صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز راهنمای پروژه ژاکارد
1399/02/07

راهنمای پروژه ژاکارد

تمام اطلاعات بر روی ژاکت هوشمند گوگل و لیوایز

با گذشت بیش از دو سال از زمان راه اندازی پلت فرم پروژه ژاکارد گوگل و لیوای اشتراوس (Levi Strauss)، ما فقط چند لحظه از لباس های متصل شده بر روی پلت فرم دور می شویم، یعنی شما اساسا آنچه را که می پوشید بلافاصله معادل آن را بر روی صفحه لمسی تلفن یا ساعت هوشمند خودتان مشاهده خواهید نمود. اولین پوشاک عرضه شده در پروژه ژاکارد، Levi’s Commuter Trucker Jacket نام داشت که با قیمت 350 دلار در 27 سپتامبر سال 2017 در فروشگاه های منتخب عرضه شد و در هفته های بعدی به صورت گسترده تر عرضه گردید. اما پوشاک هوشمند گوگل و لیوایز چگونه کار می کند و چرا دوچرخه سواران جزء اولین افرادی هستند که می خواهند این محصول را بپوشند؟ در این مطلب به همه چیزهایی که در مورد پروژه ژاکارد می دانیم، اشاره خواهیم کرد.

راهنمای پروژه ژاکارد - لباس هوشمند, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید, پارچه هوشمند

نحوه کار پروژه ژاکارد

ما قبلا نمونه هایی از کیت لباس هوشمند را در لباس شرکت هایی مانند Athos، OMSignal و Hexoskin مشاهده کرده ایم که به صورت گسترده بر روی ادغام حسگرها به درون پوشاک اغلب فشرده به منظور انتقال اطلاعات از طریق بی سیم به تلفن هوشمند متمرکز شده بودند. این حسگرها می توانستند اطلاعاتی در مورد ضربان قلب، حرکت یا نرخ تنفس را مخابره کنند. در بیشتر این حالت ها، به یک جعبه داده کوچک که بر روی لباس چسبانده می شود، نیاز است تا بسته بندی متصل شده کامل گردد.
گوگل و لیوایز از طریق پروژه ژاکارد، محصولی را تولید کرده اند که دارای یک نخ هدایتی است. این نوع نخ، آلیاژهای فلزی کوچک را با نخ هایی که معمولا بر روی هر لباسی یافت می شوند (مثل پنبه، پلی استر و حتی ابریشم)، ترکیب می کند. این نخ تعاملی بر روی لباسی مانند Commuter Jacket جهت ساخت مناطق حساس به لمس و حرکت بر روی آستین و گره های حسگر مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند حتی برای سطح های تعاملی بزرگتر نیز ایجاد گردد. این قابلیت به طراحان اجازه می دهد تا مزایای LEDها، حس لامسه و سایر خروجی ها را جهت فراهم کردن بازخورد برای کاربر در نظر بگیرند.
الیاف به یک برچسب هوشمند جداشدنی متصل می شوند که بر روی سرآستین قرار می گیرند و اتصال را به تلفن همراه هوشمندتان فراهم می نمایند. با اتصال مستقیم این برچسب به درگاه USB می توان آن را از سرآستین جدا نمود و شارژ کرد، اما شرکت گوگل ادعا می کند که سرآستین انعطاف پذیر باید قادر باشد تا بیشتر ژاکت های هم اندازه را در خود جای دهد.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

راهنمای پروژه ژاکارد - لباس هوشمند, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید, پارچه هوشمند

ویژگی های پروژه ژاکارد

ژاکت جین هوشمند شرکت لیوایز با هدف کمک به دوچرخه سواران، امکان کنترل موبایل را توسط کاربر فراهم کرده است و کاربر را به صورت مستقیم از طریق آستین ژاکت به انواع مختلفی از سرویس ها، مانند موسیقی و نقشه متصل می نمایند. این قضیه در حالت تئوری نشان می دهد که شما دیگر نباید در مورد قرار دادن تلفن همراه تان در جیب کت احساس نگرانی داشته باشید. شما از طریق این فناوری قادر خواهید بود تا با بالا آوردن آستین، تماس های تلفنی را رد کنید، پیام ها را کنترل نمایید، با دو بار ضربه زدن به صفحه به مسیرها دست پیدا کنید، با بالا کشیدن صفحه به مشاهده مکان های نزدیک بپردازید و پایین کشیدن صفحه موبایل، موسیقی را عوض نمایید. این تکنولوژی همچنین می تواند پیام تان را با صدای بلند بخواند یا از طریق یک جفت هدفون یا سخنگوی خود تلفن همراه می تواند پیام را به شما منعکس نماید. با گوگل مپ، گوگل پلی و سرویس های طرف ثالث مانند Spotify و Strava نیز کار می کند. در ادامه به برخی دیگر از این حالت ها و رفتارها اشاره خواهیم کرد.

راهنمای پروژه ژاکارد - لباس هوشمند, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید, پارچه هوشمند

امکان در نظر گرفتن بیشتر مزایای نرم افزارهای فناوری داخلی برای توسعه دهندگان توسط Jacquard API فراهم شده است. این مسئله به این معنی است که آنها می توانند صدا، LEDها، حرکت و ویژگی های حس لامسه را پذیرا باشند و حتی قابلیت های ردیابی فعالانه را نیز اضافه نمایند.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

ژاکت پروژه ژاکارد

هر چند که داشتن این لایه تعاملی بسیار جالب توجه است، اما در صورتی که به چیزی که قصد پوشیدن آن را داریم، تبدیل نشود، عملا بی خاصیت خواهد بود. تصمیم به همکاری با شرکت لیوایز به دلایل متعدد یک تصمیم عاقلانه و هوشمندانه است. این شرکت علاوه بر اینکه یک برند نمادین است، سال هاست که به خاطر تولید پارچه های جین مستحکم و مقاوم به یک برند مشهور تبدیل شده است.
طرح براساس یک پالتوی بارانی کلاسیک که درون سرآستین های آن حسگر وجود دارد، به مرحله عملیاتی رسیده است. خبر خوب این است که می توان کت را حتی شست، اما بدون شک کمی از حالت لذت بخش تعیین مسافت آن کاسته خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید که قبل از انداختن کت به داخل ماشین لباسشویی، برچسب جداشدنی حسگر را از روی آن بردارید.
شرکت لیوایز به این مسئله بسیار اندیشیده است که چگونه فرآیند دوچرخه سواری کردن را برای کاربران بیشتر لذت بخش نماید. به عنوان مثال، قسمت عقب ژاکت را طولانی تر از سمت جلویی آن طراحی کرده است تا اندام شما در هنگام دوچرخه سواری زیاد در معرض دید قرار نگیرد. ژاکت این شرکت، طیف وسیعی از حرکات بازو را اصلاح خواهد کرد و سرآستین ها عمدا در اطراف مچ دست محکم تر شده اند.
در پایان ذکر این نکته نیز الزامی است که تنها ژاکت های جین قابلیت پیاده سازی را در پروژه ژاکارد ندارند. گوگل قبلا نشان داده است که دیدگاه های متنوعی را برای طیف های گسترده ای از موضوعات ورزشی، تجارت و پروژه های اقتصادی در سر دارد و می خواهد تا پروژه ژاکارد را به لباس های این حوزه ها نیز وارد نماید. شما می توانید زمینه های نوآوری جدید ژاکارد را بر روی سایت گوگل ثبت نمایید. در بیانیه ماموریت شرکت گوگل آمده است که “پروژه ژاکارد به طراحان و توسعه دهندگان اجازه خواهد داد تا منسوجات حساس به لمس را به درون محصولات خودشان متصل نمایند”.

راهنمای پروژه ژاکارد - لباس هوشمند, تکنولوژی نساجی, تکنولوژی تولید, پارچه هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *