صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت انواع نمونه های مورد نیاز برای سفارش صادراتی پوشاک
1399/12/28

انواع نمونه های مورد نیاز برای سفارش صادراتی پوشاک

Types of Samples Required for Garments Export Order

نمونه گیری یکی از مهمترین فرآیندها در صنعت پوشاک محسوب می شود که نقش بسیار مهمی در جذب خریداران دارد. معمولاً خریداران پس از رضایت از کیفیت نمونه ها سفارش می دهند. با توجه به اهمیت نمونه ها در صنعت پوشاک، قصد داریم تا در این مقاله درباره انواع مختلف نمونه های مورد استفاده در تکمیل روند یک سفارش صادراتی پوشاک صحبت کنیم.

انواع مختلف نمونه های مورد نیاز برای تکمیل سفارش پوشاک

در حالت کلی هشت نوع نمونه برای تکمیل یک سفارش صادراتی پوشاک مورد نیاز است که عبارتند از:

1- نمونه اولیه
2- نمونه تناسبی
3- نمونه مجموعه سایز
4- نمونه کانتر
5- نمونه فروشنده (SMS)
6- نمونه پیش تولید (PPS)
7- نمونه تولید مازاد ممتاز (TOP)
8- نمونه حمل و نقل

در ادامه مقاله به تفصیل در مورد هر یک از نمونه های فوق صحبت خواهیم کرد:

1- نمونه اولیه (Proto sample)

این اولین نمونه ای است که به خریدار داده می شود. این نمونه براساس مشخصات مدنظر خریدار تولید می گردد. نمونه اولیه یک نمونه آزمایشی است که توسط بخش توسعه محصول ساخته می شود. در این مرحله خریدار می خواهد بداند که بعد از اعمال طراحی جدید محصول چگونه به نظر می رسد. در این مرحله می توان از هر نوع پارچه و رنگی برای ساخت نمونه استفاده کرد. 2 تا 3 عدد نمونه اولیه باید در این مرحله ساخته شود، یکی از نمونه ها مختص تولید کننده است و باقی نمونه ها برای خریدار فرستاده می شود تا آنها را بنا به نظر خود اصلاح کند.

2- نمونه تناسبی (Fit sample)

پس از تائید نمونه اولیه، نمونه تناسبی به همراه برگه اندازه ها باید توسط خریدار مربوطه آماده شود. نمونه تناسبی را می توان با استفاده از پارچه های مشابه پارچه اصلی با نزدیک ترین GSM و در هر رنگی تهیه کرد. در نمونه تناسبی دوخت و اندازه گیری باید 100% دقیق باشد. در این مرحله، ساخت و رنگ لباس می تواند تغییر کند؛ اما به هیچ وجه نباید دوخت و اندازه گیری آن عوض شود. در این مرحله 2 تا 3 نمونه تناسبی از لباس ساخته می شود که یکی از آنها برای تولید کننده است و باقی نمونه ها برای خریدار ارسال می شود.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

3- نمونه مجموعه سایز (Size set sample)

پس از تائید نمونه تناسبی براساس الگوهای تائید شده نمونه ها، تمامی نمونه ها در سایزهای مختلف باید درجه بندی گردند و برای سایزهای مختلف باید الگو ساخته شود. پس از آن باید برای هر سایز سفارش، 2 تا 3 عدد نمونه به وجود بیاید. تولید کننده 1 عدد از این نمونه ها را برای خودش نگه می دارد و 1 یا 2 عدد از این نمونه ها را به منظور تائید برش برای خریدار ارسال می کند. لازم به ذکر است که قبل از تائید نمونه مجموعه سایز، نباید برش را شروع کرد.

4- نمونه کانتر (Counter sample)

این نمونه براساس نظرات دریافتی از خریدار ساخته می شود. 2 تا 3 عدد از این نمونه برای هر لباس مورد نیاز است.

5- نمونه فروشنده (SMS)

تیم فروش از نمونه فروشنده (Salesman sample) برای افزایش فروش لباس های مختلف استفاده می کنند. خریدار هر کدام از این نمونه ها را به فروشندگان داده، تا بدین وسیله بازخورد مشتریان را گرفته و آنها را مورد بررسی قرار دهد. تعداد این نمونه ها بسته به مشتری و فصل تقریباً بین 200 تا 500 عدد است. هدف اصلی از تولید نمونه فروشنده، بررسی بازار، بازخورد، طراحی خریدار و غیره است.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

6- نمونه پیش تولید (PPS)

نمونه پیش تولید (Pre-production sample) باید با در نظر گرفتن مشخصات واقعی سفارش و در خط تولید واقعی ساخته شود. تولید این نمونه ها جزء مراحل اصلی یک سفارش پوشاک است؛ در این مرحله ممکن است نمونه تائید شده یا رد شود. در صورتیکه نمونه تائید گردد، بقیه روند تولید سفارش می تواند ادامه پیدا کند. اما اگر نمونه رد شد، باید در کلیه فرآیندهای قبلی تولید بازنگری اساسی صورت بگیرد. در این مرحله بخش PPC (برنامه ریزی و کنترل تولید) نیز وارد روند کار می شود. زمانیکه بخش PPC درگیر روند کار شود، دیگر امکان تغییر سبک وجود ندارد. لذا این مرحله نسبت به مراحل دیگر بسیار حساس تر است. در این مرحله برای تائید سفارش صحیح، نیاز به مراقبت ها و اقدامات بیشتری است.

7- نمونه تولید مازاد ممتاز (TOP)

در حین تولید سفارش در خط تولید تعدادی نمونه ممتاز برای خریدار یا تیم کنترل کیفیت خریدار ارسال می شود. نمونه های TOP از آن جهت اهمیت دارند که وسیله ای برای تائید کل سفارش محسوب می شوند. اگر نمونه TOP دارای سطح کیفی لازم نباشد؛ روند تولید کل سفارش باید دوباره از سر گرفته شود.

8- نمونه حمل و نقل (Shipment sample)

زمانیکه بازرسی نهایی محصول به اتمام رسید و کالا برای حمل آماده شد، باید نمونه های حمل و نقل هم آماده باشند. این نمونه نشان دهنده چیزی است که خریدار دریافت خواهد کرد؛ یعنی منعکس کننده Q.C، نحوه تا زدن لباس در بسته بندی ها، نحوه برچسب گذاری لباس ها، چگونگی کیسه کردن آنها و بسته بندی نهایی محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *