صفحه اصلی مقــالات تخصصی انقلاب صنعتی چهارم و صنعت نساجی
1398/04/23

انقلاب صنعتی چهارم و صنعت نساجی

امروز درباره چهارمین انقلاب صنعتی صحبت می کنیم. پیش از این دنیا هرگز این همه احتمالات و تهدیدات بالقوه را در آن واحد به خود ندیده بود. بیایید ببینیم انقلاب صنعتی چهارم چیست و در آینده چه مزایایی خواهد داشت.
در واقع، انقلاب صنعتی چهارم راهی برای توصیف نحوه حذف کردن مرزهای بین دنیای فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیکی است. این انقلاب شبیه به پیشرفتی در زمینه های دیگر نظیر پیشرفت در هوش مصنوعی (AI)، رباتیک، اینترنت اشیا (IoT)، مهندسی ژنتیک، چاپ سه بعدی، محاسبات کوانتومی و بسیاری از فن‌آوری‌های دیگر است.
در مورد سیستم GPS که برای چک کردن مکان نزدیک‌ترین راننده یا سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کنید، دستیاران مجازی فعال صوت مانند سیری اپل، Google Assistant گوگل، توصیه های شخصی Netflix، و تشخیص چهره فیس بوک برای مشخص کردن شما در عکس یک دوست، فکر کنید. همه موارد به تمامی افرادی که در دنیای مدرن امروز زندگی می کنند مرتبط است.
نه تنها این‌ها! قابلیت ویرایش بلوک‌های سازنده زندگی به تازگی با استفاده از روش‌های توالی‌یابی ژن و تکنیک‌های مانند CRISPR با هزینه کم توسعه یافته است؛ هوش مصنوعی فرآیند و مهارت را در هر صنعت افزایش می‌دهد.
فناوری نانو گام‌های بی‌سابقه‌ای در نحوه استفاده و تاثیرگذاری بر مغز ما، پیچیده‌ترین بخش بدن انسان به عنوان آخرین مرز زیست‌شناسی انسان، برداشته است؛ اتوماسیون نظم حمل و نقل قدیمی و تولید ایده‌های تولیدی را مختل کرده‌است.
قطعا شگفت‌زده خواهید شد که تحقیقات Oracle تخمین زده‌است که تا سال ۲۰۲۰، ۱۰ میلیون اتومبیل شخصی در سرتاسر جهان وجود خواهند داشت!
علاوه بر این، فن آوری هایی نظیر blockchain(مواد جامد) و مواد هوشمند در حال تعریف مجدد و محو کردن مرز بین دنیای دیجیتال و فیزیکی هستند. در نتیجه این طوفان کامل فن آوری ها، انقلاب صنعتی چهارم راه را برای تغییرات در روشی که ما زندگی می کنیم و تقریبا هر بخش تجاری را مختل می کند، ایجاد می کند. این ها همگی با سرعت بسیار سریعی در حال رخ دادن هستند.
به هر حال، شخصی پشت انقلاب صنعتی یا “buzzword”، که به 4IR یا صنعت چهارم شناخته می شود، وجود دارد. این مهندس آلمانی و اقتصاددان که امروز به عنوان یک انقلاب جدید نامگذاری شده، کسی جز کلاوس اسکواب بنیانگذار و مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد و نویسنده کتاب پیشگامانه به نام “انقلاب صنعتی چهارم” نیست.
در مقاله ای منتشر شده در سال ۲۰۱۶، اسکواب نوشت: ” انقلاب صنعتی چهارم پتانسیل افزایش سطح درآمد جهانی و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان را دارد.”
برای پیشگویی‌هایش، مقایسه ی او با شخصیت هاری سلدون در «بنیاد و امپراطوری»، یکی از بزرگترین آثار علمی اسحاق آسیموف، دور از ذهن نیست.

صنعت نساجی و دوره صنعتی چهارم ، دو پدیده ای که همراه یکدیگرند؟

لباس به عنوان یک نیاز اساسی انسانی بعد از غذا در نظر گرفته می‌شود. نه تنها این، بلکه شکلی از خود نمایی، عزت‌نفس و حس تعلق است که مرتبط به افراد و گروه های اجتماعی مختلف است.
از آنجا که این بخش نقش مهمی در انقلاب صنعتی ایفا می‌کند، دوره صنعتی چهارم به اصلاح نحوه تولید و استفاده از آن محدود می‌شود. از اینرو باید یک سیستم سریع، انعطاف‌پذیر و کارآمد بوجود آوریم.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

کاربرد سنسورهای دیجیتال و برچسب‌های هوشمند در تولید، زنجیره تامین و تدارکات، قابلیت دید، انعطاف‌پذیری و کنترل جریان‌های محصول را ارایه خواهد کرد. دو مدل تولید را می توان در اینجا ذکر کرد:
1. کارخانه هوشمند
2. کارخانه کوچک

طی تحقیقات انجام شده توسط SearchERP، کارخانه هوشمند (دیجیتال )، کارخانه ای است که شدیدا متکی بر تولید هوشمند می‌باشد. مفهوم کارخانه هوشمند به عنوان پیامد مهم انقلاب صنعتی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به نظریه نشریه lupine، این شرکت سهام داران را در محیط مجازی و مشارکتی ادغام می‌کند، در حالی که کارخانه‌های کوچک مبتنی بر تقاضای تولید هستند.
دوره صنعتی چهارم این مدل‌ها را تقویت خواهد کرد تا رشد کنند. برای ساده تر کردن همه چیز، فرآیندهای تولید الیاف و پارچه کنترل از راه دور با استفاده از کد QR (کد واکنش سریع)و RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) صورت خواهد گرفت.
برش و دوخت، بزرگ‌ترین دغدغه‌های موجود در صنعت نساجی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، بخش خیاطی مهم‌ترین بخش صنعت پوشاک آماده است. انواع مختلف عیب یا نقص در بخش خیاطی بوجود می‌آید که باید به منظور حفظ کیفیت مورد نیاز پوشاک کاهش یابد. در این حالت، هوش مصنوعی، سیستم‌های ترکیبی هوشمند، ربات‌ها و خطوط کاملا خودکار و هوشمند استفاده می شوند.
فن‌آوری معمولا در رشته‌های الیاف، نخ، پارچه و پوشاک در قالب مواد کاربردی قرار می‌گیرد که شامل پارچه های پزشکی و الکترونیکی نیز می‌شود.
بر اساس نظریه Drupa، سه نسل از فن‌آوری‌های پوشیدنی وجود دارند. اولین نسل، جایی است که یک سنسور به صورت خارجی به لباس‌ها متصل می‌شود. به عنوان مثال، کت هوشمند گوگل و Levi یک نمونه عالی است. محصولات نسل دوم، سنسور را در پوشاک خود جای می‌دهند، محصولات پوشاک ورزشی Athos یک نمونه خوب است. در نسل سوم، لباس حسگر است. در اینجا، فن‌آوری و پارچه‌ها با هم ادغام می‌شوند.
نظریه دکتر ناضمول کریم، دارای مدرک فوق دکترا در تغییرات گرافن (Graphen) از دانشگاه منچستر، در مورد «تکنولوژی گرافن برای سنسورهای فناوری پوشیدنی نساجی با تکنیک رنگرزی فوق‌العاده مقیاس پذیر » نمونه ای عالی از فناوری پیشرفت تکنولوژی پوشیدنی است.
برای تجربه خرید، اینترنت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کسب‌وکار را از اساس تعریف می کنند. اسکن سه‌بعدی به مصرف کنندگان فرصت اسکن کردن، ساخت یک مدل ۳ بعدی و شروع سفارش لباس را می‌دهد.

تهدیدات بالقوه؟

انقلاب صنعتی چهارم باعث ایجاد هیجان و ترس در برابر اقدامات مختلف شده‌است. درک جامع هوش مصنوعی (AI)و یادگیری ماشین و تاثیر آن بر خدمات مستقل پرسش‌های مهمی در مورد آینده مشاغل در اقتصاد جهانی مطرح کرده‌است.
کلاوس اسکواب پیش‌بینی کرد که انقلاب صنعتی چهارم می‌تواند منجر به نابرابری بیشتر “به خصوص اخلال در بازارهای کار شود” علاوه بر این، بازار کار ممکن است به گونه‌ای فزاینده به نقش‌های ” مهارت کم، دست‌مزد کم” و “مهارت بالا، دست‌مزد بالا” تفکیک شود که می‌تواند تنش اجتماعی را تشدید کند.
اما ما نباید به این سرعت به نتیجه برسیم. بیایید یک پیش‌بینی دیگر توسط اسکواب را بررسی کنیم – ” در آینده، نوآوری تکنولوژیکی همچنین منجر به یک معجزه عرضه خواهد شد، با دستاوردهای بلند مدت در تولید و بهره‌وری. هزینه‌های حمل و نقل و ارتباطات افت پیدا میکنند، تدارکات و زنجیره‌های تامین جهانی موثرتر می شوندو هزینه تجارت کاهش خواهد یافت، که همه آن‌ها بازارهای جدید را باز خواهند کرد و باعث رشد اقتصادی می شوند.”
وی همچنین گفت: ” این تغییرات آنقدر عمیق هستند که از منظر تاریخ بشر، هرگز زمان مشخص و یا خطر جدی وجود نداشته است.”
بنابراین، آینده بسته به تصمیماتی است که ما اکنون می‌سازیم! بستگی به این دارد که ما خودمان را برای آینده آماده کنیم. بهتر است که این ضرب‌المثل را به خاطر داشته باشیم: ” هرچه می‌کاری، درو خواهی کرد!.”

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

چگونه برداشت خوبی داشته باشیم؟

خوب، همه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که تنها در صورتی که نیروی کار ماهر وجود داشته باشد، فرصت بسیار زیادی برای صنایع نساجی برای شکوفایی وجود دارد. بنابراین نقش بزرگی در بازی برای همه کسب و کارها وجود دارد.
آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که ترکیب درستی از مهارت‌ها را جهت آموزش نیروی کار خود دارند تا با تکنولوژی در حال تغییر همگام شوند. مطالعه Salesforce.com نشان می‌دهد که ۵۹ % از مدیران استخدام نیروی انسانی بر این باورند که هوش مصنوعی بر انواع مهارت‌هایی که شرکت‌ها به آن‌ها نیاز دارند، تاثیر می‌گذارد. کارگران به احتمال زیاد نیاز به به روز رسانی مهارت‌ها، نه تنها یک‌بار، بلکه چندین بار در طول دوران خود دارند.
ابنی فرلیکس، نایب‌رئیس اجرایی و سفیر سازمان بشردوستی بر ارتقا مهارتها و استعداد کارگران تمرکز دارد. او درکنفرانس Dreamforce، گفت، شرکت‌ها و دولت‌ها باید مسئولیت ارتقا کارگران را به عهده بگیرند. ایجاد مسیرهای غیرسنتی برای ایحاد مهارت‌ها مهم خواهد بود.
تام پوتي يامامام ، رهبر خدمات دیجیتال جهانی با روش PwCگفت، “در مورد آن به عنوان یک نوع سیاست ” در نظر گرفتن استعدادو مهارتها بدون توجه به جنسیت ” فکر کنید.
“فقط استعدادهای جدید را استخدام نکنید، چون اگر یک محیط داخلی ایجاد نکنید که بتواند رشد کند، منجر به شکست خواهد شد. در عوض، یک راه‌حل جامع ایجاد کنید”.
شرکت‌ها باید در مورد توانمند سازی کارمندان خود نه تنها در زبان برنامه‌نویسی جدید فکر کنند، بلکه باید ترکیبی از مهارت‌های نرم افزاری خود را نیز تغییر دهند.
Zvika Krieger، رئیس کمیسیون اجرایی و شراکت در فناوری، عضو کمیته اجرایی، انجمن جهانی اقتصاد، گفت: “به محض اینکه هوش مصنوعی بر نیروی کار و اتوماسیون تاثیر گذارد، ما شاهد افزایش نیاز به هوش هیجانی، خلاقیت و تفکر انتقادی هستیم.”
بنابراین می توان گفت که تمرکز بر روی کارآموزی و فرهنگ یادگیری مداوم کارگران می‌تواند آینده روشنی را برای ما رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *