صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت اهمیت مهارت های ارتباطی برای یک بازارپرداز
1399/07/29

اهمیت مهارت های ارتباطی برای یک بازارپرداز

Communication Skills for a Merchandiser

ارتباطات برای یک بازارپرداز از اهمیت زیادی برخوردار است، چون وی همه سفارشات را از زمان درخواست خریدار تا مهیا نمودن مواد و نقد سازی وجوه هماهنگ می کند. موفقیت هرگونه سفارش صادراتی به عملکرد بازارپرداز وابسته است که نقش اساسی در فرآیندهای کلی ایفا می نماید. در میان ویژگی های متعددی که یک بازارپرداز باید داشته باشد، مهارت ارتباطی مهمترین آنهاست. بازارپرداز به ارتباط با خریدار، مصرف کننده، کارمند و کارفرما نیازمند است، بنابراین داشتن ارتباطات خوب یک مهارت ضروری برای وی به شمار می آید. برقراری ارتباط خوب، تکیه گاه اصلی کار یک بازارپرداز محسوب می شود. در صورتیکه ارتباطات همراه با آداب معاشرت باشد، عملکرد بازارپرداز را بهبود خواهد بخشید. ارتباطات مؤثر برای بازارپرداز در سازمان ها جهت اعمال کارکردهای اصلی بازارپردازی مثل برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری و کنترل از اهمیت زیادی برخوردار است. ارتباطات به بازارپرداز کمک می کند تا وظایف و مسئولیت های خودش را انجام دهد. بازارپرداز، وظایف زیادی بر عهده دارد که برای انجام درست همه فعالیت هایش، ارتباطات خوب یک نقش حیاتی برای وی ایفا می کند. در این مطلب در مورد اهمیت مهارت های ارتباطی مختلف برای بازارپرداز بحث خواهد شد.

اهمیت مهارت های ارتباطی برای یک بازارپرداز - کسب و کار نساجی, صنعت لباس, تجارت پوشاک, بازار نساجی

اهمیت مهارت های ارتباطی مختلف برای یک بازارپرداز

مهارت های ارتباطی مختلف که یک بازارپرداز به آنها نیازمند است، به شرح زیر هستند:

1- مهارت های شنیداری

مهارت های شنیداری برای یک بازارپرداز دارای اهمیت زیادی است. بازارپرداز باید به سرپرست تولید و مصرف کننده به دقت گوش فرا دهد تا هیچگونه نکته ای مهمی از صحبت های آنها را از دست ندهد. بازارپرداز فقط از طریق مهارت های شنیداری خوب می تواند الزامات مصرف کننده را به درستی درک کند. مثلا در صورتیکه خریدار در ایالات متحده آمریکا باشد و بخواهد از طریق یک ارتباط تصویری یا تلفنی بعضی از جزئیات مهم را در مورد تولید پوشاک به تولید کننده منتقل نماید، نباید بازارپرداز به خاطر تفاوت لهجه و عدم مهارت زبانی متوجه صحبت های وی نشود، چون شاید تفسیر اطلاعات نادرست منجر به اشتباهات در هنگام اجرای سفارش گردد.

2- استفاده از زبان بدن در ارتباطات

یکی از جنبه های بسیار مهم برای یک بازارپرداز به زبان بدنش مربوط می گردد. وی در طول تعامل با مشتریان، همکاران و زیردستان باید با استفاده درست از زبان بدن، معنای درست را منتقل نماید. مطلوب بودن انتقال پیام از طریق زبان بدن افزایش پیدا خواهد کرد. مثلا اگر بازارپرداز در طول بازدید مصرف کننده از کارخانه نتواند به درستی از زبان بدنش جهت استقبال و نشان دادن علاقه خودش به آنها استفاده کند، شاید اعتماد خریدار را نسبت به شرکت خودش از بین ببرد و نتواند سفارشی از سوی مشتری کسب نماید.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

3-  مهارت های نوشتاری

داشتن مهارت های نوشتاری مناسب برای یک بازارپرداز بسیار مهم است، چون بیشتر ارتباطات بین خریدار و وی از طریق نوشتن به خصوص ایمیل انجام می گیرد. معمولا بازارپردازان مجبور هستند تا در هنگام نوشتن ایمیل از آداب مرتبط با آن استفاده نمایند. آنها باید در مورد مهارت های زبانی اطلاع داشته باشند تا مرتکب اشتباهات گرامری نگردند. مثلا در صورتیکه مشتری در مورد وضعیت سفارش پرس و جو کند و بازارپرداز با محدودیت های نوشتاری مواجه باشد، شاید اطلاعات نادرست یا ناقصی از طریق ایمیل به وی منتقل نماید. مثلا با گفتن این جمله که “محموله فردا می رسد” به جای “محموله فردا ارسال خواهد شد”، شاید سئوالات زیادی را برای دریافت کننده به وجود آورد. گاهی اوقات به وجود آمدن تفسیرهای نادرست باعث ضررهای فراوانی می شود.

4-  مهارت های ارائه مطلب

بازارپرداز باید مهارت های ارائه مطلب و سخنرانی خوبی داشته باشد. وی مطالبی را به مقامات بالاتر شرکت، سرپرستان دپارتمان و همچنین خریداران ارائه خواهد نمود. مهارت های ارائه بازارپرداز در همه این موارد، نقشی حیاتی ایفا می کند، چون ارائه نادرست شاید منجر به کنسل شدن سفارشات، تأخیر در انجام سفارشات، پیش بینی های نادرست مدیریتی و غیره گردد. مثلا بازارپرداز در صورتیکه بخواهد سفارشات مورد انتظار خریدار را در نیمه سال آینده ارائه دهد، اما فقدان مهارت های ارائه مطلب خوب باشد، شاید با دادن اطلاعات غلط منجر به برنامه ریزی غلط شود. همچنین اگر بازارپرداز بخواهد اهمیت حمل پوشاک را قبل از موعد مقرر بیان نماید، اما توانایی ارائه مؤثر این مطلب را نداشته باشد، شاید دیگران به اجرای سفارش در زمان تعیین شده چندان توجه نکنند.

5- مهارت های مذاکره

یکی از مهارت های مهم مورد نیاز، مهارت مذاکره است که در آن بازارپرداز باید توانایی مذاکره با خریداران، همکاران داخلی، مدیریت، عرضه کنندگان، شرکت های حمل و نقل و موارد دیگر را داشته باشد. بسیاری از مواقع ارتباطات غیررسمی شاید به بازارپرداز کمک کند تا در هنگام صحبت با خریدار در مورد مسائلی مانند تعطیلات، شرایط کاری و چیزهای دیگر موفق به گرفتن سفارش شود. مهارت های ارتباطی بازارپرداز در طی مذاکرات قیمت گذاری به کار می آید. وی مجبور است تا به طور مؤثر جهت به دست آوردن سفارش برای شرکت به مذاکرده بپردازد. مثلا وقتی خریدار به دنبال کاهش قیمت پوشاک برای یک سفارش خاص است، بازارپرداز باید بتواند با استفاده از مهارت های مذاکره خودش، خریدار را مجاب به افزایش قیمت نماید. این نوع مذاکره برای هر دو طرف باید یک وضعیت برد- برد به وجود آورد.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

6- مهارت های ارتباطی بین فرهنگی

بسیاری از بازارپردازان با خریداران خارجی داد و ستد دارند و معمولا به صورت محلی با افرادی در نواحی مختلف با زبان های متنوع کار می کنند. بنابراین بازارپرداز باید در این حالت ارتباطات بین فرهنگی خوبی داشته باشد. رشد تجارت الکترونیک منجر به از بین رفتن ارتباطات میان قشرها، مذاهب، نژادها، کشورها، زبان ها، قوم ها و موارد دیگر شده است. به همین دلیل بازارپرداز نیاز دارد تا جنبه های فرهنگی را درک کند و خوش را برای ارتباط با مردم براساس آن آماده نماید. مثلا در بنگلادش در صورتیکه اسم شخصی پرسیده شود، از عبارت “اسم قشنگ شما چیست؟ (What is your good name?)”، استفاده می گردد، در حالیکه پرسیدن همچین سئوالی در ایالات متحده آمریکا شاید بد به نظر برسد. این مسئله ناشی از تفاوت های زبانی و فرهنگی است. بنابراین اگر بازارپرداز در طول تعاملات با خریداران در ایالات متحده آمریکا، درکی از این تفاوت های فرهنگی نداشته باشد، شاید با مشکل در ارتباط و تجارت مواجه گردد.

7- مهارت های گفتاری

هر شغلی به مهارت صحبت کردن نیاز دارد و شغل بازارپردازی نیز از این مورد مستثنی نیست. مهارت های گفتاری زیادی برای شغل بازارپردازی نیاز است که این مورد از صحبت با زیردستان شروع می شود و دامنه آن به صحبت با عرضه کنندگان و مشتریان گسترش پیدا می کند. مهارت های گفتاری مؤثر به ارتباطات جزئی با زیردستان، خریداران و تأمین کنندگان نیازمند است تا کار به شکل بهتری پیش رود. مهارت های گفتاری نامناسب همراه با خطاهای زبانی شاید به رشد سازمان لطمه وارد کند. مثلا در صورتیکه فردی اهل جنوب هند در شمال این کشور مشغول کار شود، اما توانایی کافی برای صحبت به زبان محلی را نداشته باشد، به احتمال زیاد در مکالمه و رد و بدل کردن اطلاعات با مشکل رو به رو می گردد. وی شاید از کلمات نادرست استفاده کند و معنای کلمات را به درستی به شونده منتقل ننماید.

8- انجام ملاقات های مؤثر

بازارپرداز باید مهارت هایی در انجام ملاقات های مؤثر با همکاران و زیردستان داشته باشد. وی باید از نحوه انجام جلسات شرکتی نیز مطلع باشد. هرگونه جلسات سطح بالایی که در شرکت پوشاک برگزار گردد، و به رشد و اهداف شرکت مرتبط باشد، مدیر بازارپردازی را به ارائه دیدگاهش و ترتیب زمانی طولانی برای اینگونه جلسات مجبور می کند. بنابراین وی باید بتواند به صورت مؤثر ملاقات هایش را ترتیب و انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *