صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین
1402/09/30

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

DIFFERENCE BETWEEN COTTON STRIPPERS & COTTON PICKER SPINDLES

پنبه مانند تمام محصولات زراعی قبل از اینکه فرآوری شده و به دست مصرف کنندگان برسد؛ باید برداشت شود که این فرآیند شامل تمیز کردن و بسته بندی آن نیز می گردد. در وهله اول بعد از اینکه پنبه رسیده شد؛ غوزه های پنبه باید از ساقه های آن جدا گردند. با وجود اینکه پنبه در گذشته با دست چیده می شد؛ اما پنبه کاران امروزی از ماشین آلات برداشت استفاده می کنند. دروگر پنبه دستگاه نسبتاً ساده و کارآمدی است؛ اما برای افزایش راندمان برداشت پنبه و اطمینان از کیفیت آن، باید براساس الزامات کار خریداری شود.

وقتی در مورد انواع دستگاه های دروگر پنبه تحقیق می کنید؛ با دو گزینه مواجه می شوید: استریپرهای (غوزه چین ها) پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین. هر دو دستگاه برای برداشت پنبه مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما هر کدام روش های خاص خود را برای انجام این کار دارند. حال این سوال پیش می آید که اگر استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین هر دو برای یک منظور مورد استفاده قرار می گیرند؛ چه تفاوتی با هم دارند؟

دستگاه پنبه‌ چین چیست؟

همانطور که از نامش پیداست؛ وظیفه چیدن پنبه را برعهده دارد. این دستگاه الیاف پنبه را با استفاده از چنگالک های گردان یا اسپیندل های انگشت مانند، از غوزه های پنبه که توده های کرکی و گرد پنبه هستند و روی گیاه پنبه رشد می کنند، می چیند. اما پوسته های زبر و خاردار غوزه پنبه و سایر قسمت های گیاه همچنان روی ساقه باقی می مانند. با وجود اینکه دستگاه پنبه‌ چین ممکن است خشن به نظر بیاید؛ اما قادر است الیاف پنبه را خیلی سریع و کارآمد بچیند (بدون اینکه به بقیه قسمت های گیاه، یا غوزه های باز نشده آسیب برساند).

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

از آنجایی که گیاهان بالغ پنبه به طور مداوم در فصل رشد به ثمر می نشینند، لذا معمولاً بیشتر از یک بار در سال از دستگاه های پنبه‌ چین برای چیدن استفاده می شود؛ اما در هر صورت غوزه های پنبه باید رسیده و آماده برداشت باشند.

استریپر پنبه چیست؟

استریپرهای پنبه برخلاف پنبه‌ چین ها نوعی از ماشین آلات هستند که تنها یک بار مورد استفاده قرار می گیرند؛ این دستگاه ها در شرایطی به کار می روند که اوضاع جوی اجازه تکرار مجدد روند برداشت پنبه را نمی دهد. همانطور که مشخص است این روش برداشت در مقایسه با چیدن غوزه های رسیده پنبه، تهاجمی تر محسوب می شود.

دستگاه های استریپر پنبه به گونه ای طراحی می شوند تا تمام غوزه ها را صرف نظر از رسیده یا نرسیده بودن از گیاه پنبه جدا کنند. همچنین این دستگاه ها تا حد امکان ساقه گیاه را نزدیک زمین برش می دهند. در واقع آنها کل ساقه گیاه پنبه به همراه غوزه ها را می کنند. سپس پوسته ها و تمام پوشش گیاهی نامطلوب، توسط دستگاه دیگری از الیاف پنبه جدا می شوند. غوزه های سبز نارس جمع آوری شده در داخل دستگاه باقی نمی مانند و داخل قسمت زیرین دستگاه دروگر می افتند.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

در کل تجهیزات مدرن چیدن پنبه، روند برداشت را ساده تر کرده اند. در نهایت خود کشاورز باید نوعی از دستگاه دروگر پنبه را انتخاب کند که بیشتر با نیازهای او مطابقت داشته باشد. تمام ماشین آلات برداشت پنبه به مراقبت و نگهداری منظم نیاز دارند تا در فصل برداشت حداکثر راندمان خود را ارائه دهند. در ضمن از آنجایی که این دستگاه ها سخت کار می کنند؛ لذا باید از قبل برای قطعات جایگزین آنها برنامه ریزی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *