کاملاً جدید از محصولات خود را راه اندازی کنید. دو سال پیش بسیاری از کارآفرینان برندهای پوشاک، کار خود را با تولید لباس های راحتی (ست لباس ورزشی) و لباس یوگا شروع کردند. در ضمن بسیاری از کارآفرینان، کسب و کارشان را بر پایه پنبه ارگانیک کلید زدند. شما نیز می توانید تولید محصولاتی مشابه با اینها را در دستور کار خود قرار دهید.
اگر قصد دارید به بررسی بازار بین المللی بپردازید، توجه داشته باشید که خریداران اروپایی و آمریکایی و خرده فروشان مستقر در های استریت ها، کالاهای خود را از کشورهای در حال توسعه مثل کشورهای جنوب شرق آسیا تامین می کنند. بنابراین این فرصت برای شما فراهم است که کار تولید پوشاک صادراتی را شروع نمایید. مراحل راه اندازی یک کارخانه تولید پوشاک شبیه راه اندازی سایر کسب و کارها است، چه قصد شما تولید پوشاک برای بازار داخلی باشد، چه بازار صادراتی.

3- اطلاعات کسب کردن در مورد صنعت تولید پوشاک

اگر در این زمینه تازه کار هستید، قبل از شروع به نوشتن طرح کسب و کار و آماده کردن گزارش پروژه، سعی کنید درباره نکات مهم در زمینه تولید پوشاک تحقیق کرده و اطلاعات جمع آوری نمایید. منظور کسب اطلاعات در مورد صنعت پوشاک است. در زمینه تحقیق در مورد صنعت پوشاک، اینترنت می تواند کمک زیادی به شما کند؛ اما اگر دقیقاً نمی دانید در مورد چه چیزهایی باید اطلاعات کسب کنید، اطلاعات اینترنتی کمک زیادی به شما نمی کنند. بنابراین بهتر است یک کتاب در زمینه تولید پوشاک را مطالعه نمایید.
اگر شما قصد دارید یک کارخانه تولید شلوار جین راه اندازی کنید، باید اطلاعاتی در مورد پارچه های جین (دنیم)، تامین کنندگان پارچه، روند تولید پارچه و آخرین روش های پرداخت / شستشوی پارچه جین جمع آوری نمایید. اگر به تجارت پیراهن علاقه دارید، بهتر است به روند تولید پیراهن، مواد اولیه مورد نیاز و ماشین آلاتی که برای تولید پیراهن مورد نیاز هستند، نگاهی بیندازید.

تهیه گزارش پروژه

پس از انجام کار تحقیقاتی و مطالعه فرصت های شغلی، وقتی مطمئن شدید قصد دارید کسب و کاری مرتبط با صنعت پوشاک راه اندازی کنید، قدم بعدی تهیه یک گزارش جامع پروژه است. یک گزارش پروژه باید شامل نکات چهارم تا هشتم این مقاله باشد.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

4- انتخاب محصولات پوشاک و دامنه محصولات

دسته بندی های محصولی زیادی در زمینه پوشاک وجود دارند. شما نباید به فکر تولید انواع محصولات موجود در جهان باشید. چند جفت محصول را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید. توصیه می شود برای انتخاب محصول مناسب درباره چند عامل مثل روند فعلی مد روز، محصولات پر فروش، دامنه محصولات پایه و محصولات عمده تحقیق نمایید.
لیستی از محصولاتی که دوست دارید تولید کنید را آماده نمایید و برای شروع کسب و کار رویایی خود بر روی دامنه محصولات انتخاب شده تمرکز کنید.
فرض کنیم شما قصد دارید فقط تی شرت های بافتنی و تی شرت های یقه دار تولید کنید و یا قصد دارید فقط جوراب شلواری و تاپ های بافتنی زنانه تولید کنید و یا اینکه ممکن است به فکر راه اندازی یک واحد تولید شلوار جین باشید. انتخاب شما هر چه که باشد باید آن را نهایی کنید و کارهای بعدی خود را بر اساس محصول انتخابی انجام دهید.
از آنجاییکه شما برای دیگران لباس تولید خواهید کرد، ضرورتی ندارد به دنبال طراحی محصول باشید. اگر کسی قصد داشته باشد به همراه تاسیس مجموعه تولیدی خود یک برچسب (برند لباس) و یک دفتر طراحی نیز راه اندازی کند، باید در وهله اول بر روی طراحی محصول نیز کار کند.

5- پیدا کردن مکانی مناسب برای تاسیس کارخانه تولید پوشاک

بدون داشتن فضای کارخانه نمی توانید کارخانه خود را راه اندازی کنید. بنابراین گام بعدی یافتن مکان و ساخت فضایی برای کارخانه است. اگر خودتان ساختمانی مناسب دارید، می توانید از آن استفاده کنید و بقیه فضاهای مورد نیازتان را از طریق اجاره یا رهن تامین نمایید. در صورت داشتن زمین یا یک ساختمان خالی آماده، نیازی نیست تا برای ساخت کارخانه یا پرداخت اجاره هزینه ای صرف کنید.
اگر برایتان امکان دارد، سعی کنید تا کارخانه خود را در یک منطقه صنعتی راه اندازی نمایید. در صورت راه اندازی کارخانه خود در یک منطقه صنعتی از مزیت تامین منابع به صورت روزانه بهره مند خواهید شد. در ضمن دسترسی به کارگران و اپراتورهای دوخت در مناطق صنعتی نیز آسان تر است.
اگر به وضعیت فعلی تولید پوشاک در هند و سایر کشورهای آسیایی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که مناطق و قطب های صنعتی زیادی وجود دارند که به مکانی برای رشد کسب و کارهای کوچک در زمینه پوشاک تبدیل شده اند. اگر امکان راه اندازی کارخانه در قطب های تجاری پوشاک برای شما فراهم است، حتماً به دنبال آن بروید. شاید از قبل درباره برخی قطب های تولید پوشاک در هند مانند تیروپور (Tirupur)، لودهیانا (Ludhiana)، نوی دا (Noida)، دهلی (Delhi)، گورگائون (Gurgaon)، بنگلور (Bangalore) و کلکته (Kolkata) چیزهایی شنیده باشید.

6- برآورد نیاز تولید ماهانه پوشاک

همان طور که یک طرح کلی برای دسته بندی محصولات ترسیم کردید، اکنون باید برای حجم تولید روزانه نیز برنامه ریزی نمایید. منظور این است که قصد دارید روزانه به صورت پایه چند عدد لباس از هر یک از محصولات انتخابی را تولید کنید. می توانید بگویید که حجم تولید براساس تقاضای مشتری (پیش بینی فروش) مشخص می شود. نیاز تولید ماهانه خود را بر این اساس برنامه ریزی نمایید. فرض کنید که شما می خواهید ماهانه 5000 عد پیراهن در کارخانه خود تولید داشته باشید.
باید با توجه به نیاز تولیدی، ماشین آلات خریداری کنید؛ نیروی انسانی را سازماندهی نمایید و فضای کارخانه، ماشین آلات، بخش ها و سایر تجهیزات را راه اندازی کنید. اگر از حجم تولید ماهانه مطمئن نیستید، می توانید از شماره انداز دستگاه هایی که خریداری کرده اید استفاده کنید. منظور ماشین آلاتی است که براساس طرح سرمایه گذاری خود خریداری کرده اید. بعدها قادر خواهید بود حجم تولید ماهانه را بر مبنای منابع ماشینی به دست آورید.

نحوه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک - مدیریت صنایع نساجی, کسب و کار نساجی, کارخانه نساجی, صنعت نساجی, صنعت پوشاک

7- برآورد نیروی انسانی، ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز

گزارش مفصلی از پروژه آماده کنید؛ این گزارش باید شامل نیازمندی های نیروی انسانی، انواع ماشین آلات مورد نیاز و لیست مواد اولیه لازم برای محصولاتی باشد که قرار است تولید کنید. برای تهیه لیست باید از نیازمندی های ماشینی نسبت به انواع مختلف ماشین آلات مورد نیاز برای ساخت محصول و گروه محصولی شناخت خوبی داشته باشید. بعداً می توانید تعداد ماشین های دوزندگی، ماشین های غیر دوزندگی و تجهیزات مورد نیاز برای تولید حجم هدف ماهانه را تخمین بزنید.
باید برای محاسبه مواد اولیه مورد نیاز لیستی از مواد اولیه (شامل پارچه، وسایل تزئینی و لوازم جانبی) و حجم مورد نیاز هر کدام از مواد اولیه را تهیه کنید. سپس نیروی انسانی مورد نیاز شامل کارگران، کارمندان اداری، سرپرستان و مسئولین بخش ها را تخمین زنید. مثلا برای برآورد این نیازمندی ها از یک متخصص کمک بگیرید.

8- تخمین میزان سرمایه گذاری مورد نیاز

گزارش پروژه را به گونه ای آماده کنید که شامل مراحل 5، 6 و 7 باشد. پس از آماده شدن گزارش پروژه، بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه را محاسبه کنید. به این کار تهیه گزارش مالی نیز گفته می شود.
جهت محاسبه مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری، مواردی مثل هزینه ماشین آلات و تجهیزات؛ هزینه مواد اولیه برای یک چرخه تولید؛ دستمزد کارگران و حقوق پرسنل برای سه ماه؛ هزینه های پیش تولید؛ هزینه های اجرایی؛ هزینه مکان (یا اجاره)؛ هزینه های بالاسری مانند هزینه برق، چاپ و هزینه های ثابت؛ هزینه های بازاریابی و غیره باید در نظر گرفته شود.
بهترین روش آماده کردن برآورد مالی استخدام یک متخصص برای تهیه گزارش پروژه و نیازمندی های سرمایه گذاری به منظور استفاده در پروژه برنامه ریزی شده است.
چرخ های خیاطی در محدوده های قیمتی مختلفی قرار دارند. شما می توانید براساس میزان سرمایه خود به سراغ هر کدام از برندهای ماشین آلات که نیاز شما را برآورده می کنند بروید.

9- جمع آوری پول برای پروژه

بعد از اینکه گزارش مالی را تهیه کردید، متوجه می شوید که برای تاسیس کارخانه تولید پوشاک و راه اندازی آن به چه مقدار پول نیاز دارید.
نیازهای سرمایه گذاری را به دو دسته تقسیم کنید: مقدار سرمایه گذاری اولیه و هزینه جاری کارخانه. سرمایه خود را بر این اساس جمع آوری نمایید. شما می توانید برای جمع آوری پول بر روی دریافت وام کسب و کارهای استارتاپی که زیر نظر دولت است حساب باز کنید. یکی دیگر از راه های تامین مالی مشارکت با شخصی است که دوست دارد در کسب و کار شما سرمایه گذاری کند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

10- گسترش مشتریان

زمانیکه ایده راه اندازی کسب و کاری در زمینه تولید پوشاک به ذهنتان خطور کرد، باید از همان روز اول به فکر جذب مشتری باشید. وقتی در حال آماده کردن گزارش پروژه کسب و کار و جمع آوری اطلاعات هستید؛ سعی کنید همزمان با مشتریان بالقوه، خرده فروشان و عمده فروشان برای فروش محصولات خود تماس بگیرید. اگر به دنبال انجام سفارش های صادراتی هستید به دنبال برقراری ارتباط با نمایندگان خرید لباس و خریداران باشید.
در صورت امکان در جلساتی که مابین خریداران و تامین کنندگان برگزار می شود شرکت کنید. در چنین رویدادهایی فرصت این را پیدا خواهید کرد که با بسیاری از خریداران (مشتریان) ملاقات کنید و طرح های خود را به آنها نشان دهید.

نحوه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک - مدیریت صنایع نساجی, کسب و کار نساجی, کارخانه نساجی, صنعت نساجی, صنعت پوشاک

11- راه اندازی کارخانه تولید پوشاک

پس از آماده کردن برنامه پروژه و برآورد بودجه، و پس از تامین بودجه کافی، راه اندازی واحد تولیدی (کارخانه) خود را شروع کنید. برای راه اندازی کارخانه تولید پوشاک می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

1- کسب و کار خود را ثبت نمایید.

ثبت کسب و کارتان به دلایل زیادی اجباری است. کسب و کار خود را ثبت کنید و تمام مجوزهای تجاری مربوطه را از دولت دریافت نمایید.

2- حساب جاری باز کنید.

شماره حساب ثابت و شماره مالیاتی خود را ثبت کنید. اینها همگی بخشی از شروع کار هستند.

3- سوله کارخانه را تکمیل کنید.

پس از اجاره یک ساختمان، زیر ساخت های آن را تکمیل کنید. براساس طرح طبقات آن (کارخانه یک طبقه یا یک ساختمان چند طبقه) باید به دنبال مطابقت آن با مقررات ساخت و ساز باشید.

4- تاییدیه های دولتی را بگیرید.

تائیدیه نظام طبقه بندی مشاغل (NOC) را از مقامات محلی اخذ کنید.

5- برنامه زمان بندی اجرای پروژه را آماده کنید.

در این صورت می توانید سر وقت کارخانه خود را راه اندازی نمایید. این امر باعث کاهش هزینه های پیش تولید می شود.

6- قبل از نصب ماشین آلات چند نفر از پرسنل اصلی را استخدام کنید.

شما می توانید از وجود آنها در راه اندازی کارخانه، خرید ماشین آلات، پیدا کردن تامین کنندگان مواد اولیه و راه اندازی بخش ها بهره ببرید.

7- ماشین آلات و تجهیزات را بخرید.

ماشین آلات و تجهیزات را براساس گزارش پروژه و از یک تامین کننده قابل اعتماد خریداری کنید. مظنه قیمتی را از چند تامین کننده ماشین آلات بگیرید. در ضمن باید توجه داشته باشید که برندهای چرخ خیاطی زیاد هستند و به همین دلیل تنوع قیمتی هم در آنها بالاست.

8- ماشین آلات را در بخش دوخت نصب کنید.

همچنین بخش دیگری را به پردازش لباس اختصاص دهید. برای راه اندازی خط تولید به ابزار و مبلمان صنعتی، چرخ های باری، میز وسط و میز کار نیاز دارید.

9- بخش های مختلف، دفتر و خط تولید را راه اندازی نمایید.

زیر ساخت های اداری مانند سیم کشی های برقی ماشین آلات را تکمیل کنید. می توانید یک اتاق نمونه برداری، اتاق طراحی به کمک رایانه (CAD)، نمایشگاه و اتاق کنفرانس را نیز به مجموعه خود اضافه نمایید. تعداد واحدهایی که باید راه اندازی شوند به اندازه کسب و کار شما بستگی دارند.

10- کارگران و پرسنل را استخدام کنید.

در وهله اول اعضای تیم و کارگرانی را که مسئول اداره کارخانه خواهند بود استخدام کنید. می توانید برای استخدام نیروی کار از یک عامل تامین کننده نیروی انسانی کمک بگیرید. برای هر بخش یک سرپرست استخدام کنید.

11- کارگران را آموزش دهید.

سعی کنید کارگرانی که دارای تجربه کار در زمینه تولید پوشاک هستند را استخدام نمایید. اگر لازم است که آنها را آموزش دهید، مقدمات آن را فراهم کنید.

12- رویه عملیاتی استاندارد (SOP) برای فرآیندها و فعالیت های مختلف را اجرایی کنید.

اجرایی کردن روش های عملیاتی استاندارد برای هر فرآیند نقش مهمی در اداره کسب و کارها دارد. هر بخش باید دقیقاً از مسئولیت شغلی خود آگاه باشد.

13- نمونه لباس ها را بسازید و آنها را با پیش بینی ها مطابقت دهید.

در ابتدا می توانید نمونه طرح هایی را که ساخته می شوند آماده کنید. تا جاییکه می توانید نمونه کار آماده کنید؛ در این صورت می توانید آنها را در نمایشگاه به نمایش بگذارید.

14- سفارش (در حجم عمده) دریافت کنید.

اگر مشتری داشته باشید، سفارشات عمده دریافت خواهید کرد. آماده انجام سفارشات عمده باشید.

15- مواد اولیه (شامل پارچه، وسایل تزئینی و لوازم جانبی) را تهیه کنید.

پس از دریافت سفارش، لیست نیازمندی های مواد اولیه را آماده کرده و کلیه مواد اولیه و لوازم جانبی آن را تهیه نمایید.

16- تولید سفارشات را شروع نمایید.

پس از آماده شدن کارخانه برای تولید عمده، سفارشات را دریافت کرده و تولید را شروع کنید. باید از قبل مقداری سفارش گرفته باشید تا به محض آماده شدن کارخانه، تولید را شروع کنید.

نتیجه گیری

بسیاری از ما در برهه ای از زندگی حرفه ای مان به فکر این افتاده ایم که کسب و کار خودمان را راه اندازی کنیم. درست است که داشتن کسب و کار شخصی درآمد بیشتری نسبت به یک شغل روزانه دارد و باعث ارتقاء وضعیت زندگی شخص می شود؛ اما کار هر کسی نیست. این کار به صبر، اعتماد به نفس و فداکاری زیادی نیاز دارد.
در صورت داشتن کسب و کار شخصی شما باید محصولی را که خود تولید می کنید بفروشید. باید برای فروش پوشاک به دنبال تبلیغ محصول خود و بازاریابی فعالانه باشید. بازاریابی را جدی بگیرید.
شما باید کانال های مختلفی را برای فروش محصولات خود پیدا کنید. روش سنتی فروش کالا از طریق عمده فروشان و افتتاح فروشگاه شخصی روش بسیار مناسبی برایتان خواهد بود. احتمالاً به توسعه کسب و کار خود نیز فکر خواهید کرد.

5 دیدگاه

  1. می خواهم وارد صنعت تولیدی پوشاک شوم ولی نمی دانم از کجا شروع کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. باسلام عالی
      من ده سال سابقه خیاطی دارم
      قصد شروع کارصنعتی رو دارم به نظر شما موفق میشوم؟؟

  2. سلام من می خواستم کار تولید پوشاک کودکان را شروع کنم ولی نمی دانم چگونه شروع کنم. لطفا راهنماییم کنید

  3. میخواستم تولیدی پوشاک راه اندازی کنم نیاز به یه پشتیبان دارم میتونید معرفی کنید(به جهت راهنمایی مدیریت )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *