صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نقش‌های یک بازارپرداز در صنعت پوشاک
1400/01/07

نقش‌های یک بازارپرداز در صنعت پوشاک

Roles of a Merchandiser in Garment Industry

یک بازارپرداز پوشاک مجبور است تا در هنگام بازارپردازی محصولات خود با بسیاری از بخش ها تعامل داشته باشد. وظیفه بازارپرداز، مباشرت بر اجرای صحیح سفارش از زمان دریافت آن تا محاسبه سودآوری و حمل سفارش است. یک بازارپرداز پوشاک برای هماهنگ کردن روند اجرای سفارش خود باید با بخش های مختلفی در داخل سازمان، تامین کنندگان مختلف و حتی پرسنل تدارکات خارج از سازمان نیز همکاری و تعامل داشته باشد.
به طور خلاصه یک بازارپرداز وظیفه تجزیه و تحلیل سفارش، برنامه ریزی و مدیریت اقدامات، و کنترل کل روند سفارش را از ابتدا تا انتها برعهده دارد.

وظایف بازارپرداز در رابطه با خریدار و بخش نمونه گیری

وظیفه بازارپرداز در وهله اول دریافت سفارش و تائیدیه خریدار، و هماهنگی با بخش نمونه گیری برای دریافت تائیدیه های مختلف است.

وظایف بازارپرداز در رابطه با خریدار

یک بازارپرداز پوشاک، مجموعه اطلاعات فنی محصول را از خریدار دریافت می کند (تحقیق). سپس با بخش های مختلف همکاری کرده، و یک گزارش موضوعی و قیمت منطقی آماده کند. سپس مظنه های قیمتی و گزارشات را به خریدار منتقل و با او مذاکره می کند، و بر سر قیمت به توافق می رسند. خریدار سفارش در ادامه خرید را به همراه LC برای بازارپرداز ارسال می کند. تمامی نمونه ها، گلدوزی های چاپی و لوازم جانبی که در مراحل مختلف آماده می شوند، باید به منظور تائید خریدار برای او ارسال شوند. پس از اتمام مراحل تائید سفارش، کالاها تولید و سپس ارسال می گردند.

وظایف بازارپرداز در رابطه با بخش نمونه گیری

در این مرحله بازارپرداز پوشاک، مقدمات تائید اولین نمونه را فراهم می کند؛ اولین نمونه معمولاً فقط در یک سایز ساخته می شود اما نمونه های پیش تولید ممکن است در سایزهای مختلف و یا حتی در کل مجموعه سایزها هم تولید گردند. مواردی مانند گلدوزی و چاپ محصول در همان مرحله نمونه گیری تائید شده و نهایی می شوند. نمودار اندازه گیری نیز بررسی می گردد و در صورت هرگونه تغییر و یا افزایش اندازه ها، باید در این مرحله دوباره به تائید برسد. الگوی کاغذی براساس تمامی تجدید نظرهای مدنظر خریدار تکمیل می شود. پارچه و لوازم جانبی مورد نیاز سفارش در این مرحله تائید می گردند.

وظایف بازارپرداز در رابطه با بخش خرید

بخش خرید به دو بخش پارچه و لوازم جانبی تقسیم می شود. در ادامه درباره رویه کار هر دو بخش صحبت خواهیم کرد.

رویه کاری بخش پارچه

بازارپرداز پوشاک پیش شرط های پارچه را از خریدار دریافت می کند. پارامترهایی از پارچه که بازارپرداز باید به آنها توجه داشته باشد عبارتند از مقدار پارچه، تراکم پارچه (تعداد تار و پود در هر اینچ پارچه) و ساختار آن، وزن / G.S.M، طراحی پارچه، کیفیت پارچه، رنگ پارچه و موارد دیگر. خریدار تصویری از طرح پارچه را برای بازارپرداز پوشاک می فرستد و نسخه واقعی توسط مدیر پارچه و تامین کنندگان همانند سازی می شود. بازارپرداز پوشاک در مورد پارچه های بافتنی با مدیر پارچه هماهنگ می گردد و سپس پارچه های تهیه شده را به منظور تائید برای خریدار ارسال می نماید. بعد از دریافت تائیدیه، اولین بخش از سفارش پارچه که حدود 10 تا 15 متر و یا 3 تا 5 کیلوگرم از پارچه بافتنی است، از سوی تامین کننده پارچه درخواست می شود. نمونه مجموعه سایز پیش تولید که با چاپ، گلدوزی و لوازم جانبی واقعی ساخته شده، برای خریدار ارسال می شود. به محض تائید پارچه های بافتنی، در مورد قیمت مذاکره شده و سفارش عمده ثبت می شود. عرض / میانه مطلوب لازم بعد از هماهنگی با بخش تولید و لکترا مشخص می شود. در صورت نیاز پارچه باید به رنگرزی استانداردهای مد نظر خریدار توجه گردد. در آلمان استفاده از رنگینه های آزو ممنوع است. اگر حجم تولید پایین باشد، ممکن است فضای انبارداری نیز در اختیار خریدار قرار بگیرد. تامین منابع، قیمت گذاری و تحویل به موقع و درست سفارش، هدف مدیران پارچه و بازارپردازان پوشاک است. معمولاً حجم سفارش ها 5% بیش از نیاز واقعی است، اما این نسبت می تواند از سازمانی به سازمانی دیگر و از سفارشی به سفارشی دیگر متفاوت باشد.

رویه کار بخش لوازم جانبی

بازارپرداز پوشاک، جزئیات الزامات لوازم جانبی و تزئینی مد نظر خریدار را از او دریافت می کند. پارامترهایی در این زمینه باید مد نظر قرار گیرند که عبارتند از مقدار، ابعاد، رنگ، سایز، آرم و غیره؛ به عنوان مثال برخی از خریداران خواهان لوازم جانبی فاقد نیکل هستند. چنانچه اقلام مورد نیاز خریدار در بازار موجود نباشند، می توان گزینه هایی را به خریدار پیشنهاد داد. پس از تائید لوازم جانبی و تزئینی بر سر قیمت مذاکره شده و سفارش عمده ثبت می گردد. هدف مدیران بخش لوازم جانبی و بازارپردازان پوشاک، تامین منابع و تحویل به موقع و درست سفارش است. معمولاً حجم سفارش ها 3% بیش از نیاز واقعی است، اما این نسبت می تواند از سازمانی به سازمانی دیگر و از سفارشی به سفارشی دیگر متفاوت باشد.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش انبارداری

یک نسخه از سفارش خرید به همراه تمامی جزئیات مرتبط با پارچه، لوازم جانبی و تزئینی در اختیار انبارها قرار می گیرد. زمانیکه مواد اولیه تولید سفارش تهیه شده و به کارخانه منتقل شدند، مدیر انبارداری یک نمونه از محصول را برای بازارپرداز پوشاک و مدیر مربوطه ارسال می کند، و پس از دریافت تائیدیه، محصول تحت حمایت قرار می گیرد. در اینجا مسئولیت تطابق کامل حجم سفارش دریافتی با مواد اولیه مورد نیاز تولید سفارش و قیمت آنها برعهده مدیر انبار است. هر گونه انحرافی در این زمینه باید به اطلاع مدیران بخش های پارچه و لوازم جانبی برسد. بازارپرداز پوشاک باید نمونه ای از پارچه ها و لوازم جانبی عمده را به منظور تائید برای خریدار ارسال کند. مدیران انبارها براساس سفارشات خرید می دانند که چه چیزهایی باید ارسال شود. در پایان سفارش، کلیه لوازم جانبی باید به صورت متعادل در اختیار انبارها قرار بگیرد.

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش آزمون

به طور کلی آزمایشات در این زمینه برون سپاری می شوند، و توسط شرکت هایی مانند Texanlab که در هند قرار دارند و گاهی اوقات توسط خریدار معرفی می شوند، انجام می گیرند. اما برخی از شرکت های بزرگ آزمایشات اصلی را در شرکت خود انجام می دهند. پارچه ها و لوازم تزئینی باید براساس پارامترهای ارائه شده از جانب خریدار آزمایش شوند. در این حالت خریدار یک محدوده قابل قبول را برای پذیرش کالا تعیین می کند.

آزمایش پارچه

آزمایشات پارچه براساس الزامات خریدار و طی مراحل مختلفی انجام می شوند. پارچه ها از نظر استحکام، طول، عرض، آب رفتگی، ضخامت، تراکم، ثبات رنگ و غیره آزمایش می شوند.

آزمایش الیاف

الیاف از نظر استحکام، رسیدگی، انعطاف پذیری محتوای ضایعات، طول، ظرافت و غیره آزمایش می گردند.

آزمایش نخ

نخ های مورد استفاده با توجه به استحکام، تراکم، پیچ و تاب، پرزداری نخ، چین خوردگی نخ، سفتی و موارد دیگر تحت آزمایش قرار می گیرند.

آزمایش لوازم جانبی (اکسسوری ها)

لوازم جانبی از نظر محتوا، ثبات رنگ و سایر پیش شرط های مد نظر خریدار آزمایش می شوند.

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش EDP (پردازش اطلاعات الکترونیکی)

بازارپرداز پوشاک باید در طول روند اجرای سفارش، کار تمامی بخش های فرآیندی را با هم هماهنگ کند. بخش EDP با تغذیه این اطلاعات امکانی را فراهم میکند تا موقعیت سفارش و عملکرد بخش های مختلفی که بر روی آن کار می کنند، تنها با یک کلیک مشخص شود. در ضمن اگر عملکرد در یک چهارچوب زمانی قابل دسترس باشد، از بسته های نرم افزاری زیادی مانند SAP هم می توان برای این کار استفاده کرد.

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش منابع انسانی

یک بازارپرداز پوشاک باید اطلاعات کافی در مورد نیروی کارگری، امکانات انبارداری، الزامات حمل و نقل محلی، مجوزهای محلی و الزامات جابجایی نیروی کارگری را به اطلاع بخش منابع انسانی شرکت برساند.

وظایف بازارپرداز در رابطه با بخش تولید

بازارپرداز در هنگام دریافت سفارش باید ارتباطی مناسب با بخش تولید برقرار کند. بخش تولید در مورد اینکه سفارش در کارخانه انجام شود، و یا اینکه به صورت برون سپاری و از طریق کارخانه های دیگر انجام گیرد، تصمیم گیری می کند. نمونه های تولیدی براساس سایزهای ذکر شده در LC توسط بخش تولید و به منظور دریافت تائیدیه خریدار برای بازارپرداز پوشاک ارسال می شوند. بازارپرداز پوشاک به صورت روزانه در مورد پیشرفت روند سفارش با بخش تولید هماهنگی می کند و در صورت ایجاد هر گونه شبهه و مشکلی سعی می نماید تا آن را به گونه ای مرتفع کند. وظیفه بازارپرداز پوشاک این است که الگوها و نمونه های تائید شده پارچه و لوازم جانبی را برای تولید انبوه آماده کرده، و همه آنها را به موقع برای کارخانه تعیین شده بفرستد. پس از تکمیل روند سفارش، بازارپرداز باید ظاهر و باطن سفارش و آنچه که از مواد اولیه مصرف شده و باقی مانده را براساس برنامه محاسبه کند. هر گونه کمبود، استفاده بیش از حد و یا رد مواد اولیه باید در گزارش موضوعی توجیه گردد، و کالاهای متعادل باید توسط بازارپرداز و بخش تولید برای انبارها ارسال شوند. در حالت کلی، خریدار 3% اضافه تولید مازاد بر سفارش را قبول می نماید؛ اما برخی هم اضافه تولید را قبول نمی کنند.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

بخش کیفیت

بازارپرداز پوشاک باید از اهداف و استانداردهای کیفی شرکت به همراه استانداردهای کیفی قابل قبول هر خریدار آگاهی داشته باشد. مدیر تولید به همراه تیم تولیدی خود و بازرسان کیفی سعی می کنند تا استانداردهای کیفی را در سطح قابل قبولی حفظ کنند. مدیر کیفیت براساس سبک و حجم سفارش، دستورالعمل های کیفی لازم را تدوین می کند تا سطح کیفی محصول حفظ گردد.

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش بسته بندی

بازارپرداز پوشاک باید براساس جزئیات مد نظر خریدار با واحد بسته بندی در مورد مدل بسته بندی، نسبت کالاها در هر کارتن، کیفیت و اندازه کارتن ها هماهنگی کند؛ مثلا شاید خریدار بخواهد تا کالاها به صورت مجزا در کیسه های پلاستیکی قرار داده شده و یا اینکه به صورت مجزا بسته بندی شوند، سپس براساس نسبت های مشخصی در کیسه ها یا کارتن های بزرگ قرار بگیرند. بازارپرداز باید براساس تمامی دستورالعمل های مدنظر خریدار مقدمات بسته بندی را فراهم می کند و در این زمینه باید اهمیت نظرات خریدار را درک نماید. هزینه انبارداری و نیروی کار در کشورهای خارجی بسیار زیاد است. خریدار از قبل در مورد مکان و نحوه نگهداری کالاهای خود تصمیم گرفته است و به گونه ای برنامه ریزی کرده تا بتواند از فضا به نحو موثری استفاده کند. بسته بندی کالاها براساس جزئیات مدنظر خریدار باعث می شود تا جابجایی کارتن ها و ارسال آنها با توجه به الزامات به راحتی امکان پذیر باشد.

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش بازرگانی

بازارپرداز پوشاک باید نسخه ای از کلیه مدارک سفارشات خرید صورت گرفته را برای تولید یک سفارش خاص به بخش محاسبات ارائه دهد تا با همه بخش ها مثل بخش بازارپردازی پوشاک و تامین کنندگان در مورد کمبود، مازاد یا تغییر قیمت مواد اولیه هماهنگی های لازم صورت بگیرد. کارهایی مثل نقل و انتقالات بانکی، مذاکره L/C و تخصیص وجوه توسط بخش محاسبات صورت می گیرد. بخش محاسبات با توجه به به نوع L/C برای پرداخت با بانک مذاکره می کند. پس از تکمیل سفارش، اسناد و مدارک مورد نیاز به وسیله خریدار برای بانک ارسال می شوند و بخش بازرگانی می تواند وجوه سفارش را از بانک دریافت نماید.

وظایف بازارپرداز پوشاک در رابطه با بخش حمل و نقل

بازارپرداز پوشاک اموری مانند رزرو کشتی، حمل کالا، تکمیل اسناد حمل و نقل سفارش پس از تکمیل سفارش و موارد دیگر را با بخش حمل و نقل هماهنگ می کند، و همه اسناد و مدارک لازم را برای دریافت وجه سفارش از خریدار، به بخش محاسبات ارسال می نماید.

سودآوری قرارداد

بازارپرداز پوشاک در پایان سفارش، هزینه های واقعی و بودجه سفارش را با هم مقایسه می کند تا میزان سود قرارداد را مشخص کند. عملکرد بازارپرداز بر این اساس و با توجه به نحوه برنامه ریزی و اجرای برنامه زمان و اقدام ارزیابی می شود.

کلام پایانی

چنانچه کسی این مقاله را با دقت خوانده باشد، به راحتی می تواند به سوالات مصاحبه ای زیر پاسخ دهد:

1- وظیفه بازارپرداز در یک سازمان چیست؟
2- یک بازارپرداز چگونه می تواند به رشد یک سازمان کمک کند؟
3- وظایف بازارپرداز در رابطه با هر کدام از بخش ها را توضیح دهید؟
4- چرا دانستن استانداردهای کیفی خرید برای خریداران مهم است؟
5- چرا دریافت تائیدیه خریدار در هر مرحله ضروری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *