صفحه اصلی دانشـــنامه چگونگی کاهش اثرات بالای زیست محیطی مرجوع کردن کالاها
1399/07/08

چگونگی کاهش اثرات بالای زیست محیطی مرجوع کردن کالاها

Reduce The High Environmental Impact Of Returns

در این مطلب قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که چگونه برندهای پیشرو، اثرات زیست محیطی مرجوع کردن کالاهایشان را کاهش می دهند.
نرخ مرجوعی کالاهای تجارت الکترونیک رو به افزایش است. با توجه به اینکه نرخ مرجوعی کالاهای تجارت الکترونیک بین سال های 2014 تا 2019، 95% رشد کرده است، انتظار می رود که نرخ مرجوعی تنها در بریتانیا تا سال 2023، 27.3% دیگر رشد کند. این در حالی است که نرخ مرجوعی فروشگاه ها معمولاً بین 10 تا 15 درصد است، اما در فروش آنلاین این نسبت به 40% هم می رسد و همین موضوع باعث می شود تا تاثیرات آن بسیار قابل توجه باشد.
اقلامی که به خرده فروشان مرجوع می شود، معمولاً معدوم می گردند، زیرا اضافه کردن آنها به فهرست موجودی بسیار وقت گیر و هزینه بر است. تنها در ایالات متحده، سالانه 5 میلیارد پوند زباله ناشی از معدوم کردن کالاهای مرجوعی تولید می گردد؛ همین امر باعث ورود 15 میلیون تن دی اکسید کربن به جو می شود که معادل تولید دی اکسید کربن حدود 3 میلیون خودرو در یک سال است.
قرار است این ارقام با انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از «لست مایل دلیوری = Last Mile Delivery شهری» (مانند آنچه که برای حمل سفارشات آنلاین مد مورد نیاز است) افزایش یابند و انتظار می رود تا سال 2030 بیش از 30% رشد کنند. با توجه با اینکه مرجوع کردن کالاهای این چنینی، هزینه بالایی برای محیط زیست در بر دارد، اکنون زمان آن رسیده که به دنبال راه حل هایی باشیم که هم می توانند نرخ مرجوعی کالاها و هم تاثیرات زیست محیطی آنها را کاهش دهند.

چگونگی کاهش اثرات بالای زیست محیطی مرجوع کردن کالاها - مدیریت صنایع نساجی, محیط زیست, صنعت مد, صنعت پوشاک

کاهش تاثیرات زیست محیطی مرجوع کردن کالا

برندهای لوکس در حال تبدیل اقلام مرجوعی به فرصت هستند

می توان اقلام مرجوعی را به جای اینکه یک بار اضافه محسوب کرد، یک فرصت به حساب آورد و این یعنی همان کاری که برند Nordstrom به دنبال انجام آن است.
این برند قرار است فروش کالاهای دست دوم خود را در فروشگاه جدیدش با عنوان « See You Tomorrow» آغاز کند. برند Nordstrom برخلاف پلتفرم های دیگری مانند Vestiaire Collective و The RealReal که به فروش مجدد کالاهای خود توسط مصرف کنندگان تکیه می کنند، می خواهد اقلام مرجوعی و معیوب موجودی خود را انبار کند.
البته این سیستم برای برندها کاربرد دارد که از قبل هم با ظاهری متفاوت وجود داشته است. مثلا Optoro، پیشروترین پلتفرم بهینه سازی اقلام مرجوعی در جهان، به برندها این فرصت را می دهد تا اقلام مرجوعی خودشان را در پلتفرم Blinq مجدداً بفروشند. تخمین زده می شود که با حرکت اقلام مرجوعی انبارها به سمت پلتفرم هایی مانند آمازون و eBay، نرخ معدوم کردن آنها تا 70% کاهش یابد.
در عین حال، ورک شاپ Renewal که با برندهایی مثل Mara Hoffman و COS کار می کند، در تلاش است تا اقلام مرجوعی غیر قابل فروش و موجودی مازاد انبارها را به محصولاتی جدید یا پارچه های بازآفرینی تبدیل نماید. این کارگاه یک سیستم چرخه ای ارائه می دهد و توانسته تا بین سال های 2015 تا 2018 از انتقال حدود 78000 پوند ضایعات منسوجات به محل های دفن زباله جلوگیری کند.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

چگونگی کاهش اثرات بالای زیست محیطی مرجوع کردن کالاها - مدیریت صنایع نساجی, محیط زیست, صنعت مد, صنعت پوشاک

یافتن تناسب مناسب

تقریباً 40% از خریداران، چندین سایز از یک کالا را خریداری می کنند و آنهایی را که اندازه شان نیست مرجوع می نمایند. مشتریان به منظور کاهش نرخ مرجوعی کالاها باید مطمئن شوند تا آنچه را که سفارش می دهند، همان طوری که انتظار دارند اندازه شان خواهد بود.
به جای اینکه از نمودارهای معمول سایز بندی استفاده شود، باید اندازه های دقیق هر لباس ذکر گردد؛ این همان کاری است که معمولاً فروشندگان در پلتفرم های فروش کالاهای دست دومی مانند Depop انجام می دهند. در واقع این بهترین راه حلی است که خرده فروشان می توانند برای حل این مشکل از آن استفاده نمایند.
به هر حال این کار می تواند یک مسئولیت جدید برای برندهایی باشد که صدها سبک جدید را هر هفته عرضه می کنند. می توان به Bodi.Me که یک پلتفرم فن آوری است، پیوست. این پلتفرم سعی دارد تا با یک روش کارآمدتر و با کمک فن آوری به حل این مشکل بپردازد. این پلتفرم از کاربران دعوت می کند تا اندازه های (بدن) خود را وارد کنند، سپس برندهای پشتیبانی شده مانند Mango و Boden از طریق خود پلتفرم Bodi.Me با کمک یک ستون اطلاعاتی که حاوی اندازه های خود شخص و اندازه های ارائه شده توسط هر برند است به فرد کمک می نمایند تا اندازه مناسب را انتخاب کنند.
کاربران می توانند گزینه هایی را برای ورود اندازه های خود، مانند ثبت تجربه اسکن سه بعدی که یک «آواتار» کاملاً دقیق از بدن شخص ارائه می دهد، انتخاب کنند. این سایت در حال حاضر، 14000 کاربر دارد و نرخ مقبولیت اندازه ابزار پیشنهادی بر روی پلتفرم تجاری Bodi.Me، 90% است.

چگونگی کاهش اثرات بالای زیست محیطی مرجوع کردن کالاها - مدیریت صنایع نساجی, محیط زیست, صنعت مد, صنعت پوشاک

آیا تصاویر سه بعدی، راه حل این مشکل است؟

شرکت تصویرسازی Metail، قابلیتی برای تصویرسازی لباس های دیجیتال ساخته شده از الگوهای دو بعدی ایجاد کرده است. این تصاویر تجسمی بر روی مدل هایی که خودشان توسط اسکنر سه بعدی بدن به نام Size Stream 3D اندازه گیری شده اند، واقعاً نمایانگر همه چیز هستند (مثل افتادگی و تناسب لباس). این تکنولوژی هنوز در مرحله آزمایشی است، با این حال آنها تاکنون با 18 شرکت در 8 کشور آسیایی، اروپایی و ایالات متحده همکاری کرده اند تا روند کار خود را آزمایش نمایند.
این شرکت پیش از این نیز با همکاری طراحانی مانند هنری هولاند (Henry Holland)، در زمینه پرو مجازی لباس پیشقدم بود، اما در نهایت در آن زمان به این نتیجه رسید که این امر در مورد لباس های پیش دوخته از نظر تجاری مقرون به صرفه نیست؛ اما تحقیقات نشان می دهد که این کار به کاهش 5% نرخ مرجوعی و 25% خرید در اندازه های مختلف منجر شده بود.
راب بولاند (Rob Boland)، رئیس مهندسی محصولات (Head of Product Engineering)، پیش بینی می کند که مشتریان در آینده ای نزدیک با استفاده از فن آوری های سه بعدی به روز شده، لباس های دیجیتالی فرضی را امتحان کنند، بازخورد ارائه دهند و در نهایت سفارشات کاملاً مناسب و متناسب ثبت نمایند. وی پیشنهاد می کند که این رویه برای انتخاب تصاویر تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار بگیرد؛ دقیقاً مانند ابزار الکترونیکی «See My Fit» که توسط برند ASOS مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر، برند آمازون به سمت نسل بعدی اتاق های پرو مجازی روی آورده است و در حال توسعه اپلیکیشنی است که به مشتریان امکان می دهد تا لباس های «مانکن های مجازی» ساخته شده با عکس های شبکه های اجتماعی را امتحان کنند، و این در حالی است که برند ASOS از تکنولوژی واقعیت مجازی خود با عنوان «virtual catwalk» در تابستان 2019 رونمایی کرده است و تاکنون بیش از 150000 مشتری آن را امتحان نموده اند.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

چگونگی کاهش اثرات بالای زیست محیطی مرجوع کردن کالاها - مدیریت صنایع نساجی, محیط زیست, صنعت مد, صنعت پوشاک

آیا باید هزینه حمل و نقل کالا برای مشتریان رایگان باشد؟

قطعاً فن آوری های نوآورانه، توانایی کاهش آنچه که انقلاب مد (Fashion Revolution) تحت عنوان «شاهراه پرو (Highway Fitting)» آن را می خواند، خواهند داشت؛ اما همه راه حل ها به تکنولوژی ختم نمی شوند. بیش از نیمی از خریداران می گویند که مرجوعی و تعویض رایگان باعث می گردد که خرید آنلاین توسعه پیدا کند؛ این امر بسیار به نفع فروشندگان است، اما بدون شک انگیزه ای برای مرجوعی بی دلیل هم محسوب می شود.
شرکت Zalando در سال 2019 اعلام کرد که پس از انجام یک روند آزمایشی در ایتالیا، حمل رایگان مرسولات برای مشتریانش را متوقف کرده است؛ برندهای دیگر هم تصمیم گرفته اند که نه تنها هزینه حمل مرسولات، بلکه هزینه اقلام مرجوعی را نیز دریافت کنند. این شرکت هزینه مرجوعی کالاها در سال 2018 را 1پوند تعیین کرده بود، این در حالی است که برند پایدار Everlane، هزینه ارجاع کالاها را 6 دلار تعیین کرده است.

روشی جدید برای اقلام مرجوعی

نحوه مدیریت مرجوعی ها نیز بخش مهمی از این معادله است. شرکت Happy Returns که یک شرکت تدارکاتی معکوس است به برندها این امکان را می دهد تا از امکانات سیستم «700 Return Bars» این شرکت در سراسر ایالات متحده استفاده کنند؛ این سیستم این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است تا به صورت رایگان و بدون نیاز به بسته بندی جدید، کالاهای مرجوعی خود را عودت دهند. در ضمن آنها عنوان می کنند که در صورت انتخاب حالت مرجوعی بدون جعبه، استفاده از بسته بندی های مقوایی یک بار مصرف کاهش پیدا می کند و این عامل تاثیرات زیست محیطی را پایین می آورد.

نتیجه گیری

ارجاع کالاها در کل صنایع یک مشکل بزرگ محسوب می شود، اما با افزایش روش هایی که به دنبال حل این مشکل هستند فرصتی برای نوآوری به وجود آمده است. روش هایی مثل خاتمه دادن به حمل و نقل رایگان، افزایش اطمینان مصرف کننده در دقت اندازه گیری به همراه تصویرسازی های سه بعدی می توانند نرخ مرجوعی کالاها را به طرز چشمگیری کاهش دهند. اما چه نرخ مرجوعی 4% باشد و چه 40%، چیزی که در این میان مهم است، نحوه مدیریت اقلام مرجوعی است که خود بخش مهمی از این پازل به حساب می آید. نسل جدیدی از شرکت های تدارکاتی معکوس آینده نگر، پتانسیل اصلاح رویه های دست و پاگیر و اسراف کارانه مرجوع کردن کالاها را دارند؛ در ضمن یک سیستم باز فروش به سبک برند Nordstrom می تواند به محصولی که یک بار مالی و زیست محیطی دارد، ارزش افزوده دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *