صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه ایونت چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید
1399/11/16

پارچه ایونت چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید

eVent Fabric

پارچه ایونت (eVent Fabric) چه نوع پارچه ای است؟

ایونت پارچه ضد آبی است که توسط شرکت eVent Fabrics تولید می شود. پارچه ایونت به عنوان طرح تکامل یافته پلی تترافلوراتیلن (ePTFE)، در رقابت مستقیم با پارچه گورتکس (GORE-TEX) که مخترع قانونی و به رسمیت شناخته ePTFE است، به وجود آمده است.
با وجود اینکه پارچه ایونت از بسیاری از جهات شبیه پارچه گورتکس است، اما این پارچه از فناوری اختصاصی Direct Venting بهره می برد که قابلیت تنفس پارچه را ارتقا داده و احتمال گرم شدن بیش از حد آن را کاهش می دهد. پارچه ایونت غالباً به دلیل اقدامات تهاجمی از سوی تولید کنندگان پارچه گورتکس هرگز به سطح بالایی از محبوبیت نرسیده است، اما این پارچه در انواع مختلف در دسترس است و در محصولات برندهایی چون Eddie Bauer و برخی دیگر از برندهای مشهور بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی پارچه ایونت

پارچه ایونت دارای درجه ستون آب (هد هیدروستاتیک)، 30000 میلی متری است و به همین دلیل اندکی ضد آب تر از پارچه گورتکس می باشد، چرا که این پارچه درجه ستون آب 28000 میلی متری دارد. این پارچه دارای درجه تنفس پذیری MTVR بین 15000 تا 25000 گرم در متر مربع در 24 ساعت است و از این نظر رقیب مستقیم پارچه نئوشل (NeoShell) که یکی از تنفس پذیرترین پارچه های ضد آب جهان است، محسوب می شود. بنابراین پارچه ایونت هم از نظر ضد آب بودن و هم از نظر قابلیت تنفس پذیری جزء بهترین های جهان است و افزایش قابلیت تنفس پذیری آن مستقیماً به استفاده از فناوری Direct Venting در ساخت آن ارتباط دارد.
پارچه گورتکس که شامل یک غشای ePTFE متصل به پلی اورتان (PU) است، تنها زمانی قابل تنفس می شود که غشای PU آن در معرض رطوبت قرار بگیرد. پارچه گورتکس در هنگام خشک بون تنفس پذیر نیست و چنانچه از کاپشن یا شلوار ساخته با این پارچه در شرایط آب و هوایی خشک استفاده گردد، سریعاً بیش از حد گرم و داغ می شود.
در نتیجه بسیاری از علاقه مندان طبیعت گردی، لباس های ضد آب گورتکس (و سایر پارچه های مشابه) خود را تا زمانیکه شرایط آب و هوایی مرطوب و بارانی نباشد کنار می گذارند، چرا که در غیر این صورت این لباس ها نا کارآمد هستند و فقط فضای با ارزش کوله پشتی آنها را اشغال می کنند. اما لباس های بیرون پوشی که با پارچه ایونت ساخته می شوند در همه شرایط آب و هوایی چه خشک و چه مرطوب در فضای باز کاملاً تنفس پذیر بوده و راحت هستند.
شرکت eVent Fabrics ادعا می کند که هدف از بکارگیری فناوری Direct Venting در ساخت پارچه های ایونت راحت ماندن کاربران در «منطقه خشک» است که یک حالت ایده آل از دما و رطوبت محسوب می شود و بدن سعی می کند در حالیکه مشغول انجام فعالیت های بدنی است، آن شرایط را حفظ کند. در اوج گرما منطقه خشک بدن بیش از حد گرم می شود؛ چون بدن برای خنک شدن عرق می کند، اما این عرق در داخل لباس گیر می افتد و لایه عرقی که بدن را در اوج سرمای منطقه خشک پوشانده باعث سرد شدن بی دلیل بدن می شود. اما پارچه ایونت به واسطه تبخیر مناسب از طریق غشاهای خود مانع از سرد و گرم شدن بدن در حین انجام فعالیت های بدنی می گردد.
با وجود اینکه پارچه ایونت از پارچه گورتکس تنفس پذیرتر است، اما فقدان یک لایه محافظ پلی اورتان در آن است و این به معنای دمدمی مزاج بودن آن نسبت به سایر پارچه های بر پایه پلی اورتان است. برای اینکه اثربخشی پارچه ایونت حفظ شود باید مکرراً شسته شده و با اسپری بادوام ضد آب (DWR) عمل آوری گردد. این عوامل منفی مانع از برتری آشکار پارچه ایونت نسبت به پارچه گورتکس شده است.

پارچه ایونت چیست: خواص، نحوه ساخت و محل تولید - طراحی پارچه, صنعت پارچه, پارچه بافی, پارچه, انواع پارچه

تاریخچه پارچه ایونت

پارچه ایونت برای اولین بار در سال 1999 رونمایی شد. شرکت eVent Fabrics خاصتاً برای تولید غشای ایونت تاسیس گردیده است. با وجود اینکه چندین فرم از پارچه ایونت در طول این سال ها توسط این شرکت تولید شده، اما این شرکت دامنه فعالیت خود را به گروه های دیگر محصولی گسترش نداده است.
پارچه ایونت بلافاصله به دلیل قابلیت تنفس بالا و ویژگی های ضد آب خود، به رقیب اصلی پارچه گورتکس تبدیل شد. با این حال شرکت W.L. Gore علاقه ای به رقابت ندارد و براساس برخی از شواهد، این مخترع پارچه گورتکس برای محدود کردن توزیع پارچه ایونت دست به اقدامات تهاجمی زد.
به دلیل ویژگی های نامطلوب دمدمی مزاجانه این پارچه ضد آب فاقد پلی اورتان و رقابت آن با شرکت W.L. Gore، دسترسی بالقوه به پارچه ایونت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. این پارچه از محبوبیت کمتری نسبت به پارچه گورتکس که پیشگام صنعت پارچه های تنفس پذیر است و سایر رقبای بزرگ این صنعت مانند پارچه های اوت درای (OutDry) و نئوشل (NeoShell) که به ترتیب تحت حمایت شرکت های تولید کننده لباس های بیرون پوش Columbia Sportswear و پلارتک (Polartec) هستند، برخوردار است.

پارچه ایونت در عصر حاضر

پارچه ایونت توانسته طی این سال ها صرف نظر از محبوبیت نسبتاً پایین خود افتخارات زیادی کسب کند و برخی از علاقه مندان طبیعت گردی به قابلیت تنفس بالای این پارچه و ویژگی ضد آب رقابتی آن اعتراف می کنند. در نتیجه شرکت eVent Fabrics همچنان توانسته مرتباً محصولات منسوج جدیدی را روانه بازار کند. این شرکت قراردادهای انحصاری با انواع برندهای معتبر منعقد کرده و لباس هایی حرفه ای را برای کاربردهای نظامی و صنعتی تولید می کند. با نگاهی به وضعیت فعلی بازار این شرکت به نظر می رسد که نسبت به قبل حضور پارچه ایونت در بازار کمرنگ تر شده است، اما هیچ نشانه ای از بی ثباتی مالی در این شرکت به چشم نمی خورد و این شرکت همچنان به طور منظم نوآوری های جدیدی را به بازار عرضه می کند.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

پارچه ایونت چگونه تولید می گردد؟

هر چند که شرکت eVent Fabrics در مورد نحوه تولید محصولات شاخص خود اطلاعاتی ارائه نداده است؛ اما براساس اطلاعات موجود می توان روند تولید پارچه ایونت را به مراحل زیر تقسیم بندی کرد:

1- تولید غشای ePTFE

روند تولید پارچه ایونت با ساخت ePTFE شروع می شود. در این شیوه تولید بلوک های جامد PTFE که تا دماهای بالا گرم شده اند، تحت کشش سریع قرار می گیرند. ماده حاصله با وجود اینکه از عبور قطرات آب جلوگیری می کند، اما تا حد زیادی متخلخل است.

2- ترکیب با مواد لباس های بیرون پوش

در مرحله بعد مقادیر عمده پارچه ایونت یا برای برندهای تولید کننده لباس های ورزشی ارسال می شوند تا آنها را در محصولات خود ادغام کنند و یا اینکه خود شرکت eVent Fabrics با استفاده از امکانات تولیدی خود این پارچه را با انواع محبوب پارچه های بیرون پوش دیگر ترکیب می نماید. در هر صورت پارچه ایونت مستقیماً به داخل مواد منسوج مناسب مانند نایلون اعمال می شود.

3- عمل آوری اولیه DWR

پس از اینکه پارچه ایونت به منظور تولید لباس ورزشی تحت برش و دوخت قرار گرفت، اولین مرحله عمل آوری DWR  خود را پشت سر می گذارد که باعث می شود لباس تا 5 سال قابلیت تنفس و ضد آب بودن خود را حفظ کند. برای اینکه دوام این عمل آوری بیشتر گردد باید با شستشوی مکرر، روغن ها از روی آن پاک شوند.

پارچه ایونت چه کاربردی دارد؟

پارچه ایونت در وهله اول برای تولید لباس های بیرون پوش مورد استفاده قرار می گیرد، اما از این پارچه در انواع مختلف لباس ها و اکسسوری ها نیز استفاده می شود. پارچه ایونت غالباً برای تولید پالتوهای بارانی سبک وزن به کار برده می شود؛ اما گاهی اوقات از آن برای ساخت لباس های سنگین تر مانند کاپشن، لباس کار و شلوار نیز استفاده می گردد. شرکت eVent Fabrics انواع پارچه های تخصصی برای ساخت کفش را نیز تولید می کند. ضمناً این پارچه ها بعضی اوقات برای ساخت دستکش یا چادرهای ضد آب نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گاهاً از پارچه ایونت برای تولید گونی های خشک نیز استفاده می شود که برای خشک نگه داشتن مواد در کاربردهای دریایی به کار برده می شوند.

پارچه ایونت در چه مناطقی از جهان تولید می شود؟

شرکت eVent Fabrics در لس آنجلس مستقر است و براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، تولید محصولات این شرکت در ایالات متحده انجام می گیرد.

هزینه پارچه ایونت به چه صورت است؟

معمولاً قیمت پارچه ایونت متناسب با قیمت پارچه گورتکس و سایر پارچه های ضد آب مبتنی بر ePTFE است. اما برخی از انواع پارچه های ایونت ممکن است گران تر باشند، زیرا برای کاربردهای پیشرفته یا خاص طراحی شده اند.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه ایونت وجود دارد؟

شرکت eVent Fabrics انواع مختلفی از این پارچه شاخص خود را تولید می کند. در ضمن این پارچه دارای رقبای مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از:

1- دی وی اکسپدیشین (DVexpedition)

با وجود اینکه شرکت eVent Fabrics اکنون انواع مختلف پارچه ها را تولید می کند، اما همچنان تمرکز اصلی آن بر تولید انواع پارچه های ضد آب است. پارچه DVexpedition جدیدترین عضو خانواده پارچه های ضد آب ایونت است که قابلیت ضد آب پیشرفته ای دارد که به مدد استفاده از فناوری های ضد آب پیشرفته به دست آمده است. ویژگی های پارچه DVexpedition بسیار شبیه سایر منسوجات اصلی تولید شده توسط شرکت eVent Fabrics است، یعنی دارای ستون آب 30000 میلی متر و درجه تنفس پذیری 10000 گرم بر متر مربع است.

2- دی وی الپاین (DValpine)

این پارچه همانند پارچه های اصلی ایونت دارای ستون آب 20000 میلی متری و قابلیت تنفس 20000 گرم بر متر مربعی است. این پارچه برای فعالیت های با شدت متوسط مانند کوه پیمایی، کوله گردی، ماهیگیری و ورزش های برفی طراحی شده است. پارچه DValpine یک روکش سه لایه دارد که قابلیت تنفس پذیری و ضد آب بالایی را ارائه می دهد.

3- دی وی استورم (DVstorm)

این پارچه با دارا بودن یک لایه محافظ بسیار نازک 10 دنیری، ویژگی ضد آب 10000 میلی متری و قابلیت تنفس پذیری 30000 گرم بر متر مربع، راحتی و ضد آب بودن را با هم به ارمغان می آورد. اعلام شده که پارچه DVstorm، 20% سبک تر از پارچه DValpine است، و برای فعالیت های بیرونی با شدت زیاد و شرایط آب و هوایی متوسط طراحی شده است. به دلیل قابلیت تنفس پذیری بالای این پارچه، پوشیدن لباس های ساخته شده از پارچه DVstorm حتی در شرایط آب و هوایی خشک نیز راحتی را برای شخص به وجود می آورد.

نخ شنیل

4- دی وی ویند (DVwind)

شرکت eVent Fabrics علاوه بر پارچه های ضد آب خود مجموعه ای از پارچه های ضد باد را نیز برای دوچرخه سواری و سایر فعالیت هایی که در شرایط بادی انجام می شوند، تولید کرده است. پارچه DVwind تا 99.6% مانع از عبور باد می شود و نفوذپذیری آن 18000 گرم بر متر مربع است.

5- دی وی استرچ (DVstretch)

ویژگی های پارچه DVstretch مشابه پارچه DVwind است، اما این پارچه بسیار کشسان تر است. شرکت eVent Fabrics، پارچه های DVstretch را با ترکیب ePTFE با یک پارچه کشسان خاص با نام ITTTAI که ساخت کشور ایتالیاست، تولید می کند. از این پارچه در وهله اول برای ساخت لباس های دوچرخه سواری استفاده می شود که معمولاً به صورت چسبیده به بدن طراحی می گردند.

6- پارچه های تجهیزات حرفه ای

شرکت eVent Fabrics به صورت سفارشی انواع مختلف منسوجات با عملکرد بالا را برای سازمان های نظامی و نیروهای امدادی تولید می کند. در ضمن این شرکت نوعی پارچه به نام DVelite می سازد که برای کاربردهای حرفه ای مانند ماهیگیری و ساخت و ساز مناسب است؛ ضمناً پارچه DVshield نیز یکی دیگر از تولیدات این شرکت است که یک پارچه ضد باد محسوب شده و در لباس های رزمی و کار مورد استفاده قرار می گیرد.

7- پارچه های کفش

شرکت eVent Fabrics سه نوع پارچه جداگانه برای ساخت کفش، تولید می کند. پارچه DVdry یکی از آنها است که برای ساخت از فناوری booties یا gasket بهره می برد و مزایای آن شبیه پارچه DValpine است. پارچه DVdryLT نسخه جدیدی از پارچه DVdry است که از نظر محافظتی با پارچه DVexpedition رقابت می کند. علاوه بر این شرکت eVent Fabrics پارچه های کفشی نیز تولید می کند که برای استفاده در لباس های کار، لباس های نیروهای امدادی و کاربردهای نظامی طراحی شده اند.

8- گورتکس (GORE-TEX)

پارچه گورتکس رقیب اصلی پارچه ایونت است که توسط شرکت W.L. Gore and Associates تولید می شود. شرکت  W.L. Gore نیز مانند شرکت eVent Fabrics انواع محصولات منسوج را تولید می کند و ویژگی بسیاری از پارچه های تولیدی این شرکت شبیه پارچه ایونت است. اما چناچه بخواهیم پارچه های شاخص تولید شده توسط هر دو شرکت را با هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم که پارچه ایونت دارای قابلیت تنفس پذیری بالاتری است و اندکی ضد آب تر می باشد، اما در عوض پارچه گورتکس دوام بیشتری دارد.

پارچه ایونت بر روی محیط زیست چه تأثیری می گذارد؟

ماده PTFE یک سم بالقوه زیست محیطی است، اما ePTFE به اندازه آن سمی نیست. این ماده زیست تخریب پذیر نیست و هنگامی که دور ریخته می شود آلودگی هایی در خاک ایجاد می کند که مانع از رشد گیاهان می شوند. در ضمن PTFE در حالت کلی نقشی مهم در ایجاد آلودگی های پلاستیکی دارد.
PTFE علاوه بر نگرانی های زیست محیطی، برای انسان نیز سمی است. کارگرانی که در حین روند تولید این پلاستیک در معرض گاز یا پودر PTFE قرار می گیرند، احتمال دارد به بیماری تب بخار پلیمری مبتلا شوند و ضمناً ممکن است PTFE پس از تولید نیز همچنان سمی باقی بماند.
درصد قابل توجهی از PTFEهایی که جدیداً تولید شده اند، غیر قابل استفاده هستند و دور ریخته می شوند؛ چرا که بازیافت آنها بسیار پرهزینه است. برای اینکه پارچه های مبتنی بر ماده PTFE مانند پارچه ایونت خاصیت خود را از دست ندهند باید مرتبا ماده DWR بر روی آنها اسپری شود و این ماده غالباً تا اندازه ای سمی است که شاید در تماس با پوست نگرانی های جدی ایجاد کند.

گواهینامه های موجود برای پارچه ایونت

در گذشته شرکت جنرال الکتریک (GE) از پارچه ایونت در انواع مختلف محصولات خود استفاده می کرد و به همین دلیل توانسته بود گواهینامه OEKO-TEX Standard 100 را برای پارچه های ایونت مورد استفاده خود دریافت کند. شرکت eVent Fabrics، قابلیت تنفس و ضد آب بودن پارچه های خود را تائید می کند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا محصولات منسوج حاوی پارچه ایونت واجد شرایط دریافت گواهینامه های ثالث هستند یا خیر. تولید کنندگان محصولات حاوی پارچه ایونت غالباً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صلاحیت گواهینامه های این پارچه ضد آب با سازمان OEKO-TEX تماس می گیرند.

نام پارچه ایونت
نام دوم شناخته شده پارچه پارچه ایونت
ترکیبات پارچه پلی تترافلوراتیلن (ePTFE)
قابلیت تنفس پارچه بالا
قابلیت مقاومت در برابر رطوبت بالا
قابلیت حفظ گرما کم
قابلیت ارائه کشش کم
حساس به کرکی شدن یا قل زدن کم
اولین کشور سازنده این نوع پارچه ایالات متحده
بزرگترین صادر کننده/ کشور برتر تولید کننده ایالات متحده
دمای توصیه شده برای شستشو شستشوی ماشینی سرد یا خنک
کاربرد در ژاکت، بارانی، دستکش، کفش، شلوار، چادر و کیسه های خشک.

1 دیدگاه

  1. درود بر شما چطور میتونم پارچه تهیه کنم
    من پارچه امیدوام تنفسی ضد آب که در مقابل آفتاب بالا ترین استحکام داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *