صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فلوچارت تولید پوشاک
1400/11/15

فلوچارت تولید پوشاک

Flow Chart of Garments Manufacturing Process

تولید پوشاک

یک لباس از زمان دریافت سفارش تا زمانی که آماده حمل شود؛ باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد. برای اینکه روند تولید یک سفارش به راحتی و بدون مشکل جلو رود؛ کل فرآیند تولید پوشاک باید براساس یک فلوچارت کاری انجام گیرد. در ضمن یک فلوچارت به ما نشان می دهد که چگونه مواد خام به لباس های آماده تبدیل می شوند.

روند یا فناوری تولید پوشاک

فلوچارت اصلی تولید پوشاک به صورت زیر است:

طراحی

ساخت الگو

ساخت نمونه تناسبی

ساخت نمونه تولید

برش پارچه

پهن کردن پارچه

ساخت نشانگر

درجه بندی

مرتب سازی و بسته بندی پارچه های برش خورده

خیاطی

بازرسی پوشاک

اتوکاری و پرداخت پوشاک

بازرسی نهایی

بسته بندی پوشاک

کارتن بندی

حمل سفارش

فلوچارت تولید پوشاک - صنعت پوشاک, دانش تولید, تولید لباس, تولید پوشاک

در ادامه مطلب هر یک از مراحل فوق را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد:

1- طراحی

طرح پوشاک توسط خریدار ارائه می شود. خریدار پس از ثبت سفارش، برگه فنی و هنری طرح سفارش را برای بازارپرداز ارسال می کند. این فرآیند هم به صورت دستی و هم با استفاده از رایانه انجام می گیرد.

2- ساخت الگو

در این مرحله با استفاده از برگه های فنی و هنری، الگوی لباس برای هر مدل به صورت جداگانه ساخته میشود. این کار هم به صورت دستی و هم با بهره گیری از روش های رایانه ای صورت می پذیرد.

3- ساخت نمونه تناسبی

هدف اصلی از ساخت نمونه تناسبی، پیروی از دستورالعمل های دقیق خریدار در مورد مدل لباس است. این نمونه پس از ساخت به منظور اصلاح برای خریدار فرستاده می شود. این کار به صورت دستی انجام می گیرد.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

4- ساخت نمونه تولید

برای اینکه نمونه برای تولید انبوه مناسب باشد؛ باید مقداری زاپاس دوخت به ابعاد اصلی لباس اضافه شود. روند ساخت الگوی تولید، هم به صورت دستی و هم با استفاده از رایانه انجام می شود.

8- برش پارچه

در این مرحله پارچه ها براساس نشانگر برش داده می شوند. فرآیند برش پارچه هم با روش های دستی و هم با روش های رایانه ای قابل انجام است.

7- پهن کردن پارچه

برای اینکه برش پارچه به درستی صورت بگیرد؛ پارچه به صورت لایه لایه پهن می شود. پهن کردن پارچه یا به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه های رایانه ای انجام می شود.

6- ساخت نشانگر

نشانگر یک کاغذ نازک است که شامل تمام قسمت های یک لباس خاص می باشد. از نشانگر برای راحتی روند برش پارچه استفاده می شود. مراحل ساخت نشانگر هم به صورت دستی و هم با استفاده از رایانه انجام می گیرد.

5- درجه بندی

خریدار در هنگام تائید سفارش، نسبت سایز را نیز اعلام می کند. از این رو در این مرحله سفارش باید براساس دستورالعمل خریدار درجه بندی شود. درجه بندی یا به صورت دستی و یا با استفاده از رایانه صورت می پذیرد.

9- مرتب سازی و بسته بندی پارچه های برش خورده

در اینجا پارچه های برش خورده باید مرتب و بسته بندی شوند تا به راحتی بتوان آنها را به مرحله بعدی فرستاد. این فرآیند به صورت دستی انجام می گیرد.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

10- خیاطی

در اینجا تمام اجزای لباس به هم متصل شده و یک لباس کامل ساخته می شود. مراحل دوخت لباس به صورت دستی تکمیل می شود.

11- بازرسی پوشاک

در این مرحله و پس از اتمام دوخت لباس ها، آنها مورد بازرسی قرار می گیرند تا بدین وسیله لباس های معیوب جدا شده و عیوب آنها اصلاح شود. بازرسی پوشاک به صورت دستی انجام می شود.

12- اتوکاری و پرداخت پوشاک

در اینجا لباس بخار داده می شود و تمامی کارهای مرتبط با پرداخت لباس نیز در این مرحله صورت می گیرد. این فرآیند با استفاده از روش های دستی قابل انجام است.

13- بازرسی نهایی

سرانجام در این مرحله لباس های آماده شده براساس مشخصات مد نظر خریدار بازرسی می شوند. بازرسی نهایی به شیوه دستی صورت می گیرد.

14- بسته بندی پوشاک

در این مرحله لباس های آماده شده براساس دستورالعمل های خریدار در کیسه های پلاستیکی بسته بندی می شوند. بسته بندی پوشاک به صورت دستی انجام می شود.

15- کارتن بندی

تمامی لباس ها به منظور به حداقل رساندن خسارات وارده به آنها، باید براساس دستورالعمل های خریدار در کارتن گذاشته و بسته بندی شوند. این فرآیند نیز به صورت دستی انجام می گیرد.

16- حمل سفارش

سرانجام پس از اتمام تمام مراحل فوق، لباس های آماده و بسته بندی شده برای خریدار ارسال می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *