صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز هشت دلیل برای اهمیت قائل شدن به موضوعات مد پایدار
1399/02/07

هشت دلیل برای اهمیت قائل شدن به موضوعات مد پایدار

با توجه به مشکلات گسترده ای که امروزه وجود دارد (مثل تغییرات آب و هوایی، آلودگی پلاستیک، جنگل زدایی، از بین رفتن صخره های مرجانی و تنوع زیستی، کمبود آب و موارد دیگر)، نمی توان انتظار داشت که صنعت مد برای قریب به اتفاق مردم به عنوان یک مشکل یا راه حل در نظر گرفته شود. متاسفانه ما خبرهای بدی برای شما داریم. صنعت پوشاک یکی از صنایع آلوده کننده محیط زیست است و مشارکت قابل توجهی در خسارت وارد کردن به محیط زیست و انسان ایفا می کند. خبرهای خوب این است که مد پایدار بسیاری از این مسائل را در روش هایی که شما ممکن است انتظارش را نداشته باشید، رفع می کند.

هشت دلیل برای اهمیت قائل شدن به موضوعات مد پایدار - نوآوری پایدار, فشن, طراحی مد, صنعت مد, صنعت پوشاک

مد پایدار چیست؟

برندهای مد پایدار یا سازگار با محیط زیست، مد را در روشی که مورد توجه بیشتر انسان ها و محیط زیست قرار می گیرد و اثرات زیست محیطی را تا حد ممکن کاهش می دهد، تولید می نمایند. هدف نهایی این است که سیستمی داشته باشیم تا بدون اثری از تأثیرات منفی کار کند. اگر می خواهید بیشتر در این زمینه بدانید، 8 دلیل اهمیت دادن به موضوع مد پایدار را در این مطلب مطالعه فرمایید.

1- مد پایدار سبب صرفه جویی در منابع طبیعی می شود:

مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان می دهد که 97% از موادی که برای ساخت لباس مصرف شده اند از منابع جدید بوده اند و فقط 3% از آنها از طریق مواد بازیافتی تولید گردیده اند. در حالت کلی، سالیانه به 98 میلیون تن ورودی منابع نیاز است که برای مصارفی مانند تولید الیاف مصنوعی به وسیله روغن، رشد پنبه از طریق کودهای شیمیایی و لیستی بی پایان از مواد شیمیایی مورد نیاز برای رنگ زنی و تکمیل نهایی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند.
الیاف قابل بازیافت ثابت کرده اند که یک گزینه بسیار پایدار هستند، چون آنها فشار را بر روی منابع خام کاهش می دهند و مشکل در حال رشد مدیریت ضایعات را برطرف می نمایند. وقتی برای تولید لباس شنا به جای نایلون خام از 10000 تن ماده اولیه ECONYL استفاده شود، می توان از تلف شدن حدود 70000 بشکه نفت و 57100 تن دی اکسید کربن جلوگیری کرد.

هشت دلیل برای اهمیت قائل شدن به موضوعات مد پایدار - نوآوری پایدار, فشن, طراحی مد, صنعت مد, صنعت پوشاک

2- مد پایدار به کاهش اثر کربن کمک می کند:

سالانه مقادیر زیادی از گازهای گلخانه ای توسط صنعت جهانی مد منتشر میشود، بنابراین این صنعت نقش گسترده و فعالانه ای در گرمایش کره زمین ایفا می کند. یکی از دلایل این موضوع به تولید شدن بخش وسیعی از لباس های ما از مواد مبتنی بر نفت و سوخت های فسیلی، مانند پلی استر، آکریلیک و نایلون بر می گردد (اگر برچسب لباس های خودتان را بررسی کنید، حتما متعجب خواهید شد). این مواد نسبت به الیاف طبیعی یا بازیافت شده، به انرژی بسیار بیشتری در فاز تولید نیاز دارند.
از سوی دیگر، برندهای پایدار اغلب از مواد طبیعی یا الیاف بازیافت شده استفاده می کنند، چون به مقادیر کمتری آب و انرژی نیاز دارند و بدون مواد شیمیایی، کود شیمیایی یا آفت کش ها به عمل آوری می شوند. بیشتر الیاف طبیعی مانند کتان، کنف، پنبه و TENCEL (ساخته شده از خمیر چوب پایدار) حتی قابلیت تجزیه بیولوژیکی نیز دارند. پارچه هایی که از نظر محیط زیستی پایدار هستند، از منابع زمین کمتر سوء استفاده می کنند و جایگزین های پایدار شگفت انگیزی محسوب می شوند.

3- مد پایدار، زندگی حیوانات را نجات می دهد:

این موضوع ممکن است برای شما خبر خاصی محسوب نشود، اما صنعت مد دوست دارد تا برای مد دست به کشتن و نابودی نیز بزند. به عنوان مثال، اینکه چرم یک محصول جانبی صنعت گوشت است، تصور غلطی است. با این حال این موضوع همیشه درست نیست. سالانه تخمین زده می شود که صنعت چرم تنها سبب کشتار و مردن بیش از 430 میلیون رأس دام می شود. در این مطلب بیشتر به جزئیات این موضوع نمی پردازیم و خودتان می توانید در این مورد مطالعه کنید.
برندهای مد پایدار به استفاده از گزینه های بدون خشونت روی خوش نشان داده اند و به صورت گسترده از آنها استفاده کرده اند. تقریبا برای هر کدام از مواد مد، یک جایگزین وجود دارد. پلی استر از ضایعات اقیانوس ها ساخته می شود (به نظرتون این ماده آشنا نیست؟)، کیف ها از طریق کمربندهای ایمنی بازیافتی تهیه می گردند، کفش های ورزشی کامپوزیتی با استفاده از گیاهان تولید می شوند، ابریشم از طریق خمیر ترش تهیه می گردد و پشم سبب تولید پارچه های فناوری زیستی می شود. اما امروزه یکی از جایگزین های مورد تقاضای برای چرم از طریق آناناس به وجود می آید. پارچه ای که با استفاده از برگ های آناناس در فرآیند برداشت تولید می شود، به ضایعات محصولات جانبی یک هدف جدید می دهد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

4- مد پایدار به آب کمتری نیاز دارد:

منبع اصلی برای صنعت مد، آب است. تقریبا برای همه لباس های ما در فرآیند رنگ زنی و تکمیل نهایی از آب استفاده می شود. برای تولید فقط یک تی شرت، به مقدار باور نکردنی 2700 لیتر آب نیاز است. پنبه به خصوص به آب نیاز شدیدی دارد، اما معمولا در مناطق خشک و گرمی که آب یک منبع کمیاب در آن مناطق محسوب می شود، رشد می کند.
پنبه ارگانیک در مقایسه با پنبه سنتی، در حدود 91% در مصرف آب صرفه جویی می کند. با این حال فقط 1 درصد از تولید جهانی پنبه تا به امروز به صورت ارگانیک بوده است. این موضوع عمدتا به هزینه بسیار بالای دانه های بدون تراریخته (non-GMO) مربوط می شود که اغلب به سرمایه گذاری های زیادی در مواد و ماشین آلات نیاز دارند که کشاورزان تنها برای رشد محصولات به صورت ارگانیک از آنها استفاده می کنند. از دیگر پارچه های پایدار که در مرحله تولید به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارند، می توان به کتان، کنف، REFIBRA و الیاف بازیافتی مانند پنبه بازیافت شده اشاره کرد.

هشت دلیل برای اهمیت قائل شدن به موضوعات مد پایدار - نوآوری پایدار, فشن, طراحی مد, صنعت مد, صنعت پوشاک

5- مد پایدار از شرایط کاری منصفانه تر و ایمن تر پشتیبانی می کند:

اعتقاد بر این است (یا شاید هم همچین اعتقادی نداشته باشید) که امروزه برده داری مدرن وجود دارد. دستمزدهای پایین، ساعت های کاری بی پایان، شرایط غیر قابل قبول بهداشتی و ایمنی، و ممنوعیت فعالیت اتحادیه های کارگری تنها بخشی از واقعیت هایی است که بیشتر کارگران صنعت پوشاک در بخش مد با آن مواجه هستند. علاوه بر این، سوء استفاده های کلامی و فیزیکی هنوز هم در بخش های زیادی از این صنعت مشاهده می شود. چند مستند آموزنده در مورد بی عدالتی های اجتماعی صنعت مد وجود دارد که می توانید برای بررسی واقعیت های این صنعت، آنها را مشاهده نمایید.
برندهایی که از نظر اخلاقی تأیید شده اند، از فراهم کردن شرایط کاری مناسب برای انسان ها مانند مراقبت بهداشتی و دستمزدهای عادلانه برای کارگرانشان که معمولا بیشتر از حد متوسط است، حمایت می کنند. آنها معمولا یک هدف بزرگتر را به سمت ایجاد موقعیت های اقتصادی برای کسانی که به خلاصی از فقر نیاز دارند، نشان می دهند. ما همه دوست داریم تا احساس خوبی به لباس هایمان داشته باشیم و این احساس حتما با اطلاع از شرایط چگونگی تولید آنها ارتباط خواهد داشت. زندگی انسان ها به اندازه محیط زیست و حیوانات ارزش دارد، شما این طور فکر نمی کنید؟

6- مد پایدار برای مردم و زمین سالم تر است:

قبل از اینکه محصولات مد بر روی جا رختی های ما آویزان شوند، یک فرآیند شیمیایی طولانی و شدید را طی می کنند. حدود 8 هزار ماده شیمیایی مصنوعی مختلف جهت فرآیندهای رنگ آمیزی، سفید کردن و مرطوب نمودن پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد شیمیایی اغلب موجب بیماری و حتی مرگ در میان کشاورزان می شوند و می توانند عامل تولد کودکان ناقص نیز باشند.
بعضی از این مواد شیمیایی، برای سلامتی ما نیز خطر جدی دارند، چون پوست ما آن چیزی را که می پوشیم، جذب می کند و چون در لباس های ما مواد شیمیایی وجود دارد، پس ما مواد شیمیایی را جذب می نماییم. همیشه مطمئن شوید که قبل از پوشیدن لباس های جدید برای اولین بار، آنها را شسته اید و وجود برچسب تأیید محتوای مواد شیمیایی مانند OEKO-TEX ، GOTS یا BLUESIGN را بر روی پوشاک بررسی نمایید.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

هشت دلیل برای اهمیت قائل شدن به موضوعات مد پایدار - نوآوری پایدار, فشن, طراحی مد, صنعت مد, صنعت پوشاک

7- مد پایدار از کودکان کار استفاده نمی کند:

براساس آخرین آمارهای یونیسف، حدود 170 میلیون کودک در بخش های مختلف صنعت پوشاک کار می کنند. به اینگونه کودکان، کودکان کار گفته می شود که به عنوان کودکی که در سن بسیار پایین کار می کند یا در کمترین سن مورد نیاز به کار کردن مشغول شده است و یا به خاطر شرایط یا ماهیت دردناک زندگی اش مجبور به کار کردن است، تعریف می شود که در هر صورت کار کردن برای اینگونه کودکان غیر قابل قبول و ممنوع است. این موضوع یک نوع نشانه خطر است و تصور اینکه کودکان به کارخانه ها فرستاده می شوند و کارهایی برای برطرف کردن خواسته های مد جوامع غربی انجام می دهند، شبیه به برده داری مدرن است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
برندهایی که به مسائل اخلاقی و پایداری کاملا پایبند هستند، در این خصوص به صورت شفاف عمل می کنند و جزئیات کارخانه، شرایط کاری و فرآیندهای تولید را تشریح می نمایند. جهت ارزیابی فاکتور اخلاقی یک برند مد، پوشاک را با برچسب هایی که از سوی نهادهایی مانند بنیاد پوشاک منصفانه (Fair Wear Foundation)، تجارت منصفانه تأیید شده و نوآوری های تجارت اخلاقی مورد تایید قرار گرفته اند، بررسی کنید. این سازمان ها از حقوق کارگران صنعت پوشاک در زنجیره های عرضه جهانی محافظت می کنند و اطمینان می دهند که هیچ کودک کاری در این صنعت به کار گرفته نمی شود. آنها در آینده اطمینان می دهند که کارگران برای کارهایشان، حقوق منصفانه دریافت می کنند (اغلب از نرخ های فعلی بازار بالاتر) و در شرایط ایمن تر به کار مشغول می شوند.

8- مد پایدار به ما نحوه دوباره دوست داشتن لباس هایمان را آموزش می دهد:

نگاه کردن به یک تکه لباس کامل شده و زیبا در پشت ویترین فروشگاه بسیار لذت بخش است، اما اغلب فراموش می شود که در فراسوی این لباس، داستان و چرخه عمری نهفته است. حقیقت آن است که صنعت مد ما رو مجبور کرده است که لباس های خودمان را دور بیندازیم. امید است که آگاهی از کلیه نقاط ضعف این صنعت منجر به مصرف گرایی آگاهانه تری شود و باعث شود تا زمین، انسان و حیوانات به صورت دوستانه با هم زندگی کنند.
اکنون زمان آن است تا اثر تصمیم هایی که در هنگام خرید گرفته ایم را شناسایی نماییم. این تأثیرات نه تنها بخش ناچیزی از سبک زندگی مدرن ما را در هر فصل تغییر می دهد، بلکه مسئولیت های زیست محیطی و انسانی ما را که می تواند تأثیر زیادی بر آینده کره زمین داشته باشد، دستخوش تغییر قرار می دهد. ما در پایان روز می توانیم انتخاب کنیم که می خواهیم بخشی از مشکل باشیم یا بخشی از راه حل. اِنا لاپه (Anne Lappe) در این زمینه می گوید: “شما هر زمان، پولی خرج می کنید، به نوع دنیایی که می خواهید داشته باشید، یک رأی می دهید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *