صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت رویه های کاری یک بازارپرداز پوشاک بافتنی
1400/01/13

رویه های کاری یک بازارپرداز پوشاک بافتنی

Knit Garments Merchandiser

بازارپرداز پوشاک کیست؟

بازارپرداز در تجارت پوشاک، با مشکلات مختلفی تا زمان تحویل سفارش دست و پنجه نرم میکند. هیچ بازارپردازی وجود ندارد که ادعا کند تا زمان تحویل سفارش با مشکلی روبرو نشده است. حل مسئله یکی از بخش های مهم حرفه بازارپردازی پوشاک محسوب می شود، اما اگر یک بازارپرداز رویه های کاری زیر را با دقت دنبال کند، می توان گفت که تقریباً 90% مشکلاتش حل می شود.

یک بازارپرداز پوشاک بافتنی چه رویه های کاری را دنبال می کند؟

اگر یک بازارپرداز پوشاک واقعاً بخواهد سفارش خود را به موقع تحویل دهد، باید از دو طریق نظم کاری اش را حفظ نماید. اولین و مهمترین مورد «پیگیری پارچه» و دومین مورد «اجرای سفارش» است. در ادامه در خصوص این دو مورد مطالبی آورده می شود.

پیگیری پارچه

در وهله اول قصد داریم تا در مورد اولین مورد مهم، یعنی پیگیری پارچه صحبت کنیم. روند پیگیری پارچه شامل موارد زیر است:

1- رزرو و درخواست نخ (کاموا)
2- رزرو پارچه
3- توسعه و انجام آزمون غوطه وری
4- رزرو لوازم جانبی محلی
5- پیگیری روند بافندگی
6- تائید نتایج آزمون غوطه وری
7- پیگیری رنگرزی پارچه و اقدامات داخلی

درباره تمامی این هفت موردی که در روند پیگیری پارچه مهم هستند، در زیر بحث خواهد شد:

1- رزرو و درخواست نخ (کاموا)

زمانیکه خریدار نمونه را به همراه دستورالعمل حاوی جزئیات سفارش برای بازارپرداز ارسال کرد، بازارپرداز در این هنگام باید براساس دستورالعمل خریدار در مورد GSM پارچه، به رزرو و درخواست نخ (کاموا) مورد نیاز سفارش اقدام کند.

2- رزرو پارچه

بازارپرداز پس از رزرو و درخواست نخ، باید قدم های لازم را برای رزرو پارچه بردارد. او باید براساس مشخصه های مد نظر خریدار مانند حجم سفارش، انواع پارچه (پارچه کشباف پنبه ای، پارچه پیکه کششی و موارد دیگر) و انواع رنگ هر پارچه (آبی، مشکی، قرمز و غیره) اقدام به رزرو پارچه نماید.

3- توسعه و انجام آزمون غوطه وری

سومین و مهمترین قدم انجام آزمون غوطه وری است. یک بازارپرداز پوشاک باید فوراً یک کارخانه رنگرزی مناسب برای انجام آزمون غوطه وری (lab dip) پیدا کرده و تائید کند. لازم به ذکر است که هر چه زمان لازم برای انجام آزمایش غوطه وری کمتر باشد، انجام باقی مراحل کار راحت تر خواهد شد.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

4- رزرو لوازم جانبی محلی

بازارپرداز پوشاک پس از انجام سه مرحله فوق باید به رزرو لوازم جانبی محلی مانند نخ دوزندگی، دکمه، پرچ، نوار جناغی و موارد دیگر اقدام کند و تمامی این اقلام را قبل از تکمیل مراحل رنگرزی پارچه به کارخانه انتقال دهد.

5- پیگیری روند بافندگی

در این اثنا بازارپرداز قبل از تائید نتایج آزمون غوطه وری توسط خریدار باید روند بافندگی را پیگیری کرده و بافت پارچه ها را به پایان برساند.

6- تائید نتایج آزمون غوطه وری

پس از اینکه نتایج آزمون غوطه وری آماده شد، بازارپرداز باید آنها را به منظور تائید برای خریدار ارسال کند.

7- پیگیری رنگرزی پارچه و اقدامات داخلی

پس از تائید نتایج آزمون غوطه وری توسط خریدار، بازارپرداز باید نتایج را برای کارخانه رنگرزی ارسال کرده و پیگیر روند رنگرزی پارچه شود. پس از اینکه روند رنگرزی پارچه به اتمام رسید، همه پارچه ها باید به موقع به کارخانه ارسال شوند.

اجرای سفارش

دومین و آخرین مورد مهم در زمینه ارسال به موقع سفارش، اجرای سفارش است. اجرای سفارش شامل ویژگی های زیر است:

1- ساخت الگو
2- توسعه چاپ و گلدوزی
3- ساخت نمونه تناسبی
4- دریافت نظرات خریدار
5- برش پارچه
6- چاپ و گلدوزی
7- دوخت
8- پرداخت و بررسی کیفی (QC)
9- حمل سفارش

در بخش پایانی مقاله درباره نه ویژگی فوق صحبت خواهیم کرد:

1- ساخت الگو

بازارپرداز پس از دریافت کلیه جزئیات سفارش از خریدار، باید فوراً تمامی نمونه های مرجع به همراه دستورالعمل های خریدار را به بخش الگو تحویل دهد تا آنها به ساخت الگوی سفارش اقدام نمایند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

2- توسعه چاپ و گلدوزی

اگر سفارش دارای چاپ و گلدوزی باشد، در این صورت وظیفه بازارپرداز این است که براساس دستورالعمل های خریدار اقدام به توسعه فرآیندهای چاپ و گلدوزی کند.

3- ساخت نمونه تناسبی

در این اثنا بازارپرداز با در نظر گرفتن دستورالعمل های خریدار به ساخت نمونه تناسبی (fit sample) مشغول می شود. در این مرحله لزوماً لازم نیست که نمونه تناسبی با پارچه های مد نظر خریدار ساخته شود؛ در اینجا فقط اندازه نمونه مهم است که باید براساس برگه اندازه گیری ارائه شده توسط خریدار باشد.

4- دریافت نظرات خریدار

بازارپرداز قبل از ساخت نمونه تناسبی سریعاً آن را برای خریدار باید ارسال کند تا او درباره نمونه نظر دهد. تمامی نظرات خریدار درباره نمونه تناسبی باید عیناً یادداشت شده و در مراحل بعدی براساس آنها عمل شود.

5- برش پارچه

بازارپرداز پس از دریافت نظرات خریدار و با توجه به آنها، امکانات و شرایط برش پارچه در مقادیر مورد نیاز را فراهم می کند.

6- چاپ و گلدوزی

پس از برش پارچه، بخش هایی از لباس ها که نیاز به چاپ و گلدوزی دارند به همراه دستورالعمل ها و نظرات خریدار باید به بخش چاپ و گلدوزی ارسال شوند و فوراً روند چاپ و گلدوزی آنها بایستی تکمیل گردد.

7- دوخت

بعد از اتمام مراحل چاپ و گلدوزی سفارش، تمامی بخش های برش خورده لباس باید به همراه دستورالعمل ها و نظرات خریدار به منظور دوخت لباس برای بخش خیاطی فرستاده شوند.

8- پرداخت و بررسی کیفی (QC)

وقتی مراحل دوخت به پایان رسید، تمامی لباس ها به بخش پرداخت ارسال می گردند. پس از اتمام پرداخت لباس ها، همه آنها به منظور کنترل کیفی به بخش کنترل کیفیت (QC) فرستاده می شوند.

9- حمل سفارش

بعد از اینکه بخش کنترل کیفی، کیفیت سفارش را تائید کرد، کل سفارش از طریق هوایی یا دریایی برای خریدار ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *