صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت روش‌ های از بین بردن لکه های روی لباس
1400/08/22

روش‌ های از بین بردن لکه های روی لباس

Methods Of Removing Spots from the Garments

حتی اگر فردی مرتب و تمیز باشید؛ باز هم احتمال ایجاد لکه بر روی لباس هایتان امری بدیهی خواهد بود. بنابراین الزاماً باید با روش تمیز یا پاک کردن و از بین بردن لکه لباس آشنایی داشته باشید. اما مسئله این است که بسیاری از افراد با روش های صحیح پاک کردن لکه ها آشنا نیستند. نیازی به نگرانی نیست؛ چون ما در این مقاله 20 روش حذف لکه های لباس ها را معرفی می کنیم که امیدواریم در این مسیر به شما کمک کنند.

لکه دار شدن لباس ها، مشکلی رایج در صنعت پوشاک است. چنانچه لباس دارای لکه باشد؛ توسط خریدار مورد پذیرش قرار نمی گیرد و برگشت داده می شود. در کارخانه های تولید پوشاک از چندین روش مختلف برای پاک کردن لکه لباس ها استفاده می شود؛ به دلیل اهمیت این موضوع، ما نیز در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم.

روش های حذف لکه پوشاک

لکه های لباس ها در صنعت پوشاک با استفاده از روش های زیر از بین می روند:

  1. جاروبرقی با مکیدن لکه ها باعث پاک شدن آنها از روی لباس ها می شود.
  2. بعضی از لکه ها را می توان با دستمال کاغذی از روی لباس ها پاک کرد.
  3. آب چه سرد باشد و چه گرم، یکی از مهمترین ابزارها برای دفع لکه ها از روی لباس است.
  4. لکه ها را می توان با استفاده از محلول شامپو فرشی که برای پشم مناسب و بی خطر است از روی لباس ها پاک کرد.
  5. در مورد لکه هایی که مبتنی بر آب هستند؛ می توان از یک لکه بر مناسب برای ریشه کن کردن آنها از روی لباس استفاده نمود.
  6. در مورد لکه های چربی و روغن در بخش پوشاک آماده از لکه برهایی مناسب برای پاک کردن آنها استفاده می شود.
  7. اتوی داغ وسیله دیگری است که برای پاک کردن لکه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  8. برای از بین بردن برخی از لکه ها از وسایلی مانند یخ و چاقوی کند استفاده می شود.
  9. در برخی از موارد، محلول الکل سفید برای از بین بردن لکه لباس ها به کار می رود.
  10. الکل جراحی نیز محلول دیگری است که استفاده از آن برای پاک کردن لکه ها از روی لباس ها رایج است.
  11. ساییدن لباس ها با یک سکه نیز روش دیگری برای پاک کردن لکه ها به حساب می آید.
  12. برخی از لکه ها را می توان با کاغذ سنباده درشت از روی لباس ها پاک کرد.
  13. در بخش پوشاک آماده، در برخی از موارد از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده و بو زدا برای از بین بردن لکه های لباس ها استفاده می شود.
  14. در این صنعت گاهاً از ماده زنگ گیر نیز برای حذف لکه ها استفاده می شود.
  15. کیت رنگرزی مجدد فرش نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم برای حذف لکه هاست که در صنعت پوشاک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی برای پاک کردن ۲۰ نوع لکه مختلف روی لباس

۱- از بین بردن لکه آدامس

در ابتدا چنانچه برایتان مقدور است، لباس را در فریزر قرار دهید تا یخ ببندد. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست؛ چند قطعه یخ را در یک کیسه پلاستیکی کوچک قرار داده و آن را روی قسمتی از لباس که آدامس به آن چسبیده است، بگذارید. وقتی آدامس سفت شد، به راحتی می توانید آن را بکنید و دیگر مشاهده می کنید که هیچ لکه ای بر روی لباس به جا نمانده است.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

۲- از بین بردن لکه نوشیدنی ها (چای، قهوه، نوشابه و آبمیوه)

در ابتدا لکه را با آب سرد خیسانده و آن را با مواد لکه بر پیش شستشو، مایع لباسشویی یا تقویت کننده های مایع شوینده تمیز کنید. بعد از آن لکه را در صورت امکان (بی خطر بودن برای پارچه) با سفید کننده سدیم هیپوکلریت بشویید؛ در غیر این صورت می توانید از سفید کننده اکسیژنی هم استفاده نمایید.

۳- از بین بردن لکه خون

در ابتدا محل مورد نظر را با آب سرد خیسانده و به آرامی با انگشتان دست آن را مالش دهید. چند بار آب را عوض کنید تا کاملاً خون از پارچه خارج شده و لکه صورتی رنگ شود. سپس آن را آبکشی کرده و دوباره در آب سرد خیس کنید. سپس مواد پاک کننده لکه را روی آن بریزید و آن را به حال خود بگذارید. چنانچه پارچه به رنگ روشن بوده و لکه سمج است؛ می توانید از پراکسید هیدروژن هم برای پاک کردن لکه استفاده نمایید.

۴- از بین بردن لکه شکلات

در ابتدا اجازه دهید شکلات کاملاً سفت شود. سپس تا جاییکه برایتان امکان دارد لکه شکلات را با کارد پاک کنید. در مرحله بعد پارچه را با مایع ظرفشویی بی رنگ و آب تمیز نمایید. حال لکه را با استفاده از یک پارچه رنگ روشن به آرامی پاک کنید. اگر لکه شکلات شیری بود از چند قطره آمونیاک کمک بگیرید؛ اما اگر لکه شکلات تلخ است می توانید از دو قاشق غذاخوری سرکه سفید (برای لباس های رنگی) یا پراکسید هیدروژن (برای لباس های سفید) استفاده کنید. پس از آن یک قاشق غذاخوری از ماده شوینده آنزیمی را با دو فنجان آب مخلوط کرده، بر روی لکه بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند؛ سپس آن را کاملاً بشویید.

۵- از بین بردن لکه لوازم آرایشی

در وهله نخست لکه را با یک پاک کننده لکه پیش شستشو تمیز کنید؛ سپس آن را با یک ماده شوینده مایع یا پودر لباسشویی حل نمایید. در انتها لباس را کاملاً بشویید.

۶- از بین بردن لکه لبنیات

در ابتدا لکه ها را در یک ماده آنزیمی خیس کنید و به مدت 30 دقیقه بگذارید به همین حالت بماند؛ چنانچه لکه ها قدیمی بودند چند ساعت صبر کنید. سرانجام لباس ها را کاملاً بشویید.

۷- از بین بردن لکه تخم مرغ

با استفاده از محصولات آنزیمی، لکه را تا اندازه ای پاک کنید. سپس دوباره لکه ها را خیس کرده و حداقل به مدت 30 دقیقه یا چند ساعت (برای لکه های قدیمی) صبر کنید و در انتها لباس ها را بشویید.

۸- از بین بردن لکه های میوه

لباس ها را به مدت 30 دقیقه در آب سرد خیس کنید؛ سپس یکی دو قطره ماده شوینده آنزیمی و آب گرم را به آن اضافه کنید تا بیشتر خیس بخورد. بعد از آن لکه را با آب سرد آبکشی کنید؛ در ادامه آن را با محلولی که متشکل از یک قسمت سرکه سفید و دو قسمت آب است آغشته کرده و 10 دقیقه بگذارید به همین حالت بماند. در انتها آن را با یک ماده ضد لک تمیز کرده و با یک ماده شوینده آنزیمی شستشو دهید.

۹- از بین بردن لکه گریس یا روغن

در ابتدا لکه را با یک ماده لکه بر پیش شستشو تمیز کنید. پس از آن لباس را با بالاترین درجه حرارت ممکن (به گونه ای که لباس صدمه نبیند) بشویید.

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

۱۰- از بین بردن لکه بستنی

لکه را با استفاده از یک محلول آنزیمی تمیز کنید و در صورت قدیمی بودن لکه بگذارید لباس 30 دقیقه یا بیشتر با این ماده خیس بخورد. در انتها لباس را با بالاترین درجه حرارت ممکن (به گونه ای که لباس صدمه نبیند) مورد شستشو قرار دهید.

۱۱- از بین بردن لکه کپک

لباس های لکه دار را با استفاده از یک سفید کننده بی ضرر برای پارچه و آب گرم (با بالاترین درجه حرارت ممکن) بشویید.

۱۲- از بین بردن لکه لاک ناخن

در ابتدا قسمت لکه دار شده پارچه را رو به پایین بر روی یک حوله کاغذی تمیز قرار داده؛ سپس پاک کننده لاک ناخن (استون) را به پشت آن بمالید. چندین بار حوله کاغذی را تعویض کرده و این کار را مرتباً تکرار کنید تا لکه کاملاً از بین برود. در آخر لباس را آبکشی کرده و بشویید.

۱۳- از بین بردن لکه رنگ

قسمت لکه دار را با آب گرم آبکشی کنید؛ سپس در حالیکه لباس ها هنوز مرطوب هستند آنها را کاملاً بشویید.

۱۴- از بین بردن لکه واکس کفش

لکه ها را با کمک خمیری که متشکل از پودر شوینده و آب است تمیز کنید. در انتها لباس ها را به صورت کامل مورد شستشو قرار دهید.

۱۵- از بین بردن لکه دخانیات

ابتدا قسمت لکه دار را خیس کنید؛ سپس آن را با تکه ای صابون مالش داده و با یک محصول آنزیمی تمیز کنید. در انتها لباس را بشویید.

۱۶- از بین بردن لکه آبمیوه

قسمت لکه دار لباس را با یک مشت نمک بپوشانید، نمک کم کم رنگ لکه را به خود جذب کرده و به رنگ صورتی در می آید. پس از آن، لباس را در محلولی متشکل از یک ماده شوینده آنزیمی و آب سرد خیس کرده و اجازه دهید شب تا صبح بماند. سپس لباس ها را کاملاً بشویید.

۱۷- از بین بردن لکه لاک غلط گیر

در ابتدا اجازه دهید لکه کاملاً خشک شود؛ سپس آن را با یک مسواک کهنه به آرامی تمیز کنید. پس از آن لباس را به یک خشکشویی حرفه ای برده و نوع لکه را برای آنها توضیح دهید. آنها کاملاً و به صورت حرفه ای لکه را از روی لباس شما پاک می کنند.

۱۸- از بین بردن لکه نوشابه

با کمک آب سرد لکه را جذب کرده و یا آن را به مدت 30 دقیقه در آب سرد خیس کنید. پس از آن قسمت لکه دار لباس را با یک ماده لکه بر پیش شستشو تمیز کنید. در انتها لباس را در صورت امکان با یک ماده سفید کننده بشویید.

۱۹- از بین بردن لکه حاصل از سوختگی

چنانچه لکه ناشی از سوختگی بر روی لباس به وجود آمد لباس را در صورت امکان با سفید کننده سدیم هیپوکلریت بشویید؛ در غیر این صورت از سفید کننده هیدروژنی و آب گرم برای شستن لباس استفاده کنید.

۲۰- از بین بردن لکه دئودورانت ها یا ضد عرق ها

ابتدا قسمت لکه دار لباس را با یک ماده لکه بر پیش شستشو تمیز کرده و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه به همین حالت بماند. در انتها لباس ها را در صورت امکان با یک سفید کننده اکسیژنی بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *