صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مقابله با بحران مقاطعه کاری در صنعت مد
1399/07/09

مقابله با بحران مقاطعه کاری در صنعت مد

Combating The Complex Subcontracting Crisis

با ادامه جنگ های تجاری و بی ثباتی سیاسی، خطر مقاطعه کاری غیر مجاز در زنجیره های تامین جهانی در حال افزایش است. قصد داریم تا در این مقاله به این موضوع بپردازیم که برندها برای مقابله با این مسئله شایع چه کاری می توانند انجام دهند.

چرایی مؤثر نبودن ممیزی

اجماع رو به گسترشی در صنعت درباره عدم کارآمدی ممیزی ها وجود دارد. گزارش اخیر کمپین لباس پاک (Clean Clothes Campaign) در مورد ممیزی اجتماعی و آخرین پروژه تحقیقاتی دانشگاه کرنل (Cornell University) نشان داده است که رویکرد فعلی «منشور اخلاقی – نظارتی – انطباقی» قادر نیست به صورت مستمر از کارگران حمایت کند و حتی اساسی ترین دغدغه های بهداشتی و ایمنی آنها را نیز پوشش نمی دهد، چه رسد به مسائل پیچیده تر مانند قراردادهای غیر مجاز.
آتیلا سیلیسیز (Atilla Celisez)، مدیر عامل شرکت Denetim که یک شرکت حسابرسی مستقر در ترکیه است، اعتقاد دارد که این شکست عمدتاً به دلیل سبک منتخب ممیزی ها حاصل می شود؛ وی استدلال می کند که ممیزی کامل و دقیق مشتری که شامل یک رویکرد دقیق تر و فعالانه تر باشد، قطعاً در کشف استفاده از واحدهای اعلام نشده (غیر مجاز) بسیار موفق تر خواهد بود.

پایه گذاری روابط بلند مدت با تامین کنندگان

وقتی صحبت از مقاطعه کاری غیر مجاز به میان می آید، برندها معمولاً اهل اغماض و چشم پوشی نیستند؛ همین امر منجر به جریمه نقدی، تعلیق سفارشات و در برخی موارد حتی قطع همکاری با کارخانه می شود. نایجل ونس (Nigel Venes)، رهبر استراتژیک پوشاک و منسوجات در نهاد تجارت اخلاقی (Ethical Trading Initiative) می پرسد: «اکنون چه اتفاقی می افتد؟ قرار است تامین کننده به کجا برود؟»
این رویکرد از بالا به پایین، تمام تقصیرها و مسئولیت های مربوط به جبران خسارت را به گردن تامین کننده می اندازد؛ زیرا در بررسی علل ریشه ای این اتفاق و نقش برند در این زمینه، ناموفق است. بنابراین اولین قدم برای برندها بررسی علل اصلی بروز مشکل و درک این مسئله است که تصمیم آنها چه تاثیری بر کارگران زنجیره تامین می گذارد.
ونس معتقد است که پایه گذاری یک رابطه مستحکم با پایگاه تامین برای برندها ضروری است. برندها تنها به واسطه یک رابطه بلند مدت مبتنی بر اعتماد و صداقت است که می توانند از ظرفیت های تامین کنندگان خود اطلاع پیدا کنند؛ تنها در این صورت است که می توانند از عملکرد تجاری، ساختار مدیریتی و نیروی کار تامین کننده مطلع شوند و با همکاری مشترک می توانند اطمینان حاصل کنند که شرایط بستن قراردادهای غیر مجاز هرگز فراهم نمی شود.
برندهای نایک (Nike) و سی اند ای (C&A) هر دو به عنوان بخشی از استراتژی های اخلاقی خود به دنبال ارتقاء روابط بلند مدت شان با تامین کنندگان هستند. نایک ادعا می کند که بیش از 90% کفش های ورزشی و لباس های مارک دارش را کارخانجاتی تولید می نمایند که بالغ بر 15 سال است با آنها همکاری می کند.
این غول لباس ورزشی با پاداش دادن به استانداردهای بالا و ارائه «پیش بینی منابع چند ساله» به تامین کنندگان خود انگیزه می دهد تا از بروز مشکلات مرتبط با نوسانات تقاضا جلوگیری کند. در ضمن آنها با انجمن کار منصفانه (Fair Labor Association) در زمینه برنامه های انطباق اجتماعی و شیوه های خرید مسئولانه نیز همکاری می کنند.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

مقابله با بحران مقاطعه کاری در صنعت مد - مدیریت صنایع نساجی, صنعت مد, صنعت لباس, تجارت نساجی, تجارت منصفانه

پیشنهادات نهاد تجارت اخلاقی (ETI)

پرداختن به مسائل گسترده و پیچیده از قبیل مقاطعه کاری غیر مجاز به نظر غیر ممکن می آید. در این زمینه پیشنهاد نهاد تجارت اخلاقی چیست؟ برندها می توانند از طریق نظارت بر زنجیره های تامین خود و استفاده از اطلاعات داخلی و خارجی، حوزه های خطر را برجسته کنند؛ در نتیجه قادر به انجام اقدامات هدفمندی خواهند بود که به واسطه آنها می توانند به مشکلات خاص زنجیره های تامین خود بپردازند.
مقاطعه کاری های غیر مجاز عمدتاً در مناطق خاصی منعقد می شوند، کشورهایی مثل ترکیه، ایتالیا و چین. نهاد تجارت اخلاقی شاهد پیشرفت های گسترده ای در ترکیه بوده است؛ در این کشور برندها برای مقابله با مقاطعه کاری های غیر مجاز، تلاش های هماهنگی انجام داده اند. در این کشور برندها از طریق همکاری با تیم های داخل کشور، نمایندگان صنعت و اتحادیه های صنفی اطلاعات گسترده ای را در سطح کشور جمع آوری کرده اند؛ آنها توانسته اند تا رابطه ای قوی با تامین کنندگان برقرار نمایند؛ این امر به آنها این امکان را می دهد که در زمان بروز مشکلات با آنها مقابله کنند.
مالکوم گای (Malcolm Guy)، مدیر عامل سازمان Reassurance، برندهایی را که فاقد تیم هایی در داخل کشور هستند، تشویق می کند تا از نمایندگان خود برای ایجاد تغییرات قانونی استفاده نمایند. هر چند که ممکن است تنها 1% تولیدات یک برند در یک کارخانه تولید شود؛ اما این نسبت برای یک نماینده در حدود 80% است، بنابراین قدرت بسیار بیشتری برای انجام اقدامات قابل توجه دارد.

سهیم شدن در مشکلات خود، نیمی از راه حل محسوب می شود

همکاری بین برندها یک راه حل برد- برد است، زیرا در این صورت می توان هزینه ها را تقسیم کرد؛ در نتیجه با افزایش قدرت خرید می توان شانس موفقیت را بالا برد.
یکی از شرکت هایی که در تلاش است تا روند همکاری را تسهیل کند، شرکت Fair Factories Clearinghouse است. اعضای این شرکت برندهایی مانند نایک، آدیداس (Adidas) و پاتاگونیا (Patagonia) هستند که یک بستر همکاری را فراهم کرده اند؛ در این شرکت، برندهای عضو با استفاده از اوراق قرضه ضد انحصاری و پروتکل های دقیق می توانند با زنجیره تامین همپوشانی داشته باشند، با همکاری همدیگر ممیزی ها را به انجام برسانند و با کمک هم مسائل خاص را حل و فصل نمایند.
پیتر بارو (Peter Burrow)، مدیر عامل شرکت FFC خاطر نشان می کند که اگر چه این روند هنوز هم خیلی معمول یا پیچیده نیست، اما قطعاً وسعت آن بیشتر خواهد شد و برخی از برندهای بزرگتر به عنوان یک راه حل به آن می نگرند.
سازمان های ACCORD و ALLIANCE نمونه ای از برندهایی هستند که توانسته اند تا از طریق تلفیق نیروهای خود برای حل مشکلاتشان از حمایت دولت های محلی برخوردار شوند؛ موردی که به تنهایی امکان پذیر نیست و نیاز به همکاری گروهی دارد.
اخیراً گروهی متشکل از 16 برند اروپایی و آمریکایی که در عرصه مد، خرده فروشی و پوشاک فعال هستند در قالب اجلاس Industry Summit دور هم گرد آمدند تا در مورد اینکه چگونه می توانند به صورتی موثر برای ارتقاء وضعیت حقوق کارگران در زنجیره های تامین با هم همکاری کنند، بحث نمایند. با این حال بعد از گذشت یک سال از اولین جلسه این گروه به نظر می رسد هنوز اقدامی برای ادامه این همکاری صورت نگرفته است.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

مقابله با بحران مقاطعه کاری در صنعت مد - مدیریت صنایع نساجی, صنعت مد, صنعت لباس, تجارت نساجی, تجارت منصفانه

سیستمی معیوب و در هم شکسته

جسی مارش (Jesse Marsh)، مدیر پروژه در آزمایشگاه های تجاری نساجی و پوشاک (Textile & Clothing Business Labs) معتقد است که مقاطعه کاری های غیر مجاز «نشانه یک سیستم معیوب و در هم شکسته» هستند و تا زمانیکه سیستم تغییر نکند این مشکل همچنان پابرجا خواهد بود. به نظر مارش مدل تجاری هرمی کنونی که در آن تولید کنندگان در ضلع پایین هرم قرار می گیرند باید برعکس شود؛ در حقیقت جایگاه ارزشی باید متعلق به تولید باشد.
تنها مارش نیست که چنین ذهنیتی دارد، مایک باری (Mike Barry)، خالق برنامه های برند ام اند اس (M&S) نیز معتقد است که زنجیره های تامین مد پیچیده تر از آن هستند که بتوانند به پیشرفت های قابل توجهی در استانداردهای اخلاقی دست پیدا کنند. وی اعتقاد دارد که دیگر نمی توان مدل تجاری فعلی را ادامه داد و یک «تغییر دگرگون کننده» در آستانه ظهور است.

نتیجه گیری

مقاطعه کاری غیر مجاز موضوعی پیچیده و گسترده است که مقابله با آن به رویکردی چند وجهی نیاز دارد. همکاری باید در هسته اصلی هر رویکردی باشد؛ برندهایی که با تامین کنندگان خود و سایر برندها همکاری می کنند می توانند از طریق انجام اقدامات هدفمند یکباره به حل مسئله بپردازند. برندها باید به جای تطبیق خود با شرایط فعلی به سمت اصلاح روند موجود حرکت کنند؛ این جایی است که آنها می توانند شرایط خود را مورد بررسی قرار دهند و کشف کنند که چه بخش هایی را باید در شروط فعلی زنجیره های تامین خود بگنجانند.

جمع بندی

  • زیاد بر نتایج ممیزی ها تکیه نکنید. برای تعیین نقش برندها در مشکلات جهان زنجیره تامین باید به صورت دقیق و کامل علل ریشه ای مسبب این مشکلات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
  • روابط بلند مدتی با تامین کنندگان برقرار نمایید، با آنها همکاری کنید تا مطمئن شوید که شرایط برای شکل گیری قراردادهای غیر مجاز فراهم نمی شود.
  • به صورت مرحله به مرحله کارها را انجام دهید و به واسطه یک رویکرد هدفمند به این مسائل بپردازید.
  • برای استفاده از قدرت جمعی با برندهای دیگر همکاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *