صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فلوچارت سیستم بازرسی کیفی در صنعت پوشاک
1400/11/26

فلوچارت سیستم بازرسی کیفی در صنعت پوشاک

Flow Chart of Quality Inspection System in Garment Sector

بازرسی را می توان به عنوان آزمون بصری برخی استانداردها تعریف نمود. بازرسی کیفی مسئله مهمی در بخش تولید پوشاک است و کیفیت مناسب سفارش صادراتی را بدون توجه به آماده بودن یا نبودن سفارش برای ارسال تضمین می کند. بازرس کیفی در طول بازرسی از یک فلوچارت سیستم بازرسی کیفی تبعیت می کند که در این مقاله در خصوص آن بحث خواهد شد.

روند بازرسی کیفیت در بخش پوشاک

بازرسی کیفی پوشاک یا پارچه ها براساس چهار سیستم زیر انجام می گیرد:

1- سیستم 4 نقطه ای (4 point system)

2- سیستم 10 نقطه ای (10 point system)

3- سیستم گرنویل 78 (Granville 78 system)

4- سیستم دالاس (Dallas system)

امروزه در صنعت پوشاک آماده بیشتر از سیستم 4 نقطه ای استفاده می شود.

فلوچارت سیستم بازرسی کیفی 4 نقطه ای

تائید کمیت پوشاک

تائید لوازم جانبی و تزئینی

بازرسی اندازه ها

بازرسی قسمت داخلی لباس

بازرسی قسمت خارجی لباس

بازرسی نهایی

بسته بندی

تمام مراحل فوق در جدول زیر شرح داده شده اند

شمارهفرآیندرویه کاری
1تائید کمیت پوشاکیک بازرس کیفی در مرحله اول بازرسی کیفی وظیفه دارد تا حجم کلی لباس ها را براساس پیش شرط های خریدار تائید کند.
2تائید لوازم جانبی و تزئینیدر این مرحله بازرس کیفی موظف است تا لوازم جانبی و تزئینی مورد نیاز لباس ها را براساس دستورالعمل خریدار مورد بررسی قرار دهد. 
3بازرسی اندازه هابازرس کیفی در این مرحله باید اندازه های لباس مانند طول لباس، طول آستین و غیره را با نمودار اندازه های ارائه شده توسط خریدار مقایسه کند.
4بازرسی قسمت داخلی لباسباید قسمت داخلی لباس ها توسط بازرس کیفی مورد بازرسی قرار گیرد تا در صورت مشاهده مواردی مانند متعادل نبودن لبه آستین ها، ظاهر نامناسب داخل لباس و موارد دیگر، لباس ها را برای اصلاح برگشت دهد.
5بازرسی قسمت خارجی لباسدر این مرحله بازرس کیفی باید قسمت خارجی لباس ها را بررسی کند تا نقایصی مانند درزهای باز شده، سوراخ های سوزن، لکه ها و علامت ها را شناسایی کند.
6بازرسی نهاییبازرس کیفی در بازرسی نهایی باید مواردی مانند تغییر سایه رنگ بخش های مختلف لباس، برچسب گذاری صحیح و موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهد.
7بسته بندیدر این مرحله مسائل مختلف بسته بندی براساس دستورالعمل خریدار توسط بازرس کیفی بایستی بررسی گردند. پاره ای از مواردیکه ممکن است در این مرحله مشاهده شوند، عبارتند از: لکه دار و کثیف شدن لباس ها، اندازه صحیح کیسه های پلاستیکی، مقدار لباس در هر کارتن و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *