صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید
1399/11/14

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید

Microfibre Fabric

پارچه میکروفایبر (Microfibre Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

میکروفایبر یک نوع پارچه مصنوعی متشکل از الیاف فوق العاده ریز است. این الیاف معمولا قطر کمتر از 10 میکرومتر دارند و وزن دنیر آنها نیز زیر 0.7 D است. میکروفایبر در مقایسه با تک رشته های ابریشم که در حدود 1 D وزن دارند، به یکی از نازک ترین شکل های الیاف نساجی جهان تبدیل گردیده اند.
محبوبیت میکروفایبر به استفاده از آن در محصولات تمیز کنندگی مربوط می شود. نرمی بی نظیر آن موجب افزایش لباس ها و اکسسوری های میکروفایبری شده است. میکروفایبر از مقاومت بالایی برخوردار است، و دارای قدرت جذب و دفع آب نسبتا خوبی است. میکروفایبر به دلیل ویژگی های الکترو استاتیکی فوق العاده، به عنوان یک مکانیسم فیلتراسیون خوب عمل می کند؛ این عامل موجب شده تا میزان علاقه برای استفاده از این پارچه به عنوان ماده ماسک صورت محافظ افزایش یابد.
تولید کنندگان نساجی در طول سال ها، چندین نوع مختلف از پارچه های میکروفایبر را توسعه داده اند، و کاربردهای جدیدی برای این پارچه در صنایع مختلف در حال به وجود آمدن است. علیرغم ویژگی ها و مزیت های برجسته، میکروفایبر بر روی محیط زیست دارای تأثیر منفی قابل توجهی است.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه
ست پارچه پرینت شده 4 تکه مایکروفایبر ویوید گاردن لافت استریت جنوبی – آبی – ملکه

تاریخچه پارچه میکروفایبر

تولید کنندگان نساجی از اوایل دهه 1950 میلادی بر روی الیاف پارچه های حاوی دنیر به شدت پایین به آزمایش پرداختند. هر چند که تلاش های اولیه برای تولید الیاف فوق العاده ریز بسیار موفقیت آمیز بود، اما در آن زمان مشکل کنترل طول الیاف تولیدی وجود داشت، لذا کاربردهای بالقوه این فناوری جدید نساجی با محدودیت زیادی مواجه گردیده بود.
اولین پیشرفت عمده در تولید مقیاس بالای میکروفایبر زمانی پیش آمد که تولید کنندگان نساجی از فرآیند ریسندگی مذاب که یکی از روش های اصلی تولید دیگر منسوجات مصنوعی محسوب می شود، فاصله گرفتند و استفاده از پلیمرهای دو جزئی که مشخصه انواع پلاستیک های نساجی هستند را آغاز کردند. این پلیمرها ثابت کرده اند که از پلاستیک های حاوی تک مؤلفه ها، مستحکم تر هستند و شکستگی که سابقا در زمان اکسترود کردن این الیاف نساجی پیش می آمد را کاهش می دهند.
در سال 1960 میلادی، شرکت مشهور ژاپنی در عرصه نساجی به نام تورای (Toray)، تولید انبوه میکروفایبر پارچه را برای اولین بار آغاز نمود. دکتر میوشی اوکاموتو (Miyoshi Okamoto) به همراه دستیارش دکتر تیوهیکو هیکوتا (Toyohiko Hikota) به عنوان معمار و سازنده اصلی میکروفایبر شناخته می شوند. شرکت تورای یک گونه از پارچه های میکروفایبر حاوی سوییت بسیار ریز (اولترا سوییت) را تولید نموده؛ این پارچه جزء اولین میکروفایبرهایی بود که به محبوبیت بسیاری دست یافت.
با این حال به غیر از استثنای قابل توجه اولترا سوییت، استفاده از پارچه های میکروفایبر در این زمینه تا سال 1990 میلادی به شدت محدود شد تا اینکه تولید کنندگان نساجی در سوئد به تولید دسته گسترده ای از دیگر مواد میکروفایبر روی آوردند. در عمل میکروفایبر به سرعت به ماده محبوب تولید لباس در سراسر اروپا تبدیل گردید. سپس کاربردهای دیگر میکروفایبر در حوزه های نظافت و صنعت نیز به وجود آمد. بنابراین هر چند که شرکت تورای به خاطر توسعه موفقیت آمیز پارچه های میکروفایبر در عرصه اقتصادی مشهور گردیده است، اما یقینا این ماده بدون استفاده در اروپا هرگز به جایگاه کنونی نمی رسید.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه
ست ملحفه ای 4 تکه پارچه توری ساوث استریت لفت پاریس – خاکستری ملایم – کینگ

پارچه میکروفایبر امروزی

میکروفایبر به محبوبیت زیادی در آسیا و اروپا در سراسر دهه 1990 میلادی دست یافت. در اوایل قرن بیستم، این پارچه در آمریکای شمالی محبوب گردید و به تدریج به دیگر مناطق جهان نیز راه یافت. به دلیل ویژگی های تمیز کنندگی منحصر به فرد، این پارچه به کانون اصلی منسوجات تولید دستمال های نظافت، حوله های آشپزخانه و انواع دیگر مواد مخصوص نظافت تبدیل گردیده است. هر چند که لباس های تولید شده از طریق میکروفایبر هرگز به محبوبیتی به اندازه دهه 1990 اروپا در بقیه جهان دست نیافته اند، اما پوشاک و اکسسوری های میکروفایبر در برخی از کاربردهای خاص به محبوبیت نسبی رسیده اند.
اخیرا محبوبیت میکروفایبر به شدت تحت الشعاع مسئله آلودگی میکرو الیاف قرار گرفته و به آن آسیب رسیده است. به دلیل نام گذاری اشتباه این موضوع، بعضی فکر می کنند که پارچه میکروفایبر اصلی ترین عامل آلودگی میکرو الیاف است، در حالیکه پارچه های متداولی مثل پلی استر و ریون در اصل تأثیر به مراتب بیشتری در ایجاد این فاجعه اکولوژیکی ایجاد می کنند. بخشی از مصرف کنندگان به دلیل نام آن و بخشی دیگر به دلیل مشارکت پارچه میکروفایبر در این نوع آلودگی نسبت به استفاده از این پارچه مفید و ارزان قیمت بدبین شده اند.

پارچه میکروفایبر چگونه تولید می شود؟

بیشتر پارچه های میکروفایبر شامل ترکیبی از پلی استر و پلی آمید (نایلون) هستند. تولید کنندگان نساجی این دو الیاف را به صورت جداگانه تولید می نمایند و سپس آنها را با استفاده از حرارت با هم ترکیب می کنند.

نخ شنیل
پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه

ساختار میکروفایبرها

به دلیل مقاومت کششی نسبتا بالا، تشکیل پلی استر به دسته متنوعی از شکل ها امکان پذیر است. بخش اصلی تشکیل دهنده میکروفایبرها، پلی استر است و این هسته های پلی استری معمولا ستاره ای شکل هستند.
تولید کنندگان نساجی سپس پلی آمید را در درون شکاف های بین نقاط این الیاف پلی استری متناسب می کنند. پلی آمید نسبت به پلی استر به طور قابل توجهی کم تراکم تر است و مقاومت کششی کمتری نیز دارد. بنابراین تبدیل پلی آمید به شکل های پیچیده دشوار است، اما این منسوجات به عنوان یک ماده پر کننده به صورت ایده آل عمل می کنند.
هر چند که پلی استر، ساختار میکروفایبرها را به وجود می آورد، اما پلی آمید به آنها حجم می دهد. وقتی پارچه های تمیزکاری مورد استفاده قرار می گیرند، پلی استر مسئول عمل مالش است، در حالیکه پلی آمید جذب کنندگی را فراهم می کند و ضخامت پارچه را بهبود می بخشد.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه
پارچه میکروفایبر پلی استر پاپیون و گل صورتی ملایم برای رختخواب در حیاط، تراس و بالکن

فرآیند تولید میکروفایبر

هر چند که میکروفایبرها می توانند قطری به کوچکی دو دهم دنیر داشته باشند، اما تولید کنندگان نساجی نمی توانند الیاف پلی استری استفاده شده در تولید میکروفایبر را از طریق اسپینرت های معمولی اکسترود کنند. در عوض آنها از لوله های طویل و فلزی استفاده می کنند، و به الیاف پلی استری حاصل اجازه می دهند تا قبل از ترکیب شدن با رشته های پلی آمیدی کوچک از طریق حرارت، خنک گردند.
در این مرحله، رنگرزی الیاف یا قرار دادن آنها در معرض عمل آوری های شیمیایی که مقاومت در برابر گرما را بهبود می بخشند یا دیگر ویژگی های مطلوب را فراهم می کنند، امکان پذیر است. میکروفایبرهای کامل شده سپس به شیت های بلند پارچه بافته می شوند و به کارخانه های تولید کننده محصولات نهایی ارسال می گردند.

پارچه میکروفایبر چه کاربردی دارد؟

پارچه های میکروفایبر در دسته های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش به چند نمونه از روش هایی که مردم سراسر جهان می توانند از این پارچه منحصر به فرد استفاده نمایند، اشاره می گردد.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه

تمیزکاری و نظافت

میکروفایبر در اصل برای تمیزکاری مناسب است. طراحان اصلی این پارچه برای فراهم کردن همزمان دوام و جذب، پلی استر را با پلی آمید ترکیب نموده اند. پارچه های میکروفایبر به دلیل طراحی منحصر به فرد الیافشان، می توانند کثیفی بیشتری را جمع کنند و نسبت به انواع دیگر پارچه ها بیشتر آلودگی را جذب می نمایند. تحقیقات علمی نشان می دهند که میکروفایبر شاید حتی برای از بین بردن میکروب ها و ویروس های خطرناک از روی سطوح نیز مفید باشد.

لوازم منزل

میکروفایبر از جذب و دوام بالایی برخوردار است، بنابراین تولید کنندگان پارچه این ماده را برای تولید همه دسته های مختلف حوله مورد استفاده قرار می دهند. میکروفایبر از ملافه های حمام گرفته تا حوله های آشپزخانه و دستشویی به چشم میخورد و یک ماده به شدت محبوب در این عرصه به حساب می آید.
هر چند که ساخت ملافه و رو بالشی ها از طریق میکروفایبر کمتر رایج است، اما به دلیل قدرت جذب کنندگی و نرمی بی نظیر معمولا از این الیاف برای اینگونه مصارف نیز استفاده می شود. تولید کنندگان مبلمان گاهی اوقات از میکروفایبر به دلیل ترکیب قابلیت جذب و رطوبت به عنوان ماده تودوزی استفاده می کنند. میکروفایبر یک ماده نسبتا متداول برای تولید پادری و پتو نیز می باشد.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه
ست روتختی بدون چروک تمام فصل میکروفایبر

صنعت

خواص الکترواستاتیک میکروفایبر، آن را به یک ماده عالی برای فیلتراسیون تبدیل نموده است. در نتیجه این ماده به عنوان یک الیاف فیلتراسیون صنعتی در انواع مختلفی از کاربردها به کار می رود. بعضی از سازندگان و پیمانکاران ساختمان از میکروفایبر به خاطر تراکم بالای الیافش به عنوان یک ماده عایق نیز استفاده می کنند.

پوشاک و اکسسوری

ویژگی های اصلی میکروفایبر، یعنی نرمی، دوام و خاصیت جذب رطوبت، این ماده را برای تولید لباس و اکسسوری ها مطلوب کرده است. میکروفایبر در برابر پارگی از مقاومت خوبی بهره می برد، به همین دلیل بیشتر در دامن ها و ژاکت های زنانه یافت می شود. انواع خاصی از میکروفایبر برای ساخت منسوجات چرمی به کار برده می شوند و از طریق آنها کمربند، کیف پول، کیف دستی و دیگر اکسسوری هایی که معمولا از طریق چرم طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند، تولید می گردد.

پارچه میکروفایبر در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

چین مرکز اصلی تولید منسوجات مصنوعی در جهان است. در نتیجه اکثر تولید کنندگان میکروفایبر جهان در چین حضور دارند و به همراه ایالات متحده و اتحادیه اروپا بیشتر میکروفایبر جهان را تولید می کنند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن
پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه

قیمت پارچه میکروفایبر به چه صورت است؟

میکروفایبر یکی از ارزان ترین نوع منسوجات است. هر چند که تا حدودی از شکل های کمتر پیچیده پلی استر و پلی آمید گرانتر است، اما قیمت آن از ابریشم، پنبه و دیگر الیاف طبیعی بسیار ارزان تر می باشد.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه میکروفایبر وجود دارد؟

چند نوع مختلف از میکروفایبر موجود است. محبوب ترین شکل های این پارچه منحصر به فرد عبارتند از:

1- میکروفایبر بافت تخت

میکروفایبر بافت تخت (Flat-weave microfibre) یکی از بادوام ترین این منسوجات است، اما جذب شوندگی همانند میکروفایبر بافت شکافی را ندارد. بیشتر لباس ها و اکسسورهای میکروفایبر حاوی شکل های بافت تخت این پارچه هستند.

2- میکروفایبر بافت شکافی

میکروفایبر بافت شکافی (Split-weave microfibre) دارای الیافی هستند که در طول تولید از هم جدا می شوند؛ در نتیجه حلقه های ریز بی شماری بر روی سطح پارچه میکروفایبر به وجود می آید. هر چند که میکروفایبر بافت تخت از نرمی و صافی بهره می برد، اما میکروفایبر بافت شکافی در هنگام لمس کردن به پوست می چسبد.

3- میکرو مودال (Micromodal)

میکرو مودال از نظر فنی نوعی میکروفایبر است که الیافش حاوی قطر کوچکی هستند. میکرو مودال یک پارچه 100 درصد پلی آمیدی است که به عنوان یک جایگزین نرم و ریزتر نسبت به پارچه مودال متداول عمل می کند. میکرو مودال در مقایسه با پارچه های میکروفایبر پلی استر- پلی امید، کشش بیشتر و دوام کمتری دارد.

4- اولترا سوییت (Ultrasuede)

اولترا سوییت به عنوان یکی از اولین محصولات میکروفایبر توسعه پیدا کرده و رقیب اصلی چرم سوییت اصیل محسوب می شود. الیاف اولترا سوییت معمولا تا حدودی نسبت به الیاف استفاده شده در دیگر پارچه های میکروفایبر عریض تر هستند، اما وقتی قطرشان زیر 1 دنیر باشد به عنوان نوعی از میکروفایبر در نظر گرفته می شوند.

5- پرولن (Prolen)

پرولن نشان تجاری پارچه میکروفایبر است که تنها از پلی پروپیلن تشکیل گردیده است. این منسوج می تواند الاستیسیته بالا یا کمی داشته باشد، و تا حدودی از پارچه های میکروفایبر پلی استر- پلی آمید نرم تر هستند.

6- تری میکروفایبر (پارچه حوله ای میکروفایبر)

تری (Terry) یکی از رایج ترین انواع بافت برای ایجاد حوله و بسیاری دیگر از پارچه های حوله ای میکروفایبر حاوی بافت پرز حلقوی است. این نوع از میکروفایبر کمتر در کاربردهای غیر از ساخت حوله به کار می رود.

7- میکروفایبر بافت وافل

میکروفایبر بافت وافل (waffle weave microfibre) به خاطر الگوی شبیه شبکه و برجسته ای که دارند برای تمیز کردن شیشه بسیار عالی عمل می کنند. این نوع از الگوی وافل میکروفایبر، سطح تماس خودش را کاهش می دهد، و باعث فراهم کردن افزایش سرخوردگی و کاهش اصطکاک می گردد.

8- میکروفایبر شنیل (Chenille microfibre)

میکروفایبر شنیل دارای الیاف ضخیم و برآمده شبیه انگشت است که توسط یک لایه نازک از پارچه کنار هم نگه داشته می شوند. میکروفایبر شنیل که معمولا برای تولید اسفنج و دستکش های شستشوی ماشین به کار می رود، اغلب برای کاربردهای نظافت مورد استفاده قرار می گیرد.

9- میکروفایبر سوییت (Suede microfibre)

این نوع از میکروفایبر که همانند سوییت به صورت نرم طراحی شده، مقدار پرز بسیار کمی دارد. برای تمیز کردن لنزهای شیشه ای ایده آل است، و بسیاری از انواع لباس، اکسسوری و اثاثیه منزل حاوی میکروفایبر سوییت هستند.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه میکروفایبر بر روی محیط زیست چه تأثیری می گذارد؟

تأثیر زیست محیطی پارچه میکروفایبر به صورت قابل توجهی، منفی است. حتی اگر تولید میکروفایبر تنها نسبت کوچکی از تولید کلی منسوجات مصنوعی جهان را شامل شود، باز هم این ماده در طول هر گام از چرخه استفاده موجب آلودگی می گردد.
تولید پلی استر و پلی آمید شامل مواد شیمیایی مصنوعی و سمی مختلفی است که به سختی می توان آنها را به شکل درستی دفع کرد (بعضی مواقع اصلا نمی توان این کار را انجام داد). پارچه میکروفایبر در طول استفاده، میکرو الیاف را به هیدروسفر وارد می کند، منابع آبی را آلوده می نماید و به آلودگی پلاستیکی منجر می گردد. وقتی عمر استفاده از آنها به پایان رسید، کل محل های دفن زباله را اشغال می کنند یا آلودگی پلاستیک را به وجود می آوردند، چون هم پلی استر و هم پلی آمید، زیست تجزیه پذیر نیستند.

گواهینامه های موجود برای پارچه میکروفایبر

پارچه میکروفایبر حاوی الیاف بازیافتی شاید بتواند گواهینامه استاندارد جهانی بازیافت (GRS) یا استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) را کسب کند. علاوه بر این، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) برای شکل ها و انواع مختلف پارچه میکروفایبر، گواهینامه هایی ارائه می دهد.

پارچه میکروفایبر چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, بازار پارچه, انواع پارچه
نام پارچهمیکروفایبر
نام دوم شناخته شده پارچهالیاف میکرو
ترکیبات پارچهالیاف مصنوعی فوق العاده ریز مثل پلی استر، پلی آمید یا پلی پروپیلن.
تغییرات ممکن تراکم نخ در پارچه200 الی 1800
قابلیت تنفس پارچهبالا
قابلیت مقاومت در برابر رطوبتبالا
قابلیت حفظ گرمامتوسط
قابلیت ارائه کششمتوسط
حساس به کرکی شدن یا قل زدنمتوسط
اولین کشور سازنده این نوع پارچهمور نزاع- یا سوئد یا ژاپن
بزرگترین صادر کننده/ کشور برتر تولید کنندهچین
دمای توصیه شده برای شستشوشستشوی ماشینی سرد یا گرم
کاربرد درپارچه های مخصوص نظافت، پاک کننده زمین، عایق، رومیزی، لوازم داخلی منزل، لباس ورزشی، زیر پیراهنی، دامن، ژاکت، رب دشامبر، لباس شنا، سوییت بدلی، کیف پول، کیف دستی، کفش، کاور کیف و کوله پشتی.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *