صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز از بین رفتن رودخانه های مواج و منابع آبی قاره آفریقا به خاطر تولید پوشاک
1400/06/13

از بین رفتن رودخانه های مواج و منابع آبی قاره آفریقا به خاطر تولید پوشاک

Clothing production killing Africa rivers as water scarcity surges

گزارش جدید موسسه Water Witness International نشان می دهد که بخش پوشاک در زمینه دسترسی به منابع آبی کمیاب آفریقا، با جوامع محلی و طبیعت در حال رقابت است، و نیازهای کارخانه ها در برخی از موارد بر حق بشر برای دستیابی به آب اولویت پیدا می کند.

در حال حاضر نظارت بر مصرف درست آب در بخش پوشاک، صدور گواهینامه برای کارخانجات فعال در این صنعت جهت رعایت استانداردهای رویه ای و افشای شفاف اطلاعات عملکردی شرکت های فعال در این بخش جزء نیازهای مبرم و فوری محسوب می شود؛ چون در این صورت کسب و کارهای مسئول و غیرمسئول از هم متمایز می گردند.

براساس این گزارش، درآمد حاصل از صادرات صنعت مد قبل از همه گیری، 4.6 میلیارد دلار در سال بود؛ رقمی که بیشتر از کمک سالیانه هر شهروند اروپایی به آفریقاست. آفریقا در حال حاضر یک جایگاه مهم برای صنعت مد جهانی به حساب می آید؛ چون تنها در سال 2019 حدود 2.5 میلیارد دلار ارزش داشته و 75 میلیون نفر در آن مشغول به کار بوده اند.

در حالیکه نقش صنعت پوشاک در پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی در آفریقا بسیار حائز اهمیت است؛ با این حال نگرانی ها درباره منابع آبی آن نیز روز به روز در حال افزایش می باشد.

در گزارش مذکور آمده است: «درک این مزیت های اقتصادی و اجتماعی باید مبتنی بر مدیریت عاقلانه منابع آبی باشد؛ زیرا صنعت مد یکی از تشنه ترین و آلوده ترین صنایع جهان است، و خطرات قابل توجهی برای محیط زیست آفریقا به دنبال دارد. منابع آبی این منطقه و اکوسیستم های مالی آن بسیار آسیب پذیر هستند، و در حال حاضر به دلیل عواملی چون کاهش و تخریب، تقاضای فزاینده، تغییرات آب و هوایی، چالش های اساسی مالی، و ظرفیت و مشکلات حاکمیتی با فشار شدیدی مواجه هستند».

نویسندگان این گزارش عنوان نموده اند که آنها خواستار خاتمه استفاده از منابع مد آفریقا نیستند؛ بلکه خواستار اقدام عاجل و اطمینان از تامین منابع و تولید کالاها در آفریقا، براساس استفاده از منابع پایدار، شرایط کاری مناسب و اصول اولیه عدالت اجتماعی می باشند.

آنها می گویند: «تولیدکنندگان، برندها، خرده فروشان، سرمایه گذاران، دولت ها و مشتریان های استریت (High street) باید در حال حاضر برای جلوگیری از اثر مخرب صنعت مد بر روی آفریقا، اقدامی عاجل انجام دهند؛ از این رو باید مسائلی مانند اشتغال زایی و رشد صنعتی، از اثرات مخرب آن بر منابع آبی تفکیک شوند. ما حاضریم گروه هایی را برای مواردی چون تضمین عدم آلودگی صنعتی، وجود آب سالم و بهداشتی، برداشت عادلانه از منابع آبی، انعطاف پذیری آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست تشکیل دهیم تا آفریقا به یک الگوی جهانی در زمینه تولید پایدار و اشتغال مناسب در بخش مد تبدیل شود، نه اینکه تنها قربانی فست فشن باشد».

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

در این گزارش، 5 خطر مرتبط با رشد تولید پوشاک که با چالش های آبی در سراسر آفریقا مصادف شده اند، بیان شده است:

  1. آلودگی توسط پساب ها و پسماندهای صنعتی تصفیه نشده
  2. تامین ناکافی آب، امکانات بهداشتی و سیستم نامناسب فاضلاب (WASH)
  3. استفاده از آب پایدار، عادلانه و منعطف برای تولید
  4. ریسک های آبی در خلال زنجیره تامین
  5. چالش های حاکمیت آب

مقابله با این چالش ها، مستلزم تصویب فوری مجموعه استانداردها توسط اتحادیه نظارت بر آب (AWS) است؛ در این صورت عملکردهای خوب و بد در این حوزه از طریق حسابرسی ثالث هدایت شده و متمایز می گردند.

«در اینجا یک فرصت مناسب برای ذینفعان بخش نساجی و پوشاک وجود دارد تا مدیریت آبی AWS را به عنوان یک همکاری استراتژیک و عملی به خدمت گرفته و از آن به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار آفریقا و بازسازی آن پس از بحران کووید – 19 استفاده کنند. خوشبختانه تعدادی از ذینفعان این بخش مانند شرکت های Tooku in Tanzania، Indochine، H&M، PVH و شرکت های مستقر در پارک توسعه صنعتی اتیوپی، به مدیریت منابع آبی از طریق انطباق خود با استانداردهای AWS متعهد شده اند».

«کشورها و شرکت هایی که از کمپین مدیریت منابع آبی حمایت می کنند و عملکرد خوبی در زمینه تولید منسوجات و پوشاک داشته اند؛ قطعاً از مزایای قابل توجهی بهره مند خواهند شد. اما کسانیکه از چنین رویکردی حمایت نمی کنند؛ با ناامنی منابع آبی مواجه شده و مسائل مربوط به شهرت نامناسب آنها در این زمینه، به مانعی برای رشدشان در آینده تبدیل خواهد شد».

در این گزارش توصیه های زیر ارائه شده است:

برای برندها ، خرده فروشان، خریداران و طراحان

  • نقشه یابی، پایش و افشای ریسک های آبی و نظارت بر آب در خلال پشتیبانی از زنجیره های تامین و اهداف به منظور صدور گواهینامه AWS.
  • نظارت بر حسن اجرای این قوانین به عنوان شرط فعالیت کسب و کار، از طریق تدوین کدهای تامین کننده و نظارت دقیق بر اجرای وظایف.
  • اعطای پاداش C-Suite به شرکت ها به منظور بهبود عملکرد آبی آنها.
  • صحبت با مشتریان در زمینه اقدامات راهبردی در حوزه آب.
  • ارتقای قابلیت پایش، به گونه ای که مدیریت آبی در شرکت ها شناسایی شده و به آن پاداش تعلق بگیرد.
  • پیوستن به انجمن های محلی و جهانی به منظور افزایش نظارت بر این بخش.
الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

تولید کنندگان و تامین کنندگان پوشاک و منسوجات

  • ارزیابی و شناخت ریسک ها و فرصت های آبی در تمام بخش های این صنعت.
  • تعیین اهداف برای عملکرد بهتر آبی و گزارش پیشرفت ها در این زمینه.
  • ابتکار و همکاری بین کارگران و انجمن های آنها به منظور اطمینان از استفاده پایدار از آب، کنترل آلودگی ها و حمایت از تولیدکنندگان زنجیره تامین.
  • بهره مندی از برنامه های پشتیبانی و آموزشی به منظور مدیریت مناسب منابع مالی.
  • تائید سازمان ها براساس استاندارد AWS.

نهادها و استانداردهای بخش مد

  • اطمینان از اینکه این نهادها به واسطه پاسخگویی و افشای اطلاعات در زمینه بهبود عملکرد اجتماعی و زیست محیطی که شامل مسائل مربوط به مسائل آبی و WASH است، نقش خود را به درستی ایفا می کنند.
  • اجتناب از رسیدگی مقطعی یا تدریجی به مسائل مربوط به آب.
  • رعایت هماهنگی و انسجام در استانداردها و اجتناب از عدم پیوستگی، ایجاد بار اضافی برای نهادها، و درماندگی و بی اعتمادی ذینفعان و مصرف کنندگان.

دولت ها کشورهای تولید کننده

  • اولویت بندی مدیریت آبی از طریق تامین مالی و تدوین نظارت ها و مقررات.
  • تعیین مدیریت منابع آبی به عنوان شرط لازم برای صدور مجوزهای تجاری و سرمایه گذاری.
  • مقیاس بندی مدیریت آب در پارک های صنعتی جهت جذب کسب و کارهای مسئول و حمایت از آنها.
  • گردهم آمدن ذینفعان برای انجام اقدامات عاجل در زمینه چالش های مشترک آبی.

دولت ها کشورهای مصرف کننده

  • نیاز به افشای اجباری اطلاعات و بررسی دقیق عملکرد شرکت ها و سرمایه گذاران در زمینه آبی.
  • الزام به قانون گذاری در زمینه ورود کالاهایی به کشور که با استانداردهای کاری، بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی مطابقت داشته باشند.
  • شناخت تأثیر آبی کالاها و خدمات، و اقدام عملی برای پایداری آنها.
  • همکاری در سطوح جهانی به منظور اطمینان از اینکه تجارت جهانی و جامعه مصرف کننده دارای تأثیر عادلانه در زمینه مصرف آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *