صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت رویه کاری فرآیند خشک در شستشوی پوشاک
1400/04/27

رویه کاری فرآیند خشک در شستشوی پوشاک

Flow Chart of Dry Process in Garments Washing

فرآیند خشک (Dry Process) چیست؟

فرآیند خشک یک عامل مهم در بخش شستشوی پوشاک است. در فرآیند خشک، لباس ها ظاهری امروزی تر و مد روزتر پیدا می کنند. عمدتاً فرآیند خشک یا به صورت دستی و یا به صورت مکانیکی انجام می شود. بخش فرآیند خشک از یک فلوچارت فرآیندی تبعیت می کند که در این مقاله قصد داریم تا به آن بپردازیم.

فلوچارت فرآیند خشک در شستشوی پوشاک

ریش ریش کردن

خراشیدن

لوله کردن لباس

خراب / پاره کردن

اسپری P.P

سه بعدی

در ادامه مقاله و در قالب جدول زیر درباره تمامی این فرآیندها بحث خواهیم کرد:

شمارهفرآیندرویه کاری
1ریش ریش کردناولین مرحله فرآیند خشک در شستشوی پوشاک است. ریش ریش کردن با استفاده از یک کاغذ سنباده تیز که بر روی غلتک چوبی یا پلاستیکی چسبانده شده انجام می گیرد.
2خراشیدنبه از بین بردن رنگ از روی سطح لباس جین، خراشیدن گفته می شود. در این مرحله لباس ها با استفاده از ابزارهای مختلف خراشیده می شوند تا جلوه ای کارکرده پیدا کنند.
3لوله کردن لباسلباس ها در این مرحله با استفاده از دستگاه swift tag جمع می شوند. آنها 3 تا 4 مرتبه تا زده شده و سپس به همین شکل لوله می گردند. سپس لباس ها شسته و خشک می شوند. پس از اینکه سنجاق هایی که لباس ها با آنها تا شده اند برداشته می شوند، در جای آنها چین هایی دائمی به وجود می آید. در این حالت قسمت میانی چین ها به دلیل کمتر قرار گرفتن در معرض سایش و مواد شیمیایی تیره تر است. با این حال رنگ قسمت های چین خورده، کمرنگ تر به نظر می رسد.
4خراب / پاره کردندر این مرحله برای اینکه لباس ها ظاهری وینتیج پیدا کنند؛ انواع روش های تخریبی مانند سنگ زنی، مالش، سوراخ کاری، خراشیدن و سوزن زنی بر روی آنها اعمال می گردد.
5اسپری P.PP.P به معنی پرمنگنات پتاسیم است. زمانیکه P.P بر روی برخی قسمت های لباس پاشیده می شود رنگ نیلی لباس را اکسید می کند. این کار را می توان قبل یا بعد از فرآیند شستشو انجام داد. برای اینکه این روش بر روی ظاهر لباس تاثیر بگذارد، در ابتدا باید ماده P.P بر روی لباس پاشیده شده و سپس خنثی گردد.
6سه بعدیدر این مرحله رزین بر روی قسمت هایی از لباس که ریش ریش شده اند اعمال می گردد تا حالتی دائمی پیدا کنند. برای این کار در ابتدا رزین با استفاده از رنگ پاش (spray gun) به تمامی قسمت های ریش ریش شده لباس پاشیده می گردد؛ سپس لباس تا زده می شود تا قسمت های ریش ریش شده طرح دار گردند. در ادامه لباس را به مدت 30 دقیقه در درون کوره ای با دمای بالا قرار می دهند تا کاملاً خشک گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *