صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فلوچارت مراحل تولید پارچه دنیم (جین)
1400/12/15

فلوچارت مراحل تولید پارچه دنیم (جین)

Flow Chart of Denim Manufacturing Process

در این دوره و زمانه، نسل جوان به لباس های مبتنی بر دنیم (جین) وابستگی زیادی پیدا کرده اند. معمولاً کمدهای آنها پر از لباس های مختلفی است که با استفاده از پارچه دنیم تولید شده اند. غالباً پارچه دنیم، پارچه ای بافته شده و 100% نخی است که در آن نخ تار رنگ شده و نخ پود خاکستری رنگ می باشد. روند تولید پارچه دنیم از یک فلوچارت پیروی می کند؛ امری که باعث تسهیل روند ساخت این پارچه می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره این فلوچارت صحبت کنیم.

روند کاری تولید پارچه دنیم

دریافت مجموعه نخ از کارخانه ریسندگی

چله پیچی

رنگرزی نخ

بافت پارچه

پرزگیری سطح پارچه

تعدیل یا تنظیم حرارتی

پرداخت

بازرسی

تا کردن و بسته بندی

تحویل

تمامی مراحل فوق در جدول زیر به اختصار توضیح داده شده اند:

شمارهفرآیندرویه کاری
1دریافت مجموعه نخ از کارخانه ریسندگیدر مرحله اول باید مجموعه نخ های مورد نیاز براساس نوع پارچه دنیم مورد نظر از کارخانه ریسندگی دریافت شوند. پارچه دنیم ممکن است چروک، وینتیج، پشت و رو و غیره باشد.
2چله پیچیدر این مرحله چله پیچی براساس ترتیب تعداد مناسب نخ های تار که متناسب با طول پارچه هستند، صورت می گیرد؛ در چله پیچی تمام نخ های تار مثل یک ورقه پیوسته بر روی یک چله جمع می شوند، و همین کار باعث می شود تا نخ های تار برای فرآیندهای بعدی آماده گردند.
3رنگرزی نخدر این مرحله تمیزکاری، شستشو، رنگرزی و خشک کردن انجام می شود. لازم به ذکر است که تنها نخ های تار نیاز به رنگرزی دارند.
4بافت پارچهبافت پارچه با استفاده از نخ تار (نخ رنگ شده) و نخ پود (نخ خاکستری) صورت می گیرد. بافت پارچه ممکن است براساس طرح های مختلفی مثل جناغی 2/1، جناغی شکسته، جناغی معکوس، جناغی زیگزاگ و غیره انجام شود. گاهی اوقات از طرح های فانتزی هم برای تولید پارچه های دنیم مد روز استفاده می گردد.
5پرزگیری سطح پارچهدر این مرحله برای اینکه سطح پارچه کاملاً تمیز شود و ساختار پارچه قابل مشاهده باشد؛ سطح پارچه پرزگیری می گردد.
6تعدیل یا تنظیم حرارتیبرای کنترل درصد جمع شدگی پارچه، تعدیل یا تنظیم حرارتی بر روی آن صورت می گیرد. در اینجا انواع نخ های پود تحت حرارت قرار می گیرند که همین امر باعث می شود تا پارچه در حین فرآیند تولید پوشاک، کمتر دچار جمع شدگی (انقباض) شود.
7پرداختدر پرداخت پارچه دنیم، از فرآیند سنفوریزینگ (Sanforizing) استفاده می شود.
8بازرسیدر این مرحله پارچه ها مورد بازرسی قرار می گیرند و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی اقدامات لازم برای حل آن صورت می گیرد.
9تا کردن و بسته بندیپارچه ها پس از بازرسی تا شده و بسته بندی می شوند، و بدین صورت برای حمل آماده می گردند.
10تحویلسرانجام کلیه محصولات برای خریدار ارسال می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *