صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت بازرسی و نظارت بر تولید پارچه در صنعت پوشاک
1398/11/07

بازرسی و نظارت بر تولید پارچه در صنعت پوشاک

سازندگان البسه و پوشاک، به محض ورود پارچه به انبار، آن را معاینه و وارسی می‌کنند، به نحوی که در پروسه‌ی تولید، هرگونه عیب و ایرادی که در پارچه وجود داشته باشد را خیلی زود متوجه می‌شوند. همچنین تولیدکنندگان نساجی، قبل از اینکه پارچه‌ها را برای سازندگان بفرستند، آنها را به‌طور کلی وارسی کرده و بررسی می‌نمایند.

اصول کلی بازبینی و وارسی در تولید پارچه

  1. وارسی پارچه در یک محیط مناسب و مطمئن که دارای تهویه‌ی هوا و نور مناسب و کافی است، انجام می‌گیرد.
  2. عبور دادن پارچه از قالب، بایستی در زاویه‌ای بین 45 – 60 درجه نسبت به حالت بازرسی انجام گیرد و باید در بالای ناحیه‌ای که نظارت کردن در حال انجام است، لامپ‌های فلورسنت با نور سفید ملایم 2 F96 روشن باشند. هر موقع که نیاز بود، می‌توان از نوردهی از پشت نیز استفاده کرد.
  3. سرعت پارچه بر روی دستگاه بازرسی، نباید بیشتر از 15 یارد بر دقیقه باشد.
  4. همه‌ی بازرسی‌های پارچه، بایستی زمانی انجام بگیرد که 80% پارچه یا کالا تحویل داده شده باشد.
  5. استانداردهای مورد تأیید رنگ‌آمیزی نمونه‌ی انبوه پارچه‌ها، برای تمامی پارچه‌های تأیید شده، بایستی قبل از بازرسی در دسترس باشند.
  6. قبل از شروع وارسی، جهت ارزیابی رنگ، نرمی و زبری، وزن، ترکیب، رنگ و روغن به‌کار رفته شده و نمای ظاهری کار، بایستی استانداردهای مورد تأیید رنگ‌آمیزی انبوه پارچه آماده و حاضر باشند.
  7. همخوان و یکدست بودن رنگ در یک قواره‌ی پارچه با چک کردن اختلاف رنگ بین مرکز، حاشیه، ابتدا، میانه، و انتهای هر قواره، می‌بایست ارزیابی و ثبت گردد.
  8. منسوجاتی مثل بافتنی‌ها باید از لحاظ وزن، در مقایسه با وزن استاندارد تأیید شده، مورد ارزیابی قرار گیرند.
  9. پهنای پارچه باید در مقایسه با الگوی استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.
  • در طول بازرسی، همه‌ی عیب‌ها و ایرادات بایستی مشخص‌شده و علامت‌گذاری گردند.
  • طول هر قواره پارچه‌ی وارسی‌شده، باید با طول ذکر شده در برچسب ضمیمه‌شده‌ی کارپرداز، مقایسه شود و هرگونه اختلافی می‌بایست ثبت گردد و باید برای جلوگیری از کمبود پارچه، جایگزین کردن آن به کارخانه گزارش شود.
  • اگر پارچه‌های چاپ‌شده یا رنگ‌شده‌ی موجود در انبار مورد بازرسی قرار گیرند، باید از ابتدا، میانه و انتهای قواره‌های منتخب، اندازه‌گیری مجدد انجام گیرد.
دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

چرا بازبینی و وارسی پارچه مهم می‌باشد ؟

برای جلوگیری از ارجاعاتی که به دلیل کیفیت پارچه وجود دارد و همچنین جهت پیشگیری از مواجه شدن با خسارت‌های ناخواسته در ساخت و تولید، مرحله‌ی بازرسی پارچه یک جنبه‌ی بسیار مهم تلقی می‌گردد که در صنعت تولید پوشاک دارای اولویت است.
وارسی پارچه برای رسیدگی به مواردی نظیر ارزیابی و برآورد اشکالات و نواقص، ساخت پارچه، وزن پارچه، آب‌رفتگی، یکنواختی و یکپارچگی رنگ در سرتاسر پارچه، رنگ‌آمیزی، احساس زبری و نرمی، درازا / پهنا، عیوب چاپی و ظاهر پارچه انجام می‌گیرد.
وارسی و بازبینی پارچه این اطمینان را برای ما حاصل می‌کند که مردود شدن قطعات برش داده شده یا مردودی پوشاک به علت مشکلات موجود در پارچه، به حداقل می‌رسد. برش پارچه‌ی وارسی‌شده و مورد تأیید، نه تنها کیفیت نهایی پوشاک را تضمین می‌کند، بلکه باعث کاهش مردودی پوشاک و ارجاع به کارخانه، افزایش بازدهی و تحویل به موقع نیز می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *