صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز بحران اوکراین و تأثیر آن بر صنعت پنبه و منسوجات جهانی
1400/12/11

بحران اوکراین و تأثیر آن بر صنعت پنبه و منسوجات جهانی

تهاجم روسیه به اوکراین در بازارهای جهانی، به ویژه در بخش انرژی، جهشی یکباره در قیمت ها ایجاد کرده است. قیمت نفت خام بالای 110 دلار در هر بشکه معامله می شود که مطمئناً بر بازارهای سهام، کالاها و قیمت فلزات تأثیر خواهد گذاشت. مهمتر از آن، تأثیری بر روان مصرف کننده و قدرت خرید آنها خواهد داشت که برای بخش منسوجات جهانی بسیار حائز اهمیت است.

واکنش‌های فوری ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه همراه بوده است که همچنان در حال سخت‌تر و پیچیده تر شدن است. این امر بر قیمت نفت خام و گاز طبیعی تأثیر خواهد گذاشت زیرا روسیه صادرکننده اصلی این کالاها به کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان است. همچنین ممکن است به سرعت شاهد تقویت دلار باشیم که حداقل در آینده نزدیک منجر به افزایش قیمت‌ها در کشورهای واردکننده خواهد شد.

بازار پنبه که عرضه محدودی را تجربه می کند، به دلیل تقاضای نامشخص و اثرات موج دار ناشی از افزایش قیمت انرژی، شاهد عدم اطمینان و نوسانات بیشتری خواهد بود و از آنجایی که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به گندم و محصولات انرژی روسیه وابسته هستند و اوکراین به اصطلاح سبد نان اروپا است، افزایش قیمت این کالاها بر بازارهای کلی و اعتماد مصرف کننده تأثیر خواهد گذاشت.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

ولموروگان شانموگام، مدیر یکی ازکارخانجات بزرگ نخ ریسی در هند، اظهار داشت: “بازار نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد.” هند منسوجات خانگی پنبه ای را به کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان صادر می کند و بحران در آن بخش از جهان بر صادرات و مصرف این محصولات تأثیر می گذارد.

قیمت پنبه در ماه های اخیر روند صعودی داشته است. در هفته های اخیر، تهاجم روسیه نقش خود را در بازارهای کالا ایفا کرده است. در 20 روز گذشته، قیمت تحویلی کارخانجات پنبه از 78000 روپیه برای هر کندی (356 کیلوگرم) به 83000 روپیه رسیده است. با وضعیت فعلی جهانی، عدم اطمینان افزایش خواهد یافت و با افزایش قیمت گاز، مصرف کنندگان توجه بیشتری به قیمت خرید اقلام نساجی خواهند داشت که ممکن است بر صادرات آن تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

تقاضا و قیمت منسوجات نه تنها به قیمت پنبه و مواد اولیه بستگی دارد بلکه عوامل دیگری مانند صلح و امنیت منطقه ای بر علاقه مصرف کنندگان به خرید اقلامی مانند پوشاک تأثیر می گذارد که به شدت به مخارج اختیاری خانوار وابسته است.

فعالان صنعت نساجی در حالی که انتظار نوسانات زیاد در بازارها را دارند، به منظور حفظ شرایط فعلی خود باید برای ذخیره سازی مواد اولیه و هزینه های حمل و نقل و عملیاتی برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

با توجه به اینکه انتظار می‌رود به زودی تحریم‌های اقتصادی بیشتری بر روسیه تحمیل شود، همچنان شاهد واکنش بخش‌های کالایی و مالی و تأثیر آن بر بخش‌های تولیدی صنعت نساجی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *