صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ۱۰ مورد از الزامات پهن کردن پارچه ها
1400/07/09

۱۰ مورد از الزامات پهن کردن پارچه ها

10Requirements of Fabric Spreading

پهن کردن پارچه ها در صنعت پوشاک از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه برش پارچه ها در بخش برش بدون عیب و نقص صورت گیرد؛ پهن کردن دقیق و صحیح پارچه ها بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا به برخی از الزامات اصلی پهن کردن پارچه ها بپردازیم؛ الزاماتی که باعث می شوند تا پارچه های برش خورده در بخش برش از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.

الزامات مختلف پهن کردن پارچه ها

برخی از پیش شرط های مهم در زمینه پهن کردن پارچه ها عبارتند از:

  1. تنظیم لایه های پارچه
  2. اصلاح کشش (تنش) لایه های پارچه
  3. صاف بودن پارچه ها
  4. رفع نقایص یا عیوب پارچه ها
  5. اصلاح جهت لایه های پارچه ها و ثبات آنها
  6. حذف الکتریسیته ساکن
  7. جدا کردن آسان لایه های برش خورده پارچه به صورت بسته بندی شده
  8. اجتناب از اتصال لایه های پارچه به هم در حین برش
  9. جلوگیری از کج شدگی گستره پارچه
  10. انطباق طرح های شطرنجی یا راه راه پارچه ها با هم

در ادامه مقاله تمامی موارد فوق را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

۱- تنظیم لایه های پارچه

در طول پهن کردن پارچه، تمام لایه های آن باید با توجه به ابعاد نشانگر پهن شوند. در اینجا طول و عرض پارچه باید با طول و عرض نشانگر برابر باشد.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

۲- اصلاح کشش (تنش) لایه های پارچه

در هنگام پهن کردن پارچه، همه لایه های آن باید دارای کشش یکنواختی باشند (بهتر است تا جای ممکن کشش یا تنش لایه های پارچه کم باشد). در غیر این صورت در هنگام برش پارچه، اشکالات و نواقص مختلفی پیش می آید.

۳- صاف بودن پارچه ها

باید تمامی لایه ها در هنگام پهن کردن پارچه، به صورتی کاملاً صاف پهن شوند. در غیر این صورت انواع مختلف مشکلات مانند جمع شدن یا چروک شدن پارچه در هنگام برش به وجود می آیند.

۴- رفع نقایص یا عیوب پارچه ها

ممکن است در هنگام پهن کردن پارچه ها، انواع مختلف عیوب آنها شناسایی شوند؛ در این حالت باید این عیوب نشانه گذاری شده و حذف گردند.

۵- اصلاح جهت لایه های پارچه و ثبات آنها

در هنگام پهن کردن باید همه لایه های پارچه در یک جهت بوده (مانند اینکه همه رو با بالا، رو به پایین و یا رو در رو باشند) و از یک جهت میز پهن شوند.

۶- حذف الکتریسیته ساکن

در حین پهن کردن پارچه ممکن است الکتریسیته ساکن تولید شود. در این حالت باید با قراردادن پارچه های مصنوعی بر روی میز، الکتریسیته ساکن را حذف کرد.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

۷- جدا کردن آسان لایه های برش خورده پارچه به صورت بسته بندی شده

اندازه لایه برش خورده که به صورت بسته بندی در می آید، به ارتفاع لایه های پارچه بستگی دارد. گاهی اوقات از نماد تغییر مکان، به منظور اجتناب از تغییر سایه رنگ پارچه در هنگام پهن کردن آن استفاده می شود.

۸- اجتناب از اتصال لایه های پارچه به هم در حین برش

در هنگام پهن کردن پارچه های مصنوعی، برای کاهش اتصال پارچه و کاتر به هم در هنگام برش، لازم است که از کاغذ ضد فیوزینگ (ذوب) بین لایه ها استفاده شود. معمولاً برای هر 30 تا 40 لایه به یک کاغذ ضد فیوزینگ (ذوب) نیاز است.

۹- جلوگیری از کج شدگی گستره پارچه

برای جلوگیری از فیوزینگ لایه های پارچه به هم در هنگام برش، باید از یک ورقه پلی اتیلنی در زیر لایه ها استفاده شود تا در برابر اصطکاک لایه زیرین پارچه با صفحه پایه کاتر مقاومت کند.

۱۰- انطباق طرح های شطرنجی یا راه راه پارچه ها با هم

در صورت پهن کردن پارچه های راه راه یا شطرنجی، باید فاصله خطوط راه راه یا شطرنجی از یک سر پارچه تا سر دیگر پارچه کاملاً یکسان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *