صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چه کسی می تواند یک شرکت سنتی را به شرکتی با مدیریتی حرفه ای تبدیل کند؟
1399/07/29

چه کسی می تواند یک شرکت سنتی را به شرکتی با مدیریتی حرفه ای تبدیل کند؟

Transform a traditional company into professional

هنگامیکه هیئت مدیره یک شرکت یا گروه تولیدی بزرگ محلی به ضرورت تغییر سیستم مدیریت از یک سیستم سنتی به یک سیستم حرفه ای پی می برند، اولین سوالی که پیش می آید این است که این کار چگونه باید انجام شود و چه کسی باید آن را انجام دهد؟

چه کسی می تواند یک شرکت سنتی را به شرکتی با مدیریتی حرفه ای تبدیل کند؟ - مدیریت صنایع نساجی, کسب و کار نساجی, صنعت نساجی, تجارت نساجی

شکی نیست که این کار وظیفه یک رهبر است و این مدیر عامل است که شرکت را رهبری می کند. مهم است که مدیر عامل هر از گاهی نظر هیئت مدیره را نیز جویا شود؛ همچنین باید نقطه نظرات خود را از بالا به پایین به کارشناسان و متخصصان شرکت انتقال دهد و اقدامات خود را نیز براساس این موارد تنظیم نماید.
پس این یک کار تیمی است و برای ارزیابی، طراحی، اجرا، بررسی نتایج، طراحی مجدد یا تعدیل هر کدام از این موارد به یک تیم استراتژیک اصلی نیاز دارد.
بنابراین مدیریت یک شرکت می تواند برای به انجام رساندن این مهم یک تیم تشکیل دهد. بهترین گزینه ها برای انتخاب در این زمینه عبارتند از افراد لایق و متخصصی که جز منابع انسانی شرکت هستند، مشاوران مدیریتی چند ملیتی خارجی و مشاوران مدیریت محلی.
تغییر سیستم مدیریتی از یک سیستم سنتی به یک سیستم حرفه ای یک پروژه بلند مدت است که با ارزیابی وضعیت فعلی شرکت شروع می شود و در نهایت به جایی می رسد که برنامه استراتژیک اجرایی می گردد. ممکن است این کار با توجه به اندازه و پیچیدگی سازمان بین 3 تا 5 سال طول بکشد. اولین قدم در این مسیر طولانی، مشاوره مدیریت است. هدف از مشاوره این است که وضعیت فعلی شرکت با جزئیات مشخص شود تا بتوان برای زنجیره مراحل بعدی برنامه ریزی کرد.
مرحله بعدی عبارتست از هدایت این جریان، یافتن انحرافات و موانع، و حرکت رو به جلو در قالب تیمی که همه اعضای آن از بالا به پایین در تلاشند تا ضمن حفظ شتاب حرکت، در مسیری درست حرکت کنند. لذا رابط های انسانی، منابعی و عملکردی زیادی درگیر این فرآیند می شوند.
مشاور مدیریت می تواند با ارتباط، تصمیم گیری، هماهنگی و هدایت این فرآیند از بالا به پایین، البته با چاشنی شور و حرارت، کل این جریان را تا رسیدن به هدف نهایی به جلو هدایت کند.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

گزینه های مناسب برای تغییر سیستم مدیریت یک شرکت

1- منابع انسانی داخلی بهترین گزینه برای انجام این مهم، استفاده از منابع داخلی سازمان است. البته این نوع از پروژه ها نیاز به مجموعه خاصی از تخصص ها، مهارت ها، پایبندی اخلاقی، صفات شخصیتی ممتاز، داشتن سابقه کاری درخشان و ریسک پذیری دارند؛ به همین دلیل گاهی اوقات بهتر است که اینگونه خدمات به شرکت های مشاوره مدیریت برون سپاری گردد.
2- شرکت های مشاوره مدیریت چند ملیتی: با توجه به متخصص بودن آنها در این زمینه، و مجهز بودن به متخصصان و ابزارهای مناسب برای به انجام رساندن این نوع پروژه ها، این شرکت ها دومین انتخاب در این زمینه محسوب می شوند.
3- شرکت های مشاوره مدیریت محلی: آنها در رده سوم این لیست قرار می گیرند. شاید شرکت های مشاوره محلی بهترین انتخاب برای شرکت هایی باشند که در بنگلادش فعالیت می کنند. شرکت های تحت مدیریت سنتی در سطوح زیادی در بنگلادش فعالیت دارند، لذا شرکت های مشاوره مدیریت محلی در زمینه شناخت وضعیت موجود و هدایت روند پیشرفت شرکت ها، در موقعیتی مناسب هستند.
4- ترکیب گزینه های فوق: این گزینه ترکیبی از گزینه های فوق است. ترکیباتی مثل (1+2، 1+3، 1+2+3).
این که کدام گزینه برای یک سازمان مناسب تر است، تصمیمی است که به مدیریت عالی شرکت بر می گردد. به هر حال هر آنچه خواست مدیریت یک شرکت باشد، نتیجه خود را در بهبود عملکرد، پایداری و ایجاد محیطی مناسب برای پیشرفت سازمان منعکس می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *