صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه مراقبت، شستشو و خشک کردن لحاف پَر
1401/03/26

نحوه مراقبت، شستشو و خشک کردن لحاف پَر

How to Dry a Down Comforter

لحاف های پَر (Down Comforters)، بادوام و فوق العاده گرم هستند، و به حفظ دمای بدن کمک می کنند. آنها از پرهای کرکی که زیر پرهای شکم پرندگان رشد می کنند، ساخته می شوند. از آنجایی که بسیار نرم و سبک هستند؛ وقتی آنها را در هنگام خواب به دور خود می پیچید، حس خوشایندی پیدا می کنید و فکر می کنید روی ابرها هستید.

اما وقتی نوبت به شستشوی آنها می رسد، کار کمی سخت می شود. حتماً با خود می گویید چگونه می توانم لحافم را بشویم؟ خب ما اینجا هستیم تا به شما در رفع این مشکل کمک کنیم؛ علاوه بر این در خشک کردن لحاف پرتان به شما کمک می کنیم تا دوباره بتوانید آن را دور خود بپیچید.

چرا لحاف های پر، زرد می شوند؟

اینکه ملحفه ها و لحاف ها به مرور زمان زرد شوند؛ چیزی عادی است. به همین دلیل است بهتر است که هر چند سال یک بار آنها را عوض کنید. پر به صورت طبیعی جاذب است؛ از این رو به راحتی مواد روغنی را به خود جذب می کند. همچنین موادی مانند چربی های بدن (مانند عرق)، بزاق، محصولات مراقبت از پوست و لوسیون ها جذب آن می شوند. خشک شدن این مایعات منجر به ایجاد لکه های زرد می شود. به همین دلیل نظافت منظم شخصی باعث تمیز ماندن لحاف و استفاده راحت تر از آن می گردد.

آیا بهتر است لحاف پر شسته شده و یا اینکه با روش خشکشویی تمیز گردد؟

هرگز خشکشویی برای تمیز کردن لحاف پر پیشنهاد نمی گردد؛ زیرا آنها از مواد شیمیایی بسیار قوی برای تمیز کردن پارچه ها استفاده می کنند. قبل از اقدام به شستشوی یک لحاف پر، همیشه برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید. اگر در برچسب استفاده از ماشین لباسشویی مجاز باشد؛ در این صورت یا از ماشین لباسشویی خانگی و یا از ماشین های لباسشویی خشکشویی برای این کار استفاده کنید.

اما اگر در برچسب لحاف استفاده از ماشین لباسشویی ممنوع باشد؛ بهتر است تمیز کردن آن را به یک شرکت تخصصی بسپارید. این شرکت ها معمولاً از روش هایی استفاده می کنند که شامل استفاده از مواد شیمیایی قوی، گرما یا فشار بالا نمی شود. در صورتیکه شک دارید؛ ابتدا در مورد آن روش ها با شرکت مورد نظر صحبت کنید.

یک لحاف پر هر چند وقت یک بار باید شسته شود؟

خبر خوب این است که این کار همیشه لازم نیست. اگر از لحاف به تنهایی و بدون ملحفه استفاده می کنید؛ توصیه می شود که هر سال آن را بشویید. اما اگر لحاف دارای ملحفه است؛ هر دو تا سه سال یک بار شستن آن الزامی است.

آیا می توان لحاف پری که گفته شده فقط با روش خشکشویی باید تمیز شود را شست؟

بله، از آنجاییکه این لحاف از مواد طبیعی ساخته می شود، در حقیقت نیازی به خشکشویی ندارند. در مورد آنها می توان از کیت شستشوی خشک خانگی استفاده کرد یا آنها را نزد یک متخصص برد تا بدون استفاده از روش های خشکشویی، تمیز نمود. بسیاری از تولید کنندگان، برچسب «فقط خشکشویی» را بر روی لحاف می زنند؛ از این رو اگر در شستشو در خانه مشکلی برای لحاف پیش بیاید، آنها چیزی را گردن نمی گیرند.

نحوه شستن لحاف پر در ماشین لباسشویی

قبل از شروع به کار، موارد زیر را بررسی کنید:

  • به برچسب مراقبتی لباس نگاه کنید تا مطمئن شوید که می توان از ماشین لباسشویی برای شستن لحاف استفاده کرد.
  • لحاف را بررسی کنید تا ببینید پرها از جایی از لحاف بیرون زده اند یا خیر. اگر پرها بیرون آمده بودند؛ پس پارچه لحاف پاره شده است و از این رو لازم است لحاف قبل از شستشو رفو شود.
  • در مرحله بعد اگر لکه ای روی لحاف مشاهده کردید؛ باید آن را تصفیه و تمیز کنید.
  • به دنبال مواردی بگردید که دال بر این هستند که موقع تعویض لحاف فرا رسیده است. به عنوان مثال اگر لحاف شما کپک و قارچ زده بود؛ زمان تعویض آن شده است.
  • باید تقریباً هر ماه لحاف خود را از جهت وجود لکه، کپک، قارچ و پارگی مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب می توانید جلوی لکه های چندش آور و زردی ها را بگیرید.
  1. از یک ماشین لباسشویی بزرگ درب جلو استفاده کنید. برای اینکه لحاف بتواند به راحتی در محفظه ماشین لباسشویی حرکت کند؛ ماشین باید جادار و بزرگ باشد. ماشین های لباسشویی درب بالا ممکن است باعث پاره شدن پارچه لحاف شوند.
  2. نخ های شل لحاف را ببرید تا در ماشین لباسشویی مشکل آفرین نشوند.
  3. تا جاییکه برایتان مقدور است، لحاف را در ماشین لباسشویی پهن کنید. هرگز آن را مچاله نکنید و چیز دیگری را به همراه آن در ماشین لباسشویی نیاندازید.
  4. دو توپ تنیس را داخل دو جوراب انداخته و به همراه لحاف در ماشین لباسشویی بگذارید. این توپ ها به حذف آلودگی ها و جلوگیری از جمع شدن لحاف کمک می کنند.
  5. کمی مایع لباسشویی ملایم را در محفظه ماشین لباسشویی بریزید. بهتر است مقدار شوینده کمتر از مقدار توصیه شده باشد؛ به این صورت مطمئن می شوید که مواد شوینده، پاک شده و اثری از آنها باقی نمی ماند.
  6. ماشین لباسشویی را روی یک برنامه شستشوی ملایم و آب گرم تنظیم کنید. استفاده همزمان از آب سرد و گرم به لحاف صدمه وارد می کند.
  7. در صورت امکان به همراه برنامه اصلی، از پیش شستشو هم استفاده نمایید.
  8. زمانیکه کار ماشین لباسشویی به اتمام رسید؛ باید مطمئن شوید که کف ها و تمام بقایای مواد شوینده از روی لحاف پاک شده اند. در غیر این صورت ماشین لباسشویی را بر روی یک دور آبکشی مجدد تنظیم کنید.
نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

هشدار: در هنگام شستشوی لحاف هرگز از نرم کننده پارچه استفاده نکنید. اثرات نرم کننده پارچه روی لحاف باقی می ماند. در ضمن ماده نرم کننده جذب پرهای لحاف شده و آنها را سنگین می کند، و خاصیت جذب پارچه را کاهش می دهد. شما که نمی خواهید چنین اتفاقی برای لحاف پرتان بیافتد.

آیا می توان لحاف پر را با یک ماشین لباسشویی درب از بالا شست؟

خیر نمی توانید؛ زیرا حرکات مرکزی این نوع ماشین لباسشویی ممکن است باعث پاره شدن پارچه لحاف شود.

آیا می توان لحاف پر غاز را در ماشین لباسشویی شست؟

بله، اما باید قبل از استفاده مجدد مطمئن شوید که کاملاً شسته و خشک شده است؛ در غیر این صورت ممکن است کپک بزند. در ضمن بهتر است از یک ماده شوینده طبیعی برای شستن لحاف پر غاز استفاده نمایید.

چگونه می توان لحافی که در ماشین لباسشویی جا نمی شود را شست؟

بهتر است آن را به اتوشویی ببرید؛ زیرا آنها با ماشین لباسشویی هایی با ظرفیت بالا کار می کنند. به احتمال زیاد هرگز نمی توانید لحاف دو نفره و بزرگ را در ماشین لباسشویی خودتان بشویید.

نحوه خشک کردن لحاف پر

اکثر لحاف ها را می توان با ماشین خشک‌کن، خشک کرد؛ اما بهتر است همیشه برچسب مراقبتی لحاف را بررسی کنید.

خشک کردن لحاف پر در معرض هوا

  1. به آرامی لحاف پر را از ماشین لباسشویی خارج کنید.
  2. به جایی اینکه لحاف را روی طناب آویزان کنید؛ بهتر است آن را در جایی پهن بیاویزید. با این کار دیگر لحاف کش نمی آید. در ضمن وقتی لحاف را روی طناب آویزان می کنید؛ نقاط مرطوبی به وجود می آیند که معمولاً باعث ایجاد کپک و قارچ می شوند.
  3. لحاف را در یک جای تمیز و آفتابی خشک کنید و به آن زمان کافی بدهید. اما اگر دمای هوا از 95 درجه فارنهایت بیشتر شود؛ گرما باعث می گردد که لحاف پر خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهد.
  4. پس از خشک شدن لحاف، آن را بتکانید تا پرها دوباره در داخل لحاف توزیع شوند و در ضمن مطمئن شوید که هیچ جایی از آن مرطوب نیست.

ضمناً می توانید ابتداً لحاف را در معرض هوا خشک کنید و سپس آن را در داخل ماشین خشک ‌کن قرار دهید؛ به این صورت قبل از اینکه بخواهید دوباره از آن استفاده کنید، از خشک شدن 100% آن مطمئن می شوید. با بمانید چرا که در ادامه مقاله دستورالعمل های خشک کردن لحاف پر با استفاده از خشک کن را به تفصیل برایتان توضیح می دهیم.

نحوه خشک کردن لحاف پر با استفاده از خشک‌ کن

  1. لحاف را به آرامی از ماشین لباسشویی خارج کنید.
  2. لحاف را در یک خشک‌کن با ظرفیت بالا قرار دهید. خشک‌ کن نیز مانند ماشین لباسشویی، برای خشک کردن لحاف به فضای زیادی نیاز دارد.
  3. دو عدد توپ تنیس را در جوراب های خود قرار داده و آنها را به همراه لحاف در ماشین خشک ‌کن بگذارید؛ این توپ ها به پف کردن و حجیم شدن لحاف کمک می کنند.
  4. دستگاه را روی کمترین درجه حرارت ممکن تنظیم کنید. با این کار لحاف دیرتر خشک می شود؛ اما دیگر منقبض و کوچک نمی گردد.
  5. هر 30 دقیقه یک بار لحاف را بررسی کنید. خشک‌ کن را خاموش کرده و لحاف را بیرون بیاورید. با آرامی به لحاف حجم داده و پر را به صورت مساوی در داخل آن تقسیم کنید، و دوباره آن را در داخل ماشین خشک ‌کن قرار دهید. 
  6. پس از چند ساعت دوباره لحاف را مورد بررسی قرار دهید. اگر خشک شده بود، آن را از خشک کن بیرون بیاورید و اگر نه بگذارید یکی دو ساعت دیگر بماند تا کاملاً خشک شود.
  7. قبل از اینکه آن را دوباره روی تخت خوابتان بگذارید؛ باید مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است.
ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

خشک کردن لحاف در خشک‌ کن چه مدت طول می کشد؟

اگر حرارت خشک ‌کن کم باشد؛ حداقل 4 ساعت طول می کشد. اما اگر قصد دارید آن را در معرض هوا خشک کنید؛ خود را برای 12 ساعت آماده کنید. بهتر است روند شستن و خشک کردن لحاف را صبح زود شروع کنید تا برای خواب شبانه خشک شود. البته می توانید آن شب از لحاف یا پتوی دیگری کمک بگیرید.

آیا می توان لحاف پر را در معرض هوا خشک نمود؟

بله، اما باید خود را برای زمان بیشتری آماده کنید. اما از آنجاییکه اکثر لحاف های پر را می توان در خشک ‌کن خشک کرد؛ بهتر است از همین روش استفاده کنید تا بدین وسیله در زمان صرفه جویی نمایید.

چرا لحاف پر در خشک‌ کن دچار سفتی می شود؟

لحاف های پر معمولاً بعد از خشک شدن هم قلنبه قلنبه و سفت به نظر می آیند. این به دلیل وجود توده های رطوبت بین الیاف پر است. از این رو باید هر نیم ساعت یک بار لحاف را از خشک‌ کن خارج کرده و آن را با دست از هم باز کنید، و بعد دوباره داخل خشک‌ کن بیاندازید. در ضمن لازم است در حین خشک کردن لحاف با خشک کن از توپ های تنیس هم استفاده کنید تا لحاف دوباره حالت پفی خود را بازیابد. به علاوه حرارت خشک ‌کن حتماً باید بر روی کمترین مقدار تنظیم شود.

چگونه می توان لحاف پر را پس از خشک کردن دوباره حجیم کرد؟

اگر تمام نکات مد نظر ما را رعایت کنید؛ لحاف شما پس از خشک شدن دوباره حجیم و پفی می شود. در ضمن باید هر چند روز یک بار لحاف خود را خوب بتکانید تا دوباره حجم و حالت خود را بازیابد. اگر این روش ها کارآمد نیستند؛ باید توده های پر را با دست از هم باز کنید. با دست کشیدن روی لحاف، جاهایی که پر در آنها قلنبه شده را پیدا کنید و با دست آنها را از هم باز کنید.

نحوه مراقبت از لحاف پر

اگر می خواهید لحاف پرتان برای مدتی طولانی شکل و حالت خود را حفظ کند؛ حتماً به نکات پایین توجه ویژه ای داشته باشید:

  • روزانه لحافتان را خوب بتکانید؛ با این کار ضمن اینکه حالت حجیم لحاف حفظ می شود، رطوبت آن نیز به موقع خارج می گردد.
  • اگر لحاف شما دارای ملحفه است؛ بهتر است هر ماه آن را بشویید.
  • هر زمانیکه لکه ای روی لحاف مشاهده کردید،؛بلافاصله آن را تمیز کنید و یا حداقل سالی یک بار این کار را انجام دهید.
  • برای اینکه از کپک و قارچ نزدن لحاف خود مطمئن شوید؛ همیشه آن را قبل از استفاده مجدد به صورت کامل خشک کنید.
  • همیشه لحاف تان را با آب گرم بشویید. سرد و گرم کردن آب به لحاف آسیب می رساند.
  • اگر لحاف شما صاف نیست، بوی خوبی ندارد و پرهای درون آن قلنبه شده اند؛ نگران نباشید و با خیال راحت آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید. در هنگام خشک شدن دوباره حجیم شده و بوهای نامطبوع آن از بین می روند. لحاف وقتی مرطوب است بوی بدی می دهد؛ پس آن را بو کنید تا ببینید کاملاً خشک شده است یا خیر.
  • هرگز از نرم کننده پارچه یا برگه های خشک کن استفاده نکنید.
  • خشک کردن لحاف بر روی طناب باعث افزایش احتمال تجمع رطوبت و کپک زدگی پرهای لحاف می شود.
  • هیچ موقع لحاف را در معرض اتو یا بخار قرار ندهید.
  • هرگز لحاف را با ماشین لباسشویی درب از بالا نشویید.

سخن آخر: حال که با نکات مهم در زمینه شستشوی لحاف پر آشنا شده اید؛ وقت آن است که دست به کار شوید. با رعایت این نکات می توانید به راحتی لحاف خود را شسته و خشک کنید. وقتی دوباره از لحاف خود استفاده نمایید؛ احساس بهتری نسبت به قبل خواهید داشت. اگر لحاف شما ملحفه ندارد؛ حتماً باید سالی یک بار آن را بشویید. اما اگر لحاف تان دارای ملحفه است؛ می توانید سه سال یک بار آن را بشویید. البته اگر بتوانید هر ساله این کار را انجام دهید بسیار بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *