صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه راه اندازی خط تولید پوشاک و ایجاد برند: یک برنامه 9 مرحله ای
1401/01/17

نحوه راه اندازی خط تولید پوشاک و ایجاد برند: یک برنامه 9 مرحله ای

How to start a clothing line

نحوه راه اندازی یک کسب و کار در حوزه پوشاک در ابتدا ممکن است یک فرآیند تماماً مصرفی باشد؛ اما با ساخت اولین نمونه ها، و فروش محصولات و کسب مشتری، خیال شما تا حد زیادی راحت می شود. پس بهتر است از برنامه 9 مرحله ای این مقاله برای راه اندازی یک کسب و کار فعال در حوزه پوشاک استفاده کنید. ممکن است هنگام راه اندازی یک خط پوشاک، در ابتدا کارها بسیار طاقت فرسا به نظر برسند. اما باید به 9 اصل کلی که در این مقاله درباره آنها صحبت خواهیم کرد، پایبند باشید.

چگونه می توان خط تولید لباس را راه اندازی نمود؟

1- حوزه کاری و بازار هدف خود را تعیین کنید

شروع یک کسب و کار در حوزه پوشاک یک فرآیند کاملاً شخصی است. احتمالاً شما یک فرد خلاق هستید و قادرید در این صنعت بسیار سریع، چیز متفاوتی ارائه بدهید. احتمالاً شکافی در بازار مشاهده کرده اید و یا یک طرح منحصر به فرد را برای گروه خاصی از مشتریان در نظر دارید.

دلیل شما برای آغاز کار هر چه که باشد؛ مهم این است که حوزه کاری خود را از قبل مشخص نمایید. به عنوان مثال، آیا به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه راه اندازی یک برند لباس یا یک خط پوشاک ورزشی هستید؟ و شاید هم قصد دارید اقلامی برای طرفداران یک شخصیت یا باشگاه خاص، مانند پیراهن های تنیس باز معروف فرد پری (Fred Perry) تولید کنید.

یا شاید به دنبال ایجاد سبک هایی خاص در خط تولید پوشاک می گردید؛ چیزی شبیه تولید کالاهای برند سبک زندگی Scandiborn که برای کودکان تولید می شوند، اما در حجمی پایین تر؛ یا لباس های مردانه ای که به پیشینه منحصر به فرد شما اشاره دارند؟

شاید هم کسب و کارتان به دلیل برآورده کردن برخی نیازهای خاص یا اجرای بعضی از موازین اخلاقی، مثل ساخت لباس های عاری از خشونت و یا تولید اکسسوری های اولیه برای کودکان پا گرفته است.

حوزه کاری خود را بشناسید و آن را مد نظر قرار دهید. حتی اگر به مرور زمان طرح ها و ایده های زیادی از ایده اول منشعب شوند؛ باز هم ایده اصلی شما جزء پیشینه تان، راهنمای اصلی و دلیلی برای یادآوری مسیر اولیه به حساب می آید.

2- بودجه یا طرح تجاریتان را تهیه کنید

اگر واقعاً ایده تان به سرمایه ناچیزی نیاز دارد و در حال آزمایش ایده خود در مقیاسی کوچک هستید؛ شاید برای شروع کار به یک برنامه تجاری کامل نیاز نداشته باشید. با این حال باید مراقبت باشید تا اگر ایده شما عملی شد، خیلی سریع بتوانید مقیاس کار خود را گسترش دهید؛ از این رو باید حتماً یک طرح محکم و قابل اعتماد در چنته داشته باشید.

فراموش نکنید که پیش بینی صنعت مد بسیار دشوار است؛ بنابراین برنامه هایتان باید بسیار انعطاف پذیر باشند. در ضمن در این صنعت هیچ چیزی تضمین ندارد؛ لذا باید خود را برای رویارویی با چالش ها آماده نمایید.

خلق بودجه

حداقل باید در چند ماه اول تا حد ممکن کارها را ساده پیش ببرید. بهتر است کارتان را با طرحی شروع کنید که عاشق آن هستید، و می دانید که چگونه باید آن را تولید کرده (یا بفروشید) و بازخورد مناسبی دریافت نمایید؛ این کار بسیار راحت تر از شروع کار با لیستی طولانی از محصولات است.

با این کار می توانید یک تصویر ثابت را در ذهن مجسم نموده و تصمیم گیری درستی برای هزینه کرد بودجه خود بگیرید. علاوه بر این می دانید با مصرف این بودجه قرار است به کجا برسید. سعی کنید فضای انعطاف پذیری برای خود فراهم کنید؛ ممکن است هنوز از قیمت برخی مواد خاص و هزینه های تولید اطلاعی نداشته باشید، اما چنانچه بودجه خود را در نظر بگیرید، می توانید ضمن گرفتن تصمیمات درست، سریع تر به فروش برسید.

در ضمن بودجه شما به این بستگی دارد که آیا می خواهید خودتان لباس ها را طراحی و تولید کرده (و یا با همکاری یک تولید کننده) و یا اینکه قصد دارید لباس ها را به قیمت عمده از طراحان پوشاک خریداری کنید. در هر صورت کار خود را از حجم پایین آغاز نمایید. با شروع کار بر روی طرح ها و تجهیزات اضافی محدود، می توانید به محض افزایش تقاضا، خروجی کارتان را مورد بازنگری قرار دهید.

ایجاد یک طرح تجاری خط تولید پوشاک

اگر به دلایلی مثل تامین بودجه و یا دریافت حمایت به یک طرح تجاری نیاز دارید؛ کار خود را با تمرکز بر روی اصول اولیه شروع کنید. در این صورت باید یک دورنمای کلی از کسب و کارتان که شامل خلاصه ای از راهکارهای اجرایی و یک طرح کلی روشن از نحوه شروع کار، رشد و آماده سازی کسب و کار خود برای گسترش دامنه کاری است ارائه دهید.

در ضمن برای شناخت بازار هدف خود و سایر رقبا، باید به تجزیه و تحلیل بازار بپردازید. به یاد داشته باشید که این تجزیه و تحلیل باید مبتنی بر داده ها، ملموس و ترجیحاً در مورد منابع خارجی باشد. نتیجه این تجزیه و تحلیل نباید تنها در برگیرنده دیدگاه شما در مورد گزینه های فعلی بازار باشد؛ دیدگاهی که شاید زیاد درست نباشد (گر چه دیدگاه شما هم جایگاه خاص خود را دارد).

در طرح شما، اینکه چه کسی قرار است در چه کاری مشارکت کرده و چه کاری را انجام دهد، باید کاملاً مشخص باشد؛ خواه شما به تنهایی دست به اقدام بزنید و خواه شریک داشته باشید. البته باید فضای لازم برای محصولات جدید را از قبل فراهم کنید و در مورد هر برنامه ای که برای برند سازی، فروش و بازاریابی و فعالیت های خود دارید، به تفصیل (در این طرح) صحبت کنید.

در هر صورت هر کسی بخواهد طرحتان را بخواند؛ تنها به یک چیز توجه خواهد کرد و آن چیزی نیست جز پول. باید طرح خود را با یک بخش جامع که به وضوح به وضعیت مالی فعلی کسب و کارتان می پردازد (حتی اگر این کار خیلی ابتدایی به نظر بیاید)، اولویت های توسعه ای شما و اینکه چگونه سرمایه گذاری بر روی آنها به موفق شدن کسب و کارتان کمک می کند، پایان دهید.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

3- کسب و کار خود را سازماندهی کنید

حتی اگر در حال نوشتن یک طرح تجاری کامل نیستید؛ باز هم باید همان اصول را در هنگام سازماندهی استارتاپ خود رعایت کنید. ممکن است در شروع کار فقط برای خرید چرخ خیاطی و شروع مستقیم کار برنامه ریزی کنید؛ اما حتی این کار نیز مستلزم صرف زمان و تخصیص منابع است.

اگر تلاش خود را بر روی سرمایه گذاری متمرکز کرده اید و برای آینده هدف دارید؛ نحوه شکل گیری کسب و کار خود، مثل برنامه ها و ایده هایتان را به صورت مکتوب درج نمایید. تمامی موارد زیر باید در طرح شما به درستی توضیح داده شده و مکتوب شوند:

موقعیت محل کار

آیا در حال حاضر در اتاق خود در خانه کار می کنید؛ اما قصد دارید به یک استودیوی کوچک نقل مکان کنید؟ به یاد داشته باشید که کسب و کارهای آنلاین و غرفه های فیزیکی، هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

نحوه کار

آیا قرار است فعلاً اقلام تولیدی خود را در یک دکه بفروشید؟ یا می خواهید یک خرده فروش آنلاین باشید؟ یا شاید هم قصد دارید فعالیت تان را از طریق رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام شروع کنید؟ در این صورت باید قبل از شروع کار، اطلاعاتی را درباره نحوه فروش در این سامانه ها جمع آوری نمایید.

شاید حتی قصد راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی را داشته باشید. هر کدام از اینها را که انتخاب می کنید؛ باید توجه داشته باشید که تمام کسب و کارها در راستای اجرای قوانین مالیاتی HMRC، بایستی اقدام به دریافت مجوز و گواهینامه های کاری بکنند (به خصوص اگر قصد دارید در مراکز تجاری یا بازار شروع به فعالیت نمایید).

در ضمن باید قبل از اقدام به فروش آنلاین لباس، خرید یا فروش پوشاک از خارج از کشور، یا ذخیره مشخصات شخصی مشتریان، پایگاه هواداران یک سلبریتی یا باشگاه خاص و یا حتی تامین کنندگان خود؛ در مورد قوانینی که باید رعایت شوند، کاملاً تحقیق کنید.

چه کسی امور را اداره می کند؟

حتی اگر به تنهایی مدیریت کسب و کار را برعهده دارید؛ آیا باز هم کسان دیگری نیز هستند که بتوانید به آنها اعتماد کنید و بخشی از مدیریت کار را به آنها بسپارید؟ به عنوان مثال طراحتان، حسابدارتان و یا افرادیکه در راه اندازی دکه، انبار و غیره به شما کمک کرده اند.

کاتالوگ محصولات

کاتالوگ ممکن است تنها شامل یک محصول منحصر به فرد باشد، و یا اینکه می تواند لیستی طولانی از اقلام مختلف را شامل شود. لیست محصولات خود را به خوبی بشناسید و به نحوه برنامه ریزی برای تولید، انبار کردن آنها و الزامات خاص بسته بندی هایشان فکر نمایید.

فروش و بازاریابی

در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت؛ اما بهتر است به برنامه های بازاریابی خود و اینکه چگونه می خواهید نام برند و لباس هایتان را بر سر زبان ها بیاندازید، فکر کنید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که چگونه می توانید از رسانه های اجتماعی استفاده نمایید و اینکه آیا به یک وب سایت، وبلاگ و اقلام چاپی برای بازاریابی نیاز دارید یا خیر.

بیمه

شاید قصد دارید اقلام تولیدیتان را بلافاصله به صورت آنلاین به فروش برسانید؛ اما اگر واقعاً نیت سرمایه گذاری بر روی زمان و بودجه خود را دارید، بهتر است از همان ابتدای کار با خرید یک بیمه نامه کاری مناسب که لباس های تولیدی و تجهیزات تان را پوشش می دهد، از کسب و کار کوچک خود محافظت نمایید. چنین بیمه نامه ای ممکن است شامل بیمه های مربوط با فروش محصولات یا بیمه مسئولیت باشد.

تامین بودجه

برای راه اندازی کسب و کار خود و دریافت حمایت های مالی، باید دیدگاه روشنی در مورد منابع مالی که می توانید جمع کنید، داشته باشید. بهتر است در این زمینه به راهنمای نحوه تامین مالی مشاغل استارتاپی که تحت حمایت دولت قرار می گیرند، مراجعه کنید. در ضمن وقتی نوبت به مدیریت امور مالی می رسد؛ بد نیست تا تحقیق جامعی در مورد بهترین حساب های بانکی و نرم افزارهای حسابداری انجام دهید.

4- طرح هایتان را به وجود آورید

یکی از جذاب ترین مراحل کاری هر کسب و کار فعال در عرصه تولید پوشاک، توسعه محصول است. حتی اگر در آغاز کار تنها ایده مفهومی طراحی یک محصول را در ذهن دارید؛ باز هم بهتر است آن را به صفحه کاغذ یا رایانه منتقل کنید. پس از آماده شدن طرح اولیه می توانید ایده های نپخته را به طرح های دیجیتالی نهایی تبدیل کنید. برنامه هایی مانند Adobe Illustrator در این زمینه می توانند بسیار کمک کننده باشند.

زمانیکه کار تهیه طرح هایتان به پایان رسید؛ باید در مورد مجموعه اطلاعات فنی محصول خود که شامل اطلاعات اصلی محصول است و باید به کارخانه تولید کننده ارائه شود، فکر کنید. این مجموعه باید دربرگیرنده جزئیات و مشخصات فنی محصول شما، از طراحی و اندازه گیری گرفته تا مواد اولیه و لوازم جانبی مورد نیاز و ویژگی های شاخص محصول باشد. پس باید قبل از انتخاب کارخانه تولید کننده، اقدام به ساخت الگوی محصولات خود و درجه بندی آنها نمایید.

5- برندتان را بسازید

از آنجاییکه در عرصه مد یا پوشاک یک حرفه ای محسوب می شوید؛ احتمالاً شخص خلاقی هستید. این امر به شما در ساخت یک برند برای توسعه شرکت پوشاک استارتاپی تان کمک شایانی می کند. پس حتماً در مورد نحوه ساخت برند برای کسب و کارتان تحقیقات کافی انجام دهید.

نام تجاری انتخاب کنید که مورد توجه مخاطبان هدف شما قرار بگیرد. به عنوان مثال ممکن است نام تجاری را براساس سن و سال مخاطبان هدف خود انتخاب کنید؛ مانند Fish & Kids. اما اگر فروشگاه تان مملوء از طرح های منحصر به فرد خودتان است؛ از نام خود به عنوان نام تجاری تان بهره بگیرید (مانند نام برندهای Tommy Hilfiger یا Hugo Boss). 

6- تولید را شروع کنید

به طرح خود رجوع کرده و همه چیز را با هم ادغام کنید. وقت آن رسیده که وظیفه تولید محصول تان را به تولید کننده محول نمایید. این همان جایی است که به یک شخص یا یک تیم تامین منابع نیاز دارید تا طرح های شما را گرفته و آنها را به واقعیت تبدیل کنند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

البته اگر قصد دارید در حال حاضر تمام کارها را خودتان انجام دهید و یا اینکه با تیم انتخابی خودتان کار می کنید؛ می توانید از این مرحله صرف نظر نمایید. در ضمن اگر می خواهید محصولات آماده را به صورت عمده خریداری کرده و سپس آنها را به فروش برسانید؛ باز هم می توانید از این مرحله گذر کنید.

برای اینکه بتوانید یک تولید کننده مناسب را پیدا کنید؛ ضمن تعیین اولویت های خود، پرس و جو از دیگران را نیز آغاز کنید. آیا قصد دارید با یک صنعتگر هنرمند کار کنید و یا اینکه به دنبال یک تامین کننده تجاری سریع و قابل اطمینان می گردید؟ تولید بخش مهمی از هر کسب کار فعال در عرصه پوشاک (چه بزرگ و چه کوچک) است؛ پس وقت خود را صرف پیدا کردن تولید کننده های احتمالی، صحبت کردن با آنها و غربالگریشان نمایید.

حال که تصمیم خود را گرفتید، باید نمونه ای از طرحتان آماده کنید. از سازنده منتخب خود بخواهید مجموعه ای کوچک از طرح هایتان را آماده کند؛ سپس آنها را برای آزمایش نزد تولید کننده دیگری بفرستید. قبل از عقد قرارداد نهایی با تولید کننده محصول، در مورد اصلاحات لازم با او به صورت مفصل صحبت کنید.

در کنار اهداف و دلایل خود برای راه اندازی خط تولید پوشاک، به مشتریان احتمالی خود فکر کنید. قصد دارید محصولات خود را به چه کسی بفروشید؟ آیا آنها سبک و نوعی خاص از لباس را ترجیح می دهند؟ آیا می خواهید محصولات خود را برای کسانی طراحی کنید که به تجربه خرید از برندتان اهمیت می دهند (از طراحی وب سایت و فروشگاه گرفته تا طراحی برچسب های محصولات، بسته بندی کالاها و خبرنامه ایمیلی)؛ یا بیم آن می رود که بسته بندی های فانتزی مطابق با حال و هوای نسل هزاره، باعث دلزدگی برخی از مشتریان شما شود؟

هر تصمیمی گرفتید، سعی کنید هم غریزه و هم نتایج تحقیقات خود را در آن دخیل کنید. تا جاییکه بودجه شما اجازه می دهد، بر روی بسته بندی محصول و ارتباطات مشتری سرمایه گذاری نمایید؛ اما سعی کنید در این زمینه انسجام کافی داشته باشید. استفاده از بسته بندی های شیک و زیبا در یک ماه و بسته بندی های کیسه های دم دستی در ماه بعد، اصلاً راهکار مناسبی نیست.

7- محصولات خود را آزمایش نمایید

باید از نمونه هایی که ساخته شده استفاده کنید. از این رو بردن کالاها به بازار، یک روش عالی برای آزمایش محصولات شما، بدون تعهد به تولید انبوه آنهاست. فضای تجاری بازار، نمایشگاه های مدارس و پلتفرم های آنلاین مانند Facebook Marketplace، مکان هایی عالی برای عرضه نمونه محصولات، یادداشت برداری، پرسش از مشتریان برای دریافت بازخورد در مورد محصول و هر چیز دیگری است که شما به دنبال آن هستید.

دیر یا زود متوجه خواهید شد که مرحله تحقیقات بازار هرگز به پایان نخواهد رسید؛ زیرا همیشه قرار است محصولات جدیدی را به خط تولید خود اضافه کنید و می خواهید بررسی نمایید که کدام یک از محصولاتتان پرفروش تر بوده و کدام یک محبوبیت کمتری دارند.

در واقع دریافت بازخورد بخش مهمی از جریان تجاری است و راهی برای پایش سریع رشدتان محسوب می شود؛ پس حتماً آن را در ذهن داشته باشید و با بهره گیری از آن محصولات خارق العاده خود را اصلاح کنید.

8- محصولات خود را به بازار ببرید

فرض کنیم شما محصول خود را آزمایش کرده اید، و نمونه هایتان به فروش رفته اند و آماده اجرای اولین سفارش عمده خود می باشید. حال دیگر وقت آن است که به صورت جدی به فروش محصولاتتان فکر کنید؛ پس قبل از بسته بندی کردن اولین محصولات خود باید وقت گذاشته و چند تصمیم ریز و درشت بگیرید.

در این حالت باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • محصولات خود را قیمت گذاری کنید.
  • برندتان را به بازار عرضه کنید.
  • اگر قصد دارید محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید؛ پس یک فروشگاه آنلاین لباس ایجاد نمایید.
  • تبلیغات یا بده بستان های خود را سازماندهی کنید.
  • محصولاتتان را بسته بندی نمایید.
  • کالاهای خود را حمل کنید (اگر به صورت سفارشی فعالیت دارید).
  • خود را برای ارجاع محصولات توسط مشتریان یا رفع مشکلات آنها آماده نمایید.
  • برای فصل های جدید و دوره های شلوغ کاری، از قبل با تولید کننده خود برنامه ریزی کنید.

ممکن است تمام این موارد در برنامه کاریتان قید شده باشند؛ اما بهتر است قبل از شروع تولید انبوه، جزئیات آنها را اصلاح نمایید.

9- روند کار را توسعه دهید

حال تمامی کارهایی که باید برای راه اندازی کسب و کار انجام دهید را به پایان رسانده اید. شرکت پوشاک شما راه اندازی شده، اولین محصولات خود را به فروش رسانده اید، با چالش های زیادی مواجه شده اید و آنها را حل و فصل کرده اید. حال ممکن است به عنوان یک فرد بلند پرواز که صاحب کسب و کار خود است، با برنامه ریزی در مورد خلق محصولات جدید یا اجرای سفارشات بزرگ تر؛ به فکر توسعه کسب و کارتان باشید.

قبل از اینکه قدم های بزرگ بعدی را بردارید، مدتی وقت بگذارید و در مورد چگونگی روند کار خود تامل کنید. در حقیقت باید قبل از رویارویی با یک چالش جدیدتر و بزرگ تر، هزینه ها و روند کاری خود را در یکی دو فصل ابتدایی کار ساده و جمع و جور نگهدارید؛ بعدها با شناخت واقعیت تولید و تحقق الزامات کار می توانید قدم بعدی را بردارید. برنامه تجاریتان ممکن است نشان دهنده جدول زمانی رشد کسب و کار شما باشد؛ اما در عین حال باید بسیار انعطاف پذیر باشد.

احتمال دارد اولین کار شما استخدام اولین کارمندتان باشد؛ کسیکه بتواند در تمامی موارد فوق کمک کننده کند و به شما زمان کافی برای بازیابی بدهد. این مسئله برایتان بسیار ضروری است؛ چرا که باید از کسب و کاری که راه انداخته اید بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *