صفحه اصلی دانشـــنامه سیستم های تغذیه کننده چرخ های خیاطی
1399/01/06

سیستم های تغذیه کننده چرخ های خیاطی

تغذیه پارچه، حرکت کنترل شده پارچه دوخته شده از یک موقعیت کوک به موقعیت بعدی است. مکانیسم های تغذیه مختلفی برای دوخت منسوجات در دسترس است. تغذیه دستی، جلودهنده پارچه، تغذیه قطره ای، تغذیه سوزنی (تغذیه سوزنی محور بالایی، تغذیه سوزنی محور مرکزی، تغذیه سوزنی محرک موازی)، تغذیه چرخ دار، تغذیه چرخشی و تغذیه بالایی بعضی از این مکانیسم ها محسوب می شوند.
هدایت پارچه به معنی حرکت کنترل شده پارچه دوخته شده از یک موقعیت کوک به موقعیت دیگر است. جابجایی پارچه از طریق پینت خیاطی، همان چیزی است که مجموعه ای از کوک ها را به درز تبدیل می کند. پارچه را می توان در هر جهت افقی حرکت داد؛ در اغلب موارد، این حرکت فقط رو به جلو یا عقب است. معمولاً پارچه فقط بعد از بلند شدن نوک سوزن از سطح، حرکت داد می شود و فقط با ورود مجدد سوزن متوقف می گردد، بنابراین کنترل دقیق لایه های پارچه دوخته شده برای دوختی مناسب ضروری است که بر روی ظاهر، چروک شدگی و استحکام دوخت تأثیر می گذارد.
تغذیه پارچه از طریق جلودهنده پارچه حاصل می شود که حاوی چندین ردیف از دندانه ی اره ای است. جلودهنده پارچه به وسیله درزهای موجود در صفحه گلوگاه به سمت بالا و جلو حرکت می کند تا با قسمت زیرین دوخته شده درگیر شود و آن را با فاصله یک کوک پیش ببرد. تماس بین جلودهنده و پارچه توسط پایه فشاری حاوی بارگذاری فنری کنترل می شود. سپس جلودهنده پایین می آید و به موقعیت ابتدایی خود بر می گردد.
انواع مختلفی از جلودهنده های پارچه مانند پایه فشاری و صفحه گلوگاه، براساس نوع پارچه دوخته شده و عملیات ویژه خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند. جلودهنده ها می توانند اشکال و انواع مختلفی از دندانه را داشته باشند.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

سیستم های تغذیه کننده چرخ های خیاطی - ماشین آلات نساجی, فناوری تولید, دستگاه های نساجی, تکنولوژی نساجی

سیستم های تغذیه کننده چرخ های خیاطی - ماشین آلات نساجی, فناوری تولید, دستگاه های نساجی, تکنولوژی نساجی

سیستم های تغذیه ترکیبی

تغذیه ترکیبی از تغذیه قطره ای همگام شده و تغذیه سوزنی تشکیل شده است. وقتی هنوز سوزن به وسیله  حرکت ترکیبی نوار سوزن و جلودهنده در پارچه قرار داشته باشد، تغذیه رخ می دهد. از آنجا که سوزن، لایه های پارچه را نگه می دارد، این امر باعث کاهش لغزش و چروکیدگی بین لایه های پارچه می شود. به طور عمده برای دوخت لبه، پارچه های چهارخانه و راه راه از این سیستم استفاده می شود.

تغذیه متغیر بالایی و پایینی (پیش از سوزن) – مکانیسمی از تغذیه است که در آن پایه تغذیه با پایه فشاری مشابه است، به همین دلیل دو ردیف دندانه فراهم می گردد و در کنار پایه فشاری عمل می کند. حرکات پایه تغذیه و جلودهنده را می توان به طور مستقل تنظیم نمود.

تغذیه متغیر بالایی و پایینی (پس از سوزن) –مکانیسمی است که برای ایجاد درزهای صاف، پایه تغذیه در پشت سوزن عمل می کند.

تغذیه ترکیبی متناوب – این سیستم ترکیبی از سه نوع تغذیه جلودهنده، تغذیه سوزنی و پایه تغذیه تشکیل شده است. در این فرآیند، پارچه را نمی توان جمع کرد. این سیستم در هنگام دوختن لایه های چندگانه و دوختن درزهای ضخیم در پارچه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

تغذیه غلتکی یک تغذیه کننده کمکی است که از یک چرخ یا غلتک که در پشت مکانیسم تغذیه معمولی قرار دارد، استفاده می کند. این غلتک بطور پیوسته و متناوب کار می کند و برای درزهای مستقیم طولانی و بدون ایجاد چروک مناسب است.

نخ شنیل

تغذیه معکوس، تغذیه مورد استفاده در اکثر کوک های زنجیری است، این سیستم باعث منتقل شدن کوک میله ای پارچه به سمت چرخکار می شود. ماشین های کوک زنی زنجیره ای بندرت دارای این مکانیسم تغذیه ای کوک میله ای هستند.

دستگاه های تغذیه ویژه – همانند تغذیه گیره ای برای چرخ های خیاطی اتوماتیک مانند سوراخ دکمه، کوک میله ای و ماشین ایجاد کننده قطعات کوچک استفاده کننده از ژیگر، به کار می روند. ژیگر به صورت خودکار هدایت می شود و طبق الگوی مورد نیاز، پارچه را زیر سوزن حرکت می دهد.

نوع سیستم های تغذیه

سیستم های تغذیه معمولاً در قسمت زیرین پارچه کار می کنند، اما براساس نیاز به جلوگیری از مشکل خاص در خیاطی، می توانند در قسمت بالایی و یا همزمان در هر دو طرف کار کنند.

تغذیه قطره ای، سیستم تغذیه اولیه پارچه است که در آن تغذیه به صورت متناوب با قسمت زیرین پارچه، درگیر می شود، سپس از آن جدا می شود و برای کارهای خیاطی عمومی بر روی هر پارچه ای که مشکل خاصی در دوخت ندارد، مناسب است.

تغذیه قطره ای دیفرانسیلی، یک نوع تغذیه دیفرانسیلی است که از دو جلودهنده مستقل استفاده می کند. حرکت هر جلودهنده را می توان به طور جداگانه تنظیم نمود. اگر حرکت جلودهنده از پارچه، بزرگتر باشد، ممکن است برای ایجاد یک درز کشسان تر، بیشتر کشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *