صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت شیوه راه اندازی خط تولید لباس
1399/08/16

شیوه راه اندازی خط تولید لباس

Start a Clothing Line

چگونه ایده خود را به محصول تبدیل کنیم؟

احتمالاً یک در میلیون ایده مد به ذهن همه ما خطور کرده باشد. وقتی این حالت برای ما پیش می آید، آماده هستیم تا ایده های خودمان را به واقعیت تبدیل نماییم. در این حالت شما به عنوان یک فرد اهل مد شروع خوبی داشته اید. با این حال صرفاً داشتن یک ایده برای ساخت محصول کافی نیست. جدای از اینکه ایده چه نوع لباسی در ذهن دارید، ساخت و تولید یک لباس موارد زیادی را در بر می گیرد.
برای اینکه بتوانید به سمت عملی شدن ایده تان گام بردارید، باید به یک کارآفرین خرد تبدیل شوید. حال این سوال برای شما پیش می آید که چگونه می توانم این ایده ذهنی را به چیزی تبدیل کنم که ارزش خرید را داشته باشد؟ مسیری پر فراز و نشیب پیش رو دارید، اما باید خود را برای کار سخت، فداکاری و تفکر خارج از چارچوب آماده نمایید. آیا آماده اید که ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید؟ پس مراحل زیر را دنبال نمایید.

شیوه راه اندازی خط تولید لباس - صنعت نساجی, صنعت لباس, دانش تولید, تولید پوشاک, تجارت پوشاک

1- تحقیقات خود را انجام دهید

شاید باور این مسئله برایتان دشوار باشد، اما سالانه حدود 42% از کسب و کارهای کوچک شکست می خورند؛ چرا که بازار نیازی به محصول آنها ندارد. قبل از شروع کار باید مطمئن گردید که بازاری واقعی در انتظار محصولی است که می خواهید طراحی کنید. اگر در زندگی خود به چیزی نیاز دارید که طرح شما از آن الهام گرفته است، بسیار عالی است؛ اما باید مطمئن شوید که تنها نیستید و دیگران نیز مثل شما اینگونه نیازهایی دارند.
بهترین راه برای تحقیق در صنعت مد این است که به خرید بروید. خرید کردن کاری بس آسان است، این طور نیست؟ به فروشگاه های مختلف سر بزنید و روند تحقیقات خود را شروع نمایید. با فروشندگان، مالک یا مدیر فروشگاه صحبت کنید. از آنها بپرسید که مایلند چه اجناسی را برای فروشگاه خود بخرند و اینکه چه اقلامی را نمی توانند در بازار پیدا کنند. سخنان آنها را یادداشت کنید و ایده خود را به آنها ارائه دهید و ببینید که چه واکنشی نسبت به آن نشان می دهند.
کار دیگری که می توانید انجام دهید، جستجو کردن ایده خود در گوگل است. مشکلی را جستجو کنید که قصد حل آن را دارید. آیا دیگران نیز به دنبال همان چیز هستند؟ اگر شما بخواهید مشکل کمبود لباس های زیر دوستدار محیط زیست را حل کنید و یا لباسی زنانه با فرمی خاص طراحی نمایید و این موارد را جستجو کردید، جستجوی شما چه تعداد نتیجه در پی دارد؟ حقیقت این است که شما می خواهید مطمئن شوید که بازار هدف شما از قبل اشباع نشده باشد.

2- بر روی نمونه اولیه خود کار کنید

ساخت نمونه اولیه در دنیای مد از اهمیت زیادی برخوردار است. ساخت نمونه اولیه نیز به انجام برخی تحقیقات شما در این بخش کمک می کند. ببینید طراحانی که زمینه کاری مشابه شما داشته اند و عملکرد خوبی ارائه داده اند، چگونه کار می کنند؛ نکاتی که از کار آنها به نظرتان جالب می آید یادداشت کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید لباسی را برای هنرآموزان رقص بسازید، به سراغ لباس های تک نوازی برند Alexandra Costumes بروید؛ این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری درباره انواع نمونه های مورد نیاز خود کسب نمایید.
روش های مختلفی برای ساخت نمونه وجود دارد. پر هزینه ترین (و البته حرفه ای ترین) روش کار با یک شرکت تولیدی است که البته بیشتر آنها در خارج از کشور مستقر هستند. استفاده از این روش مستلزم خرید حجم بالایی از نمونه شماست، بنابراین با توجه به بودجه شما ممکن است این روش برایتان بهترین نباشد.
بلعکس مقرون به صرفه ترین کار این است که با یک طراحی ساده شروع کنید. در این صورت شما باید طرحی از آنچه می خواهید بسازید، ترسیم کنید. اگر از طراحی خودتان راضی نیستید از کسی بخواهد که به شما کمک کند. دانشجویان طراحی مد بهترین گزینه هستند؛ در ضمن می توانید به منابع مد آنلاین مانند Fiverr یا Upwork نگاهی بیاندازید و در آنجا به دنبال یک طراح حرفه ای بگردید.
این که طرح را چگونه ببینید برای شما مشخص می کند که آیا این محصول در عمل مورد استقبال قرار می گیرد یا خیر. علاوه بر این باید یک نمونه اولیه حرفه ای تر بسازید. در این مرحله شما باید از یک نفر سازنده الگوهای صنعتی و یک سازنده نمونه بخواهید که به شما کمک کنند. این افراد می دانند که چگونه نمونه های اولیه ای که برای تولید در مقیاس بالا طراحی شده اند را بسازند. حال شاید بپرسید که چرا نباید فقط از کمک خیاط محلی خودم بهره بگیرم؟ اگر چه بهره گیری از وجود این متخصصان خیاطی در پروژه های تکی بهترین گزینه است، اما آنها غالباً با نحوه ایجاد طرح هایی که قرار است به صورت صنعتی تولید شوند، آشنا نیستند.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

شیوه راه اندازی خط تولید لباس - صنعت نساجی, صنعت لباس, دانش تولید, تولید پوشاک, تجارت پوشاک

3- به دنبال جمع آوری سرمایه باشید

اگر می خواهید طرح خود را از نمونه به مرحله آماده فروش برسانید، باید به دنبال جذب سرمایه برای تولید محصول باشید. در این حالت باید دقیقاً بدانید که محصول شما قرار است چه کسانی را جذب کند و چگونه می توانید آن را به بهترین نحو به فروش برسانید. حال برای تحقق ایده خود به پول نیاز دارید. خوشبختانه امروز منابع سرمایه بی شماری وجود دارند که بهره گیری از آنها حتی برای کارآفرینان جدید نیز آسان است.
اولین گزینه تامین اعتبار پروژه توسط خودتان است. در صورتی می توانید از این گزینه استفاده کنید که یک حساب پس انداز پر و پیمون داشته باشید، و یا دوستان و خانواده تان مایل باشند تا شما را در رسیدن به هدف یاری دهند. از آنجاییکه همه ما منابع لازم را نداریم که به آن تکیه کنیم باید به دنبال گزینه دیگری باشیم و آن چیزی نیست جز سرمایه گذاری جمعی. با بهره گیری از بازاریابی آنلاین و ارتباط با کاربران دیجیتال می توانید بودجه مورد نیاز خود را جمع آوری نمایید. پلتفرم های IndieGoGo و Kickstarter از پلتفرم های محبوب در زمینه سرمایه گذاری جمعی محسوب می شوند.
نهایتاً اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید به فکر گرفتن وام تجاری هم باشید. قبل از ادامه این روش با یک مشاور مالی مشورت کنید، چرا که اگر کاملاً به محصول خود اطمینان نداشته باشید گرفتن وام یک ریسک بسیار بزرگ به حساب می آید. بهترین راه جهت گرفتن وام با نرخ بهره مناسب برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ های مد اقدام به گرفتن وام از طریق اتحادیه های محلی است.

4- تولید را شروع نمایید

اگر بودجه کافی در اختیار دارید وقت آن رسیده که روند تولید را شروع کنید. در حالت ایده آل شما باید به توانایی خود در یافتن یک بازار جامع برای محصولات خود اطمینان داشته باشید. دو گزینه پیش رو دارید: تولید محلی در داخل کشور یا تولید در خارج از کشور. بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند محصولاتی را خریداری کنند که در داخل کشور تولید شده اند؛ اما قطعاً این محصولات گران تر هستند چرا که هزینه تولید معمولا در داخل کشور بالاتر است. ضمناً تولیدکنندگان مستقر در داخل کشور معمولاً در زمینه تولید تعداد سفارشات انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تولید کنندگان خارج از کشور دارند، چون در صورت سفارش به تولید کنندگان خارج از کشور حجم سفارش باید بسیار بالا باشد.
اهداف خود را در نظر بگیرید. به طور منطقی تا چه اندازه از محصولات را باید در انبار داشته باشید؟ بودجه شما چقدر است؟ اینها سوالاتی هستند که روند تولید شما را هدایت می کنند. چنانچه به حجم بالایی از تولید نیاز دارید، باید به دنبال تولید صنعتی انبوه باشید. اگر قصد دارید کار تولید خود را از خانه ادامه دهید از جوامع محلی بخواهید نظریاتشان را در مورد روند تولید با شما در میان بگذارند. شاید بتوانید یک گروه خانگی متشکل از سازندگان پوشاک با کیفیت تشکیل دهید.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

5- بازاریابی و فروش را آغاز کنید

حال محصول شما به وجود آماده و آماده فروش است. در این دوره و زمانه بیشتر خرید و فروش ها به صورت آنلاین صورت می گیرد. تجارت الکترونیکی به ویژه در صنعت مد بسیار گسترده است، بنابراین می توانید بدون داشتن تجربه زیادی وب سایت خود را راه اندازی کنید. راه اندازی غرفه فروشگاه با طراحی حرفه ای در پلتفرم شاپ فای (Shopify) تنها چند دقیقه طول می کشد؛ در ضمن سریعاً می توانید تائیدیه پرداخت را برای محصولات خود دریافت نمایید.
راه اندازی وب سایت تان بخش راحت کار است. حال شما باید برای جذب مشتری برند خود را به بازار عرضه کنید. با وجود اینکه تبلیغات دهان به دهان در کسب و کارهای حضوری بسیار کارآمد است؛ اما هنگام فروش آنلاین چندان تاثیری ندارد. به همین دلیل استفاده از رسانه های اجتماعی و اهرم تاثیرگذاری آنها ضروری است. در پلتفرم های رسانه های اجتماعی که در صنعت مد مطرح تر هستند، پروفایلی برای برندتان درست کنید. در واقع شما باید به گونه ای عمل کنید که حداقل طرفداران خود را در اینستاگرام و پینترست (Pinterest) پیدا کرده باشید.
سعی کنید با لیدرهای شبکه های اجتماعی در بازار هدف خود ارتباط برقرار کرده و با آنها شریک شوید. معمولاً بسیاری از اینفلوئنسرها مایلند در ازای دریافت کالای رایگان، بارها محصولات شما را تبلیغ کنند. این روابط بسیار حیاتی هستند و باعث می شوند تا برند شما در معرض دید مردم قرار بگیرد. از تصاویر خیره کننده ای استفاده کنید که توجهات را به سمت شما جلب می کند. ضمناً سعی نمایید حتماً مخاطبان منحصر به فرد خود را هدف قرار دهید.
بازاریابی و فروش حقیقتاً زمان بر است. در بیشتر موارد چیزی به نام موفقیت یک شبه وجود ندارد. آهسته و پیوسته گام بردارید تا بتوانید بازی را ببرید. باید به برند خود فرصت دهید که در بازار شناخته شود. سعی کنید تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید و به دنبال روش های جدیدی برای به اشتراک گذاشتن محصولات خود با مخاطبانتان باشید.

از ایده تا سود

ایده شما فقط به اندازه وقتی که برای آن صرف می کنید ارزش دارد. بسیاری از طراحان تازه کار فکر می کنند که تنها داشتن ایده برای رسیدن به هدف کافی است. همان گونه که مشاهده کردید این مسر خیلی هموار نیست، و پر از مراحل و پستی و بلندی است. برای موفق شدن باید در تمام طول مسیر از ابتدا تا انتها نهایت سعی خود را بکنید.
اگر محصول خود را باور دارید هرگز تسلیم نشوید. تا زمانیکه سر رشته اوضاع را در دست داشته باشید می توانید چیزی درست کنید که در بازار امروز موفق شود. پس منتظر چه هستید؟ محصول نهایی از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *