صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مد عاری از حیوانات
1399/06/16

مد عاری از حیوانات

Animal-free Fashion

معرفی 6 شرکت پیشگام در زمینه گرایشات وگان

تغییر گرایش و سلایق مصرف کنندگان نسبت به محصولات دامی، یکی از بزرگترین ترندهای سال 2018 به شمار می آید که به وگانیسم (veganism) معروف گردیده است. اما به غیر از جایگزین های مصنوعی چه موادی وجود دارند؟ این برندها که خود را دوستدار حیوانات معرفی می کنند، موجب افزایش حجم پلاستیک در محیط نمی شوند.
از سال 2014 به این طرف، تعداد افرادیکه به سمت وگانیسم در ایالات متحده تمایل پیدا کرده اند، حدود 500 درصد در طول سه سال بیشتر شده است. در حال حاضر در هند تخمین زده می شود که تقریبا یک سوم جمعیت آن گیاهخوار باشند، به همین دلیل تحلیل گران پیش می کنند که گرایش به افتتاح مکان های غذای وگان افزایش یابد.
میلیون ها دام هر ساله در صنعت مد مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات صنعتی انجام شده نشان می دهد که سالانه حدود 1.1 میلیون رأس گوسفند و 1.6 میلیون رأس گاو برای پشم و چرم شان قربانی صنعت مد می شوند.

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

بنابراین بی دلیل نبوده که شرکت ASOS (این شرکت به شدت بر روی اهداف خرید مصرف کنندگان حساس است و به آن توجه دارد) از اوایل امسال به اصلاح سیاست های خود در مورد رفاه حیوانات روی آورده و متعهد گردیده که تولید و عرضه محصولات حاصل شده از کرم ابریشم، بز موهر، پر پرندگان و کشمیر را متوقف کند. در حال حاضر استفاده از خز، آنگورا، دیگر موهای خرگوش و محصولاتی که منابعشان از حیوانات باارزش به دست می آید، ممنوع است.
برندهای مد وگان در گذشته اغلب پوست یا محصولات دامی را با جایگزین های مصنوعی حاصل شده از نفت خام عوض می کردند. اما اکنون تعداد زیادی از شرکت ها به بازار وگان به چشم ترکیبی از نوآوری پایدار در توسعه های منسوجات با اخلاقیات وگان جهت ایجاد یک برند کاملا پایدار و عاری از حیوانات می نگرند. بعضی از این برندها عبارتند از:

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

1- برند استلا مک کارتی (Stella McCartney)

برند استلا مک کارتی خیلی قبل از اینکه وگانیسم به یک گرایش تبدیل شود به عنوان پیشگام این ترند در بخش مد لوکس فعالیت می کرد. هر چند که کفش های عاری از چرم این برند در حال حاضر با استفاده از مواد مصنوعی مانند پلی اورتان و پلی استر ساخته می شوند، اما این شرکت به طور فعالانه بر روی جایگزین های پایدار فعالیت می کند. این برند با شرکت Bolt Threads بر روی جایگزین چرم که به عنوان میلو (Mylo) معروف گردیده در حال همکاری است. این جایگزین یک نوع ماده زیستی جدید است که از طریق میسلیوم (ساختار ریشه زمینی) رشد می کند. این ماده از نظر ظاهر و حس همانند چرم است.

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

2- شرکت جیمز اند کو (James & Co)

ژاکت چرمی مخصوص این برند به جای استفاده از پارچه های حلال در پل اورتانی با چرم پیناتکس حاصل شده از ضایعات آناناس و آب مبتنی بر پلی اورتان ساخته می شود.

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

3- برند Beyond Skin

همه کفش های ساخته شده از پارچه سوییت برند Beyond Skin در حال حاضر با دینامیکا (Dinamica) و سوییت سازگار با محیط زیست تولید شده توسط میکا ساخته می گردند. این برند از پلی استر بازیافتی حاصل از لباس ها و پلاستیک ها استفاده می کند و به جای فرآیند مبتنی بر حلال از آب بهره می گیرد.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

4- برند Ono Collaborations & Creations

این برند از طریق چوب پنبه طبیعی یک ماده منعطف و پایدار مثل تنسل ایجاد نموده است. هر چند که برند Ono از این ماده برای ساخت اکسسوری ها استفاده می کند، اما این ماده قابلیت تولید لباس ها را نیز دارد.

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

5- برند کورکور (Corkor)

چوب پنبه ساخته شده توسط کورکور دارای گواهینامه FSC است. این گواهینامه اطمینان می دهد که به اندازه کافی از برداشت چوب پنبه از درختان بلوط محافظت شده است. چوب پنبه این برند با حذف پوست خارجی درخت و بدون برش یا آسیب زدن به آن به دست می آید. سپس با استفاده از مهارت های صنعتگران پرتغالی به اکسسوری های لوکس تبدیل می گردند.

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

6- برند Paguro

این برند از لاستیک های بازیافتی اتومبیل یک جایگزین منحصر به فرد برای چرم ساخته که آن را از همه محصولات مشابه مجزا می کند.

مد عاری از حیوانات - مد, محیط زیست, فشن, تجارت منصفانه, برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *