صفحه اصلی دانشـــنامه رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟
1400/09/18

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟

Pantone Color of the Year

موسسه رنگ پنتون به طراحان، بازاریابان، تولیدکنندگان و برندها فرصتی برای همکاری و ایجاد یک حضور قوی و قدرتمند با استفاده از رنگ را ارائه می دهد. رنگ سال پنتون یک سیستم تطبیق رنگ پیشرو در جهان با دانش رنگی بی نظیر است. آنها متخصص این هستند که چگونه رنگ نه تنها بر طراحی بلکه بر مصرف گرایی تأثیر می گذارد.

موسسه رنگ پنتون (Pantone Color Institute) هر ساله در اوایل دسامبر، رنگ جدید سال را معرفی می کند. گفته می شود این ماه برای کسانیکه با رنگ کار می کنند، بهترین موقع سال است. در واقع همه افراد علاقمند به این حوزه، همیشه از شنیدن عنوان رنگ سال پنتون هیجان زده می شوند.

چگونه رنگ سال پنتون بر روندهای بازاریابی تأثیر می گذارد؟

موسسه رنگ پنتون، ترندهای رنگ را در طول سال مورد بررسی قرار می دهد و براساس آنها در مورد رنگ پنتون سال بعد تصمیم می گیرد. آنها برای این کار تمام جنبه های یک جامعه اعم از مد، بازاریابی، رسانه های اجتماعی و حتی سیاست را نیز در نظر می گیرند. رنگ انتخاب شده توسط پنتون به عنوان رنگ سال، شدیداً بر دنیای گسترده طراحی و بازاریابی برندها تاثیر می گذارد.

اولین رنگ پنتون در سال 2000 انتخاب شد؛ اما تقریباً از سال 2007 به بعد بود که پیش بینی روند رنگ، کم کم جا افتاد. امروزه وقتی پنتون رنگ جدیدی را اعلام می کند؛ مجموعه ای از محصولات الهام بخش و پالت های ترکیبی رنگ را هم به همراه رنگ جدید به دوستداران این حوزه عرضه می کند که با در نظر گرفتن رنگ مربوطه طراحی می شوند. بعد از آن صدها برند متعهد می گردند محصولات خود را با رنگ سال تولید کنند. این امر باعث می گردد تا نحوه پیش بینی ترند رنگ پنتون اهمیت مضاعفی پیدا کند و تاثیرگذاری آن را دوچندان می کند.

در چند سال اخیر معرفی رنگ جدید سال، بازتاب زیادی در رسانه ها داشته است. وبلاگ نویسان مقالات زیادی در مورد نحوه استفاده از رنگ ها نوشته اند؛ تولیدکنندگان لوازم خانگی، محصولاتی را برای فروش در این زمینه تولید کرده اند؛ طراحان سعی نموده اند قالب های رسانه های اجتماعی متناسب با رنگ های جدید را طراحی کنند و در مجموع هر کسی سعی نموده به صورتی سطحی به بررسی این مسئله بپردازد.

چگونه می توان رنگ پنتون را در کسب و کار خود گنجاند؟

با استفاده از نتایج تحقیقات گسترده ای که موسسه پنتون در مورد رنگ ها انجام داده است؛ می توانید ساعت ها در تحقیقات بازاریابی کسب و کار خود صرفه جویی کنید. در واقع شما و طراحان برند باید بعد از اعلام رنگ جدید سال در ماه دسامبر، به نحوی از آن در کسب و کار خود استفاده نمایید.

در اصل رنگ سال پنتون به معنی پیش بینی روند رنگ مصرف کننده است و این بدان معنی است که باید آن را در محصولات مصرفی مشتریان و طرح های خلق شده بگنجانید. برخی از برندهای خلاق هر ساله ظاهر خود را با رنگ جدید به روز می کنند؛ اما اکثر کسب و کارها نمی توانند چنین تغییرات سنگینی را مدیریت نمایند.

رنگ سال باید برای بازاریابی و تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار بگیرد و لزوماً قرار نیست از آن برای تغییر برند و بازتعریف آن استفاده شود. این بدان معنی است که شما می توانید با کمک رنگ های جدید، تبلیغات خلاقانه ای طراحی کنید، و فقط نباید به تغییر رنگ لوگو یا رنگ برند خود بیاندیشید.

مثلاً بهتر است هنگام انتشار پست های حاوی طرح های بازاریابی بصری الهام گرفته از رنگ های خاکستری (Ultimate Gray) و زرد (Illuminating) فراموش نکنید که حتماً از هشتگ #COY2021 استفاده کنید تا پست شما بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

چند ایده خلاقانه

  • شرکت های تولید کننده پوشاک می توانند برخی از لباس های تولیدی خود را با رنگ های زرد و خاکستری طراحی کنند.
  • شرکت های آرایشی می توانند مجموعه محصولات خاکستری و زرد را طراحی نمایند.
  • کسب و کارهای فعال در زمینه تولید کیک ها و شیرینی ها می توانند محصولات لذیذ خود را با طرح های الهام گرفته از رنگ های خاکستری و زرد بیارایند.
  • طراحان گرافیکی که طرح های آماده را می فروشند، می توانند برخی از قالب ها یا طرح های رسانه های اجتماعی را براساس رنگ های خاکستری و زرد طراحی کنند.
  • رنگ های خاکستری و زرد را می توان در طراحی محصولات خانگی و چاپ های تزئینی، تلفیق کرد.
  • طراحان داخلی می توانند اشیای دکوری را با رنگ های زرد و خاکستری طراحی کرده، و به مشتریان خود عرضه کنند.
  • شرکت های بازارپردازی می توانند محصولاتی با رنگ های خاکستری و زرد ارائه دهند.

استفاده از ابزارهای رنگی پنتون

موسسه پنتون از سال 2013 براساس رنگ اعلامی سال، ابزارهای رنگ و طراحی متناسب با آنها را نیز ارائه می دهد. طراحان گرافیک، طراحان مد، طراحان میکاپ، دکوراتورهای داخلی و تولید کنندگان محصولات به انواع ابزارهای سیستم رنگ پنتون برای خلق محصولات و طرح های گرافیکی جدید و متناسب با رنگ سال، دسترسی دارند.

با این ابزارها می توان هر نوع محصولی را متناسب با رنگ سال تولید کرد. به عنوان مثال پنتون دارای یک خط تولید است که هر ساله با رنگ جدید به روز می شود، و محصولات تبلیغاتی مثل لیوان، جاکلیدی و تراشه های رنگی تخصصی را تولید می کند. در ضمن پنتون دارای یک سیستم انطباق رنگ پلاستیکی، برای تولید محصولات پلاستیکی است.

طراحان گرافیک می توانند رنگ های سال پنتون را در طرح های رنگی برای برندسازی، اقلام چاپی یا بسته بندی های برندها بگنجانند. طراحان مد می توانند لباس ها و اکسسوری هایی طراحی کنند که یا تداعی بخش رنگ های سال باشد و یا از آنها الهام گرفته شده باشند. طراحان پارچه ها می توانند رنگ های سال را در پارچه های بافت دار یا الگوهای پرده ها، بالش ها و پتوها بگنجانند. در واقع وقتی صحبت از استفاده از رنگ سال در محصولات مصرفی به میان می آید؛ گزینه های نامحدودی در دسترس است.

نحوه استفاده از رنگ پنتون

سیستم تطبیق رنگ پنتون (PMS) همیشه سیستمی برای اقلام چاپی بوده و هست. رنگ پنتون در هنگام چاپ، هرگز دقیقاً با رنگ روی صفحه نمایش یکی نخواهد بود؛ اما بسیار به هم نزدیک هستند. به همین دلیل است که موسسه پنتون چند سیستم مختلف را برای استفاده از رنگ های پنتون در فضای وب ارائه کرده است.

یکی از بزرگترین دلایل این کار آن است که یک برند با استفاده از آنها می تواند طرح های رنگی خود را از چاپ تا فضای وب، به یک شکل حفظ کند. در ضمن یکی از دلایل دیگر طراحی این سیستم ها این است که برخی از طرح ها همچنان روی رایانه باقی می مانند و هرگز به دنیای چاپ منتقل نمی شوند؛ وب سایت ها و رسانه های اجتماعی و الگوهایی که در حد ایده باقی می مانند در این دسته قرار می گیرند.

به علاوه پنتون می خواهد استفاده از رنگ سال پنتون را برای طراحان و بازاریابان آسان کند. در این راستا سیستم رنگ پنتون مجموعه ای از ابزارها را در اختیار طراحان و بازاریابان قرار می دهد که انتقال ایده های رنگی از نمونه ها به اقلام چاپی و رایانه ها را آسان می کنند. ضمناً پنتون سیستم هایی برای طراحی مد و محصولات مختلف نیز ارائه می دهد.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

اگر به دنبال یک راهکار سریع هستید؛ می توانید از Pantone Color Finder نیز استفاده کنید. شماره PMS را در کادر جستجو وارد کنید؛ در این صورت Pantone Color Finder کدهای RGB و HEX رنگ مربوطه را برای استفاده در فضای وب به شما نشان می دهد. برنامه های ویرایش محتوای بصری مانند Visme با شماره HEX رنگ کار می کنند. برنامه های ویرایشی پیشرفته تر مانند فتوشاپ کدهای RGB رنگ ها را قبول می کنند.

اگر در مورد شماره رنگ مورد نظر خود مطمئن نیستید؛ می توانید یک رنگ را در انتخابگر رنگی سمت چپ وب سایت انتخاب کنید تا تمام نمونه های رنگی پنتون که از نظر رنگی دارای تناژ مشابه با آن نمونه هستند برایتان به نمایش درآید. در این صورت به راحتی می توانید رنگ مد نظرتان و کدهای RGB و HEX آن را مشاهده کنید. کدهای رنگی همه سال ها در میان آنها وجود دارند. 

رنگ های پنتون از سال 2000 تا 2022

قبل از بررسی تمام رنگ های سال های قبل، نگاهی به رنگ های جدید چند سال اخیر خواهیم انداخت.

رنگ سال 2022 پنتون: بنفش وری پری 3938-17

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

موسسه پنتون برای سال 2022، یکی از جذاب ترین نام‌های رنگی را انتخاب کرده است، ترکیبی شاد از قرمز و آبی با کد رنگی Pantone 17-3938 که برای رنگ سال 2022 این شرکت برگزیده شده است و از این به بعد با نام “Very Peri” شناخته می‌شود.

مؤسسه پنتون به جای انتخاب رنگ سال از میان گستره وسیعی از سایه رنگ ها، یک فام رنگ کاملاً جدید را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ انتخاب نموده که این رویداد برای اولین بار در تاریخچه 23 سال برنامه اش پیش آمده است. این رنگ که وری پری با کد 3938-17 نام دارد، سایه ای از رنگ های روشن و سرزنده است که حس تسکین دهنده آبی را با انرژی و هیجان قرمز ترکیب می کند. این فام رنگ گرم و شادی آور که برای تحریک حس کنجکاوی و خلاقیت طراحی گردیده؛ قرار است تا نمادی از گذر انسان ها از دوران همه گیری کرونا باشد.

رنگ سال 2021 پنتون : خاکستری 5104-17 و زرد 0647-13

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

این دومین بار در طی این سال ها است که موسسه پنتون دو رنگ را به جای یکی، به عنوان رنگ سال انتخاب می کند. خب سال 2021 به دلایل وقایع ریز و درشت یکی از عجیب ترین سال های اخیر است؛ به همین دلیل کاملاً قابل قبول است که رنگ سال آن هم به همان اندازه غیرمنتظره باشد.

ترکیبی از رنگ های خاکستری یکدست و قابل اعتماد، و زرد روشن پرجنب و جوش، هدیه ای به روح انسان است. امروزه مردم به دنبال نوعی ثبات و اطمینان خاطر هستند و سخت برای امیدوار بودن تلاش می کنند.

رنگ سال 2020 پنتون : آبی کلاسیک 4052-19

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

به دلیل اینکه سال 2020 آغاز یک دهه کاملاً جدید بود؛ لذا آبی کلاسیک (Classic Blue) انتخاب شد تا حس قابل اعتماد بودن و اطمینان خاطر را به افراد القا کند. این رنگ آبی تیره؛ کلاسیک، به شکل عجیبی ظریف و جاودانه است. حسی که این رنگ به بیننده می دهد تا اندازه ای عجیب است؛ زیرا رنگی است که همه ما به داشتن آن در اطراف خود عادت کرده ایم.

به گفته موسسه پنتون، ایده معرفی این رنگ، دقیقاً همین مورد بوده است. ما به دنبال رنگی بودیم که در عین آشنا بودن، توجهات را به خود جلب کند و به همه یک احساس خوب ناشی از ایمان و آرامش ببخشد.

رنگ سال پنتون از سال 2007 تا 2019

به تدریج که رنگ های پنتون سال به سال از راه می رسند؛ نفوذ آنها بر روند طراحی و کلیت جامعه به تدریج افزایش می یابد. رنگ های سال پنتون با گسترش بازاریابی آنلاین و رسانه های اجتماعی بیش از پیش شناخته می شوند. پنتون با ترندها بیگانه نیست و با اعلام هر رنگ، انواع راهکارهای خلاقانه نیز در دل آن ارائه می شوند.

در سال های قبل روند انتخاب اینگونه نبود. اولین رنگ سال که با یک بیانیه مطبوعاتی در سال 2007 اعلام شد؛ رنگ فلفل چیلی (قرمز تند) بود. پس از آن هر رنگی که اعلام می شد؛ با پس زمینه های مختلف همراه بود. پس بیایید به تمام رنگ هایی که بین سال های 2007 تا 2018 به عنوان رنگ سال معرفی شده اند، نگاهی بیاندازیم.

رنگ سال 2019 پنتون : مرجانی زنده 1546-16

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

در طی این سال ها هیچ رنگی به اندازه رنگ مرجانی زنده (Living Coral) سال 2019 بین مردم غوغا به پا نکرد. زیرا در تمام طول سال می شد رنگ مرجانی زنده را در آرایش های افراد مشاهده کرد. تمام راهروهای مد سراسر جهان در تمام طول سال 2019 با این رنگ مزین شده بودند و تقریباً می شد رنگ مرجانی را در تمام اقلام تزئینی و دکوراسیون های داخلی مشاهده نمود. جالب تر اینکه تنها چند ماه قبل از اینکه رنگ مرجانی زنده به عنوان رنگ سال اعلام شود؛ اپل گوشی جدیدی را دقیقاً با همین رنگ به بازار عرضه کرد.

به گفته پنتون، رنگ مرجانی زنده «یک رنگ مرجانی روح بخش و امیدبخش با ته رنگ طلایی است که با حاشیه های ملایم خود به افراد انرژی و نیرو می بخشد».

تناژ گرم، ملایم و پرجنب و جوش رنگ مرجانی زنده، برای این انتخاب شده بود که به محیط همیشه در حال تغییر ما آرامش ببخشد. از آنجاییکه زندگی ما امروزه توسط فناوری های دیجیتال و رسانه های اجتماعی احاطه شده است؛ لذا همه ما به تجربیات جذاب و موثقی نیاز داریم که به ما امکان ارتباطات صمیمانه و نزدیک تر را می دهند. ماهیت لطیف رنگ مرجانی زنده، فرد را تشویق به فعالیت های مهیج و پرجنب و جوش می کند و این به معنی یکی شدن با زندگی مدرن است.

رنگ سال 2018 پنتون : فرابنفش 3838-18

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سال 2018، فرابنفش (Ultra Violet) بود. این رنگ نماینده «چیزی است که قرار است بیاید» و نشان دهنده عرفان کیهانی، اهمیت تخیل و خلاقیت، قدرت ناشناخته ها و تلاش برای جستجوی بیشتر بود.

رنگ ماوراء بنفش به دلیل نامش معنای جادویی شگرفی داشت. این رنگ معمولاً از نظر علمی برای چشم انسان قابل مشاهده نیست. ماوراء بنفش نوری است که از خورشید ساطع می شود. پنتون با نام گذاری این تناژ آبی بنفش سیر به نام رنگ ماوراء بنفش، حس جادویی به آن بخشید. بنفش از نظر تاریخی رنگی است که با معنویت و آگاهی گره خورده است. در واقع رنگ سال پنتون 2018 در قالب یک پکیج شگفت انگیز به دنیای علم و عرفان پیوست.

رنگ سال 2017 پنتون : سبز 0343-15

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سال 2017 سبز (Greenery) بود که یک رنگ «خنثی طبیعی» محسوب می شود، و رنگ آغازهای جدید و فرارسیدن فصل بهار است. ایده اصلی پشت معرفی رنگ سبز این بود که مصرف کنندگان با دیدن آن، فضای عالی بیرون و ندای طبیعت را تجسم کنند. رنگ سبز منعکس کننده نحوه حرکت به سمت سبز شدن معماری، شهرسازی، مد و انتخاب سبک های زندگی است.

رنگ سال 2016 پنتون : رز کوارتز و آبی ملایم

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

سال 2016 اولین سالی بود که پنتون دو رنگ را به عنوان رنگ سال معرفی کرد. رنگ های رز کوارتز یا صورتی روشن (Rose Quartz) و آبی ملایم (Serenity) با هم، نمادی از جستجوی سلامتی و آرامش بودند. ترکیب رنگ های گرم صورتی روشن و سرد آبی، به نوعی ادراک رنگی از تمایزهای جنسیتی را به چالش می کشید. این رنگ دوگانه نشان دهنده روند رو به رشد بی‌طرفی جنسیتی در دنیای مد و تاثیر آن بر دیگر جنبه های طراحی بود.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

رنگ سال 2015 پنتون : عنابی (شرابی خاکی) 1438-18

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سال 2015، شرابی خاکی یا عنابی (Marsala) بود که سایه رنگ پیچیده ای از قرمز مایل به قهوه ای تیره داشت و به نوعی رنگ های شرابی و خاکی را تداعی می کرد. این رنگ غنی و با شکوه برای وسایل خانه و آشپزخانه مناسب است. رنگ عنابی به خوبی با فرش ها و پرده های بافت دار به عنوان جذابیت اصلی یک اتاق تطابق دارد، و مکمل مناسبی برای رنگ های باشکوه دیگری، مانند رنگ خاکی است.

رنگ سال 2014 پنتون : بنفش ارکیده 3224-18

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

بنفش ارکیده ای روشن در سال 2014، تداعی بخش خلاقیت و اصالت بود. این رنگ جذاب و چشم‌نواز، الهام بخش اعتماد به نفس است که در سال 2014 به شدت مورد استقبال جوامع فعال در مد و زیبایی قرار گرفت. از راهروهای مد گرفته تا فرش قرمز جشنواره های سینمایی، همه جا می شد جلوه هایی از رنگ بنفش ارکیده ای روشن را در لباس مردان و زنان مشاهده کرد.

رنگ سال 2013 پنتون : سبز زمردی 5641-17

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

سبز زمردی (Emerald) رنگ سال 2013 بود. این رنگ زیبا، پیچیده و لوکس به تجدید حیات، رشد مجدد و جوان شدن اشاره دارد. رنگ سبز زمردی به دلیل جذابیت زیادش برای مد و فضای داخلی خانه مناسب است. رنگ مذکور در مجموعه ای به نام «Sephora + Pantone Universe™ 2013 Color of the Year beauty collection» مورد استفاده قرار گرفت که متشکل از سایه چشم، لاک ناخن و انواع اکسسوری های مختلف بود.

رنگ سال 2012 پنتون : نارنجی مایل به قرمز 1463-17

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

انتخاب رنگ نارنجی مایل به قرمز (Tangerine Tango) در آن زمان یک حرکت رو به جلو محسوب می شد. رنگ سال 2012، سیر و فریبنده، و یادآور غروب خورشید بر فراز اقیانوس بود. رنگ نارنجی مایل به قرمز در نمایش مد 2012 که به اعلام رنگ مد پنتون سال اختصاص داشت؛ در لباس های طراحانی چون تامی هایلفیگر (Tommy Hilfiger) و ننت لیپوره (Nanette Lepore)، به نمایش درآمد.

رنگ سال 2011 پنتون : قرمز صورتی 2120-18

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ قرمز مایل به صورتی به عنوان رنگ سال 2011 انتخاب شد؛ رنگی جذاب که الهام بخش سرخوشی، اعتماد به نفس و شجاعت سخت کار کردن است. رنگ قرمز مایل به صورتی یک رنگ سالم و نشاط آور بود که برخی ویژگی های مثبت خواهر گرم خود، یعنی رنگ قرمز را نیز با خود داشت. این رنگ یکی از 200 رنگ عروسی پنتون است. در سال 2011 در پی همکاری Visa با پنتون، ویزا کارت های قرمز مایل به صورتی متولد شدند.

رنگ سال 2010 پنتون : فیروزه ای 5519-15

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ فیروزه ای (Turquoise) به عنوان رنگ سال 2010 پنتون اعلام شد. این رنگ تداعی بخش بهشت حاره ای و طلسم های قدرتمند و محافظ بود. فیروزه ای به دلیل اینکه با استقبال گسترده زنان و مردان مواجه شد؛ در آن مقطع رنگ مهمی بود. این رنگ برای اکسسوری ها بسیار مناسب است و به خوبی با رنگ های خاکی ترکیب می شود.

رنگ سال 2009 پنتون : زرد 0848-14

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

پنتون رنگ سال 2009، یعنی زرد را از درخت گل ابریشم و نوشیدنی آب پرتغال الهام گرفته بود. این رنگ زرد، رنگی پویا و پرانرژی محسوب می شد، و الهام بخش نوآوری در دورانی بود که سایه عدم اعتماد اقتصادی بر سر دنیا سنگینی می کرد.

رنگ سال 2008 پنتون : آبی سوسنی 3943-18

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

شرکت پنتون در سال 2008، رنگ آبی سوسنی (Blue Iris) را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد؛ چون ترکیبی از رنگ های بنفش و آبی را با خود داشت و الهام بخش حالت مراقبه بود. این رنگ برای دکوراسیون منزل بسیار مناسب است؛ زیرا به خوبی با رنگ های قهوه ای مایل به قرمز و گوجه ای سیر، ترکیب می شود.

رنگ سال 2007 پنتون : قرمز تند 1557-19

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

اولین بار شرکت پنتون در سال 2007 طی یک بیانیه مطبوعاتی، رنگ فلفلی تند یا قرمز سیر (Chili Pepper) را به عنوان رنگ سال 2007 اعلام کرد. رنگ قرمز سیر تداعی بخش شور و شوق آتشین و روحیه ماجراجویی بود.

رنگ های پنتون قبل از سال 2007

متاسفانه موسسه پنتون تا قبل از سال 2007 هیچگونه بیانیه مطبوعاتی رسمی برای معرفی رنگ سال، منتشر نکرده است. اما به لطف جادوی اینترنت توانستیم تا حدی درباره چند و چون این رنگ ها اطلاعات جمع آوری کنیم. پس بیایید در ادامه مقاله نگاهی به اولین رنگ های سال و مجموعه رنگ هایی که از آنها الهام گرفته شده اند، بیاندازیم.

رنگ سال 2006 پنتون : رنگ ماسه ای 1106-13

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سال 2006، رنگ خنثی سکه دریایی (رنگی میان سفید و نقره ای) را به خود گرفت. این رنگ به دلیل ابراز نگرانی ها در مورد مشکلات اقتصادی آن زمان انتخاب شد. این رنگ خنثی در مد و دکوراسیون داخلی بسیار محبوب بود، و سواحل بیابانی و شنی را یادآوری می کرد.

رنگ سال 2005 پنتون : آبی فیروزه ای 5217-15

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سال گذشته از طبیعت الهام گرفته شده بود؛ لذا در سال 2005 هم با دنبال کردن همین رویه، رنگ آبی فیروزه ای (Blue Turquoise) انتخاب شد. رنگ آبی فیروزه ای به عنوان رنگ اقیانوس در یک روز آرام و آفتابی شناخته می شود که با رنگ فیروزه ای تفاوت دارد؛ زیرا حاوی سبز کمتری است و به همین دلیل تناژ رنگی سردتری دارد.

رنگ سال 2004 پنتون : نارنجی هیپنوتیزم شده 1456-17

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

نارنجی هیپنوتیزم شده (Tigerlily) رنگ سال 2004 بود. این رنگ حاوی ترکیبی از قرمز و زرد است، و الهام بخش فعالیت های جسورانه می باشد. همچنین از گل سوسن بلند آسیایی الهام گرفته شده و نشان می دهد که چگونه طراحی می تواند از طبیعت الهام بگیرد.

رنگ سال 2003 پنتون : آبی آسمانی 4811-14

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سال 2003، آبی آسمانی (Aqua Sky) بود که یک تن رنگی ملایم و آرام دارد، و تداعی بخش حس امید و آرامش است.

رنگ سال 2002 پنتون : قرمز واقعی 19-1664-19

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ قرمز واقعی (True Red) در سال 2002 به عنوان رنگ سال انتخاب شد تا یادگاری میهن پرستانه در واکنش به وقایع 11 سپتامبر باشد. قرمز یک رنگ پرقدرت و قوی است؛ این رنگ نمایانگر کشته های 11 سپتامبر و افرادی بود که در آن برهه تاریخی سرنوشت ساز قربانی سیاست شدند.

رنگ سال 2001 پنتون : سرخابی 2031-17

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ سرخابی، رنگی پر حرارت و پرشور است که نشان دهنده تغییرات گسترده در سال 2001 در مقایسه با سال قبل بود.

رنگ سال 2000 پنتون : لاجوردی (آبی نیلگون) 4020-15

رنگ سال پنتون چیست و چرا مهم است؟ - رنگزا, رنگرزی, تکنولوژی رنگ, انواع رنگ

رنگ پودری لاجوردی (Cerulean) به این دلیل به عنوان رنگ سال 2000 انتخاب شد تا تصویری پر از آرامش و اطمینان خاطر از هزاره جدید را به تصویر بکشد. در آن زمان موسسه پنتون بیانیه ای در مورد این رنگ منتشر کرد؛ زیرا اولین رنگ سال بود. آنها آبی نیلگون را به این دلیل انتخاب نمودند که این رنگ بدون توجه به نژاد، جنسیت یا ملیت، نزد همگان مقبولیت خاصی دارد. همچنین نحوه انتخاب این رنگ در محصولات مصرفی سراسر جهان از دید مخاطبان مختلف بود.

شما بگویید!

حال که با رنگ پنتون سال های مختلف آشنا شده اید؛ چگونه می خواهید آن را در طراحی های خود بگنجانید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *