صفحه اصلی دانشـــنامه مرحله چهارم نقشه راه پایداری
1399/06/21

مرحله چهارم نقشه راه پایداری

Sustainability Roadmap Part Four

خلق سیاست ها

تدوین سیاست های خاص، فرهنگ درون یک شرکت را تعریف می کند و به آن شرکت اجازه می دهد تا به چشم انداز، اهداف و مقاصد خود دست پیدا کند. این یک گام اساسی در خلق استراتژی جامع پایداری به حساب می آید.
اگر فرض کنیم که یک استراتژی مشخص می کند که کسب و کار باید به کجا برود، اهداف بلند مدت، اولویت ها و مقاصد کوتاه مدت و میان مدت آن چیست؛ در این صورت سیاست ها چار چوبی هستند که نقش آنها مشخص کردن تصمیمات و اهداف برای دستیابی به این مقاصد است.

فرهنگ پایداری شرکت تان را از طریق سیاست ها پایه ریزی کنید

از آنجاییکه آنها استانداردهای رفتاری را تعریف می کنند، بنابراین سیاست ها و رویه ها نقش زیادی در ساخت فرهنگ کلی یک شرکت ایفا می نمایند. سیاست ها باید برای تحقق بخشیدن به چشم اندازهای پایداری، باید در راه و روش تجاری گنجانده شوند.
هیچکس انتظار ندارد که یک کارخانه بتواند فقط از روی توصیف یک طراح، لباسی را تولید کند. در ضمن طراح فقط ترسیم کننده یک طرح نیست، بلکه او باید مجموعه اطلاعات فنی (tech pack) را که شامل نوع پارچه و مشخصات تولید لباس می شود را نیز ارائه دهد. سیاست های پایداری نیز دقیقاً همین حالت را دارند. آنها ابزارهایی را در اختیار شرکت ها قرار می دهند که باعث به ثمر رساندن چشم انداز پایداری آنها می گردند.
سیاست ها شامل چشم انداز و اهداف کلی، قلمرو و سپس جزئیات آنها می شوند. ابزارهایی در این زمینه وجود دارد که مشخص کننده مواردی هستند که باید در یک سیاست اخلاقی و زیست محیطی گنجانده شوند، اما چگونه در عمل می توان آنها را به سیاست های واقعی تبدیل نمود؟
یک شرکت برای اینکه بتواند یک مسئله را در یک سیاست پوشش دهد، باید:

  • به وضوح بیان کند چه چیزهایی را به عنوان بخشی از کسب و کار خود جایز می شمرد یا چه مواردی را قبول ندارد و چه اقداماتی را برای اجرای این امر انجام می دهد.
  • این شرکت به صراحت اعلام کند که انتظار دارد کارکنان، پیمانکاران خارجی و تامین کنندگانش چه کاری در این زمینه انجام دهند.

معمولاً سیاست های خوب شامل مفهوم پیشرفت مستمر نیز هستند و باید به طور منظم بررسی و به روز رسانی شوند. در این حوزه بعضی از مجموعه های ابزار نقشه راه پایداری، یک چارچوب نمونه و یک الگو را برای تدوین سیاست ها و استفاده از آنها در اختیار شما قرار می دهند.

مطالعات موردی

شاید بهترین راه برای نشان دادن سیاست های خوب دیدن آنها در عمل باشد. در این مطلب نحوه تدوین سیاست های مناسب توسط سه کسب و کار مد در اندازه های مختلف را به شما نشان می دهیم.

سیاست های پایداری برند پاتاگونیا (Patagonia)

مرحله چهارم نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

برند پاتاگونیا در زمینه تبدیل شدن به یک شرکت ماموریت محور پیش قدم است. این شرکت در بیانیه ماموریت خود این امر را به وضوح نشان می دهد: «ما در تلاشیم تا محل زندگی خود را نجات دهیم».
این برند دارای چهار ارزش محوری زیر است:

  • ساخت بهترین محصول چرا که ساخت بهترین محصول برای نجات کره زمین مهم است.
  • منع ایجاد هرگونه آسیب غیر ضروری ما نه تنها به دنبال ایجاد آسیب کمتر هستیم، بلکه می خواهیم این کار را به بهترین شیوه ممکن انجام دهیم.
  • استفاده از کسب و کار برای محافظت از طبیعت زمانیکه مشکلی را شناسایی کنیم، فوراً اقداماتی انجام می دهیم.
  • مقید نبودن به سنت ها ما روش های جدید را برای انجام کارها پیدا می کنیم.
تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

این برند در کتابخانه مرجع خود، اصول و سیاست های بیشماری را که در راستای تبدیل این ماموریت ها و ارزش ها به اقداماتی عملی از آنها استفاده می کند، در دسترس عموم مردم قرار می دهد؛ خود این اقدامات عملی، فعالیت های شرکت، خریدهای مشارکتی و زنجیره تامین آن را پوشش می دهد.
فهرست کارهای برند پاتاگونیا، دربرگیرنده نحوه کار در زنجیره های تامین است:

  • تدوین چارچوب های خاصی برای همکاری با کارخانجات
  • همکاری با کارخانه های نساجی
  • رعایت موازین حقوق بشر، به ویژه موازین پیرامون برده داری نوین
  • حمایت از کارگران مهاجر
  • پرداخت دستمزد کافی برای امرار معاش و تجارت منصفانه

مواردی که در مورد برند پاتاگونیا جالب هستند، عبارتند از:

  • وجود داشتن تعدادی چارچوب، اصول و سیاست های خاص موضوعی
  • وارد شدن به جزئیات
  • وسعت زیاد عملیات هایی تحت پوشش اقدامات آن برند
  • پایه گذاری مشارکت های فراوان / به عبارت دیگر همکاری با سازمان ها در راستای پشتیبانی از آنها در مسیر پایداری.

به هر حال برند پاتاگونیا یک سازمان ماموریت محور است و همانگونه که خود اذعان می کند، مدتی طولانی است که روی این موضوع متمرکز شده است. کسب و کارهایی که تازه کار خود را در مسیر اجرای سیاست های پایداری شروع کرده اند، نباید انتظار داشته باشند که یک شبه به این مرحله برسند؛ بلکه در عوض باید شرکتی مانند پاتاگونیا را الهام بخش خود و سرمشقی برای هدف گذاری قرار دهند.

سیاست های پایداری برند ویلدنیس (Vildnis)

مرحله چهارم نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

شرکت ویلدنیس بسیار جوانتر و کوچکتر از شرکت پاتاگونیا است، اما حتی در این حالت هم چشم انداز پایداری سطح بالا و روشنی دارد. بیانیه این برند به صورت زیر است:

“برند ویلدنیس براساس تمایل راسخ تیم ما برای ایجاد روند مد پایدار همراه با آرزویمان برای داشتن سهمی مثبت در جهان بنا شده است”.

چارچوب پایداری آن مثال خوبی برای نشان دادن چگونگی تقسیم اهداف جاه طلبانه به گام های عملی است. در ضمن این چارچوب ارائه دهنده ابزارهایی است که با کمک آنها می توان با تامین کنندگان و شرکا همسو شد. علاوه بر این، رویکرد سیاست گذاری آن سه بعدی است و این یعنی پیاده سازی موارد قابل عرضه در خلال تاثیرات زیست محیطی، اجتماعی و تجاری.

زیست محیطی

 

اهداف بلند مدت

مواردی که در ذیل اهداف بلند مدت قرار می گیرند.

اهداف کوتاه مدت 2018/2019

100% پارچه ها دوستدار محیط زیست باشند (تنها پارچه های دسته A&B تولید شده تحت نظارت MADE-BY.org). پارچه های اصلی، پارچه های آستری. استفاده از ترکیب پارچه ها، به عنوان مثال استفاده از الاستین. 93% پارچه های اصلی و 100% پارچه های آستری باید از گروه A+B باشند.
100% پارچه ها باید دارای گواهینامه تضمین کیفیت یا نشان برندهای معتبر باشند. پارچه های اصلی، پارچه های آستری. 100% پارچه های اصلی باید تحت عنوان (ارگانیک یا بازیافتی) گواهی یا برند شده باشند.
100% لوازم جانبی و تزینی تولید پوشاک باید سازگار با محیط زیست باشند و تحت عناوین بازیافتی، ارگانیک، سازگار با محیط زیست قرار داشته باشند. نخ ها، دکمه ها، زیپ ها، الکیل نیتریت، بند شلوار، پولک، مادگی و پرچ تعریف نشده
تمام مواد رنگی که برای رنگرزی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند، باید کاملاً منطبق با قوانین REACH باشند. مواد شیمیایی مورد استفاده برای رنگرزی، چاپ و پرداخت کاری. تمام پارچه هایی که رنگ می شوند باید منطبق با معیارهای قانون REACH باشند.
تمام مواد رنگی و جوهرها دارای مجوز Oekotex باشند. رنگ و جوهر مورد استفاده برای رنگرزی و چاپ پارچه تمام جوهرهای چاپ دارای گواهی Oekotex باشند.
روش های چاپ سازگار با محیط زیست باشند (مصرف حداقل آب و انرژی). روش های چاپ همه چاپ ها دیجیتال باشند.
روش های رنگرزی سازگار با محیط زیست باشند (مصرف حداقل آب و انرژی). روش های رنگرزی تعریف نشده
پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

 

اجتماعی

 

اهداف بلند مدت

مواردی که در ذیل اهداف بلند مدت قرار می گیرند.

اهداف کوتاه مدت 2019/2018

دید کامل کل زنجیره تأمین تولید کنندگان (خیاطان/بافندگان)، خیاطان مقاطعه کار، سالن های رنگرزی، چاپخانه ها، کارخانجات تولید پارچه، کارخانجات ریسندگی نخ، حمل و نقل، پیک ها، انبار، تامین کنندگان بسته بندی. ما دورنمای زنجیره تامین خود را گسترش می دهیم تا شامل چاپخانه ها و سالن های رنگرزی نیز بشود.
همه کارگران در زنجیره تامین شرایط کاری خوبی دارند و با آنها با عدالت رفتار می شود. حسابرسی سالانه کارخانه ها، گواهینامه ها تولیدکنندگانی که به اصول اخلاقی V1LDNIS پایبند هستند. همه تولید کنندگان یک حسابرسی خارجی مانند و یا معادل SMETA را از سر می گذرانند.
به همه کارگران در زنجیره تأمین حقوق مکفی برای اداره زندگی پرداخت می شود. تمام دستمزدهای سراسر زنجیره تامین پیوند دادن تمام کارگران شاغل در بخش های تولیدی با پرداخت دستمزد کافی برای اداره زندگی.
تمام پارچه های حاوی الیاف حیوانی باید گواهی شوند و تضمین شود که در فرآیند استحصال آنها به هیچ حیوانی آسیب وارد نشده است. پشم، پشم مرینوس، ترمه، آلپاکا، ابریشم (ابریشم صلح)، چرم ارگانیک. که در آن مجموعه پشم بره، پشم آنقوری یا خز وجود نداشته باشد. در صورت استفاده از الیاف حیوانی در مجموعه، فقط از الیاف مجوزدار و یا بازیافتی استفاده شود.

 

سیاست های پایداری برند سامسو سامسو (Samsoe Samsoe)

هر چند که برند دانمارکی سامسو سامسو ممکن است کسب و کار بسیار کوچکی باشد، اما تعهد واضح و روشنی نسبت به پایداری زیست محیطی و اصول بین المللی پایداری اجتماعی و اقتصادی دارد؛ این برند یک نمونه عالی در زمینه رویکرد سه بعدی پایداری است.
این امر باعث شده است تا این شرکت نه تنها دارای منشور اخلاقی (براساس موافقت نامه جهانی (Global Compact)، و اصول راهنمای تجارت و حقوق بشر (Guiding Principles on Business and Human Rights)) باشد، بلکه سیاست های خاص حقوق بشری، ضد فساد، رعایت حقوق حیوانات و سیاست های زیست محیطی را نیز داراست.

جمع بندی

  • ارتباطات نقش بسیار مهمی دارند. اهداف خود را روشن کنید تا دیگران بتوانند در رسیدن به آنها به شما کمک کنند.
  • خاص باشید. سیاست های شما فرهنگ درون سازمانیتان را تعریف می کنند؛ بنابراین تدوین صحیح آنها بسیار حائز اهمیت است.
  • صبر داشته باشید. اجرای صحیح سیاست های خوب یک شبه امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *