صفحه اصلی دانشـــنامه اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن
1399/05/01

اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن

راهنمای ساخت الگوها

ساخت الگو برای تولید لباس به مهارت نیاز دارد. جزئیات و تکنیک موجود در هر الگو این موضوع را مشخص می کند که لباس ها با حداقل حاشیه خطا ساخته شده اند. وقتی لباس تان را طراحی کردید، پیش از اینکه الگو ساخته شود باید ترسیمات تان را به نقشه های فنی تبدیل نمایید. برای کسانیکه در کار ساخت الگوی پارچه تازه وارد هستند، منابع و متخصصین زیادی وجود دارند که می توانند در این فرآیند به آنها کمک کنند.
این مرحله اساسی، یعنی ساخت الگو در توسعه برندتان به شما کمک می کند تا تناسب لباس را تصویرسازی کنید و درباره طیف سایزهای لباستان تصمیم گیری نمایید. اساسا الگوها، شکاف بین ایده پردازی و تولید را پر می کنند که این فرآیند هم برای برند و هم برای تولید کننده سودآور خواهد کرد. شناخت اصول الگوسازی، بینشی را درباره نحوه شکل گیری لباس ایجاد خواهد کرد. به برخی از عناصر اصلی این هنر که ترسیمات اولیه تان را به فاز بعدی کار هدایت می کند، در ادامه اشاره می گردد.

نحوه ساخت الگوها

روش های مختلفی وجود دارند که متخصصین و افراد حرفه ای برای ساخت الگوهای تجاری از آنها استفاده می کنند، اما برخلاف تصور عامه، همه این روش ها شامل شکل های سه بعدی لباس نیستند. در واقع الگوسازان تمایل زیادی به استفاده از کامپیوتر یا حتی تبلت های پیشرفته در هنگام طراحی دارند که این روش می تواند برای برش و دوخت لباس های زنانه و مردانه واقعی مورد استفاده قرار گیرد. مهم نیست که از چه ابزار الگوسازی استفاده می کنید، چون فرآیند توسعه الگو زمانی آغاز می شود که ترسیمی از لباس مورد علاقه تان را برای تولید ترسیم نمایید. در حالیکه این ترسیم اولیه با تجسم شکل انسان در ذهن آغاز می گردد، اما گام های دیگری نیز هستند که باید برای تبدیل این ایده خام به یک لباس مناسب بدن انسان پیموده شوند.

اصول الگوسازی

اساساً الگوسازی، هنر تبدیل ایده اصلی طراح لباس به یک تکه از لباس واقعی است تا به شکل مسحور کننده ای بر بدن انسان بنشیند. در طول قرن ها، فقط چند تکنیک ساده برای الگوسازی مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم بعضی از الگوسازان ترجیح می دهند که به همان سبک قدیم کار کنند.
با این حال، نسل ها تجربه در زمینه الگوسازی، فنون جدیدی در هنر الگوسازی پدید آورده است. هر تکنیکی که بتواند طرحی را به یک لباس واقعی بدل کند، در دنیای الگوسازی معتبر است و بسیاری از طراحان از الگوهای مسطح به سوی الگوهای سه بعدی بر تن مانکن ها یا ابزار دیجیتال رو آورده اند.
وقتی به صنعت پوشاک نگاه می کنید، می بینید که طراحی الگو از شرکتی به شرکت دیگر تفاوت های زیادی دارد. با این وجود، اصول الگوسازی یکسان است: این فرآیند به معنی زندگی بخشیدن به رویاهای یک طراح در دنیای واقعی است.

محل ساخت الگوها

بیشتر تولید کنندگان بزرگ لباس در پرسنل خود یک یا چند الگوساز دارند که کار دوخت و امور دیگر مربوط به الگوها را به عهده می گیرند. این متخصصین و افراد حرفه ای معمولا در همان ساختمان پرسنل طراحی شرکت کار می کنند، اما در دفاتر جدا یا دفاتری که با الگوسازان دیگر نیز مشترک است، می توانند فعالیت داشته باشند.
الگوسازان فریلنسر شاید در خانه یا در یک دفتر خصوصی کار کنند. با وجود تکنولوژی مدرن، کار هماهنگ و جمعی برای طراحان، الگوسازان و تولید کنندگان لباس حتی بدون اینکه یکدیگر را ملاقات کنند، بسیار آسان شده است. اگر الگوساز خارج از محل کار تولید کنندگان مشغول فعالیت باشد، اغلب ترجیح داده می شود که به صورت حضوری ملاقات صورت بگیرد، چون با این کار تبادل الگوها آسان تر انجام می گیرد و گفتگوی رو در رو نیز برای تعیین اهداف مشترک و اشتراک گذاری اطلاعات مهم بهتر خواهد بود.
دفتر یک الگوساز معمولا پر از تاقه های پارچه است. این افراد شاید تجهیزات کامپیوتری یا تبلت هایی در محل های مختلف قرار داده باشند. این دفترها علاوه بر این موارد، حداقل یک یا دو میز بزرگ دارند و الگوسازان هم معمولا با شکل های لباس یا مانکن ها کار می کنند.

چگونگی و محل آغاز الگوسازی

هیچ روش مشخصی برای تبدیل شدن به یک الگوساز موفق وجود ندارد. تنها عاملی که باید در آغاز راه الگوسازی داشته باشید، انگیزه است. این شغل تنها برای افرادی مناسب است که آنقدر عاشق پارچه باشند که دلشان بخواهد سال های متوالی با پارچه کار کنند.
اگر در زمینه دوخت لباس سابقه داشته باشید، برای الگوساز شدن امتیاز مثبتی به حساب می آید. همچنین باید شناخت خوبی از انواع مختلف پارچه در بازار داشته باشید. وقتی آماده کار در در این حرفه شدید، راه های آسان زیادی برای شروع به کار وجود دارد. مثلاً راهنماهای جامع زیادی وجود دارند که اصول الگوسازی را آموزش می دهند و آزمایش مهارت هایتان را در خانه برایتان ساده می کنند.
بعضی از بهترین الگوسازان به صورت خودآموز کار را آموخته اند و شاید نیازی ندیده اند تا برای موفقیت در این شغل به صورت سنتی تحصیل کنند. با این حال برخی افراد تصمیم می گیرند تا بدون داشتن تجربه آنچنانی در دوخت مستقیم به حوزه الگوسازی بروند و برخی افراد حرفه ای دیگر که هم اکنون در صنعت مد فعالیت دارند برای کسب مهارت های بیشتر، تحصیلات رسمی را می گذرانند.

محل های یادگیری و تحصیل الگوسازی

بسیاری از طراحان الهام بخش تصمیم می گیرند تا به عنوان بخشی از تحصیلشان در حوزه طراحی مد، الگوسازی را هم بیاموزند. تقریبا همه کالج های مد، دوره های الگوسازی هم دارند. برخی نمونه های مؤسسات برتر مد در جهان در زیر آورده شده است.

  • کالج سنت مارتین (Central Saint Martins): کالج سنت مارتین لندن که به عنوان یکی از بهترین کالج های مد در جهان شناخته می شود، فارغ التحصیلان برجسته ای مثل دیوید کوما (David Koma)، جیمی چوو (Jimmy Choo)، الکساندر مک کوین (Alexander McQueen) و جان گالیانو (John Galliano) را پرورش داده است. رشته طراحی مد این کالج شامل واحدهای الگوسازی نیز هست.
  • کالج طراحی پارسونز (Parsons School of Design): کالج طراحی پارسونز که در نیویورک و پاریس قرار دارد، یکی از برجسته ترین (و گران ترین) موسسات مد است. مارک جیکوب (Marc Jacobs)، تام فورد (Tom Ford)، الکساندر وانگ (Alexander Wang) و دانا کرن (Donna Karan) همه از این موسسه فارغ التحصیل شده اند و رشته طراحی مد در مقطع لیسانس این کالج یکی از بهترین آموزش های الگوسازی در جهان را ارائه می کند.
  • کالج مد لندن (London College of Fashion): این کالج مد چندین رشته مختلف در مقطع لیسانس دارد و حتی مدرک برش الگو نیز می دهد. همین مسئله باعث شده تا این کالج مکان خارق العاده ای برای تبدیل شدن به یک الگوساز مبدل شود.

رفتن به کالج برای الگوسازی شاید به دلایل مختلف ایده خوبی نباشد. کالج مد پرهزینه است و هدف آن بیشتر ارائه آموزش درست به طراحان است. با این حال، الگوسازی آنقدر سخت نیست که خودتان نتوانید یاد بگیرید و هزاران منبع آنلاین وجود دارد که می توانید برای شروع از آنها کمک بگیرید. در نهایت، انگیزه و عزم شخصی خودتان می تواند موفقیت تان را به عنوان یک الگوساز رقم زند و شاید نیاز باشد تا با مقداری پول و یک لپ تاپ این کار را شروع نمایید.

نقش الگوساز در صنعت مد

الگوسازان به عنوان خلاقان عملی صنعت مد شناخته می شوند. در حالیکه طراحان دوست دارند تا با ایده های تخیلی شان و طرح هایی که هیچوقت اجرا نمی شوند در ابرها سیر کنند، الگوسازها وظیفه تبدیل رویاها به محصولاتی را دارند که باید تولید انبوه گردند یا در فشن شو به نمایش گذاشته شوند.
هر چند که تولید کنندگان لباس تنها نیروی کار به حساب می آیند، اما الگوسازان حتی در هنگام بر عهده گرفتن نقشی عملی شان نیز باید خلاق و ایده پرداز باشند. طراحی لباس یک چیز است، اما اطمینان یافتن از اینکه طراحی می تواند به واقعیت تبدیل شود، چیز دیگری است که این مسئله بر عهده الگوساز خواهد بود. الگوسازان مد مانند کارگردانان فیلم هستند. وظیفه خلق ایده های ناب در فیلم بر عهده فیلم نامه نویس است و این کارگردان است که همه بازیگران را به کار می گیرد. در دنیای مد هم وظیفه الگوساز است که طراحی را روی پارچه مناسب پیاده کند.

نخ شنیل

تاثیر طراحان خاص

بسیاری از افراد، طراحان مد را به عنوان افرادی که در استودیوها نشسته اند و طراحی می کنند تا طرح های عجیب و غریب را برای خطوط جدید مد ترسیم نمایند، می شناسند. با این وجود، به مهارت های بیشتری در مقایسه با این چشم انداز کلیشه ای نیاز خواهد بود. طراحان نه تنها به سبک مد روز توجه دارند، بلکه اغلب طیف وسیعی از مهارت ها را نیز دارند که می توانند به یک طرح کاغذی جان ببخشند.
این مهارت ها، ایده های روی کاغذ را به طرح های واقعی تبدیل می نمایند، و فکر و احساس پوشنده لباس را هنگام انتخاب پوشاک تجسم می کنند. این نوع از طراحان به بزرگترین بخش صنعت مد تبدیل شده اند که امروزه آنها را شناخته و مورد احترام قرار می دهیم.

اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن - طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک

پس این طراحان مد چه ویژگی هایی دارند که از دیگر طراحان متمایز شده اند؟ به طور خلاصه، آنها مهارت های تخصصی مانند ساخت الگو دارند که از طراحی اولیه پشتیبانی می کنند. یکی از این طراحان کریستین دیور (Christian Dior) است. خلاقیت او باعث شد تا در سال های اولیه کار، فعالیت خود را در حرفه معماری انجام دهد. وی پس از خدمت در جنگ، خانه دیور (House of Dior) را در سال 1946 تأسیس کرد. یکی از قابل توجه ترین دستاوردهای دیور، ایجاد “نگاهی جدید” بود. وی الگویی برای لباس و دامن جهت تقویت زیبایی زن ساخت. این الگو توجه همه جهان را به خود جلب کرد و پایه های بسیاری از سبک ها در مد مدرن را ایجاد نمود. طراحان زیادی همچون جانی ورساچه (Giannini Versace) و ایو سن لورن (Yves Saint Laurent) وجود دارند که مهارت های چشمگیر ساخت الگو را به نمایش گذاشته اند.

چرا الگوها در تولید لباس ضروری هستند؟

در اصل مشخصات دقیق لباس شما اولین نمونه مناسب از مجموعه تان را تولید می کند. این نمونه باید تا حد امکان به پوشاک نهایی نزدیک باشد. در غیر این صورت باید تغییرات چشمگیری ایجاد شود که این امر باعث اتلاف زمان و افزایش هزینه ها خواهد شد.

اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن - طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک

پیش از ساخت الگوها چه اطلاعاتی نیاز است؟

یک منبع ارزشمند برای کمک به ایجاد الگو، مجموعه اطلاعات فنی (Tech Pack) است. این مشخصات همه چیز از ساخت گرفته تا روش های تولید که از الگوی اصلی شما پشتیبانی می کنند را ارائه می دهد. اگر اطلاعات کافی را برای سازنده الگوی خودتان فراهم نکنید، احتمال اشتباه افزایش پیدا می کند. یک الگو فقط با مشخصات دقیق و جزئی قابل تولید است، بنابراین اطمینان از انجام تحقیقات کافی از قبل، از بروز خطاها جلوگیری می کند.

اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن - طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک

انواع الگوها در تولید پوشاک

نقطه شروع در طراحی از ترسیم تخت جهت به دست آوردن طرح کلی و اندازه گیری ها برای تناسب تشکیل شده است. با این حال در این مرحله، این تصویر دو بعدی نمی تواند منحنی ها و ویژگی های شکل بدن را در خود جای دهد. پس باید لباس پوشیده شود تا خط و خطوط، و نحوه نشستن آن بر بدن مشخص گردد. این مفهوم همچنین بنیانی را برای تناسب نهایی فراهم می کند از جمله اینکه لباس چه ظاهر و شکلی با بدن ایجاد خواهد نمود. در این مرحله از تولید، سه روش وجود دارد که عبارتند از:

1- ترسیم الگوی تخت

این روش یک الگوی اساسی را ترسیم می کند و آن را به صورت سه بعدی با پارچه موسلین در می آورد که به راحتی روی کاغذ منتقل می گردد. ساخت الگو تخت به برجسته کردن زمینه های حرکت و افزایش راحتی برای فرد پوشنده لباس کمک می کند. پنج مؤلفه عمده پوشاک که الگوی اصلی را در لباس زنان ایجاد می نمایند، عبارتند از:

  • جلوی بدن
  • پشت بدن
  • گردن
  • آستین
  • دامن

برای بدست آوردن شکل مناسب، هر عنصر فوق با سوزن به هم وصل می شوند. با تغییر مد در هر فصل، این طرح های اصلی می توانند متناسب با روندهای جدید دستکاری گردند.

2- درفتینگ (Drafting)

درفتینگ اغلب برای ایجاد طرح های اولیه استفاده می شود. این طرح ها با استفاده از اندازه استاندارد کارخانه ها یا با استفاده از یک مدل مناسب اندازه گیری شده تولید می شوند. این روش به طور سنتی بر روی کاغذ کشیده شده و علامت هایی برای سهولت تکمیل پوشاک دارد.

اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن - طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک

3- فشن دراپینگ (Fashion Draping)

این سبک از ساخت الگو شامل تکه کردن پارچه موسلین روی یک فرم (یا مانکن) جهت ایجاد یک شکل سه بعدی است. پس از رسیدن طراح به ظاهر مورد نظر، این پارچه برای الگوی نهایی به روی کاغذ منتقل می شود. این روش می تواند گرانتر از سایر تکنیک ها باشد. با این حال، این سبک به طراح مد چشم اندازی از ظاهر لباس قبل از تولید نهایی می دهد.

مقدار مجاز دوخت

مقدار مجاز دوخت یکی دیگر از جنبه های مهم فرآیند ساخت الگو است. به عبارت ساده، دوخت به اندازه کافی برای پوشاندن لبه های خام مواد به دو تکه پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه گیری برای ایجاد یک سطح صاف بسیار مهم است. با این حال، هزینه های مقدار مجاز دوخت انواع سبک های مختلف لباس متفاوت است. مقدار مجاز دوخت در ساخت لباس های مختلف می تواند متفاوت باشد. در تولید پوشاک تجاری معمولاً از درز 16 میلیمتری استفاده می شود. این اندازه گیری امکان تغییر در پارچه را برای به دست آوردن تناسب مطلوب فراهم می آورد. همچنین اغلب برای طیف وسیعی از پارچه ها از جمله مواد بافت گشاد مناسب است.

چالش های الگوسازی

تولید لباس می تواند یک فرآیند پیچیده و وقت گیر باشد، به ویژه هنگامیکه در حین تولید تغییر ایجاد می شود. این مسئله ممکن است ناشی از تغییر پارچه باشد، در این صورت باید الگو تغییر کند. به نظر می رسد که شما فقط می توانید از همان الگوهای طراحی شده استفاده کنید. با این وجود حتی تفاوت اندک در ماده، منجر به درجات مختلفی از دراپ و چروک خوردگی در محصول نهایی خواهد شد. با نادیده گرفتن این تغییر، در زمینه تولید پوشاک نامناسب و غیرقابل فروش ریسک خواهید کرد که این مسئله می تواند خط تولید را تحت تأثیر قرار دهد.

درجه بندی الگو

پس از تهیه الگوی اولیه برای پوشاک، مرحله بعدی ایجاد اندازه جایگزین است. این فرآیند درجه بندی الگو نام دارد و شامل ساخت اندازه های دیگر با استفاده از طرح اولیه شماست. برخی از تولید کنندگان، دستورالعمل های استاندارد برای درجه بندی دارند و در این حالت است که اندازه گیری های متداول خرده فروشی مشاهده می گردد. اندازه 8 و بزرگتر از آن، اندازه های S، M، L و موارد دیگر نمونه های این اندازه گیری ها هستند. وقتی طرح های اصلی را داشته باشید، لازم نیست تا درجه بندی الگو پیچیده باشد. با این حال دو سیستم برای تعیین درجه بندی وجود دارد:

  • تکنیک کشیدن یا درفت (Draft technique): این سیستم در کل گام هایی را برای کشیدن الگو اعمال می کند.
  • تکنیک شکاف (Track technique): این درجه بندی در بخش هایی از الگوی فردی اعمال می شود و اساساً بخش به بخش تغییر می کند.

برای آسانتر کردن این فرآیند، می توانید از نرم افزار طراحی به کمک رایانه (CAD) برای ارزیابی الگوهای خودتان استفاده کنید.

فناوری و منابع

در کنار روش های سنتی درفتینگ الگو، فناوری در تولید طرح های دقیق که روند تولید را سرعت می بخشد، آسان تر عمل می کند. از این نوع نرم افزار می توان در طراحی پارچه در مقیاس های کوچک و بزرگ برای ساخت الگو و درجه بندی استفاده کرد. این سیستم که به عنوان طراحی به کمک رایانه (CAD) شناخته می شود، با هماهنگی با چندین عنصر می تواند در سراسر صنعت تولید کار کند.
برای کار طراحی، برندها می توانند تصاویر و طرح های اولیه را به تصاویر دیجیتالی شده تبدیل کنند که سپس از طریق پلاترهای پوشاک چاپ می شوند. استفاده از نرم افزارهای نوآورانه، مشاغل را قادر می سازد تا به وسیله سیستم عامل های هوشمند از روندها و توسعه پوشاک پیروی کنند. جنبه های متغیر صنعت، ساخت الگوی دیجیتال را به ابزاری ارزشمند برای افزایش بهره وری و کارآیی تبدیل کرده است. منابع زیادی در این زمینه با توجه به نیازهای شما وجود دارد. برخی از معروف ترین راهکارهای نرم افزاری عبارتند از:

  • Lectra 
  • Gerber Accumark 
  • Optitex 
  • Autodesk 
  • Assist 
پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

چالش های طراحی دیجیتال

در کنار مزایایی که فناوری دیجیتال برای تولید لباس به همراه دارد، می تواند چالش هایی را در روند ساخت الگو ایجاد نماید. همانطور که در بالا گفته شد، تعداد برنامه های کاربردی شناخته شده در صنعت می تواند منجر به مشکلاتی با شریک تولیدی شما شود. توصیه می شود که قبل از تکمیل بسته نرم افزاری، مزایا و مشکلات احتمالی آن را برای برند لباس خود بررسی کنید. برخی از زمینه های اصلی که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • قابلیت های تبدیل الگو
  • سازگاری با پلاترها و چاپگرها
  • انواع پرونده قابل اشتراک
  • ویژگی های مقیاس پذیر با توجه به نیازهای پروژه

نرم افزار طراحی مد دیجیتال می تواند گران قیمت باشد، بنابراین ارزیابی نیازهای تجاری شما کمک می کند تا در مورد بهترین منابع برای پروژه های آینده خود تصمیم بگیرید.

اصول الگوسازی و اهمیت درست انجام دادن آن - طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک

استفاده از قالب ها

اگر تجربه کمی در ساخت الگو دارید، قالب های آماده می توانند برای شروع عالی باشند. بسیاری از گزینه ها به صورت آنلاین برای شروع کار وجود دارند، و اغلب آنها راهنماهای ساده برای ساختن طراحی مناسب دارند. قالب های دیگر به عنوان الگوهای بلوک (block patterns) در تولید صنعتی شناخته می شوند. یک الگوی بلوک، نوعی الگوی سفارشی به شمار می آید که از آن می توان الگوهای بسیاری از سبک های مختلف پوشاک را تکثیر کرد.
با استفاده از این نوع منابع می توانید روند برش الگو را تغییر داده و در هنگام تبدیل طرح هایتان به طرح نهایی به شما اعتماد به نفس ارائه می دهند. حصول اطمینان از ایجاد یک سبک مناسب و متناسب چیزی است که طی سالیان متمادی غالب بوده است. بنابراین یافتن سازنده مناسب برای منطبق نمودن الگو و ایده یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

آموزش نحوه ساخت الگو

همانطور که در بالا ذکر شد، تولید لباس از ابتدا تا انتها به تخصص مناسب نیاز دارد. یک راه عالی برای گسترش دانش خود در مورد فرآیند تولید، یادگیری نحوه ایجاد الگوهای خاص است. منابع بسیاری از جمله دوره های خارجی، مطالعه آنلاین و کارگاه های محلی وجود دارند. با این حال، یادگیری این مهارت به زمان و تعهد نیازمند است.
اگر در حال راه اندازی کسب و کار جدیدی هستید و می خواهید هر چیزی را تحت مدیریت داشته باشید، شاید در کمک کردن به این حوزه متعهد شوید. مثلا دوره های کوتاه مدت می تواند یک دید کلی به شما ارائه دهد. این جلسات آزمایشی عملی به شما کمک می کند تا پیچیدگی های مهارت را درک کرده و در ایجاد رابطه مناسب با یک سازنده حرفه ای الگو به شما کمک می نماید.
برای دانشجویان مد که مسیرهای شغلی را در این صنعت مد نظر قرار می دهند، این مهارت بسیار مورد توجه است. ممکن است از ابتدا به عنوان یک طراح مد خیلی فریبنده نباشد، اما بینش متنوعی را در مورد کل فرآیند تولید لباس از جمله طراحی برای شما فراهم می کند. این مهارت در چندین دانشگاه تدریس می شود، بعلاوه مؤسساتی نیز وجود دارند که دوره های کارآموزی نیز ارائه می دهند. برای برندهای در حال رشد، یک سازنده الگوی داخلی می تواند برای طراحی پاسخگویانه و ایده های روند مفید باشد. با استخدام یک متخصص، می توانید به ایجاد دانش برای ساخت الگوی دقیق دسترسی پیدا کنید.

چرایی استخدام یک برش دهنده الگو

همانطور که در بالا ذکر شد، ساخت الگو یک تکنیک بسیار ماهرانه است که از کار طراحان پشتیبانی می کند. بدون این مهارت فنی، مد به شکل امروزی در دسترس نبود. استخدام برش دهنده الگو می تواند به شما در ایجاد طرح هایتان کمک کند و یک بخش حیاتی از طرح ها را به محصولات پوشیدنی تبدیل نماید.
وقتی صحبت از این حوزه کاری به میان می آید، یکی از اصلی ترین موضوعاتی که متخصصین با آن مواجه می شوند، عدم شناخت است. از آنجاییکه این حوزه یک بخش کاملا تخصصی است، بنابراین طراحان اغلب این موضوع چالش برانگیز را مطرح می کنند که سازنده الگو نمی تواند یک طرح را به طور کامل به نمونه اولیه تبدیل کند. البته همیشه ترفندهایی وجود خواهد داشت، زیرا برخی از سبک ها به تعدیل متناسب با نیاز مصرف کننده نیاز خواهند داشت. با ایجاد یک رابطه مناسب با متخصصین برش دهنده می توان به ایجاد فرآیند طراحی و تولید کمک کرد. استخدام یک الگوی سازنده چندین مزیت دارد، از جمله:

  • تجربه داشتن روش های مختلف برش الگو
  • دانش زنجیره تولید
  • بهبود بخشیدن طرح ها و قابلیت پوشیدن لباس
  • استفاده از جدیدترین فناوری ها برای تولید مشخصات دقیق
  • پشتیبانی از فرآیند طراحی از ابتدا تا انتها
  • بررسی نمونه ها و تنظیم آنها مطابق با نیاز
  • عیب یابی و حل مشکلات طراحی

این افراد مهارت های گسترده ای دارند که می توانند آنها را به شرکت شما منتقل نمایند. همچنین می توانید از فریلنسرها برای پروژه های یک طرفه استفاده کنید.

محافظت از کپی رایت

اگر یک فریلنسر حرفه ای را برای تولید طرح های محصولات تان استخدام کنید، باید پیامدهای قوانین حق کپی رایت و اینکه چه کسی صاحب کار تمام شده است را در نظر بگیرید. وقتی شما مجموعه ای که منحصر به برند شماست را طراحی خواهید کرد، بایستی از داشتن حقوق در طراحی نهایی مطمئن شوید. این موضوع معمولاً مسئله چالش برانگیزی نیست، زیرا قرارداد بین هر دو طرف قابل انعقاد است. با این حال، در نظر گرفتن جزئیات دقیق تر و ایجاد توافقنامه عدم افشای اطلاعات برای کاهش خطر قرار گرفتن طرح هایتان در دستان رقبا ضروری است.
همچنین توصیه می شود که قوانین و مقررات مربوط به حق کپی رایت بررسی گردد، زیرا درجات مختلفی از طرح های ثبت شده و ثبت نشده وجود دارد. در اطلاعیه مربوط به حق کپی رایت دولت انگلستان آمده است: «کپی رایت بریتانیا فقط از شکل و پیکربندی کالا محافظت می نماید، بنابراین از کالاهای دوبعدی (مانند الگوی خیاطی) و دکوراسیون سطح محافظت نمی کند. بریتانیا و اتحادیه اروپا برای محافظت از الگوهای مربوط به ساخت لباس، گلدوزی و الگوهای سطح، طرح هایی به ثبت رسانده اند. این طرح ها می توانند تا 25 سال با توجه به پرداخت هزینه های تمدید محافظت شوند.»

پیدا کردن یک سازنده الگو

اگر قصد دارید تا فرآیند بسته تولید کامل (FPP) را به کارخانه پوشاک واگذار نمایید، ساخت الگو بخشی از این سرویس خواهد بود. از آنجاکه این جنبه تولید نیاز به مشخصات دقیق دارد، بنابراین تولید کنندگان پوشاک برای تولید الگوهای مناسب از مجموعه اطلاعات فنی تولید شده توسط شما استفاده می کنند. کسب و کارهایی که تولید برش، ساختن و آراستن (CMT) را انتخاب می کنند، برای شروع تولید، همه چیز را در اختیار تولید کننده پوشاک قرار می دهند. این موارد شامل مجموعه اطلاعات فنی، مشخصات، الگوها و پارچه است.
تولید CMT برای برندهایی که روابط خوبی با تأمین کنندگان دارند، می تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد. همچنین برای شرکت هایی که به دنبال اطمینان از کنترل کامل فرآیندها هستند، ایده آل است. با این حال، اگر هیچ تجربه ای در تکنیک های ساخت الگو ندارید، استخدام یک متخصص به شما اطمینان خواهد داد که اندازه گیری هایی متناسب با تولید خواهید داشت.

اطمینان از ایجاد ارتباطات نزدیک بین سازنده الگو و تولید کننده پوشاک ضروری است. این کار تضمین می دهد که مشخصات برای نمونه گیری و تولید نهایی، مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *