صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز پارچه برقی برای از بین بردن ویروس کرونا
1399/05/13

پارچه برقی برای از بین بردن ویروس کرونا

Electrified Fabric to Kill Corona Virus

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ، پوشیدن ماسک یا انواع دیگر تجهیزات پزشکی محافظ به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است. همچنان روزانه تعداد قابل توجهی از مردم به این ویروس آلوده می شوند.تمامی پرسنل مراکز بهداشت و درمان با پوشش های محافظ بیش از پیش به کار خود ادامه می دهند. با این وجود ، همه تجهیزات محافظ یک مشکل مهم دارند: مردم اگر به طور تصادفی نقاطی از پارچه را که آلوده به ذرات ویروسی هستند، لمس کنند ،مبتلا به ویروس کرونا می شوند.
بنابراین محققان در تلاشند تا لباس های کاربردی تولید كنند كه می تواند باعث جلوگیری از ویروس کرونا یا دفع آن شود – به طور ایده آل ویروس كرونا و سایر عوامل بیماری زا. گروهی از محققان در مركز پزشکی و مهندسی احیا كننده در ایندیانا در دانشگاه ایندیانا در حال تولید مواد الکتروسیتیكی هستند كه بصورت بی سیم می توانند در قسمت های مختلف پارچه ها، الکتریسیته ای را برای دفع ذرات ویروسی تولید كنند.
چاندان سن ، مدیر مرکز پزشکی و مهندسی احیا کننده ایندیانا در دانشگاه ایندیانا می گوید: “افراد اگر ذرات آلوده به ویروس را به دست خود منتقل كنند و در حین استفاده از دست، جلوی ماسك یا لباس PPE خود را لمس كنند، با این عمل ویروس را از بین می برند.”
او و همكارانش راهی را برای بی ضرر ساختن این ذرات و سایر عوامل عفونی ایجاد كرده اند. سن می گوید ، این تیم در مورد مواد “الکتروسیتیکی” تحقیق می کنند که بطور بی سیم “زمینه های الکتریکی را در سطح پارچه ایجاد می کنند.” این زمینه ها می توانند رفتار باکتری ها یا ویروس های موجود در پارچه را مختل کنند. وی افزود: “زیبایی این (فناوری) طراحی ذاتی ساده آن است.”

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

پارچه برقی برای از بین بردن ویروس کرونا - ویروس کرونا, منسوجات ضد میکروب, منسوجات الکترونیکی, تکنولوژی نساجی
مواد پلی استر با نقاط متناوب نقره و روی، شبیه نقاط پولکا چاپ می شوند. آنها یک تا دو میلی متر عرض دارند و یک میلی متر از هم فاصله دارند. هنگامی که ماده الکتروسیتیک خشک است، به عنوان یک پارچه معمولی عمل می کند. اما اگر مرطوب شود ، مثلاً با بزاق یا بخار حاصل از بزاق سرفه شده یا سایر یون های مایع بدن، باعث واکنش الکتروشیمیایی می شود. سپس نقره و روی، یک میدان الکتریکی ضعیف ایجاد می کنند که عوامل بیماری زا را از روی سطح تخلیه می کند. محققان این ماده را در سال 2012 با همکاری شرکت بیوتکنولوژی Vomaris Innovations تولید کردند.
سال گذشته آن ها نشان دادند كه این فناوری می تواند برای درمان بیوفیلم های باكتریایی در زخم ها استفاده شود. سن می گوید، یک کارآزمایی بالینی برای ارزیابی اثربخشی بیشتر پارچه به توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای مراقبت از زخم ها در حال انجام است. در پاسخ به بیماری همه گیرکووید-19، تیم سن مواد غالب خود را بر روی ویروس های مختلف کووید-19 که باعث بیماری تنفسی در خوک ها و نوع غیر مرتبط با پاتوژن به نام لنتی ویروس می شود، آزمایش کردند. وی می گوید: “ما می خواستیم بدانیم كه این اصل تا چه اندازه می تواند قابل اجرا باشد.”
در مطالعه ای که در ماه مه روی سرور preprint ChemRxiv منتشر شده است ، تیم سن گزارش داده است که پارچه الکتروشیمیایی آن هر دو ویروس را بی ثبات کرده و باعث می شود آن ها نتوانند سلول ها را آلوده کنند. محققان قصد دارند نتایج را به ژورنالی که مورد بررسی قرار گرفته است نیز ارسال کنند.
توانایی های این ماده در مبارزه با ویروس، به طور خاص تنها در SARS-CoV-2 که باعث بیماری کووید-19 می شود، آزمایش نشده است. بلکه این پژوهش ها با آزمایش بر دو ویروس متفاوت انجام شده است.
وی افزود: ساخت مقیاس بزرگ پارچه الکتروشوئی از قبل امکان پذیر است و هزینه های تولید آن نسبتاً کم است. به گفته وی، نقاط فلزی می توانند مستقیماً روی سطوح جلوی ماسک ها چاپ شوند. یا می توان یک پارچه الکتروشیمیایی را بین قسمت جلوی ماسک و قسمتی که با صورت در تماس است، قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *