صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی ارتقاء بهره وری اپراتورهای خیاطی
1399/11/08

چگونگی ارتقاء بهره وری اپراتورهای خیاطی

Sewing Operator Efficiency

یک اپراتور خیاطی در بخش تولید پوشاک نقش مهمی ایفا می کند. کارآیی اپراتورهای خیاطی تاثیر زیادی در افزایش تولید و تحویل به موقع سفارشات دارد. لذا با توجه به اهمیت این موضوع چند نکته را در جهت ارتقاء کارآیی اپراتورهای خیاطی یادآوری می کنیم.

نکات کلیدی برای افزایش بهره وری اپراتورهای خیاطی

مهمترین نکات کلیدی افزایش بهره وری اپراتورهای خیاطی عبارتند از:

1- آموزش اپراتورهای خیاطی

2- انگیزه

3- انتخاب اپراتورهای خبره برای فرآیندهای مهم

4- توسعه روش های کار

5- تنظیم کامل جانمایی ماشین آلات

6- فراهم کردن کار مداوم برای اپراتورها

7- قطع کارهای غیر ضروری در حین کار

8- تعیین هدف برای هر اپراتور

9- اجتناب از تفویض اضافه کار زیاد به اپراتورها

در ادامه مطلب درباره این موارد به تفصیل صحبت خواهیم کرد:

1- آموزش اپراتور خیاطی

اپراتور اصلی ترین جزء یک کارخانه تولید پوشاک است. اپراتورهای خیاطی که تخصص کمتری دارند به زمان بیشتری برای کار نیازمند هستند، به همین دلیل بازده کمتری هم دارند. بنابراین برای افزایش کارآیی اپراتورهای خیاطی، آموزش کارگران یک امر اجتناب ناپذیر است.

2- انگیزه

انگیزه اپراتورها نقش مهمی در افزایش کارآیی آنها دارد. از این رو برای افزایش کارآیی اپراتورها، متولیان کارخانه باید با برگزاری برنامه های هفتگی فرهنگی و در نظر گرفتن پاداش برای تلاش های هدفمند آنها، به اپراتورها انگیزه دهند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

3- انتخاب اپراتورهای خبره برای فرآیندهای مهم

این یک نکته کلیدی مهم برای افزایش کارآیی اپراتورهاست. چنانچه برای انجام فرآیندهای حیاتی و مهم از اپراتورهای خبره استفاده شود، بقیه مراحل کار آسان خواهد شد و در نهایت کارآیی اپراتورها هم افزایش پیدا می کند.

4- توسعه روش های کار

با استفاده از اهرم هایی مانند مطالعه کار و حرکت سنجی می توان روش های کار را توسعه داد که این امر در نهایت منجر به افزایش بهره وری اپراتورهای خیاطی خواهد شد. گاهی اوقات دیده می شود که برای تولید یک سبک خاص لباس چندین راهکار غیر ضروری مورد استفاده قرار می گیرد که همین موضوع در نهایت منجر به کاهش بهره وری اپراتورها می شود. بنابراین باید در راستای افزایش کارآیی اپراتورها از اقدامات غیر ضروری اجتناب گردد.

5- تنظیم کامل جانمایی ماشین آلات

جانمایی درست ماشین آلات برای تولید یک سبک خاص لباس تقریباً 50% از روند تولید یک سبک لباس محسوب می شود. بنابراین چیدمان درست ماشین آلات برای افزایش کارآیی اپراتورها ضروری است. چیدمان عالی ماشین آلات باعث می شود که تا حد امکان حمل مواد به حداقل برسد.

6- فراهم کردن کار مداوم برای اپراتورها

این موضوع یک مورد بسیار مهم برای افزایش بهره وری اپراتورها به حساب می آید. زمانیکه کار کمتری به یک اپراتور واگذار می شود اوقات بیکاری بیشتری دارد. در این شرایط به منظور افزایش کارآیی اپراتورها باید کارهای بیشتری را به آنها محول کنید.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

7- قطع کارهای غیر ضروری در حین کار

این مسئله یکی از دلایل مهم کاهش کارآیی اپراتورهاست. گاهی اوقات دیده می شود که ناظران و افراد کنترل کیفی در روند کار اپراتورها اختلال ایجاد می کنند و یا اینکه این بخش ها، لباس های معیوب را برای اصلاح دوباره به اپراتورها باز می گردانند که این موضوع باعث اتلاف وقت و کاهش کارآیی اپراتورها می شود. بنابراین به منظور افزایش کارآیی اپراتورها باید از انجام کارهایی که در روند کاری آنها وقفه می اندازد، جلوگیری کرد.

8- تعیین هدف برای هر اپراتور

تنظیم اهداف برای هر اپراتور خیاطی یکی از عوامل کارآیی اپراتورهای خیاطی است. در این حالت ابتدا باید با توجه به سطح اپراتورهای خیاطی یک هدف قابل دستیابی برای آنها تعیین شود تا بتوانند به آن برسند. این کار برای افزایش کارآیی اپراتورها بسیار ضروری است.

9- اجتناب از تفویض اضافه کار زیاد به اپراتور

تفویض اضافه کاری بیش از حد به اپراتورها باعث کاهش کارآیی آنها می شود. بنابراین اگر می خواهید بازده بیشتری از اپراتورهای خیاطی دریافت کنید، باید از محول کردن اضافه کاری بیش از حد به اپراتورهای خیاطی اجتناب نمایید و حتماً یک روز تعطیلی هفتگی برای آنها در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *