صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت اهمیت پایداری در شروع تجارت مد
1400/01/03

اهمیت پایداری در شروع تجارت مد

Sustainability Must Be A Top Priority

امروزه تغییرات آب و هوایی، آلودگی های شدید و کیفیت پایین هوا، همه و همه ما را بر آن داشته اند تا به این نتیجه برسیم که جامعه ما هیچ چاره ای به جز حرکت به سمت پایداری ندارد. ما دیگر نمی توانیم منابع سرزمین مادری خود را پایان ناپذیر بدانیم. آیا تا به حال در هنگام پوشیدن یک تی شرت جدید به این فکر کرده اید که چه مواد شیمیایی ممکن است در پارچه آن وجود داشته باشد؟ آیا تاکنون به این موضوع اندیشیده اید که لباس های کهنه پس از دور انداخته شدن سر از کجا در می آورند؟ با وجود اینکه تجارت مد و صنایع پوشاک نقش عمده ای در اقتصاد جهانی ایفا می کنند، اما موفقیت آنها با تاثیرات زیست محیطی عمده ای توام بوده که بر زندگی تک تک ما تاثیر گذاشته اند. صنعت مد یکی از بزرگ ترین آلاینده هاست که تاثیرات زیست محیطی فوق العاده بالایی دارد.
در نتیجه شرکت های مد یکی پس از دیگری به سمت شیوه های تجاری پایدار روی آورده اند که کل چرخه عمر محصول را با استفاده از روش هایی مانند بازیافت و بازآفرینی تغییر می دهند. به همین دلیل است که هنگام شروع یک کسب و کار جدید در عرصه مد، پایداری باید جزء اولویت های اصلی باشد.

تأثیرات زیست محیطی گسترده فست فشن

صنعت مد در زمینه عواقب زیست محیطی خود، شهرت بسیار بدی دارد. با توجه به اینکه مصرف کنندگان مد هر فصل به دنبال ترندها و سبک های جدیدی هستند، لذا شرکت های فعال در عرصه مد سریعاً باید راهی برای پاسخگویی به این تقاضاها پیدا کنند. با این حال رویه های فست فشن بدون توجه به اینکه تاثیرات منفی این صنعت بر محیط زیست تا چه اندازه بالاست، هنوز هم منجر به آلودگی آب ها، افزایش ضایعات منسوج و استفاده از مواد شیمیایی سمی می شوند. در زیر برخی از تاثیرات منفی صنعت مد بر محیط زیست اشاره می شود:

  • زباله های منسوج در محل های دفن زباله: مصرف کنندگان فست فشن نیز در زمینه تاثیرات زیست محیطی این صنعت مسئول هستند. مصرف کنندگان به جای بازیافت، لباس های قدیمی خود را دور می اندازند و همین امر منجر به تشکیل انبوه زباله های منسوج در محل های دفن زباله می شود.
  • انتشار گازهای گلخانه ای: براساس آخرین اخبار تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، صنعت مد مسئول انتشار 10% گازهای گلخانه ای جهان است.
  • اتلاف آب: صنعت مد برای تولید یک تی شرت و یک شلوار جین، 20000 لیتر آب مصرف می کند؛ واقعیتی که وحشتناک است.

ذهنیت یک مصرف کننده سازگار با محیط زیست

چنانچه به دنبال پایه گذاری یک تجارت مد سازگار با محیط زیست هستید، جدای از مزایای آشکار زیست محیطی راه اندازی یک کسب و کار سبز، برند مد شما با جلب نظرات مشتریان می تواند برگ برنده را به دست آورد. امروزه مصرف کنندگان از عواقب زیست محیطی ناشی از عملکرد بد کسب و کارها آگاهی پیدا کرده اند. آنها دیگر حاضر نیستند تا مبالغ هنگفتی را به جیب کسانی بریزند که سیاره ما را برای رسیدن به سود خود از بین می برند. علاوه بر این، نتایج یک نظرسنجی که اخیراً برگزار شده نشان می دهد که مشتریان جوان امروزی حاضرند برای محصولات یا خدماتی که توسط کسب و کارهای دوستدار محیط زیست تولید شده اند، پول بیشتری بپردازند.
امروزه ذهنیت مصرف کنندگان سازگار با محیط زیست باعث شده تا برندینگ پایدار به یک جریان اصلی در فضای کسب و کار تبدیل شود. با توجه به اینکه اخیراً نگرانی های زیست محیطی برای همه ما محرز شده، لذا تعجب آور نیست که چرا رفتار مصرف کننده و تصمیمات خرید او تغییر کرده است. خرید پایدار از شرکت های دوستدار محیط زیست باعث می شود تا مصرف کنندگان احساس خوبی داشته باشند.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

کاهش هزینه ها با حرکت به سمت روش های پایداری

اکثر کارآفرینان نمی دانند که انجام تجارت پایدار، منجر به کاهش هزینه های کلی آنها می شود. آنها بر این باورند که تغییر رویه های تجاریشان براساس روش های سبز، نیاز به سرمایه گذاری های عظیمی دارد. با این حال اتکا بر روش های پایدار و سبز می تواند تاثیر به سزایی در کاهش هزینه های آنها داشته باشد.

راه اندازی یک کسب و کار مد پایدار، راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه هاست. مواردی مانند استفاده مجدد از مواد موجود یا اتکا بر منابع انرژی تجدیدپذیر با کاهش هزینه قبوض برق و کاهش نیاز به خرید مواد اولیه جدید، هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. در ضمن راه اندازی یک کسب و کار سبز یک مزیت رقابتی در صنعت مد محسوب می شود و به شما کمک می کند تا با به دست آوردن مشتریان بیشتر، سود خود را افزایش دهید.

نحوه راه اندازی یک تجارت مد سبز

با توجه به اینکه امروزه مصرف کنندگان دوستدار محیط زیست و مقوله پایداری به جریان های اصلی عرصه کسب و کار تبدیل شده اند، بنابراین شروع یک تجارت مد اخلاقی به شما کمک می کند تا با اطمینان به بازار قدم بگذارید. با این حال پایداری یک حوزه سریع و در حال تحول است و هنگام کارآفرینی جدید ممکن است کمی مرعوب کننده به نظر برسد.

اگر می خواهید شرکت شما با سایر شرکت های فعال در صنعت مد متفاوت باشد و تا حد امکان تاثیرات زیست محیطی کمتری از خود بر جای بگذارید؛ در ادامه مقاله چند نکته را عنوان کرده ایم که می توانند به شما در راه اندازی یک برند مد سبز کمک کنند:

  • به انرژی های تجدیدپذیر اعتماد کنید – اتکا به انرژی های تجدید پذیر، راهکاری عالی برای کاهش هزینه های کسب و کار شماست. خوشبختانه امروزه اکثر افراد به راهکارهای پایداری مانند استفاده از انرژی خورشیدی یا توربین های بادی دسترسی دارند. هر چند که ممکن است هزینه اولیه این تجهیزات گران باشد، اما قطعاً سرمایه گذاری شما به موقع نتیجه می دهد.
  • ضایعات تجاری خود را بازیافت کنید – صنعت مد نقش زیادی در آلودگی زباله ها و انباشت محل های دفن زباله دارد. در صنعت مد ضایعات شرکتی مانند منسوجات و بسته بندی در حجم های عظیمی تولید می شوند و به ندرت مورد بازیافت یا استفاده مجدد قرار می گیرند. اگر می خواهید یک تجارت پایدار راه اندازی نمایید، باید مطمئن شوید که کار خود را با یک استراتژی مناسب مدیریت پسماند شروع می کنید. در این زمینه با کارشناسان مدیریت پسماند که با استراتژی های پسماند خود به کسب و کارهای جدید کمک می کنند، می توانید همکاری کنید. خرید دستگاه های جمع آوری زباله یا همفشر را در نظر داشته باشید تا به شما در مدیریت ضایعات شرکت خود به شیوه ای کارآمد و آسان کمک کنند.
  • فرهنگ سازگاری با محیط زیست را ترویج دهید – درگیر کردن پرسنل خود برای اتکا به روش های سبز، نیز بخش مهمی از شروع یک کسب و کار پایدار است. به دنبال خلق فرهنگ سازگاری با محیط زیست باشید و تنها کارمندانی که می خواهند بخشی از ابتکار عمل شما باشند را استخدام کنید. کارمندان تان باید این موضوع را درک کنند که اهداف شرکت شما با باقی شرکت ها متفاوت است؛ هدف شما این است که تا حد ممکن ردپای کربن کمتری از خود در محیط زیست برجای بگذارید. مثلا می توانید با خرید ابزارهای آشپزی قابل استفاده مجدد، ضایعات کسب و کارتان را کاهش دهید، یا کارکنان خود را به روش های سالم مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی تشویق کنید.
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

حال مدتی است که جستجو برای یافتن گزینه های پایدار برای کاهش اثرات زیست محیطی صنعت مد در سیاره ما رواج پیدا کرده است. هر تلاشی که برای ایجاد یک تغییر پایدار در نحوه فعالیت خود در صنعت مد انجام می دهید، می تواند باعث ایجاد تغییرات بزرگی شود. شروع یک کسب و کار سبز تاثیر زیادی در موفقیت تجاری و کاهش تاثیرات زیست محیطی شرکت شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *