صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فناوری چگونه در حال تغییر شکل دادن آینده صنعت مد است؟
1400/12/28

فناوری چگونه در حال تغییر شکل دادن آینده صنعت مد است؟

How Tech is Reshaping the Future of the Fashion Industry

اگرچه سنت گرایان ممکن است احساس کنند که فضای کافی برای فناوری های پیشرفته در صنعت مد وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) قبلاً توسط تعداد قابل توجهی از طراحان، خالقان و تولید کنندگان صنعت مد به درستی مورد استفاده قرار گرفته اند. نوآوری های فناوری نه تنها منجر به پیشرفت مستمر مشتریان شده اند؛ بلکه راهی برای پیشرفت تامین کنندگان، کارگران، طراحان و تمام کسانیکه به نوعی درگیر این صنعت هستند، فراهم کرده اند. بیایید نگاهی به سابقه استفاده از فناوری در این صنعت بیاندازیم و ببینیم چگونه توانسته نحوه فعالیت شرکت های پوشاک را متحول کند.

بازاریابی یکپارچه رو به رشد

یکی از بزرگترین تغییراتی که به مدد فناوری در مشتریان به وجود آمده است، ارتقای قابلیت خرید آنلاین است. مشکلی که همیشه بین مشتریان و خانه های مد وجود داشته، وجود شکاف بین رسانه های چاپی و خرید بوده است. همیشه به این صورت بوده که مشتریان ابتداً مدهایی را در مجلاتی مانند وگ (Vogue) یا هارپرز بازار (Harper’s Bazaar) می بینند، سپس مشتاق خرید آنها می شوند؛ در انتها با زحمت فراوان سعی می کنند این اقلام را در فروشگاه های آنلاین یا فیزیکی پیدا کنند. اما فناوری آینده، صنعت مد را در این حالت تغییر خواهد داد و امکان انتقال بی دردسر را بین رسانه های چاپی و خرید فراهم خواهد کرد.

از صفحات تا خرید آنلاین در عرض چند ثانیه

یک نمونه از فناوری های مدرن که صنعت مد را به شدت متحول می کند، نرم افزاری است که می تواند صفحات یک مجله یا کاتالوگ مد را با اسکن کردن آنها، به یک سایت تجارت الکترونیکی آنلاین تبدیل نماید. در این حالت مشتریان، لباس ها یا اقلام مورد علاقه خود را در مجلات آنلاین مشاهده می کنند؛ سپس صفحه مربوط به آنها را اسکن می کنند. در مرحله بعد این نرم افزار تصویر را به یک درگاه خرید تبدیل می کند و در انتها کاربران می توانند با استفاده از یک ساز و کار کاملاً ایمن، مطمئن و مجازی، لباسی که دوست دارند را خریداری نمایند. این فناوری به سود صنعت چاپ است و به دلیل اینکه در دسترس مشتریان بوده و بی دردسر است، این امکان را برای تولید کنندگان پوشاک فراهم می کند تا فروش خود را افزایش دهند. از این رو این فناوری با پر کردن شکاف بین تصاویر چاپ شده و گزینه های خرید تجارت الکترونیک، سناریویی برد- برد برای همه طرف های درگیر محسوب می شود.

طرح های مرتبط با نیازهای مشتریان

هوش مصنوعی امکان تجزیه و تحلیل پیچیده روند خرید در زمان آنی را فراهم می کند. اطلاعات دقیق در مورد فروش قبلی، یا داده های محصولاتی که بیشترین بازدید یا اشتراک گذاری را در رسانه های اجتماعی دارند؛ می توانند نه تنها به تدارکات زنجیره تامین، بلکه به پیش بینی ویژگی های سبک مورد نظر خریداران آنلاین در هنگام سفارش کمک کنند. طراحان در سطوح بالاتر می توانند با بهره گیری از هوش مصنوعی و دیدگاهی که به واسطه آن به دست می آورند، برای طراحی لباس هایی استفاده کنند که در عین جذابیت، بسیار پرفروش باشند. چنین چیزی می تواند یک نقطه شروع برای یک صنعت متمرکزتر و مشتری مدارتر باشد که در آن نیازهای مصرف کنندگان پیشاپیش تمایلات خلاقانه طراحان سنتی قرار می گیرند. اکنون هوش مصنوعی برای دستیابی به این هدف، به صورت مجزا توسط مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب داده هایی مانند اقلام پین شده در شبکه های اجتماعی، سایت های مورد جستجو، ابعاد جستجوهای فرد، خریدهای قبلی شخص و پارامترهای مشابه، پیش بینی می کند که فرد تمایل به پوشیدن چه لباس هایی دارد.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

اتاق های پرو مجازی؛ متحول کننده خرید آنلاین

چالشی که معمولاً مشتریان در هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید پوشاک با آن مواجه می شوند؛ پرو لباس است. متاسفانه در هنگام خرید آنلاین، پرو لباس تقریباً غیر ممکن است، مگر اینکه بعدها لباس ارسال شده و مشتری آن را پرو کند. اگر لباس اندازه شخص نبوده و برای او مناسب نباشد؛ مرجوع کردن آن باعث سلب اعتماد تامین کننده و احتمالاً بی میلی فرد به انجام خریدهای آنلاین خواهد شد. اینجا جایی است که پای AR و VR به ماجرا باز می شود. برخی از شرکت ها در حال حاضر مشغول ساخت اتاق های پرو مجازی با بهره گیری از AR هستند؛ در این حالت یک نرم افزار ابعاد بدن فرد را با استفاده از سنسورهای ویژه اندازه گیری می کند؛ سپس فرد به یک شبح مجازی تبدیل می شود که ابعادی مشابه نسخه واقعی و آنی فرد دارد. حال این تصویر مجازی می تواند لباس ها را امتحان کند و ببیند کدام یک از لباس ها بیشترین تناسب را با بدن او دارند. سپس لباس هایی که با اندازه های بدن فرد مطابقت ندارند؛ از پارامترهای جستجو پنهان می شوند و تنها آیتم هایی که با بدن فرد متناسب هستند به نمایش گذاشته می شوند. با این کار نه تنها مشتریان در مورد آنچه با بدن آنها متناسب است ایده های خوبی می گیرند؛ بلکه ریسک نا امیدی و یا مرجوع کردن محصول به میزان زیادی کاهش می یابد.

شفافیت و پایداری بیشتر در تامین منابع

صنعت مد هنگام تلاش برای بازسازی خود به عنوان گزینه ای پایدار، با مسائل مختلفی مواجه می شود. مشخصه صنعت مد سطح بالایی از هدر رفت و نیاز مداوم به بازآفرینی مطابق با تغییرات فصول است؛ از این رو هوش مصنوعی می تواند محرک قدرتمندی برای یک رویکرد مسئولانه تر زیست محیطی باشد. هوش مصنوعی نه تنها می تواند پایان فصل های مد را ببیند؛ بلکه می تواند باعث شفافیت و سادگی بیشتر زنجیره تامین شود. بنابراین تولید کنندگان پوشاک، خانه های مد و مشتریان می توانند سفر کالاهای خود را ردیابی کنند و به این ترتیب با مسئولیت پذیری بیشتر، به مسئولیت برند خود در مقابل محیط زیست کمک نمایند. در ضمن در این حالت فرصت هایی برای برقراری توازن بین نیاز به لباس های مقرون به صرفه و مشکلاتی که در هنگام دفع حجم انبوهی از لباس های بی کیفیت و در عین حال ارزان قیمت شکل می گیرند، به وجود خواهد آمد. از آنجاییکه هوش مصنوعی مجهز به جزئیات ترجیحات و نیازهای مشتریان است؛ لذا قادر است گزینه هایی را پیشنهاد دهد که در عین مقرون به صرفه بودن، با محیط زیست هم سازگار باشند.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

واقعیت افزوده؛ عامل تحول های استریت (High Street)

تحقیقات نشان می دهند که هنوز هم 80% لباس ها از فروشگاه های سنتی پوشاک خریداری می شوند؛ از این رو نیاز به یک بازنگری اساسی بین فرصت های ارزشمند راهکارهای دیجیتال امروزی و سیر خرید در زندگی واقعی وجود دارد. از آنجاییکه قابلیت افزوده در صورت لزوم از امکان قابلیت اتصال سریع و آسان به کانال های خرید دیجیتال بهره مند است؛ بنابراین احتمالاً در آینده نقش پر رنگ تری را در های استریت بازی خواهد کرد. به عنوان مثال اگر مشتریان بخواهند کالایی را سریعاً به صورت آنلاین سفارش دهند و اگر لباس سایز آنها در انبار وجود نداشته باشد؛ قطعاً به دنبال لباسی می گردند که بدون امتحان کردن برایشان مناسب باشد و یا ممکن است مشتریان به دنبال خرید سریع اکسسوری های جدید باشند؛ تمام اینها مواردی هستند که با کمک فناوری به راحتی امکان پذیر می شوند.

ماهیت رقابتی و پر تحرک صنعت مد به گونه ای است که اگر شرکت ها از فرصت های به وجود آمده توسط فناوری استفاده نکنند؛ حتماً طی چند سال آینده از گردونه رقابت حذف خواهند شد. همگامی با عادات خرید مشتریان که همیشه در حال تغییر است، بسیار مهم می باشد؛ چرا که این صنعت باید از روش های جدیدی استفاده کند تا بتواند خود را با تقاضا و انتظارات مصرف کنندگان همگام کند. توصیه می کنیم تا جایی که برایتان امکان دارد خود را با فناوری های AI، AR و VR سازگار کنید؛ چون با این کار می توانید موقعیت خود را در بازار امروز و آینده تثبیت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *