صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تفاوت بین روش دوخت و روش های جایگزین آن
1400/07/23

تفاوت بین روش دوخت و روش های جایگزین آن

Difference Between Sewing Method and Alternative Method

در صنعت پوشاک آماده، پارچه ها با استفاده از دو روش کلی به هم متصل شده و تبدیل به لباس می گردند که یکی از آنها روش دوخت و دیگری روش های جایگزین است. ویژگی های هر کدام از این روش ها در جدول مندرج در این مقاله نشان داده شده است.

روش دوخت (خیاطی)

این روش پرکاربردترین فرآیند در صنعت تولید پوشاک است که در آن دوخت پارچه ها با استفاده از سوزن و نخ صورت می گیرد. یکی از مزایای مهم این روش این است که می توان در صورت نامناسب بودن دوخت پارچه، کوک های معیوب را باز کرد و پارچه ها را دوباره به هم دوخت.

روش های جایگزین دوخت

از این فرآیند تحت عنوان فرآیند دوخت استفاده نمی شود. در این روش پارچه ها با استفاده از چسب، چسب فیوزینگ، منگنه و قالبگیری به هم متصل می شوند. در این روش ها نمی توان کوک های معیوب پارچه ها را باز کرد و آنها را دوباره به هم متصل نمود.

مقایسه روش دوخت با روش های جایگزین آن

شمارهروش دوختروش های جایگزین
1پارچه ها با استفاده از سوزن و نخ به هم متصل شده و به شکل لباس در می آیند. دو یا چند تکه پارچه با استفاده از چسب فیوزینگ، منگنه، قالبگیری و چسب به هم متصل می شوند.
2خط دوخت لباس ها نرم و انعطاف پذیر است.در این حالت پارچه ها نسبت به خط دوخت، بسیار سفت تر و زمخت تر هستند (در نتیجه برای قالب گیری مناسب نیستند).
3لباس هایی که با این روش ساخته می شوند، در هنگام استفاده نهایی کاملاً راحت هستند.لباس های تولیدی از طریق این روش ها، در هنگام استفاده نهایی راحت نیستند (برای قالبگیری مناسب نیستند).
4درزهایی که با این روش به وجود می آیند، مقاومت بسیار بالایی دارند. در این حالت مقاومت درزها کمتر از روش دوخت است.
5پارچه ها را می توان با سرعت دوخت بالاتری به هم پیوند داد.در این حالت سرعت اتصال پارچه ها به هم در مقایسه با روش دوخت کمتر است. 
6بسیاری از پارچه ها با استفاده از فرآیند دوخت به هم متصل می شوند.با استفاده از این روش نمی توان تمام پارچه ها را به هم پیوند داد. برای اینکه بتوان پارچه ها را با این روش به هم متصل نمود، پارچه ها باید حاوی 65% الیاف ترموپلاستیک باشند. 
7کاربردی ترین و متداول ترین روش اتصال پارچه ها به هم است. استفاده از این روش بسیار نادر است.
8با باز کردن کوک های معیوب، می توان دوباره به پارچه ها دسترسی پیدا کرد. بعد از باز کردن کوک های ناقص، نمی توان دوباره پارچه ها را به هم متصل نمود.
9اتصالات کوک ها به دلیل سوراخ ایجاد شده توسط سوزن در خط دوخت، در برابر آب مقاوم نیستند.اتصالات کوک ها در خط دوخت، در برابر آب مقاوم هستند.
10در این حالت احتمال لغزش درز پارچه های مصنوعی بیشتر است.در این روش احتمال لغزش درزها بسیار کمتر از روش دوخت است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *