صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید
1399/11/18

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید

Angora Wool Fabric

پارچه پشم آنگورا (Angora Wool Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

پشم آنگورا نوعی پشم استخراج شده از طریق پوشش خرگوش های آنگورا است. هر چند که تولید این الیاف لوکس در سال های اخیر به دلیل بدرفتاری با خرگوش های آنگورا با انتقاد رو به رو گردیده، اما ساخت پشم آنگورا در روشی اخلاقی و پایدار که هیچ ظلمی به حیوانات وارد نکند نیز امکان پذیر است.

الیاف پشم آنگورا با داشتن قطر 12 تا 16 میکرونی در میان نازک ترین نوع الیاف پشمی در جهان قرار می گیرند؛ بنابراین پشم آنگورا به طور قابل توجهی نرم بوده و شبیه ابریشم به نظر می رسد. این نوع از پشم بسیار پرزدار است، و از آنجاییکه بخش های اصلی موی خرگوش آنگورا، توخالی است؛ لذا پشم آنگورا نسبت به بیشتر انواع پشم از خاصیت حفظ حرارت زیادتری برخوردار است. علاوه بر این، پشم آنگورا مثل انواع دیگر پشم حاوی ویژگی های آلرژی زائی ذاتی نیست که این خاصیت این نوع از الیاف را به یک جایگزین ممتاز برای کسانیکه به موی حیوانات آلرژی دارند تبدیل کرده است.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه
کت پشمی، آنگورا و کشگورا

تاریخچه پشم آنگورا

شهر آنکارا در ترکیه به عنوان پایتخت آنگورا در اروپا مشهور است، و خرگوش های آنگورا ابتدا در کلان شهر آناتولی پرورش داده شده اند. دقیقا مشخص نیست که از چه زمانی خرگوش های آنگورا رشد پیدا کرده اند، اما تا قرن هجدهم این خرگوش های پرزدار بسیار زیاد در سراسر اروپا گسترده شدند. خرگوش های آنگورا نخست در سال 1723 به فرانسه آورده شدند؛ آنها به سرعت در میان اشراف فرانسوی به محبوبیت دست یافتند و مد زودگذر آنگورا سریعا در بین کل اشراف اروپا رواج پیدا کرد.

در آن زمان خرگوش های آنگورا در وهله نخست برای تولید پشم مورد استفاده قرار نمی گرفتند. در عوض به عنوان حیوان خانگی، اغلب برای کودکانی که از پوشش حیوانات به شدت پرزدار و حجیم خودشان خسته شده بودند، به کار می رفتند. اولین سوابق مربوط به تولید پشم آنگورا در ابعاد وسیع به اوایل قرن بیستم در ایالات متحده بر می گردد. کارآفرینان آمریکایی، پشم آنگورا را به دید فقط یک وسیله تزئینی نگاه نمی کردند، بنابراین به سرعت کسب و کارهایی را برای تولید شال گردن، سوئیتر و دیگر کالاها از طریق پشم آنگورا راه اندازی کردند.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه
دستکش های گرم پشمی بافتنی

پشم آنگورا در عصر حاضر

چند گونه مختلف از پشم آنگورا وجود دارد، و بسیاری از این زیرگونه ها قبل از اینکه آنگوراها به ایالات متحده صادر شوند، به وجود آمده بودند. شاید شاخص ترین نوع آنگورا، آنگورای انگلیسی باشد که موهای ضخیم و پرزدارش بر روی هر سطح قابل درک رشد می کند و شبیه یک توپ کرکی به هم پیچانده شده قبل از چیدن پشم به نظر می رسد. تشخیص آنگوراهای فرانسوی کمی آسانتر است، چون بر روی صورتشان زیاد خز رشد نمی کند؛ با این حال آنها نیز به طور قابل توجهی کمتر پشم تولید می کنند.

تعجب آور نیست که آنگوراهای Giant نسبتا بزرگ باشند و مقادیر شگفت انگیزی از پشم را به اندازه گربه های خانگی تولید نمایند. هر چند که آنگورهای Satin حداقل پشم را نسبت به سایر گونه های آنگورا تولید می کنند، اما الیاف خز آنها جزء نازک ترین و نرم ترین الیاف به شمار می آیند.

خز آنگورا به پرزدار شدن تمایل دارد که این عامل می تواند موجب اذیت یا حتی عفونت شود، چون این خرگوش ها پوست نسبتا نرمی دارند. معمولا از خرگوش های آنگورا کاملا مراقبت می شود، اما با افزایش رونق منسوجات چینی در چند دهه گذشته، بدرفتاری با خرگوش آنگورا رایج شده و واکنش سازمان های مدافع حقوق حیوانات را در بر داشته است. با این حال پیدا کردن پشم آنگورایی که به صورت اخلاقی تولید گردیده باشد نیز امکان پذیر است، اما اقدامات غیر اخلاقی تولید کنندگان چینی شاید این پارچه لوکس بی نظیر را به طور گسترده ای بد نام کرده باشد.

پارچه پشم آنگورا چگونه تولید می شود؟

تولید پشم آنگورا در بهترین حالت از یک رابطه پایدار و احترام آمیز میان انسان و خرگوش تشکیل شده است. فرآیند تولید پشم آنگورا شامل چند گام متمایز است:

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

1- برداشت خز آنگورا

بیشتر گونه های خرگوش آنگورا در طول 3 الی 4 ماه، پوشش کاملی از خز را تولید می کنند. در طول این زمان، خرگوش های آنگورا راحت و آسوده هستند، و جهت جلوگیری از تشکیل پرزها به صورت مرتب تحت مواظبت قرار می گیرند. حالتی که در آن پوشش آنگورا به عنوان قابل برداشت در نظر گرفته می شود به نوع خرگوش بستگی دارد.

2- چیدن پشم

خز برخی از انواع خرگوش های آنگورا بعد از حدود 4 الی 5 ماه به طور طبیعی می ریزد. متخصصین پرورش دهنده آنگورا این نشانه را نماینگر به وجود آمدن پوشش جدیدی از خز می دانند، و قبل از اینکه خز قدیمی از بین برود آنها را برداشت می کنند. فرآیند حذف خز آنگورا که نزدیک ریخته شدن است را plucking می گویند.

نخ شنیل

در برخی موارد این فرآیند می تواند دقیقا غیرانسانی و وحشیانه به نظر برسد. با این حال پرورش دهندگان اخلاق مدار و پایبند به مسائل اخلاقی، موهای سست شده خرگوش را بدون تحمیل هیچگونه دردی به آرامی از روی بدن آنها بر می دارند.

برخی از گونه های آنگورا به صورت مرتب پشم شان ریخته نمی شود، و بعضی از پرورش دهندگان آنگورا می خواهند خز را به صورت مرتب برداشت نمایند. پرورش دهندگان آنگورا در این حالت، خرگوش هایشان را با دقت اصلاح می کنند. پرورش دهندگان اخلاق مدار از پروتکل های اصلاح درست مثل استفاده از قیچی های نوک کند استفاده می کنند و برداشت خز را خیلی نزدیک به پوست انجام نمی دهند.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه
پوشش پشم آنگورا سیاه

3- دسته بندی و تمیز کردن

وقتی پوشش خرگوش آنگورا برداشته شد، تولید کنندگان آنگورا به دسته بندی الیاف مویی می پردازند تا پرزها و دیگر مواد درشت مثل موهای محافظ را حذف نمایند. خز آنگورا در بعضی حالت ها براساس نرمی در درجه هایی نیز طبقه بندی می گردد. خز آنگورا معمولا قبل از نخ ریسی، شسته می شود.

4- ریسندگی و رنگرزی

خز آنگورای شسته شده سپس به نخ ریسیده می شود. خز آنگورا معمولا به رنگ کرمی سفید یا قهوه ای روشن است، اما رنگرزی این الیاف پشمی لوکس نیز ممکن می باشد.

پارچه پشم آنگورا چه کاربردی دارد؟

پشم آنگورا در وهله نخست به عنوان ماده ساخت لباس مورد استفاده قرار می گیرد. این پشم در ابتدا به عنوان پارچه سوئیتر به محبوبیت دست پیدا کرد، و اکنون جهت تولید پالتوی ضخیم، ژاکت، شال گردن، دستکش و طیف دیگری از انواع لباس ها به کار می رود. پشم آنگورا به ندرت ممکن است جهت ساخت پتوهای کوچک یا روکش های بالش به کار برده شود. این نوع پشم یک ماده کارآمد محبوب برای تولید پارچه های کشباف نیز محسوب می گردد.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه پشم آنگورا در چه مناطقی از جهان تولید می گردد؟

امروزه عمده پشم آنگورا در چین تولید می شود. علیرغم تلاش های صورت گرفته توسط سازمان های مدافع حقوق حیوانات در سطح جهان، باز هم کارخانه های چینی به تولید هزاران تن از پشم آنگورا در سال ادامه می دهند، و تولید کنندگان منسوجات چینی جهت تولید این پارچه لوکس در اغلب موارد از روش های ظالمانه و غیر اخلاقی استفاده می کنند. آن دسته از تولید کنندگان پوشاک که نسبت به روش های به کار رفته توسط تولید کنندگان چینی آنگورا احساس بدی دارند، می توانند منابع پشم آنگورای مورد نیاز خودشان را از طریق ایالات متحده یا دیگر کشورهای غربی که معمولا به حیوانات ظلم نمی کنند، تهیه نمایند.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

قیمت پارچه پشم آنگورا به چه صورت است؟

پشم آنگورا یکی از گران قیمت ترین الیاف نساجی طبیعی به شمار می آید. یک اونس از پشم آنگورا می تواند در حدود 15 یورو قیمت داشته باشد، و لباس های ساخته شده با این پارچه متقابلا گران هستند.

تولید کنندگان نساجی که می خواهند از ایجاد حالت های ظلم به حیوانات جلوگیری کنند، شاید حتی هزینه بیشتری نیز برای پشم آنگورا طلب نمایند. هر چند که تولید کنندگان چینی پشم آنگورا معمولا با قیمت پایین تری محصولات خودشان را ارائه می دهند، اما هزینه های کاهش یافته اغلب بازتابی از روش های تولید غیر انسانی و غیر اخلاقی است. به عنوان یک قانون کلی، پشم آنگورایی که هزینه بیشتری دارد، احتمالا با روش های اخلاقی تولید گردیده است.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پشم آنگورا وجود دارد؟

چند نوع مختلف از پشم آنگورا وجود دارد، و انواع مشابهی از پشم نیز موجود هستند که معمولا با آنگورا اشتباه گرفته می شوند. در ادامه به این موارد اشاره می گردد:

1- پشم آنگورا

هر چند که هر گونه خرگوش آنگورا، خزی با ویژگی های منحصر به فرد تولید می نماید، اما این وجه تمایزات وقتی خز به پشم ریسیده می گردد و به پارچه بافته می شود، معمولا کمتر به چشم می آید. مثلا خز حاصل شده از طریق خرگوش های آنگورای انگلیسی، در عمل از خز به دست آمده توسط خرگوش های آنگورای فرانسوی قابل تمایز نیست، هر چند که این دو دام از نظر ظاهری تفاوت قابل توجهی با هم دارند. حتی پشم خرگوش های آنگورای Giant، آلمانی یا کره‌ای نیز از نظر ظاهر و شکل مشابه پشم تولید شده توسط محبوب ترین گونه های آنگورا هستند.

2- پشم آنگورای ساتین (Satin Angora wool)

با این حال پشم تولیدی توسط خرگوش های آنگورای ساتین از پشم تولیدی به وسیله دیگر گونه های آنگورا بسیار متفاوت می باشد. از آنجاییکه این پشم از الیافی تشکیل شده که می توانند کمتر از 12 میکرون عرض داشته باشند، لذا در کل پشم آنگورای ساتین بسیار نرم و ابریشمی مانند است. اما بسیار کوچک بودن الیاف پشم آنگورای ساتین، آن را نسبت به دیگر گونه های پشم آنگورا کمتر پرزدار کرده است. با توجه به اینکه مقدار تولید پشم توسط خرگوش های آنگورای ساتین از دیگر گونه ها کمتر است، لذا این نوع پشم معمولا از پشم های به دست آمده از طریق گونه های دیگر آنگورا قیمت بیشتری دارد.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

3- پشم موهر (Mohair wool)

پشم موهر از طریق خرگوش ها به دست نمی آید. شاید این موضوع کمی گیج کننده باشد، اما این نوع از پشم به وسیله نوع دیگری از دام ها که پسوند آنگورا را دارند، یعنی بزهای آنگورا به دست می آید. محل پیدایش و زندگی بزهای آنگورا، شهر آنکارای ترکیه است. این نوع بزها، موهای بلند زبری دارند و اعتقاد بر این است که در اصل در تبت به سیر تکامل دست یافته اند. پشم موهر براق و درخشان از پشم آنگورا بسیار زبرتر است، اما نوع دیگری از پارچه محسوب می شود که به دلیل رفتار غیر انسانی رایج با بزهای آنگورا تحت حمایت جنبش های مدافع حقوق حیوانات قرار گرفته است.

4- پشم کشمیری (Cashmere wool)

اسم پارچه کشمیر از نام منطقه کشمیر (Kashmir) هند گرفته شده که در آنجا گونه های منحصر به فردی از بز بومی زندگی می کنند. نازکی الیاف پشم کشمیر می تواند در حدود 18 میکرون باشد، اما آنها هنوز به طور قابل توجهی از الیاف پشم آنگورا ضخیم تر هستند. با این وجود کشمیر به دلیل نازکیش یکی از لوکس ترین انواع پشم است. هزینه پشم کشمیر با توجه به این واقعیت که بزهای کشمیر تنها مقدار کمی در هر سال مو تولید می کنند، بالاست.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه پشم آنگورا بر روی محیط زیست چه تأثیری می گذارد؟

از آنجاییکه تولید پشم آنگورا تنها حجم کوچکی از تولید منسوجات کلی جهان را شامل می شود، لذا تأثیر زیست محیطی این پارچه در کل محدود است. با توجه به این واقعیت که پشم یک پارچه ذاتا زیست تجزیه پذیر است، می توان متوجه شد که پشم آنگورا تنها به خاطر دفع نامناسب مدفوع دام یا زندگی نامناسب خرگوش های آنگورا که می توانند منجر به فرسایش خاک شوند به محیط زیست آسیب می رساند.

مسئله اصلی مربوط به صنعت پشم آنگورا، بحث اخلاقی است نه زیست محیطی. هر چند که مراقبت صحیح از خرگوش های آنگورا یک وظیفه ساده است، اما تولید کنندگان غیر اخلاقی پشم در چین از روش های وحشیانه جهت تولید بیشترین مقدار پشم آنگورا در کمترین قیمت ممکن استفاده می کنند. در نتیجه آنها معمولا خرگوش های آنگورا را در قفسه های کوچک کثیف نگه داری می نمایند، نظافت مناسبی برایشان فراهم نمی کنند و غذای کافی به آنها نمی دهند.

علاوه بر این موارد، تولید کنندگان پشم آنگورا در چین معمولا موی خرگوش ها را در نزدیکی پوست بر می دارند که باعث عفونت آنها می شوند. این تولید کنندگان شاید خرگوش ها را در طول فرآیند اصلاح مو آویزان کنند یا آنها را به زور بی حرکت نمایند که این کارها درد شدیدی به حیوان وارد می کند. مدافعان حقوق حیوانات با رسوا کردن صنعت آنگورای چین اقدام درستی انجام می دهند، اما پرورش دهندگان در سایر بخش های جهان در بیشتر موارد به درستی از خرگوش های خودشان مراقبت می کنند.

گواهینامه های موجود برای پارچه پشم آنگورا

سازمان مستقل Textile Exchange، برای آن دسته از تولید کنندگانی که یک سری از دستورالعمل های سخت گیرانه را رعایت می کنند، گواهینامه استاندارد پشم مسئولیت پذیر (RWS) را ارائه می دهند. برای اینکه بتوان گواهینامه RWS را دریافت کرد، پشم آنگورا باید به صورت اخلاقی و پایدار، و در روشی که تأثیر منفی بر هیچ بخشی از زنجیره تأمین وارد نکند، تولید شده باشد.

پارچه پشم آنگورا چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

آن دسته از پشم های آنگورا که به صورت اخلاقی و ارگانیک تولید شده باشند، شاید واجد شرایط دریافت گواهینامه OEKO-TEX یا استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) باشند. ممکن است USDA و کمیسیون اروپا نیز قادر به تأیید پشم آنگورای ارگانیک باشند. با این حال گواهینامه های حاصل شده از طریق این سازمان ها معمولا اهمیت کمتری دارند، چون در بیشتر حالت ها به مسئله رفاه حیوانات در طول فرآیند بررسی گواهینامه توجه نمی کنند، و باعث می شوند که RWS مناسب ترین گواهینامه موجود برای پشم آنگورا به حساب آید.

نام پارچهپشم آنگورا
نام دوم شناخته شده پارچهپشم خرگوش
ترکیبات پارچهالیاف حاصل شده از طریق پوشش های خرگوش آنگورا
تغییرات ممکن میکرونی پارچه12 الی 16
قابلیت تنفس پارچهبالا
قابلیت مقاومت در برابر رطوبتمتوسط
قابلیت حفظ گرمابالا
قابلیت ارائه کششبالا
حساس به کرکی شدن یا قل زدنمتوسط
اولین کشور سازنده این نوع پارچهترکیه
بزرگترین صادر کننده/ کشور برتر تولید کنندهچین
دمای توصیه شده برای شستشوشستشوی ماشینی سرد یا تمیز کردن خشک
کاربرد درسوئیتر، ژاکت، کت، دستکش، شال گردن، لباس زیر و تی شرت.

1 دیدگاه

  1. با سلام
    لطفا خرید و فروش این پشم که درجهان ممنوع شده بخاطر زجری که خرگوش ها برای کنده شدن از پوستشان به صورت کاملا باهوش و زنده میکشند را متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *