صفحه اصلی دانشـــنامه عدل پنبه چیست و نحوه محاسبه آن
1401/06/01

عدل پنبه چیست و نحوه محاسبه آن

Cotton Bale

عدل پنبه (Cotton Bale) به عنوان پنبه تصفیه شده، بسته بندی گردیده در یک اندازه خاص و قابل کنترل برای استفاده توسط روش های تولید مدرن تعریف می گردد. در واقع نوعی از پنبه است که در داخل دستگاه پنبه پاک کنی گذاشته می شود تا الیاف از دانه ها و هر گونه آلودگی که ممکن است در هنگام برداشت پنبه در میان آنها جمع شده باشد، پاک شوند. کارخانه های پنبه، درجات و کیفیت های مختلفی از الیاف پنبه تصفیه شده را تولید می کنند.

از انواع مختلف پنبه برای پروژه های مختلف استفاده می شود. برخی از آنها برای تولید پوشاک، لباس زیر، تی شرت یا لباس های بیرون‌ پوش مناسب هستند. برخی دیگر با پرس کردن به روغن پنبه دانه تبدیل می شوند که برای پخت و پز مناسب است. برخی دیگر در ساختار محصولات لاستیکی مانند تایر خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. اما این عدل ها صرف نظر از هدف مورد نظر، با استانداردهای یکپارچه ای مطابقت دارند؛ به همین دلیل به راحتی امکان حمل و نقل و فرآوری آنها در طول تولید وجود دارد.

مقایسه وزن اسمی با وزن واقعی پنبه

یک عدل پنبه طبق قانون 480 پوند وزن دارد. این مقدار برای کسانی که از سیستم متریک استفاده می کنند، معادل 218 کیلوگرم است که همان وزن اسمی عدل های پنبه است. اما وزن عدل های پنبه به طور متوسط 495 پوند یا 225 کیلوگرم است. وزن اضافی برای رطوبت محصول در نظر گرفته می شود و همین باعث می گردد تا وزن عدل پنبه در هنگام خشک شدن، با وزن اسمی آن تناسب داشته باشد.

پنبه معمولاً در آب و هوای گرم و مرطوب و عموماً در فصول مرطوب سال کشت می شود و رطوبت محصولات براساس میزان بارندگی در ماه های خشک متفاوت است. اما صرف نظر از آن چیزی که ممکن است هر ساله در مزرعه اتفاق بیافتد؛ عدل پنبه باید حداقل 480 پوند وزن داشته باشد و برای اطمینان وزن آن باید چند پوند بیشتر باشد.

اندازه عدل پنبه برحسب حجم

حجم یکی دیگر از معیارهای اندازه گیری عدل پنبه است. عدل ها طبق قانون باید 55 اینچ طول، 21 اینچ ارتفاع و 33 اینچ عرض داشته باشند. از آنجایی که پنبه یک محصول آهنی یا پلاستیکی تولید شده در کارخانه نیست؛ لذا نمی توان چنین اندازه هایی را به صورت مطلق تضمین کرد. با این حال اندازه هر عدل پنبه باید دارای یک دامنه استاندارد باشد تا کارآیی روند بسته بندی و حمل و نقل آن تضمین شود. هدف از عدل ‌بندی پنبه، فشرده سازی آن برای نگهداری راحت تر و حمل و نقل آسان تر است.

عدل پنبه چیست و نحوه محاسبه آن - صنعت پنبه, تجارت پنبه, بازار پنبه

یک عدل پنبه برای چه میزان تولید کاربرد دارد

پنبه به دلیل تطبیق پذیری، عملکرد و راحتی طبیعی که دارد شناخته می شود. از پنبه به منظور تولید انواع پوشاک و منسوجات خانگی و همچنین برای مصارف صنعتی مانند برزنت، چادر، ملحفه هتلی و لباس ارتش استفاده می شود.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

در تولید شلوار جین می توان از 1 عدل پنبه 215 شلوار درست کرد! یک عدل پنبه حدود 480 پوند وزن دارد. با توجه به استاندارد جهانی پنبه، در اینجا برخی از مقادیر دیگر از اقلام مختلف پنبه ای که می توان از یک عدل پنبه تهیه کرد، آورده شده است.

  • 215 شلوار جین
  • 249 ملحفه
  • 1256 روبالشی
  • 690 حوله حمام
  • 409 پیراهن اسپرت مردانه
  • 765پیراهن مردانه
  • 1217 تی شرت مردانه
  • 2104 لباس زیر مردانه
  • 3085 پوشک
  • 4321 جوراب ساق بلند
  • 6436 لباس زیر زنانه
  • 21960 دستمال آشپزخانه

ارزش پنبه و قیمت گذاری آن

پنبه نیز مانند سرمایه های دیگر، بسته به شرایط بازار ممکن است زیان آور یا سودآور باشد. به نظر می رسد که کشاورزان پنبه‌ کار به صورت شهودی با بازار آشنایی دارند؛ گویی می دانند که آب و هوا در هر فصل چگونه خواهد بود و بر این اساس محصولات خود را پرورش می دهند. قیمت پنبه در هر سال با توجه به عرضه و تقاضا در نوسان است. قیمت هر پوند پنبه در سال 2021، حدود 80 سنت بود و به عبارتی هر عدل آن حدود 384 دلار قیمت داشت. این قیمت در چند سال گذشته بسیار پایین تر بود و به حدود 60 سنت در هر عدل پنبه هم رسید؛ اما انتظار می رود قیمت آن در فصول رشد سال های آتی افزایش یابد.

قیمت پنبه در یک بازار مبتنی بر مصرف تعیین می شود. وقتی شرایط اقتصادی نامناسب باشد؛ مردم پول زیادی خرج نمی کنند و به همین دلیل قیمت پنبه کاهش می یابد. همین امر باعث کاهش تولید پنبه می شود تا زمانی که نیاز به این محصول، از سطوح تولید پیشی بگیرد. سپس تقاضا برای پنبه مجدداً افزایش می یابد و با افزایش قیمت ها و تلاش کشاورزان برای پاسخگویی به تقاضا، فروش پنبه رونق می گیرد. هر چند بازار پنبه ممکن است تحت تاثیر قوانین عرضه و تقاضا قرار بگیرد؛ اما اندازه یک عدل پنبه یک استاندارد بین المللی است که تعیین می کند چه مقدار پنبه با نرخ فعلی خریداری می شود.

نحوه قیمت گذاری یک عدل پنبه

به طور کلی قیمت هر پوند پنبه مدام در حال نوسان است و هیچگاه کاملاً ثابت نیست. بنابراین به سختی می‌توان یک قیمت مشخص را برای آن پیدا نمود. اما چه عواملی سبب می شوند تا قیمت این محصول مهم و حیاتی به این صورت دستخوش تغییر شود؟ در ادامه این مقاله به نحوه قیمت گذاری یک عدل پنبه می پردازیم.

اندازه استاندارد

عدل پنبه بیشتر بر مبنای حجم تعریف می شود تا وزن. قسمت برآمده یک عدل پنبه حدود 33 اینچ عرض دارد؛ اما گره هایی که آن را محکم می کنند، کمی کوچکتر هستند. طول یک عدل پنبه حدود چهار و نیم فوت یا 54 اینچ است. به طور متوسط چنین حجمی حدود 500 پوند وزن دارد؛ از اینرو عدل های پنبه برای جابجایی از مزرعه به کارخانه به ماشین آلات خاصی نیازمند هستند، و تنها در این صورت امکان تبدیل آنها به لباس یا هر محصول نهایی دیگری که از پنبه ساخته می شود، وجود دارد.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

البته این استانداردها آمریکایی هستند و ممکن است برای پنبه در نقاط دیگر جهان، استثنائاتی وجود داشته باشد. هر چند در اندازه گیری های آمریکایی، استاندارد جهانی در نظر گرفته می شود؛ اما گاهاً برخی از کشورها تفاوت های ظریفی را در اندازه گیری قائل می شوند.

ملاحظات کیفی

فراموش نکنید که همه پنبه ها کیفیت یکسانی ندارند. گونه های مختلف پنبه در اقلیم های مختلف رشد می کنند؛ به همین دلیل کیفیت پنبه ای که در کارائیب و جورجیا رشد می کند با کیفیت پنبه پرورش یافته در فلوریدا و کارولینای جنوبی متفاوت است. در ضمن می توان پنبه را در فضاهای گلخانه ای و تحت فناوری های خاص پرورش داد؛ اما اینها نژادهای خاصی را شامل می شوند که با اهداف خاصی تولید می گردند و ارتباط چندانی با کشاورزی انبوه ندارند.

از آنجایی که محصولات مختلفی با پنبه ساخته می شوند؛ لذا کیفیت آن عامل بسیار مهمی به شمار می آید. کیفیت پنبه به کار رفته برای پارچه های ساخته شده با الیاف ترکیبی، با کیفیت پنبه پارچه های پنبه ای 100% مرغوب تفاوت دارد. در ضمن پارچه های خاصی که برای پرده ها و فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند، به کیفیت های مختلفی از پنبه نیاز دارند.

علاوه بر استفاده از پنبه در ساخت پارچه های لباس، از آن در صحافی کتاب ها، ساخت کاغذ، فیلتر قهوه و حتی تایر خودرو نیز استفاده می شود. تقریباً به ازای هر 100 پوند الیاف پنبه، حدود 155 پوند دانه های پنبه تولید می گردد که از آن می توان برای تولید روغن پخت و پز و مواد دوستدار محیط زیست جایگزین فرآورده های نفتی استفاده کرد.

ارزش گذاری و خرید

یکی دیگر از ملاحظات در قیمت گذاری پنبه، توجه به قانون عرضه و تقاضا در هنگام برداشت سالیانه محصول است. هر چند تقاضا ممکن است تغییر چندانی نداشته باشد؛ اما شرایط رشد و آب و هوایی بر حجم عرضه پنبه تاثیر می گذارند. اقدامات دولت ها مانند اختصاص یارانه به مزارع نیز می تواند در این میان نقش داشته باشد؛ در ضمن تصمیمات کشاورزان پنبه کار در مورد تناوب کشت و اولویت های کشت محصولات در هر فصل نیز ممکن است در این میان تأثیرگذار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *