صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 5 ترند مد که پس از خاتمه بحران ویروس کرونا، رواج پیدا خواهند کرد
1399/09/23

5 ترند مد که پس از خاتمه بحران ویروس کرونا، رواج پیدا خواهند کرد

post-coronavirus fashion trends

مشتریان همزمان با بازگشایی جهان، لباس های کهنه شان را دور می ریزند، ماسک های خود را از روی صورت بر می دارند و از انزوا خارج می شوند؛ آنها خود را برای رویارویی با سال 2021 (که امیدوارم آسان تر از نیمه دوم سال 2020 باشد) آماده می کنند. در این مرحله نوبت به خرده فروشان می رسد؛ با توجه به تغییر کردن نیازهای مصرف کنندگان، آنها باید چه ترندهایی را به بازار معرفی کنند تا مورد مقبولیت مشتریان قرار بگیرند؟
ماههاست که شیوع ویروس کرونا، چشم انداز آینده خرده فروشی را با ابهام رو به رو کرده است؛ با این حال تحلیلگران مشخص کرده اند که اکنون تقاضای مد در کجا ایستاده و پس از خاتمه شیوع ویروس کرونا به کدام جهت خواهد رفت. تصمیماتی که خرده فروشان در این مدت می گیرند، نقش بسیار مهمی در بقای آنها در دوره جدید بازی می کند.

نیاز به نوستالژی

نوستالژی مد می تواند به عنوان ابزاری برای فرار از واقعیت مورد استفاده قرار گیرد، چرا که مصرف کنندگان با مسائل جهانی مثل همه گیری، رکود اقتصادی و نا آرامی های داخلی روبرو هستند.
ما در دهه 70 میلادی شاهد تحول بزرگی در سیاست و فرهنگ بودیم؛ شرایط این روزها نیز شباهت زیادی به آن دوران دارد. المان هایی مانند رنگ های خاکی، شلوار جین هایی با نیمرخ های خنثی و کفش های لژدار، حس نوستالژی را تداعی می کنند و این در حالی است که تقریباً همیشه می توان به صورت روزمره از آنها استفاده کرد. این ترکیبات با نفوذ در سکوهای مد قصد دارند تا پس از دهه ها و بعد از پایان قرنطینه به عرصه تجارت بازگردند.
علاوه بر این، شروع دوباره رویدادهای ورزشی باعث ایجاد حس نوستالژی در لباس های مردانه می شود و همین موضوع سبب می گردد تا مردم دوباره به مد رترو و عناصر آن مانند لباس های ورزشی، تی شرت های پولو و کالر بلاکینگ (ترکیب رنگ های مختلف با یکدیگر) روی بیاورند.

تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به ترند اصلی بازار تبدیل می شوند

در آغاز همه گیری، خرده فروشان زنجیره تامین بر روی تهیه تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) برای کارگران خط مقدم تولید، متمرکز گردیدند. از آنجاییکه قرنطینه مستلزم رعایت بهداشت است و راحتی جزء مشخصه های آن محسوب می گردد، لذا این گروه از محصولات به حوزه ای برای سرمایه گذاری در دوران پسا کرونا تبدیل شده اند.
هر چند که تجهیزات حفاظت شخصی قبلاً در آسیا به دلیل تاثیر رواج لباس های خیابانی و تلفیق آنها با آلودگی هوا به اقلامی محبوب تبدیل شده بودند، اما شیوع ویروس کرونا در دنیای غرب باعث شد تا ماسک های صورت در سال 2020 به اکسسوری های غیر منتظره ای تبدیل گردند. با توجه به اینکه در برخی از کشورها نیاز به پوشاندن صورت در انظار عمومی یک الزام محسوب می شود، بنابراین ماسک های غیر پزشکی به گروه محصولی مناسبی برای سرمایه گذاری در حال و آینده تبدیل گشته اند. ماسک های رنگی و چاپی متناسب با لباس کودکان و یا ماسک های که مزین به عکس خوانندگان و اسطوره های دنیای موسیقی هستند کم کم در همه جا دیده می شوند. با بازگشت افراد به مدرسه، محل کار و رویدادهای عمومی (به خصوص در فصول برگزاری فستیوال ها)، روند گسترش استفاده از اینگونه لوازم و تجهیزات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
پس از دوران همه گیری، تقاضا برای منسوجات ضد باکتری و پرداخت ضد باکتری منسوجات به ویژه در مورد وسایل ورزشی و تجهیزات بیرونی افزایش پیدا خواهد کرد. در این زمینه بهتر است نگاهی به مجموعه اقدامات برند Uniqlo بیاندازید؛ این برند از سال 2011 تاکنون در خطوط تولید لباس های راحتی Dry Ex و Heattech از روش های پرداخت ضد میکروبی استفاده می کند.
در حالیکه به فرصت های پیش رو در این زمینه چشم دوخته اید، سعی کنید دلیل ظهور این ترندها را به خاطر بسپارید. حتماً هر گونه شعار و تصویر گرافیکی را با حسن سلیقه حفظ کنید و به حمایت از موسسات خیریه مرتبط ادامه دهید.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

کمد «لباس های خانگی»

حال سوال خرده فروشان این است که آیا دوران لباس های راحتی تمام شده است؟ اگر بخواهیم کوتاه جواب دهیم باید بگوییم خیر، اما با خارج شدن مصرف کنندگان از قرنطینه قطعاً بازار آنها دستخوش تغییر می شود. با در نظر گرفتن این حقیقت که تا پایان سال 2021، 25 تا 30 درصد از نیروی کار ایالات متحده چند روز از هفته را به صورت دورکاری و از خانه کار خواهند کرد، قطعاً لباس های راحتی و کژوال به عنوان بخشی از روند کاری مقبولیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
علاوه بر این، سطح بالای بیکاری پس از خاتمه بحران کووید 19 باعث می شود تا مصرف کنندگان پول کمتری برای خرج کردن داشته باشند؛ از این رو ترجیح می دهند تا زمان بیشتری را در خانه بمانند و همین باعث مهم تر شدن و رشد کمد «لباس های خانگی» می شود. برای خانم ها این به معنی انتخاب لباس های راحتی ساده، پارچه های قابل شستشو، لباس های خواب شیک، لباس های زیر غیر سیمی و کفش های رو فرشی می باشد.
اما در زمینه لباس های مردانه می توانید به ترویج پارچه های سبک مانند پارچه های لیننی و پارچه های پنبه ای ارگانیک، تی شرت های سه دکمه ای کشباف (polo) یا پیراهن های آستین کوتاه و لباس های ست به عنوان جایگزینی برای شلوارهای ورزشی و هودی ها نیم نگاهی داشته باشید. اما با تغییر فصل و حضور بیشتر مصرف کنندگان در فضای باز باید بیشتر بر روی تولید لباس های اوقات فراغت تمرکز کنید. پس به دنبال ترویج لباس هایی باشید که هم قابلیت پوشیدن در خانه را دارند و هم می توان از آنها در ملاقات های دوستانه (البته با رعایت فاصله اجتماعی) استفاده کرد.

5 ترند مد که پس از خاتمه بحران ویروس کرونا، رواج پیدا خواهند کرد - ویروس کرونا, کووید-19, فشن, صنعت مد, صنعت پوشاک

بازگشت به مینیمالیسم

زمانیکه مردم پس از بحران مالی سال 2008 در شرایط اقتصادی بدی قرار گرفتند، ترندهای افراطی مانند ماکسیمالیسم (maximalism) و نمادهای جسورانه دیگر به مذاق مصرف کنندگان خوش نیامدند، و کم کم از گردونه خارج شدند. قبل از شروع بحران کووید- 19، مینیمالیسم خود را برای بازگشت آماده کرده بود و این را می توان از حضور دانیل لی (Daniel Lee) در خانه مد Bottega Veneta و موفقیت لباس های Scandi Style که باعث شدند تا زیبایی و سادگی بار دیگر در کانون توجهات قرار بگیرند متوجه شد.
وابستگی کمتر به ترندهای موقتی که خیلی سریع رونق می گیرند و سریعاً از مد می افتند، باعث می گردد تا ثبات مینیمالیسم با خرید لباس هایی که هرگز از مد نمی افتند بیش از پیش تثبیت شود. از آنجاییکه ممکن است مشتریان درآمد کمتری داشته باشند، بنابراین احتمالاً بیشتر به دنبال خرید کالاهای کلاسیک با طول عمر بالا مانند ژاکت های ورزشی متناسب، زیر پوش های بلند، تی شرت های باکیفیت و شلوارهای جین فاق بلند خواهند بود.

اقتصاد مهربانی

خرده فروشان در جنبش هایی مانند #MeToo و جان سیاهان مهم است (Black Lives Matter)، سعی می کنند تا بیش از پیش صدا و بستر خود را به اهداف اجتماعی تخصیص دهند. با افزایش خرده فروشانی که تحت تاثیر بحران کووید- 19 قرار گرفته اند؛ مفهوم «اقتصاد مهربانی» یعنی جاییکه مصرف کنندگان نسبت به نحوه برخورد کسب و کارها با کارگران و کره زمین هوشیارتر شده اند، شکل گرفته است.
این مفهوم به جای اینکه یک ترند باشد بیشتر یک تغییر در ذهنیت افراد جامعه محسوب می شود، پس این جنبش پس از خاتمه بحران ویروس کرونا نیز همچنان ادامه خواهد یافت. با آگاه شدن خرده فروشان نسبت به بی عدالتی نژادی، اعتبار و شفافیت در زمینه اهداف اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کند و برندهای اجتماعی دیگر مثل سابق نمی توانند فقط ژست این موارد را بگیرند، بلکه باید اقداماتی که ژست آنها را گرفته اند واقعاً عملی کنند. این تنها راه ایجاد تغییرات واقعی و مثبت در جامعه است. با رشد اقتصاد مهربانی این امر به عاملی تعیین کننده برای مصرف کنندگانی تبدیل می شود که برندها وفاداری آنها را به سختی و با صرف هزینه زیاد به دست آورده اند.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

چه درس هایی باید از بحران همه گیری ویروس کرونا بیاموزیم؟

با ورود به دوره جدیدی از خرده فروشی باید نگاهی به مهمترین درس هایی بیاندازیم که این بحران بالاجبار به ما آموخت.

راحتی نحوه هزینه کرد مصرف کنندگان را تعیین می کند

در حالیکه مشتریان از خانه و از راه دور کار می کنند، اما باز هم دستورالعمل های پوشش لباس های اداری در خلال تغییر چشمگیری، جای خود را به لباس های کژوال و راحتی دادند که خود را به عنوان ترند کووید- 19 به مشتریان تحمیل کردند. چنانچه بخواهیم شرایط را با سال قبل مقایسه کنیم متوجه می شویم که «تمرکز بر روی پوشش» منجر به برتری رده های پایین در دنیای مد شده است. فروش به دنیای اقلام غیر رسمی مانند تی شرت ها، هودی ها و شلوارهای ورزشی منتقل گردیده است. ضمناً تعطیلی سالن های ورزشی با رونق تمرینات مجازی همراه شده و همین سبب گردیده تا تقاضا برای لباس های غیر رسمی و راحتی افزایش چشمگیری پیدا کند.

خرده فروشان از این موقعیت زمانی برای تصحیح مسیر خود استفاده کردند

بحران کووید- 19 به صنعت مد این فرصت را داد تا به منظور دستیابی به آینده ای پایدارتر در مورد بازنگری در روندهای صنعتی مرسوم تامل و گفتگو کند. در همین راستا از طراحان خواسته شده که مجموعه ها را سالیانه دو بار به نمایش بگذارند، بنابراین ترندها در فاصله زمانی نزدیک تری به فصول معرفی میشوند و همین خود منجر به افزایش فروش و حفظ حاشیه سود می گردد. یکی دیگر از مزایای این بیماری همه گیر که باعث کاهش سرعت حرکت قطار مد شده، تاثیرات مثبت زیست محیطی بوده است؛ چرا که هفته های مد جای خود را به مدهای دیجیتالی دادند و سیر رشد هفته های مد به دلیل تاثیر ویروس کرونا بر زنجیره های تامین کند گردیده است.

تخفیف ها به جای بیشتر شدن، گسترده تر شدند

با بسته شدن فروشگاه ها یکی از بزرگترین سوالاتی که خرده فروشان آنلاین با آن روبرو شدند این بود که آیا باید به منظور افزایش فروش به کاهش قیمت هایشان ادامه دهند و یا اینکه بلعکس برای حفظ حاشیه سود باید جلوی آن را بگیرند؟ هر چند که وضعیت برندها با هم متفاوت است، اما داده ها نشان می دهد که در اوایل سال همه آسیب شدیدی دیدند، مثلا خرده فروشان ایتالیایی و اسپانیایی واقعاً متضرر شدند، چرا که آنها تخفیف های خود را شدیداً افزایش دادند؛ اما خرده فروشان انگلیسی و آمریکایی در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کردند. حقیقت این است که استراتژی ها به دلیل این همه گیری فراگیر تغییر جهت داده اند، اما چنانچه دقیق تر به آنها نگاه کنیم می توانیم یک الگوی کلی را مشاهده نماییم. بیشتر آنها سعی کردند تا به سمت فروش محصولاتی روی بیاورند که زمانیکه اعتماد مصرف کنندگان به آنها به دلیل تخفیف های زیاد و بیش از حد کاهش پیدا کرده بود؛ توانسته بودند باعث حفظ ارزش سهام شرکت ها شوند. این استراتژی پس از بیداری از رکود جهانی نیز همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *