صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت انواع پرس کاری یا اتوکشی مورد استفاده در صنعت پوشاک
1400/08/17

انواع پرس کاری یا اتوکشی مورد استفاده در صنعت پوشاک

Types of Pressing or Ironing Applied in Apparel Industry

پرس کاری (Pressing) یا اتوکشی (Ironing) یکی از فرآیندهای مهم در بخش پرداخت صنعت پوشاک آماده است. در این صنعت انواع مختلف فرآیندهای پرس کاری بر روی لباس ها اعمال می شود که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

روش های پرس کاری یا اتوکشی به کار رفته در صنعت پوشاک

روند پرس کاری لباس ها براساس انواع لباس ها، طرح ها و پارچه ها به پنج دسته طبقه بندی می شود:

  1. فاقد پرس
  2. حداقل پرس
  3. تحت پرس
  4. پرس نهایی
  5. پرس دائمی

در ادامه مقاله تمام روش های پرس کاری فوق را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

۱- فاقد پرس یا اتو

برخی از لباس ها نیازی به اتوکاری ندارند؛ مثل لباس های زیر، زیر شلواری، لباس شنا و غیره. این نوع از لباس ها از پارچه تریکو ساخته می شوند.

۲- حداقل پرس

بعضی از لباس ها باید با اعمال گرما پرداخت شوند، اما نیازی به پرس کاری ندارند؛ مثل لباس های شب، تی شرت های تریکو، لباس های راحتی و غیره. این نوع از لباس ها با اعمال بخار و جریان هوای خشک پرس می گردند که به این روش، حداقل پرس گفته می شود.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

۳- تحت پرس یا اتو

برای تکمیل آسان و زیبای دوخت، باید برخی از قسمت های لباس قبل از دوخت، تحت حداقل اتوکاری قرار بگیرند؛ به این روش تحت پرس گفته می شود. از روش تحت پرس در صنعت پوشاک بیشتر برای تولید لباس هایی نظیر کت، کاپشن، شلوار و غیره استفاده می شود. در برخی از مواقع نیاز است تا چروک های بخشی از قسمت های لباس قبل از دوخت، توسط پرس از بین روند.

۴- پرس یا اتو نهایی

پرس نهایی با اعمال گرما و فشار بر روی لباس ها انجام می شود، و پس از ساخت لباس ها انجام می گیرد. در حالت کلی، روش پرس نهایی برای لباس هایی مثل کاپشن، شلوار، دامن و از این دست به کار برده می شود. در این حالت از دستگاه های پرس خاصی برای پرس نهایی لباس ها استفاده می گردد.

۵- پرس یا اتوی دائمی

از این نوع خاص از پرس، زمانی استفاده می گردد که قرار است شکل یا حالت خاصی از لباس حفظ شود؛ مثل چین پلیسه ها یا ساسون هایی که نباید بعد از شستشوی چند باره لباس ها، جابجا شده یا حالت خود را از دست دهند. این نوع از اتوکشی با اعمال دمای بالا و بخار انجام می گیرد. در این حالت گاهی اوقات از فشار هم استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *