صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز عوامل موثر بر مصرف پارچه
1400/02/05

عوامل موثر بر مصرف پارچه

Factors Affecting Fabric Consumption

مصرف پارچه مسئله ای مهم برای دستیابی به حداکثر سود از یک سفارش صادراتی پوشاک است. اما برخی از عوامل کلیدی وجود دارند که به صورت مستقیم بر مصرف پارچه تاثیر می گذارند و باعث افزایش هزینه های پوشاک می شوند. به دلیل اهمیت این عوامل در حرفه تولید پوشاک، قصد داریم تا در مقاله امروز درباره آنها صحبت کنیم.

عوامل موثر بر مصرف پارچه - لباس, صنعت پارچه, تولید لباس, تولید پوشاک, تولید پارچه, پوشاک, پارچه بافی, بازار پارچه

عوامل موثر بر مصرف پارچه کدامند؟

عوامل کلیدی زیر بر مصرف پارچه تاثیر می گذارند:

1- نشانگر
2- آب رفت پارچه
3- عرض پارچه
4- فاصله تکرار طرح پارچه
5- نوسان در مرکز حاشیه پارچه
6- خط راه
7- تقارن

در ادامه مطلب درباره تمامی عوامل فوق به اختصار صحبت خواهم کرد:

1- نشانگر

نشانگر نقش زیادی در مصرف پارچه دارد. هر چه نشانگر شامل لباس های بیشتری باشد، استفاده از پارچه آسان تر خواهد شد. در صورتیکه نشانگر حاوی لباس های کمتری باشد، به درستی نمی توان از پارچه استفاده کرد؛ پس مصرف پارچه افزایش پیدا می کند. لازم به ذکر است که یک نشانگر 8 طرفه کمتر از یک نشانگر 4 طرفه، پارچه مصرف می کند.

2- آب رفت پارچه

مصرف پارچه به صورت مستقیم با آب رفت آن ارتباط دارد. هر چه آب رفت پارچه بیشتر باشد، پارچه مصرفی بیشتری مورد نیاز خواهد بود و هر چه آب رفت پارچه کمتر باشد، پارچه کمتری مورد نیاز است.

روکش های کرکی با ویژگی مادون قرمز

3- عرض پارچه

عرض پارچه یکی دیگر از عوامل کلیدی است که در محاسبه پارچه مصرفی نقش مهمی ایفا می کند. اگر عرض پارچه بیشتر باشد، هدر رفت آن کمتر می شود و در نهایت مقدار پارچه مورد نیاز برای تولید لباس از لحاظ طولی کمتر خواهد شد. از طرف دیگر اگر عرض پارچه کمتر باشد، پارچه بیشتری مورد نیاز خواهد بود. این امر در مورد مساحت پارچه مورد نیاز نیز صدق می کند.

4- فاصله تکرار طرح پارچه

میزان پارچه مصرفی در پارچه های رنگی تک رنگ، کمتر از پارچه های راه راه یا چهارخانه است. هر چه فاصله تکرار طرح پارچه بیشتر باشد، پارچه بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

5- نوسان در مرکز حاشیه پارچه

در صورتیکه مرکز حاشیه پارچه متغیر نباشد، نشانگر پارچه کمتری مصرف می کند. اما در صورتیکه مرکز حاشیه پارچه متغیر باشد، نشانگر به پارچه بیشتری نیاز دارد.

6- خط راه

خط راه یکی دیگر از نکات مهم در هنگام محاسبه پارچه مصرفی است. خط راه مستقیم مصرف پارچه را کاهش می دهد؛ اما در صورتیکه خط راه پارچه متقاطع یا مورب باشد، پارچه بیشتری مورد نیاز می باشد.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

7- تقارن

برای یک نوع لباس مشخص، پارچه متقارن نسبت به پارچه نامتقارن به مصرف پارچه کمتری نیازمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *