صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت لیست نخ های خیاطی مورد استفاده در تولید پوشاک
1400/07/29

لیست نخ های خیاطی مورد استفاده در تولید پوشاک

List of Sewing Thread Used in Garment Manufacturing

نخ خیاطی یک ابزار تزئینی ضروری است که نقش بسیار مهمی در تولید پوشاک دارد. وجود نخ خیاطی برای دوخت لباس در بخش تولید پوشاک الزامی است. در این مقاله قصد داریم تا به انواع نخ های خیاطی بپردازیم.

انواع نخ های خیاطی مورد استفاده در تولید پوشاک

انواع نخ های خیاطی که در صنعت تولید پوشاک بسیار پر کاربرد هستند در زیر آورده شده است:

  1. نخ لینن
  2. نخ ابریشمی
  3. نخ پنبه ای نرم
  4. نخ پنبه ای مرسریزه شده
  5. نخ پنبه ای براق
  6. نخ ویسکوز
  7. نخ پلی استر
  8. نخ نایلونی
  9. نخ آرامید
  10. نخ PEFE

در ادامه مطلب درباره تمام نخ های فوق که در بخش تولید پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند، صحبت می کنیم: 

۱- نخ لینن (Linen thread)

قدیمی ترین نخ خیاطی است و به صورت گسترده برای دوخت پوشاک از آن استفاده می شود. این نوع نخ دوخت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و تا اندازه ای می تواند مقاومت درز ایجاد کند. نخ خیاطی لینن در سرعت بالایی برای دوخت پارچه های کرباس و زمخت مورد استفاده قرار می گیرد. اما امروزه نخ های مصنوعی بیشتر به جای نخ لینن به کار برده می شوند.

۲- نخ ابریشمی (Silk thread)

این نوع از نخ خیاطی هم به وسیله فیلامنت های به هم پیوسته و هم از طریق رشته های منکسر ابریشمی ساخته می شود. این نوع از نخ نسبت به نخ های دیگر؛ مقاوم تر، جامع تر، براق تر و با کیفیت تر است. نخ خیاطی ابریشمی از دیگر نخ های خیاطی گران تر است، به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این نخ بیشتر برای دوخت لباس های گران قیمت استفاده می شود.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

۳- نخ پنبه ای نرم (Soft cotton thread)

این نوع از نخ خیاطی تحت سفیدکاری و رنگرزی قرار می گیرد و گاهی مواد روان کننده نیز بر روی آنها اعمال می شود تا مقاومت شان در برابر اصطکاک افزایش پیدا کند. درزهایی که با این نوع از نخ دوخته می شوند؛ پس از خیس شدن و شسته شدن لباس ها احتمال دارد دچار آبرفتگی شده و جمع گردند.

۴- نخ پنبه ای مرسریزه شده (Mercerized cotton thread)

این نوع از نخ توسط یک محلول سود سوزآور تحت کشش پرداخت می شود. در نتیجه تمامی الیاف نخ به شکل مدور در می آیند، و بدین صورت استحکام و براقیت نخ افزایش پیدا می کند.

۵- نخ پنبه ای براق (Glazed cotton thread)

نخ پنبه ای براق با اعمال یک لایه روکش سطحی بر روی نخ های پنبه ای نرم تولید می گردد. در نتیجه، نخ ها سفت تر و صاف تر شده و مقاومت آنها در برابر اصطکاک افزایش می یابد.

۶- نخ ویسکوز (Viscose thread)

نخ ویسکوز ممکن است از فیلامنت های به هم پیوسته و یا الیاف استیپل ساخته شود. مقاومت و دوام این نوع از نخ نسبت به نخ های دیگر کمتر است؛ اما درخشان تر هستند. معمولاً به صورت محدود به عنوان نخ خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند؛ با این حال استفاده از آنها در کارهای گلدوزی بسیار رایج است.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

۷- نخ پلی استر (Polyester thread)

این نوع از نخ های خیاطی، محکم و ارزان هستند؛ به خوبی در برابر شستشو مقاومت می کنند و خاصیت ارتجاعی خوبی دارند. این نوع از نخ ها را می توان تا دمای 150 درجه سانتیگراد به راحتی شست؛ چرا که دچار آب رفتگی و جمع شدگی نمی شوند. این نوع از نخ ها به دلیل کم هزینه بودن، به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر از نخ پلی استر به عنوان یک الیاف مصنوعی به صورت فراوان برای دوخت لباس ها استفاده می شود.

۸- نخ نایلونی (Nylon thread)

نخ خیاطی نایلونی از هگزامتیلن دی آمین (hexamethylene diamine) و اسید آدیپیک ساخته می شود. این نوع از نخ به دلیل قابلیت انبساط بالا، زیاد کاربردی ندارد؛ زیرا به دلیل انقباض ممکن است باعث جمع شدگی درز پس از دوخت شود. نخ نایلونی بیشتر برای دوخت پارچه های تریکو، درزهای قابل اتساع و لباس شنا مورد استفاده قرار می گیرد.

۹- نخ آرامید (Aramide thread)

از نخ های آرامید به دلیل گرانقیمت بودن زیاد استفاده نمی شود. این نخ ها برای دوخت لباس های خاص، مثل لباس های ضد آتش کاربرد دارند. این نخ ها گران قیمت هستند و نام تجاری آنها Nomex است.

10- نخ PEFE

استفاده از نخ خیاطی PEFE به دلیل هزینه بالا، بسیار محدود است. از این نوع نخ برای دوخت لباس های مقاوم در برابر آتش و لباس های شیمیایی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *