صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چه عواملی باعث کاهش تولید پوشاک می شوند؟
1400/12/01

چه عواملی باعث کاهش تولید پوشاک می شوند؟

Key Factors that Decrease Garments Production

تولید پوشاک

یک سفارش صادراتی با توجه به معیارهای تولید سریع پوشاک می تواند به موقع برای حمل آماده شود. گاهی اوقات به دلیل پایین بودن نرخ بهره وری پوشاک، حمل سفارش در زمان مقرر بسیار سخت است. عوامل مختلفی بر کاهش تولید پوشاک تاثیر می گذارند که نهایتاً منجر به تاخیر در حمل سفارش می شوند.

عواملی اصلی رقم زننده کاهش تولید پوشاک

عوامل اصلی که باعث کاهش تولید پوشاک می شوند؛ عبارتند از: 

1- مشکل الگو

گاهی اوقات بعضی از قسمت های الگو گم می شوند. دلیل این است که نشانگر شامل تعداد صحیح قطعات لباس نبوده است. احتمالاً این مشکل به دلیل ترکیب الگوی سایزهای مختلف به وجود می آید. این امر باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیندهای بعدی و در نتیجه کاهش تولید پوشاک می شود.

2- مشکل پهن کردن پارچه

کشش نامناسب لایه های پارچه (پهن کردن پارچه به صورت بسیار متراکم یا خیلی شل و ول) دلیل اصلی ایجاد مشکل در هنگام پهن کردن پارچه است. این امر باعث می شود تا بخشی از لباس ها با بدن فرد متناسب نباشند و لباس های آماده شده در سایزهای مختلف دقت لازم را نداشته باشند. این امر نهایتاً کاهش تولید پوشاک را سبب می گردد.

3- مشکل برش پارچه

گاهی اوقات در زمان برش، اپراتور برش خطوط نشانگر را دقیقاً دنبال نمی کند؛ در نتیجه قسمت های مختلف لباس دچار تغییر شکل می شوند. چنانچه کاتر تیغه مستقیم دچار انحراف شود و یا کاتر مدور سرعت بالایی داشته باشد؛ لایه های بالایی و پایینی پارچه به صورت یکسان برش نمی خورند و در نتیجه اندازه های مختلفی خواهند داشت. این گونه عوامل بر کاهش تولید پوشاک تاثیر می گذارند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

4- مشکل دوخت

در هنگام دوخت، مشکلات زیر ممکن است باعث کاهش تولید پوشاک شوند:

الف) خرابی دستگاه ها،
ب) توقف دستگاه ها،
ج) عدم تعادل خط،
د) عدم برنامه ریزی جانمایی،
ه) سطح عملکرد اپراتورها،
و) غیبت اپراتورها،
ز) کاهش کیفیت در هنگام بازرسی کنترل کیفی آنلاین.

در ادامه تمامی موارد فوق را توضیح می دهیم:

الف) خرابی دستگاه ها

زمانیکه در حین تولید پوشاک، دستگاه خراب می شود، یکی از سناریوهای رایج شکستن سوزن است. این مشکل تنها باعث ایجاد اختلال در یک فرآیند نمی شود؛ بلکه مشکلات زیادی را برای مراحل بعدی دوخت فراهم می کند. در نتیجه کل تولید پایین می آید.

ب) توقف دستگاه ها

مهمترین عامل در کاهش تولید پوشاک، کار نکردن دستگاه ها به صورت مستمر است. از این رو دستیار اپراتور موظف است تا برای افزایش تولید، به صورت مستمر خط دوخت را تغذیه کند.

ج) عدم تعادل خط

برای اینکه تولید یک خط به حداکثر مقدار ممکن برسد؛ تمامی خطوط تولید باید متعادل باشند. اگر این اصل در هنگام دوخت لباس رعایت نشود؛ در نهایت تمامی روند دوخت با مشکل مواجه می گردد و نهایتاً تولید پوشاک کاهش می یابد.

د) عدم برنامه ریزی جانمایی

برنامه ریزی مناسب برای چیدمان دستگاه ها یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ تولید پوشاک است. اگر این کار به درستی انجام نگیرد؛ نرخ تولید پوشاک با کاهش رو به رو می شود.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

ه) سطح عملکرد اپراتورها

بعضی اوقات دیده می شود که در یک کارخانه برخی از اپراتورها در انجام وظیفه خود بسیار کارآمد عمل می کنند؛ در حالیکه برخی دیگر اینگونه نیستند. اگر در خط تولید پوشاک اتفاقی غیر طبیعی رخ دهد؛ در هنگام تکمیل دوخت لباس مشکلات زیادی به وجود می آید. در نتیجه تولید پوشاک نیز دستخوش مشکلاتی می گردد.

و) غیبت اپراتورها

غیبت اپراتورها یک مشکل حیاتی برای کارخانه های تولید پوشاک است. این کار باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود که نمی توان آنها را به صورت آنی حل کرد. عدم حضور هر یک از پرسنل، فشاری اضافی را بر بخش خیاطی تحمیل می کند؛ این امر بر سایر اپراتورها نیز تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مشکلات ناخواسته ای در هنگام دوخت می شود. نتیجتاً تولید پوشاک کاهش پیدا می کند.

ز) کاهش کیفیت در هنگام بازرسی کنترل کیفی آنلاین

این نیز یکی دیگر از عواملی است که با ایجاد مشکلات زیاد در هنگام دوخت، به راحتی باعث کاهش تولید پوشاک می شود. در صورت عدم تائید کیفیت لباس ها در بخش کیفی، لباس ها هر بار مرجوع می شوند و باید اقدامات لازم برای رفع ایرادات آنها در قسمت دوخت انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *